TOLÓHAJÓ MODELLEK
BÁRKAMOZGATÓ VERSENYE
Lebonyolítási szabályzat
2008.
1.1.
A versenyen részvevő személyek
1.1.1. Indulók
A versenyen indulhat bárki, aki rendelkezik egy, vagy több saját tulajdonú, vagy kölcsönzött hajómodellel.Egy versenyző több hajómodellel is indulhat, ekkor modellenként külön-külön kerül értékelésre, így egy fő több helyen is szerepelhet az eredménysorrendben, ezek közül a legjobb eredmény lesz az elért végeredménye. Egy modellel több versenyző is indulhat, ha az összes indulók száma legalább kétszerese annak, ahányan egy modellel indulnának (mivel a páros futamokon az egy hajóval indulók nem lehetnek párban) Az egy hajóval indulók a futamok közben a modell irányítását egymásnak nem adhatják át.
Az induló életkorára megkötés nincs. A versenyen indulásnak nem feltétele klub-, egyesületi-, modellező szövetségi-tagság.
A versenyzőt a versenybírók (1.1.2.) egyhangú döntéssel kizárják, ha a verseny helyszínét, más versenyzők modelljét, vagyontárgyait szándékosan megrongálja, a verseny helyszínén mint a vízfelületet, mint a partszakaszt illetően, környezetszennyezést követ el, magatartásával a verseny résztvevőiben illetve a nézőközönség tagjaiban megbotránkozást, félelmet kelt.
1.1.2. Versenybírók
A versenybírókat a verseny rendezője a futamokat megelőzendően kéri fel, vagy ennek hiányában a versenyre nevező indulók egyszerű nyílt, többségi szavazással (50%+1 fő) választja meg és kéri fel a bírói feladatok ellátására a futamokat megelőzően,
1.1.2.1. Főbíró
A főbíró feladata a verseny indítása, berekesztése, az óvások, észrevételek fogadása, a bírói döntések kihirdetése. A főbíró minden olyan kérdésben dönt amiről ezen szabályzat nem rendelkezik. A kizárás esetét kivéve a főbíró minden kérdésben egyszemélyben dönthet, ha úgy ítéli meg az időmérő bírókat, vagy bármely más a verseny helyszínén jelen lévő személyt (versenyzőt is) bevonhat döntését megalapozó véleménye kialakításába. A kizárásról a főbíró és az időmérő bírók együttesen döntenek. A versenyből csak a bírók egybehangzó döntésével zárható ki induló.
1.1.2.2. Időmérő bírók
A versenyen az időmérést a Főbíró és az időmérő bírók egyaránt végezhetik, végzik. Ha az indulónak kifogása van az időmérő személyét illetően egy alkalommal, indokolás nélkül kérheti más időmérő bíró közreműködését. Ezt követően újabb időmérő bíró cserét kérhet az induló, de ennek engedélyezéséről már a főbíró dönt.
Időmérő bíró lehet a versenyen induló versenyző is, de ez esetben őt az időmérő bírói tisztségbe csak az indulók egyszerű nyílt, többségi szavazása választhatja meg, kérheti fel.
1.1.3. Jegyzőkönyvvezető
A verseny során a nevezési lapokat, indulók listáját, a távirányítók rádiófrekvenciáit és minden más kapcsolatos írásos munkát a jegyzőkönyvvezető végez el. Jegyzőkönyv vezető lehet bárki akit erre a verseny rendezője, a főbíró felkér vagy az indulók egyszerű nyílt, többségi szavazással megválasztanak, és felkérnek. A versenyen közreműködő jegyzőkönyvvezetők száma tetszőleges, erre vonatkozóan nincs korlátozás.
Jegyzőkönyvvezető lehet a versenyen induló versenyző is, de ez esetben őt ebbe a tisztségbe csak az indulók egyszerű nyílt, többségi szavazása választhatja meg, kérheti fel.
