Légpárnás jármű modellje III. rész.                                                                                                                                                                                                   


 

3.2.) Egyszerű légpárnás-test.

 

  De mit ér a mégoly szépen elkészített, tökéletesen működőképes berendezés, ha nincs egy légpárnás hajótestünk, amire felszerelhetnénk? A kezdeti kísérletekhez, tapasztalatszerzéshez készítsünk egy igen egyszerű légpárnás testet is:

 

A felhasznált alapanyagok:

- Kartondoboz fedő (az A/4-es fénymásolópapír csomagok szállítására szolgáló kartondobozok fedele. Megéri vékonyabb hullámpapírból készült „minőségi” dobozt választani)

- Kétoldalas un. montage ragasztószalag (pl.: Fix-o-Moll szalag )

- Melegragasztó pisztoly

- Fekete kukás-zsák (a nagyméretű, vastagabb anyagú)

- Cellux

- Nitrolakk

 

20. ábra.

A méretre vágott kartondoboz tető.

 

   Először a doboztetőt szabjuk méretre. A tetőt úgy kell levágni, hogy az oldalai 15 mm magasak legyenek. A vágást célszerű egy éles tapétavágó késsel csinálni, nem ollóval. Akkor a sarkainál a doboz oldalai el fognak engedni. A sarkokban ezért ragasszuk meg melegragasztó pisztollyal, ügyelve, hogy az oldalak derékszögben álljanak a fedlap síkjára. Ezzel a doboztető megkezdte átalakulását a légpárnás testévé. A doboztetőn jelöljük be a hosszanti szimmetria tengely vonalát. A levágott szélekből csinálhatunk a légpárnás test elejére, egy „V” alakú terelőt, ami a haladás során felverődő portól, szennyeződésektől védi meg az alkatrészeket. A „V” alakú terelőt is melegragasztó pisztollyal rögzítsük a helyére.

 

21. ábra.

A légpárnás-test a terelő, a tépőzár ellendarab felragasztása és a

meghajtó-emelő-kormány egység helyének kialakítása után.

 

A légpárnás-testre felrajzolt középvonalra illesszük rá a kombinált meghajtó-emelő-kormány egységet és rajzoljuk körbe. Ahol a kombinált egység légcsavarszél terelőinek alsó nyílásai vannak, vágjuk ki a karton anyagot. Ez a légpárnás nem lesz úszóképes (bár az aljára felragasztott megfelelő méretű 14 mm vastag hungarocell lappal azzá tehető), de előfordulhat, hogy nedvességet ver fel a légáram, ezért az egész eddig elkészült szerkezetet két-rétegben átkenjük nitrolakkal.

 

22. ábra.

A légpárnás-test oldalára felragasztott kétoldalas ragasztószalag.

 

Ha az akkumulátorcsomagjaink a súlypont-állíthatóság végett tépőzárral vannak ellátva, most ragasszunk fel a tépőzár ellendarabjából egy csíkot a légpárnás-test elülső részére. A tépőzár-csíkot fektessük a szimmetria vonalra, és epoxi ragasztóval rögzítsük. A kétoldalas ragasztószalagból levágunk 4 db 15 mm széles csíkot (2x 309 mm, és 2x218mm hosszúakat) és ezeket a légpárnás-test oldalára ragasztjuk. A külső ragadós rész fedőfóliáját még nem szabad lehúzni!

 

23. ábra.

A körben felragasztott fólia csík amiből a szoknya lesz.

 

A szemeteszsákból levágunk egy 65 mm széles szalagot. A szalag legalább 1200 mm hosszú legyen. Húzzuk le a kétoldalas ragasztószalag külső védőfóliáját, és a légpárnás-test oldalának közepétől kezdjük felragasztani a zsákból levágott szalagot. A szalag éle elvágólag legyen a légpárnás-test tetejével, és ne legyen ráncos. A tapasztalatom szerint a kétoldalas ragasztó nagyon jól megfogja a fólia anyagot, így ha egyszer rányomtuk a ragasztóra a fóliát, azt onnan szinte lehetetlen sérülés nélkül levenni. Ezért először jól gondoljuk végig, miként ragasztjuk fel fóliát, és a mozdulatok előzetes begyakorlása is nagyon hasznos lehet.

 

  Amikor körbeértünk a fóliával a légpárnás testen a feleslegesen kilógó részt vágjuk le, oly módon, hogy a fóliacsík eleje és vége között legalább 10 mm átfedés legyen.

