Az oldalkaros

RC hajómodellkormány.

 

  Vannak olyan esetek amikor a mozgatószervo kihajtótengelyének szimmetriavonala, nem párhuzamos a kormány elfordulási tengelyének szimmetriavonalával. Ekkor a szervomozgás által keletkező legyezőfelület síkja szöget zár be a kormányrúd mozgása meghatározta legyezőmozgás síkjával. Ezekben az esetekben szoktak gömbcsuklókat alkalmazni. Előfordulhat azonban, hogy nem áll rendelkezésre megfelelő gömbcsukló-pár, vagy egyszerűen a modellező maga szeretné megoldani ezt a feladatot is.

 

 Először is készíteni kell egy mozgatórudat, erre a célra tökéletesen megfelel egy kis, réz elektromos vezetékdarab. A megfelelő méretű vezetékdarab mindkét végére hajlítsunk egy-egy kör alakú szemet. A szervokarban lévő furatba csatlakoztatva ez a megoldás lehetőséget ad a két dimenziós mozgásra, így gyakorlatilag gömbcsuklókét viselkedik. A szervokaron lévő furatot a huzal átmérőjéhez kell igazítani, a furat átmérője 0,2 … 0,3 mm-el legyen nagyobb a rézhuzal átmérőjénél. Az oldalkarra egy állítható csatlakozó elem kerül, ami egy elektromos kötőelem (közkeletű nevén „csoki”) belső része, és egy kis rézlemez darab felhasználásával készül. A rézlemez az 1mm vastagságú „réz-küszöbsín”-ből nyerhető ki. A megfelelően kialakított rézlemezt rá kell forrasztani a „csoki” belső részéből származó rézdarabra, majd egy ugyanolyan furatot munkálunk ki rajta mint a szervokaron. A „csoki” eredeti csavarjait felhasználva a csatlakozó elem állítható lesz.

 

(1.ábra)

Az oldalkar megoldás.

 

A szervokar kialakításakor egy sajátságos problémával találjuk magunk szembe. A hagyományos egyenes szervokar nem használható,

mivel a szervo elfordulásakor a mozgató rúdon lévő kerek szem beszorulna. Ez azért történik, mert a kar elmozdulásakor a rúdon lévő szemnek egyre nagyobbnak kéne lennie, hogy a szervokar átfedésének növekedését kompenzálja. A 2.ábrán látható, hogy az (a) távolság lényegesen kisebb a 45°-ban elmozdult kar (a’)-vel jelölt átfedés értékénél.

 

(2.ábra)

Az egyenes szervokar mozgása.

 

  Ennek a problémának a megoldására egy megfelelő geometriájú szervokart kell készíteni. A 3. ábra-n látható geometriájú szervokar elmozgása során mindig azonos az átfedés értéke, (a) = (a’), a mozgatókar beszorulása nem történhet meg.

 

(3.ábra)

A megfelelően kialakított szervokar mozgása.

 

A szervokar alapanyaga szintén réz-küszöbsín. Az alkatrészek kikészítése tetszőleges. Alkalmas az egyszerű polírozás, de festhetőek is. Mivel minden egymáson elmozduló alkatrész rézből készül, és a szervokar-mozgatókat illetve a mozgatókar-csatlakozó elem illesztése elég laza kenés nem szükséges.

 

 

(4.ábra)

Az összeszerelt szervokar és mozgatórúd.

 

A szerkezet középső és két szélső állása az alábbi képeken látható. Igen megbízhatóan működik, üzem közbeni meghibásodás még nem történt. Ráadásul az egyedi megoldás mindig nagyobb sikert arat, mint valami boltban vásárolt, gyári szuperketyere.

 

 

    

 

♣ SRY MODELL ♣ 2004Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

2004.07.26.