1.1.4. Segítő
A verseny során az indulók segítők közreműködését is igénybe vehetik. A segítők a hajók felkészítésében, vízre rakásában, vízből kiemelésében, havária esetén a hajó mentésében, javításában is közreműködhetnek. A segítő a modellt a futamok során nem irányíthatja. Az induló felkérheti versenytársát is segédkezésre, de versenytársa modelljét a futamok során nem irányíthatja.
1.2.1. A modellek méretei
1.2.1.1. Hossz
A versenyen maximálisan 520 mm hosszúságú hajómodell vehet részt. A hajó hosszát csavaros-, és oldalkerekes hajó esetén az orr és a tat közötti legnagyobb hosszban kell mérni, bele értendőek a tolóbakok és dörzsfák is. Farlapátkerekes hajó esetén az orr és a lapátkerék, illetve kerékszekrény leghátsó pontja között kell mérni. A hajótest hosszába nem számít bele a hajótest körvonálából kilógó a hajótest-, felépítmény-, fedélzeti ház szerves részét nem képező szerkezeti elem (zászlórúd, csónakdaru, csónak, mentőgyűrű stb..).
1.2.1.2. Szélesség
A versenyen maximálisan 360 mm szélességű hajómodell vehet részt. A szélesség csavaros hajónál a hajótest dörzsfáin mérhető legnagyobb szélesség. A szélességbe nem számít bele a hajótest körvonálából kilógó a hajótest-, felépítmény-, fedélzeti ház szerves részét nem képező szerkezeti elem (zászlórúd, csónakdaru, csónak, mentőgyűrű stb..) Oldal-lapátkerekes hajóknál a szélesség a kerékszekrények adta legszélesebb ponton mérendő.
1.2.1.3. Merülés
A versenyen induló hajómodellek legnagyobb merülését a kiépített pálya fizikai adottságai határozzák meg. A versenypályát úgy kell felépíteni, hogy legalább 300 mm terhelt merülésű hajómodell akadálytalanul átjárhasson rajta.
1.2.1.4. Magasság
A versenyen induló hajómodellekre magassági korlátozás nincs.
1.2.2. A modellek gépészete
1.2.2.1. Hajtómű és propulzió
A versenyen csak elektromos, vagy gőzüzemű főgéppel felszerelt hajómodell indulhat. Az alkalmazott főgép, az azt energiával ellátó akkumulátor, vagy kazán kialakítására vonatkozó műszaki megkötés nincs.
A hajó haladását biztosító propulzió kialakítására megkötés nincs, ez lehet hajócsavar, lapátos-kerék, Voith-Schneider hajtónű stb….
A műveletézést segítő segédhajtóművek (pl. orrsugárhajtómű) és műszaki megoldások engedélyezettek.
1.2.2.2. Kormányzás
A hajó kormányszerkezetének kialakítására vonatkozóan nincs műszaki megkötés. Kormányhatékonyságot növelő berendezések (Kort-gyűrű, tolóerővektor kormányzás stb..) alkalmazása megengedett.
1.2.2.3. Távirányítás
A hajómodell távirányítására bármilyen a működés során állandó és éngedélyezett frekvencián működő modellirányító rádióberendezés felhasználható.
2.1.
Előkészületek
2.1.1.
Nevezés
A versenyre annak napján a futamokat megelőző időszakban lehet nevezni. A nevezés során a nevezési lapra rögzíteni kell a versenyző nevét, és az általa használt rádióberendezés üzemi frekvenciáját. A nevezési lapot a versenyző a nevezést követően megkapja. A versenyzőket valamint az alkalmazott rádiófrekvenciákat összesít lapon is nyílván kell tartani, az esetleges frekvencia ütközésekre az érintett versenyzőket fogyelmeztetni kell.