 

24. ábra

A szoknya sarkainak visszahajtása, és ragasztása.

 

 Az átfedésnél lévő fóliavégeket fektessük egymásra, és kívül-belül ragasszuk le cellux ragasztószalaggal. A sarkoknál az 24.ábra szerinti módon csináljunk egy kis 8…10 mm-es visszahajtást, és ezeket a visszahajtásokat is kívül-belül ragasszuk le cellux ragasztószalaggal. Ezzel alakítjuk ki a szoknya kúposságát, minek következtében a szoknya alsó része a haladáskor befelé lesz húzva, javítva a levegőkiáramlás egyenletességét. Ez növeli a stabilitást, és az íly módon kialakított szoknya kevésbé hajlamos a felakadásra is.

  A szemeteszsák anyaga sajnos nagyon vonzza a port, koszt. Ráadásul a zsák, mozgatása során statikusan fel is tud töltődni, így még könnyebben rátapad a szennyeződés. Ezét minden ragasztás előtt a ragasztandó felületeket ajánlatos alkoholos vagy sebbenzines ruhával letörölgetni, a ragasztóanyag/ragasztószalag jó tapadása végett.

 

25.ábra.

A meghajtó-emelő-kormány egység, valamint a rádióvevő és a

szabályozó felfogatására felragasztott kétoldalas ragasztószalag-darabok.

 

Ismét vegyük elő a kétoldalas ragasztószalagot, és a kombinált meghajtó-emelő-kormány egység körvonalát ragasszuk le vele. Tegyünk fel kis darabokat azokra a helyekre is ahová majd a rádióvevő, illetve a szabályozó fog kerülni. Vegyük le a kétoldalas ragasztó külső védőfóliáját, és rakjuk-, majd jól nyomjuk a helyére a meghajtó-emelő-kormány egységet. Vigyázni kell helyes pozícióra, mert ekkor állítjuk be a légcsavartengely oldalra húzatását is. Ezt követően a helyére ragaszthatjuk a rádióvevőt, a szabályzót, és beköthetjük a vezetékeket is.

 

26.ábra.

A szoknya kifordulását megakadályozó szalagok.

 

Még egyszer fordítsuk a tetejére modellünk, mert még fel kell szerelni a szoknya kifordulását megakadályozó szalagokat. A szalagok a szemetes-zsák anyagából vágjuk ki, 10 mm szélesek és 90 mm hosszúak. A szalagok egyik végét a szoknya aljára ragasztjuk, az egyes oldalak felénél, kétoldalas ragasztószalaggal. Fontos, hogy a szalag a szoknya külső felületére kerüljön. A másik végét szintén kétoldalas ragasztószalaggal a légpárnás-test aljára ragasztjuk, az oldalaktól 60 mm-re. A hátsó fal szalagját a szervótartó bak aljára kell ragasztani.

 

27.ábra.

A kész légpárnás modell.

 

A munka befejezéseként egy vékony bambusz, vagy fenyő pálcát ragasztunk melegragasztó-pisztollyal a légpárnás-test végébe, és erre feltekerjük a rádióvevő antenna vezetékét.

  Tegyük fel az akkumulátor csomagot is és próbáljuk ki a járművet. Először célszerű teljesen sima talaj felett próbálkozni, mert még be kell állítani a súlypontot. A legjobb egy kemény padlóburkolatú terem. A beállítást az akkumulátorcsomag mozgatásával végezzük el. Akkor van jól beállítva a járművünk, ha a légcsavarfordulat lassú növelésével először a légpárnás eleje emelkedik meg, majd a vége. Lassan elindul előre. A légcsavarfordulat további kis mértékű növelésével a szerkezet gyorsulni kezd és ezzel egyidejűleg vízszintes helyzetbe is áll.

  A kormány trimmelésével ezután foglalkozhatunk. Mindaddig állítani kell a kormányon (jobbra, vagy ballra) amíg a légpárnás egyenletesen járó motorral egyenesen nem halad, nem akar kifordulni, kitörni sem jobbra, sem ballra.

