Mil
|
Törzyhossz : 11,40 m Magasság : 3,75 m Forgószárny átmérő : 14,5 m Max. felszállótömeg : 3.700. kg Legnagyobb sebesség : 210 km/h |
Szovjet gyártmányú, könnyű szállítóhelikopter. 1961-ben repült először. 1965-től Lengyelországban gyártják. Utasszállító, mentő-betegszállító, mezőgazdasági változatai üzemelnek. Katonai célra használt példányai futár-, felderítő-, szállító feladatokat látnak el. Törzse fém, félhéj-szerkezetű. A lemezborítást a hosszmerevítőkhöz, és a bordákhoz ragasztással, hegesztéssel, szegecseléssel rögzítették. Személyzete egy fő. A fülkében nyolc fő vagy négy hordágyon fekvő beteg és egy kísérő, vagy 800 kg tömegő teher szállítható. A forgószárny háromágú, a faroklégcsavar kétágú. Futóműve hárompontos, nem behúzható, orrkerekes. A hajtóműveket a törzs fölé építették. Hajtóműve gázturbinás, két Izotov GTD 350 típusú, egyenként 321 kW teljesítménnyel. Egy hajtóművel is képes repülni, illetve emelkedni.
Magyarországon 1957-ben Dr. Oravecz Béla az OMSZ főigazgatója szervezésében megkezdte működését a mentőrepülés. A mentőrepülés az igényeknek megfelelően folyamatosan fejlődött. Ennek során kerültek beszerzésre a Mi-2 típusú helikopterek. A mentési feladat sajátosságainak a helikopter sokkal jobban megfelelő eszköz mint a repülőgép, hiszen a mentendő személyhez a lehető legközelebb tudnak leszállni, a merevszárnyú gépeknek viszont kiépített repülőtérre van szüksége.
A repülőgépek a rendőrségen először a légirendészeti feladatok ellátására jelentek meg. Ezekkel elsősorban a repülőtereket, hajózókat ellenőrizték. A klasszikus bűnügyi, közrendvédelmi feladatok ellátásában aktív segítséget a légieszközök közül, csak a helikopterek adnak. Hasonló okok miatt mint a légimentésnél, a helikopter mozgékonysága, sebessége nagy előnyöket biztosít használójának.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-BCA |
Mi-2 |
1980 |
2000 |
Selejtezték |
HA-BCB |
Mi-2 |
1980 |
2000 |
Selejtezték |
HA-BCD |
Mi-2 |
1982 |
2003 |
Selejtezték 1996-ban |
HA-BCE |
Mi-2 |
1991 |
1996 |
- |
HA-BCF |
Mi-2 |
1991 |
- |
- |
HA-BCG |
Mi-2 |
1991 |
1994 |
- |
HA-BCH |
Mi-2 |
1991 |
1993 |
- |
HA-BCI |
Mi-2 |
1993 |
1997 |
- |
HA-BCJ |
Mi-2 |
1993 |
- |
- |
HA-BCK |
Mi-2 |
1993 |
1999 |
1999.12.28.
Börgöndön lezuhant, 4 fő+. |
HA-BCL |
Mi-2 |
1996 |
- |
- |
HA-BCM |
Mi-2 |
- |
- |
Nem kapott légialkalmasságit |
HA-BCN |
Mi-2 |
1993 |
1994 |
1993.12.15.
Tiszaújvárosnál kéménynek ütközött, lezuhant, pilóta+,
orvos+, csecsemő beteg+. |
HA-BCO |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át |
HA-BCP |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át |
HA-BCQ |
Mi-2 |
1993 |
1998 |
Eladták |
HA-BCR |
Mi-2 |
1993 |
- |
- |
HA-BCS |
Mi-2 |
1993 |
1998 |
Eladták |
HA-BCT |
Mi-2 |
1993 |
1995 |
Eladták |
HA-BCU |
Mi-2 |
1993 |
1994 |
1994.04.24.
