Tupoljev
|
Fesztáv : 29,1 m Hosszúság : 37,95 m Magasság : 9 m Befogadóképesség : 72 utas Saját tömeg : 27.500. kg Hasznos teher : 18.000. kg Max. felszállótömeg : 45.000. kg Utazási sebesség : 870 km/h Legnagyobb sebesség : 900 km/h Csúcsmagasság : 12.000. m Max. hatótávolság : 3.500. km |
Két sugárhajtóműves , közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép. A Tupoljev-tervezőiroda a Tu-124 típus továbbfejlesztéseképpen a 60-as évek elején tervezte. Az Aeroflot egy ideig belföldi járatokon üzemeltette a típust, majd az első Tu-134 1967. szeptemberében jelent meg a Moszkva-Stokholm útvonalon. Két változatban készült . A Tu-134 befogadóképessége 64-70 utas, a 2,1 méterrel hosszabb törzsű Tu-134A befogadóképessége 76-80 utas. A két változatból több mint 200 állt üzemben az Aeroflot, Balkan, CSA, LOT, MALÉV, Interflug, Aviogenex légitársaságoknál. Kissé negatív „V” beállítású, alsószárnyas elrendezés, kör keresztmetszetű törzs, „T” farokfelület. A futóműgondolák a szárny kilépőéle mögé nyúlnak. Kettős réselésű fékszárnyak, a szárny felső felületén áramlásterelő gátak. A törzs orra Tu-134 első változatain üvegezett, s alatta radarburkolat található. A vezetőfülke és az utastér légkondicionált és túlnyomásos. Személyzete három fő és két utaskísérő. Az utasok üllései négy sorban helyezkednek el. A két egyenként 66,7 kN tolóerejű Szolovjov D-30 típusú gázturbinás sugárhajtómű a törzsvég két oldalán foglal helyet.
A MALÉV 1968-ban kapta meg az első Tu-134 tip-u gépet. 1968. december 22.-én a magyar polgári repülés is belépett a „Jet” korszakba, a HA-LBA lajstromszámú Tu-134 géppel. A „kis” Tu-134-eseket 1971-ben követték a nagyobb befogadóképességű Tu-134A altípus. A Tu-134 gépek folyamatok forgalomba állításával a MALÉV kivonta az utasforgalomból az Il-18-asokat. A megmaradt négy Il-18-as 1978-tól már csak teherszállítási feladatokat látott el a MALÉV AIR CARGO szolgálatában. A MALÉV összesen 14 db. Tu-134 típusú gépet használt.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-YSA |
Tu-134A-3 |
1975 |
1981 |
Átlajstromozták HA-LBN –re |
HA-YSB |
Tu-134A-3 |
1975 |
1981 |
Átlajstromozták HA-LBO –ra |
HA-LBA |
Tu-134 |
1968 |
1969 |
1969.11.19.
Isztambulban túlfutott a pályán, megsérült, selejtezték. |
HA-LBC |
Tu-134 |
1969 |
1977 |
1977.09.21.
Urziceni-nél (Bukarest mellett) földnek ütközött, Bakcsi Miklós+, Fejes Péter+, Révbíró László+, Bohner András+, Bocskai László+, Gaál
Katalin+, Jánosikné Harmath
Katalin+, Kiss Mihályné+, 21 utas+. |
HA-LBD |
Tu-134 |
1968 |
1971 |
1971.09.16.
Kijevnél lezuhant, Mészáros Sándor+, Veres László+, Deák Andor+, Papp Sándor+, Takács Márton+, Szőke Valéria+, Székelyhidi Katalin+, Takács Zsuzsanna+, 40 utas+. |
HA-LBE |
Tu-134 |
1969 |
1991 |
1991.08.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBF |
Tu-134 |
1970 |
1988 |
1988.04.14.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBG |
Tu-134 |
1970 |
1988 |
1988.05.04.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBH |
Tu-134 |
1970 |
1988 |
1988.09.08.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBI |
Tu-134A-3 |
1971 |
1995 |
1995.06.03.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBK |
Tu-134A-3 |
1971 |
1995 |
1995.10.08.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LBN |
Tu-134A-3 |
1981 |
1998 |
1998.06.23.
Eladták. |
HA-LBO |
Tu-134A-3 |
1981 |
1998 |
1998.07.01.
Eladták. |
HA-LBP |
Tu-134A-3 |
1981 |
1997 |
1994.02.22.
Ferihegyen a hangárban kigyulladt, Martin Ottó+, Seregley
István+, Simon József+, Szabó Lajos+ műszakiak. |
HA-LBR |
Tu-134A-3 |
1981 |
1998 |
1998.07.09.
Eladták. |
HA-LBS |
Tu-134A-3 |
1993 |
1994 |
1994.08.04.
Eladták. |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