  Ha ezzel is megvagyunk már csak egy viszonylag nagy sík felületet kell találni ahol elkezdhetjük megtanulni a szerkezet vezetését. A légpárnás-vezetés tanulása igen jó szórakozás, mivel a szerkezet mozgása eléggé eltér más szárazföldi járművekétől, nagyjából úgy mozog, mint a folyamatosan erőcsúsztatásban haladó raliautók. A végzetes törés veszélye nem fenyeget, mint a repülőgép modelleknél, így teljesen kezdőként is nyugodtan bele lehet vágni a légpárnásozásba. Arra azért mindenképpen érdemes figyelni, hogy a forgó légcsavar a repülőgépekhez hasonlóan itt is komoly sérüléseket tud okozni.

 

  A légpárna, vagy a légpárnás-test sérülése, tönkremenetele esetén, vagy ha másik, sokkal kifinomultabb légpárnás-testet készítettünk a kombinált meghajtó-emelő-kormány egységet egyszerűen levesszük a testről és áthelyezzük az új szerkezetre.

 

 

FIGYELEM

 

Ez a szerkezet nem úszóképes, tehát a motor leállását követően azonnal elsüllyed.

Csak szilárd talaj felett használjuk!

 

Amennyiben a gép építésével, üzemeltetésével kapcsolatban kérdése észrevétele lenne, azt várom a sry@freemail.hu e-mail címen.

 

Ha terveim alapján elkészítette a gépet, kérem arról egy fotót, esetleg egy kis leírást jutasson el hozzám. Nagy örömmel fogadnám.

 

SRY 2005

 

Ábrajegyzék:

Címkép:  A légpárnás járműmodell, Foto SRY saját.

1. ábra: Az SR.N1 légpárnás jármű, www.histarmar.com.ar/index.htm alapján

2. ábra: Az Arocopter GEM-2 1962-ben Dr. Bertelsen kísérleti légpárnás járműve,

www.aeromobile.com/index.htm alapján.

3. ábra: A La Manche Csatornán kompjáratban közlekedő SR-N4 „The Princess Anne” ,           

 www.histarmar.com.ar/index.htm alapján

4. ábra: A Schell olajkonszern kutatójárműve az Amazonasz-on. www.links999.net/Science/hovercraft/index.html alapján.

5. ábra: Hobbi célú légpárnás http://www.piteraq.dk/hover/hoverlinks.html alapján

6. ábra: A 1956-os légpárnás elvi-modell rekonstrukciós rajza SRY grafika.

7. ábra: A légpárnásra ható alapvető erőhatások. SRY grafika.

8. ábra: A hajtómű okozta reakciónyomaték, és annak kompenzálása. SRY grafika.

9. ábra: Az emelőventillátor okozta reakciónyomaték és annak kompenzálása. SRY grafika.

10. ábra: Az egyesített meghajtó-emelő-kormánymű egység. SRY foto.

11. ábra: Az alaplemez a ráragasztott légcsavargyűrűvel. SRY foto.

12. ábra: A felragasztott szervotartó tömb. SRY foto.

13. ábra: A depron tálca kezdeti szabása. SRY foto.

14. ábra: A légcsavarszél terelők elkészítése. SRY foto.

15. ábra: A kormányszerkezet elkészítése. SRY foto.

16. ábra: A szervoágy kialakítása. SRY foto.

17. ábra: A kormánylapátok a mozgatókarokkal. SRY foto.

18. ábra: A kész vázszerkezet. SRY foto.

19. ábra: A motor, légcsavar és a szervo beszerelve. SRY foto.

20. ábra: A méretre vágott kartondoboz tető. SRY foto.

21. ábra: A légpárnás-test a terelő, a tépőzár ellendarab felragasztása és a  meghajtó-emelő-kormány egység helyének kialakítása után. SRY foto.

22. ábra: A légpárnás-test oldalára felragasztott kétoldalas ragasztószalag. SRY foto.

23. ábra: A körben felragasztott fólia csík amiből a szoknya lesz. SRY foto.

24. ábra: A szoknya sarkainak visszahajtása, és ragasztása. SRY foto.

25. ábra: A meghajtó-emelő-kormány egység, valamint a rádióvevő és a  szabályozó felfogatására felragasztott kétoldalas ragasztószalag-darabok. SRY foto.

26. ábra: A szoknya kifordulását megakadályozó szalagok. SRY foto.

27. ábra: A kész légpárnás modell. SRY foto.

 

<<< II. RÉSZ

 

 

♣ SRY MODELL ♣ 2005 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

♣ 2005. február 24. ♣