REPÜLŐGÉPFOTÓK 3.

Szolnoki Repülőmúzeum 2006. március

1. rész.

 

2006 márciusában ismét megrendezésre került Szolnokon a makett-verseny és kiállítás. A rendezvény egybekötötték (már hagyományosan) a szolnoki repülőmúzeum és laktanya látogatással. Sajnos a laktanyában nem lehetett fényképezni, de ezért kárpótolt az egyre bővülő repülőgép állománnyal büszkélkedhető repülőgép-múzeum. A múzeumban készült képekből látható itt egy kis válogatás.

Minden repülés barátnak csak ajánlani tudom a múzeum meglátogatását, mert a bemutatott anyag bőséges és kiváló. Akinek egy kicsit messze van Szolnok, annak célszerű az évenkénti makett-verseny napján elzarándokolni oda, mivel a verseny megtekintése, a helyőrségi-múzeum anyaga, és a laktanya-látogatással együtt egy egész napot tartalmasan tölthet el.  A múzeumról további információk ITT>>

 

A képek rájuk kattintva, nagy méretben, új ablakban jelennek meg.

 

A Múzeumban két MALÉV utasszállító található. A HA-MOE  lajstromú Il-18V, és a HA-LBF lajstromú Tu-134es. A filigrán, karcsú törzsű típusból egy látható a Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban is.

A szállítógépek régebbi korszakát idézi a kiállított Il-14P. A gép farkára felfestették a régi katonai felségjelzést, de ezt a példányt az NDK-ból kaptuk ajándékba, mivel a hazaiakat vagy eladták, vagy megsemmisültek. A szárnyon felül még látszik az NDK-s jelzés.

 

A gyűjtemény két kis utas/futárgépe közül az egyik, az érdekes formájú Aero Ae-45. A gép az 1948. április 14-től, 1949. november 15-ig alkalmazott felségjelzést viseli valamint a G-007 oldalszámot .

A másik kis kétmotoros a Let L-200 Morava. (jelzések nélküli). A szép új, fényes lemezekből ítélve valószínűleg felújítás alatt van a gép.

 

A kiállított gépek között érdekes színfolt a gazdagon dekorált 117 oldalszámú Mi-24D csatahelikopter.

Nagyon ötletes, és érdekes a Mi-1 (09 oldalszámú) sebesültszállító/mentőhelikopter bemutatása a mellé állított indítójárművel.

 

A múzeum egyik legfrissebb szerzeménye a Saab JA-37 DI Viggen (47 oldalszámú). Ez a gép szinte óriásként áll a körülötte lévő Mig-ek és Starfighter-ek között. Közelebbről megvizsgálva egy nagyon precízen összerakott gépet ismerhetünk meg.

A múzeum török felségjelzésű Lockheed F-104G Starfighterén (8-893 oldalszámú) nincsenek rajta a szárnyvégi póttartályok, így jól látszik a szárny extrém vékony profilja. A borotvaéles belépőélen védőlécek vannak.

 

Néhány légcsavaros legenda is fellelhető a kiállított gépek között, ez egy Jak-11 „Ölyv” gyakorlógép. Az oldalszáma többféle is lehet, mert több egymásra festett és lekopott szám is látható rajta. A legfelső (vagy legjobban látható) a 941.

A jól ismert, és sokak által szeretett An-2 sem hiányozhat innen sem. (10 oldalszámmal). Múzeumi példányok között talán a legszebb állapotú amit mostanában láttam, szinte újnak hat.

 

A jet-korszak hajnalán született Il-28-as (55 oldalszámmal) frontbombázó faroklövészének „munkahelye”. Ez nem igazán bizalomgerjesztő állásnak néz ki.

És ha már a repülő szerkezetek korai formáinál tartunk, itt egy ormótlan Mi-4A (27 oldalszámmal) helikopter. Ez a típus még dugattyús motorral hajtott, a gázturbina nem csak erőssé, de sokkal szebbé is tette a későbbi helikoptereket.

 

VISSZA A

FŐOLDALRA

 

♣ SRY MODELL ♣ 2005Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣

♣2006 április20.♣