2.1.2. Választás
A futamokat megelőzendően a nevezett versenyzők megválasztják az időmérő bírokat, jegyzőkönyv vezetőket, ha erre szükség van
2.1.3. Sorsolás
A nevezett versenyzőket a versenybírók, a jegyzőkönyv vezetők közreműködésével sorsolással párokba rendezik. A sorsolás menete, hogy minden versenyző neve, és rádióberendezésének üzemi frekvenciája felkerül egy sorsolási lapra, az összes név bekerül egy megfelelően zárt edényzetbe és abból a bírók , jegyzőkönyvvezetők egyike kihúz két nevet. Az így kapott párokat feljegyzik, majd a sorsolást megismétlik. Ha a második körben ugyanaz a pár alakulna ki mint az elsőben, akkor arra az egy párra a sorsolást meg kell ismételni.
Az adott párra a sorsolást meg kell ismételni, ha az összesorsolt két versenyző egy közös hajóval rendelkezik, vagy azonos frekvencián üzemelő rádió távirányító berendezéseik vannak, és egyikük sem tud kristálycserével, vagy más módon frekvenciaváltoztatást végrehajtani
Páratlan számú induló esetén az egyedül maradó versenyző mellé egy már párba rendezett versenyzőt kell sorsolni, de az így kapott párnakezeken a futamokon elért időeredmények nem kerülnek elszámolásra, csak azok amiket ez eredetileg sorsolt társával ért el.
A sorsolás nyilvános, annak menetét, eredményét minden részvevő figyelemmel kísérheti, megismerheti.
2.1.4. Pályabejárás
A futamokat megelőző időszakban a versenyzők a pályát szemrevételezéssel, és a hajók próbaúsztatásával is megismerhetik. A pálya bejárására az esetleges futamok közötti szünetekben is lehetőség van. A pálya rajzolatát, az azon elhelyezett pályaelemek kialakítását, és számát a versenyt rendező határozza meg. A futamokat megelőzően a pálya teljesítésének módjáról a benevezett versenyzőknek tájékoztatást kell adni, és legalább egyszer a pályát bemutató, próbakört kell futni.
3. A verseny menete
3.1.1.
Starthelyen megjelenés
A sorsolással kialakult versenyző-párok a versenybírók felszólítására megjelennek a starthelyen. A starthelyen megjelenéskor a nevükre kiállított nevezési lapot átadják a versenybírónak, majd nyilatkoznak, hogy az első futamon melyikük kívánja tolni a bárkát.
3.1.2.
Modellek vízre helyezése.
Az indulók közül a futamon szólóban hajózó modelljét vízre teszi, és a rajt-cél dokkban beállítja orral a dokk oldalfala felé. A hajó orrának hozzá kell érnie a dokk falához. A bárka mozgatását vállaló versenyző felcsatolja a bárkát hajómodellje elejére.
A bárkánt a hajó orr részére fix módon kell rögzíteni. A rögzítés történhet kötéllel, gumigyűrűvel, ragasztószalaggal vagy bármilyen más módon, aminek segítségével a bárka a hajóhoz köthető és a bárkában nem okoz maradandó károsodást. Tolóbakkal, tológerendával fel nem szerelt hajómodellek esetében a hajómodell és a bárka közé –a rögzítést segítő- közdarab felszerelése megengedett.
A tolt bárka és hajómodell szerelvény teljes hosszát a versenybíró –a bárka hosszának változtatásával- beállítja 900 mm-re. A szerelvény hosszába nem számít bele a hajótest körvonálából kilógó a hajótest-, felépítmény-, fedélzeti ház szerves részét nem képező szerkezeti elem (zászlórúd, csónakdaru, csónak, mentőgyűrű stb..).
A hajómodell, tolt bárka egységet a versenyző vízre teszi és beállítja a rajt-cél dokkba, oly módon, hogy a tolt bárka orr része a dokk oldalfalához hozzáérjen.
3.1.3. Futam indítása
A két versenyző jelzi, hogy elkészült a vízretétellel, ekkor a versenybíró figyelmeztetést követően, hangos RAJT vezényszóval indítja a futamot. Egyben megkezdi a futamidő mérését, egy arra alkalmas óraszerkezettel. Az időmérés a rajt vezényszót követően kezdődik, ha a hajók ezt követően késedelmesen indulnak az futamidejük rovására történik. Az indító vezényszót megelőző indulás esetén a rajtot meg kell ismételni.
