Tupoljev
|
Fesztáv : 37,55 m Hosszúság : 47,89 m Magasság : 11,39 m Szárnyfelület : 201,4 m2 Befogadóképesség : 128-169 utas Hasznos teher : 19.998. kg Max. felszállótömeg : 95.997. kg Utazási sebesség : 900 km/h Legnagyobb sebesség : 0,9 Mach Max. hatótávolság : 4.000. km |
Három sugárhajtóműves, közepes hatótávolságú , utasszállító repülőgép. A Tupoljev-tervezőiroda a Tu-104, Il-18 és An-10gépek leváltására tervezte. A prototípus 1968. október 4.-én repült először, a gyári útvonalpróbákat 1971-ben kezdték meg. A Tu-154 1972 óta áll szolgálatban a szovjet belföldi és a nemzetközi útvonalakon. Több változatban (Tu-154. -125A, -154B, -154B-2, -154C, -154M) összesen több mint 350 Tu-154 épült. Üzemeltetője az Aeroflot, Balkan, Cubana, MALÉV, Tarom és más légitársaságok. Jellemzői: nyilazott alsószárnyas elrendezés, a szárny terjedségének 80%-án réselt orrsegédszárny, háromszoros réselésű fékszárnyak, áramlásleválasztó lapok. Kör keresztmetszetű törzse légkondicionált, túlnyomásos vezetőfülkére és utastérre oszlik. Farokfelületei „T” elrendezésűek. A 14 futókerék a füves, tömörített pályán való fel- és leszállást is lehetővé teszi. A típusra jellemzők a szárny kilépőéle mögé nyúló futóműgondolák. Három Kuznyecov NK-8-2U típusú egyenként 103 kN tolóerejű kétáramú gázturbinás sugárhajtóműve a törzs végén helyezkedik el.
1973-ban repülte haza dr. Fülöp András vállalati főpilóta az első Tu-154 típusú, HA-LCA lajstromú repülőgépünket. Ezzel a három hajtóműves a maga idejében korszerűnek mondható géppel vált a MALÉV „valódi” nagy légitársasággá. A Tu-154 olyan célállomásokra is eljutott, ahová eddig polgári gépeink soha. A Tu-154 méretei nagyobb kényelmet biztosítottak az utasoknak, a hajózó személyzet is jó társra talált ezekben a gépekben. A MALÉV igényeihez igazodva a szovjet repülőgépgyár kialakította az un. Magyar típust, amely műszerezettségében, felszereltségében jelentősen eltér az eredeti szovjet gépekről. A fejlesztés tovább folytatódott és a MALÉV és a Balkan légitársaságok igényei alapján kialakításra került a Tu-154B-2 altípus. A 1988 október 1-én az első Boeing 737-200 típusú gép beszerzésével megkezdődött a Tu-154-esek lecserélése korszerű, gazdaságos, kis zajkibocsátású típusokra. 2002-ben a MALÉV megvált utolsó Tu-154-esétől is, és ezzel véget ért az 1946-ban a Po-2, Li-2 gépekkel kezdődő korszak, a szovjet gyártású gépek korszaka.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-LCA |
Tu-154B-2 |
1973 |
1994 |
1993.07.08.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LCB |
Tu-154B-2 |
1973 |
1995 |
1994.07.23.
Eladták. |
HA-LCE |
Tu-154B-2 |
1973 |
1997 |
1995.11.17.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LCF |
Tu-154B-2 |
1975 |
1981 |
1981.10.21.
Prágában túlterhelt leszálláskor a törzs hátsó része letörött, selejtezték. |
HA-LCG |
Tu-154B-2 |
1975 |
1994 |
1992.07.31.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LCH |
Tu-154B-2 |
1975 |
1997 |
1995.03.08.
Üzemidő kirepülése miatt kivonták. |
HA-LCI |
Tu-145A |
1975 |
1975 |
1975.09.30.
Bejrút közelében a tengerbe zuhant, Pintér János+, Mohovics
Árpád+, Kvasz Károly+, Horváth István+, Majoros László+, Fried
Richárd+, Herczeg Miklósné+,
Kmeth Ágnes+, Németh Lászlóné+,
Szentpály Mercedes+, Glausius
Gábor+, 48 utas+. |
HA-LCK |
Tu-145A |
1975 |
1975 |
1975.12.12.
Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták. |
HA-LCL |
Tu-145A |
1978 |
1980 |
1980.05.26.
Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták. |
HA-LCM |
Tu-145B-2 |
1979 |
1998 |
1998.09.23.
Eladták. |
HA-LCN |
Tu-154B-2 |
1979 |
2001 |
2001.04.15.
Eladták. |
HA-LCO |
Tu-154B-2 |
1981 |
2002 |
2001.07.14.
Eladták. |
HA-LCP |
Tu-154B-2 |
1981 |
2002 |
2001.06.10.
Eladták. |
HA-LCR |
Tu-154B-2 |
1982 |
2000 |
2000.07.04.
Szalonikiben leszálláskor megsérült, selejtezték. |
HA-LCS |
Tu-154B-2 |
1986 |
1988 |
1988.12.12.
Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták. |
HA-LCT |
Tu-154B-2 |
1986 |
1988 |
1988.11.28.
Lejárt a bérleti szerződés, visszaadták. |
HA-LCU |
Tu-154B-2 |
1988 |
2001 |
2001.05.04.
Eladták. |
HA-LCV |
Tu-154B-2 |
1988 |
2001 |
2001.03.30.
Eladták. |
HA-LCX |
Tu-154M |
2000 |
2002 |
2002.05.
Eladták. |
HA-LGA |
Tu-154M |
2000 |
2001 |
Eladták |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