Soltvadkertnél lezuhant. |
HA-BCV |
Mi-2 |
1993 |
1996 |
Eladták |
HA-BCW |
Mi-2 |
1995 |
1996 |
Eladták |
HA-BCX |
Mi-2 |
1994 |
1996 |
Eladták |
HA-BCY |
Mi-2 |
1994 |
1997 |
Eladták |
HA-BCZ |
Mi-2 |
1993 |
1996 |
Eladták |
HA-BFA |
Mi-2 |
1994 |
1997 |
Eladták |
HA-BFB |
Mi-2 |
1994 |
1998 |
Eladták |
HA-BFC |
Mi-2 |
1994 |
1995 |
1995.02.24.
Délegyházán felborult. |
HA-BFD |
Mi-2 |
1994 |
1994 |
1994.10.22.
Orosháza és Pusztaföldvár között lezuhant, Nalimov Mikola+, 9 utas+. |
HA-BFE |
Mi-2 |
1994 |
1995 |
Eladták |
HA-BFG |
Mi-2 |
1994 |
1996 |
1996.05.18.
Lezuhant. |
HA-BFH |
Mi-2 |
1995 |
1997 |
Eladták |
HA-BFI |
Mi-2 |
1995 |
1997 |
Eladták |
HA-BFJ |
Mi-2 |
1995 |
1996 |
Átlajstromozták HA-BFX-re |
HA-BFK |
Mi-2 |
1995 |
1997 |
- |
HA-BFL |
Mi-2 |
1995 |
1996 |
Eladták |
HA-BFM |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át. |
HA-BFN |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem vették
át. |
HA-BFO |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át. |
HA-BFP |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át. |
HA-BFR |
Mi-2 |
1996 |
- |
- |
HA-BFS |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes lajstrom, nem
vették át. |
HA-BFT |
Mi-2 |
1995 |
1997 |
Eladták |
HA-BFU |
Mi-2 |
1995 |
1997 |
Eladták |
HA-BFV |
Mi-2 |
1996 |
1997 |
Eladták |
HA-BFX |
Mi-2 |
1996 |
1997 |
Eladták, ex.
HA-BFJ |
HA-BFY |
Mi-2 |
1996 |
- |
- |
HA-BFZ |
Mi-2 |
1996 |
1997 |
Eladták |
HA-BGA |
Mi-2 |
1996 |
1999 |
Eladták |
HA-BGB |
Mi-2 |
1996 |
1997 |
Eladták |
HA-BGC |
Mi-2 |
1999 |
2000 |
- |
HA-BGD |
Mi-2 |
- |
- |
Előzetes jel, később HA-BGO |
HA-BGE |
Mi-2 |
1999 |
2000 |
Selejtezték |
HA-BGE |
Mi-2 |
2000 |
- |
Volt légierő „9412” |
HA-BGF |
Mi-2 |
1999 |
2000 |
Selejtezték |
HA-BGF |
Mi-2 |
2000 |
- |
Volt légierő „9413” |
HA-BGH |
Mi-2 |
2001 |
- |
Volt Légierő ”8918” |
HA-BGI |
Mi-2 |
2000 |
2003 |
2003.09.30.
Röszke mellett összetört, 3 fő+. |
HA-BGJ |
Mi-2 |
1999 |
- |
- |
HA-BGK |
Mi-2 |
1999 |
2002 |
2002.05.12.
Debrecenben összetört. Volt légierő „8915” |
HA-BGL |
Mi-2 |
2000 |
- |
Volt Légierő „ 9415” |
HA-BGM |
MI-2 |
2000 |
- |
Volt Légierő „9414” |
HA-BGN |
Mi-2 |
2000 |
- |
Volt Légierő „8345”,
üzemképesen tárolva. |
HA-BGO |
Mi-2 |
2001 |
2002 |
2002.08.19.
Felsőgödnél összetört. |
HA-BGP |
Mi-2 |
2001 |
- |
Volt Légierő „8914” |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