3.1.4. Futam menete
A futam során a két hajó az előre telepített pályán halad végig. A két hajó egymás mozgását, a pályaelemeken való átjutását segítheti. A hajók futásuk során a pálya rajzát nem változtathatják meg. A pályaelemet kihagyni a futam során nem lehet. Pályaelem kihagyása esetén a modellel vissza kell fordulni és teljesíteni kell azt. A következő pályaelembe a modell addig nem futhat be, amíg az előzőt nem teljesítette.
2.1.5. Gép- és navigációs hibák.
Ha a futam során a hajómodell műszaki hiba miatt leáll, a haváriát szenvedett hajó menthető, és a futam megismételhető. A futam megismétlésének a lehető legrövidebb időn belül meg kell történnie, ha a műszaki hiba kijavítása 30 percel a hibát követően sem sikerül, a futam érvénytelenné válik, időeredménynek a versenyen elért legrosszabb abszolút időeredmény 20%-al növelt mértéke kerül bejegyzésre.
Ha a futam során a bárka a toló hajó elejéről leválik, a bárkát a hajó „elhagyja” akkor a futam érvénytenné válik, időeredménynek a versenyen elért legrosszabb abszolút időeredmény 20%-al növelt mértéke kerül bejegyzésre.
Ha a futam során a hajómodell navigációs-, hajóvezetési hiba miatt zátonyra, partra, akadályra sodródik, és onnan önerejéből, vagy a futamon részt vevő társ modell segítségével elszabadulni nem tud, akkor a futam érvénytenné válik, időeredménynek a versenyen elért legrosszabb abszolút időeredmény 20%-al növelt mértéke kerül bejegyzésre.
Ha a futamot időjárási vagy más előre nem látható külső esemény miatt kell megszakítani, akkor a futam megismételhető.
2.1.6. Futam befejezése.
A futam akkor ér véget, amikor a tolt bárka- tolóhajó egység a rajt-cél dokkba behajózik, és a tolt bárka oldala teljes hosszában a dokk hosszanti falára felfekszik. Ha a hajó szélessége nagyobb mint a bárka szélessége, akkor célbaérkezés akkor történik, amikor a tolóhajó oldala a dokk hosszanti oldalához ér, és a tolt bárka oldala párhuzamossá válik a dokk hosszanti falával. A bárka oldalának nem kell párhuzamosan maradnia a dokkfallal, a bárka orra egészen a dokk hosszanti faláig sodródhat. Az időmérés a párhuzamos állapot eléréséig tart. Az időeredmény mindkét futamon résztvevő versenyző nevezési lapjára feljegyzésre kerül, másodperc formátumban. Az időeredmény hitelességét az időmérő bíró aláírása igazolja.
2.1.7. Második futam.
A két versenyző szerepet cserél, a bárkát mozgató szólóban hajózik a második futamon. Az első futamon szólóban hajózó versenyző a fent leírt módon (3.1.2.) vízre teszi a modellt, és ebben a felcserélt szerepkörben a két hajó újabb futamot teljesít.
2.1.8. Harmadik, negyedik futam.
A verseny során vagy az előző futampárt követően, vagy egy későbbi időszakban a versenyző, egy másik –sorsolással megállapított- társsal újabb két futamot teljesít a fent leírt módon.
4.1.1.
Eredménysorrend
Egy versenyző a verseny során 4 futamot teljesít. A négy időeredményéből az értékelés során a három legjobbat (legrövidebb) kell figyelembe venni. A legrosszabb időeredmény kiesik.
Az összesített időeredmények alapján alakul ki a végleges sorrend.
4.1.2. Óvás
Óvást a versenyeredménnyel, a futamokkal kapcsolatban bármelyik nevezett versenyző előterjeszthet a verseny főbírójánál. Az óvást a főbíró elbírálja, abban a verseny ideje alatt döntést hoz, amit kihirdet. A főbíró döntésével szemben további jogorvoslatnak helyen nincs.
Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre
2008.09.22.
SRY
***