SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Repülőgép tervezés http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=17&t=847 |
Oldal: 3 / 5 |
Szerző: | user_170 [ 2011 aug. 04. - 14:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözlet! Köszönöm Uraim a válaszokat! Ha jól értem Sry mester szerint az eredeti rajz egyszerű duplázása megoldható eljárás. Antikos kolléga pedig ezt az eljárást a profiknak javasolja. Lehet,hogy mégis bele vágok,hiszen ha kudarcba fullad is a dolog ennek feldolgozása és tanulmányozása is az ismereteimet bővíti. Tisztelettel: |
Szerző: | sry [ 2011 aug. 07. - 18:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdvözletem! Ha egy modellnek tervezett modellt méreteiben megduplázól, akkor olyan oltári nagy baj nem lehet. Persze a szilárdsági kérdésekre nem árt odafigyelni, mert pl, ha egy CO2 motoros makettmodellt megduplázol és simán duplára veszed a lécméreteket, akkor a feleslegesen nehéz géped lesz, ami a kritikus helyeken el fog törni, mert a borda anyagának vastagságának megduplázása, illetve az illesztések módjai már nem megfelelőek egy kétszer akkora géphez. Szóval lehet játszani a méretekkel, de nagyon körültekintőnek kell lenni, mert könnyű csapdába esni. Üdv.. SRY |
Szerző: | Ahajt [ 2011 szept. 25. - 12:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Udv, Mindenkit. Egy kérdésem lenne,ami mindenkihez szol. Trapéz szarnyak esetében,amikor a szarnyvégi profil kissebb mint a szarnytoben levo, sot még egykis hatranyilazasa is van a szarnynak,ki ,hogyan hatarozza meg a gép sulypontjat berepulés elott.Én ugycsinalom,hogy a félszarnyat ketté osztom és az otlevo profil belépojétol 1/3 -tol a torzsre merolegest huzok.Ott lessz az indulo sullypont. Most aztkérdem,hogy ki,hogyan csinalja. Udv. ahajt |
Szerző: | user_6 [ 2011 szept. 25. - 13:41 ] |
Hozzászólás témája: | súlypont |
Én az utóbbi években ellustultam, ezért egyszerűen leszedtem Sry-tól a súlypontszámító programot és azzal számíttatom. Berepüléskor hangyányit mindíg előrébb teszem... |
Szerző: | Ahajt [ 2011 okt. 19. - 19:50 ] |
Hozzászólás témája: | |
Nagyon egyszeru de hasznalhato CG (sulypont meghatarozo) megoldas az alabbi akkor, amikor a belépo nem parhuzamos a kilépovel,vagyis a szarnyhur kozéptol a szarnyvég fele mind kissebb. A szarnyat hosszaban felébe osztjuk,ez lessz 50%.Majd a belépo feloli részt ujbol ketté osztjuk ez lessz 25%.A torzsfeloli szarnyhur hosszat ramérjuk a szarnyvégre, és a szarnyvég hurhosszat a torzs feloli részre mérjuk.A két végpontot osszekotjuk ,és ahol metszi a 25% vonalat ott lessz a sulypont.Mindenesetre ismerve a 25% vonalat ,valamint az 50% vonalat konnyen kimérheto a 30 % vagy 33% nak a helye is.A szarny kétoldalan megtalalt két CG pontot ossze kotve a torzs két oldali metszéspontjan van a sulypont. Ez az abran nézve igy néz ki. http://www.nsrca.org/technical/tip_tricks/mac_cg.htm A fenti megoldas hasonlit a SRY oldalan levo sulypont szamitohoz. Ezen az oldalon Aircraft Balance Calc. alcimen akar profi szinten még a pilota sulyat is belehet tenni a szamitasba. Mivel az angol szoveget sokan nemértik,az altalam irt magyar szoveg és a linken lathato abrabol, gondolom barki megtudja csinalni a grafikus CG-ét. Egy masik sulypontszamololal is utanna szamoltam,minek linkjét alabb beteszem és meglepo modon nagyon azonos az eredmény,az eltérés 5mm korul van. http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg udv .ahajt |
Szerző: | user_1674 [ 2012 okt. 06. - 13:24 ] |
Hozzászólás témája: | Vitorlazó építése |
Tiszteletem! magával szippantott az áramlás görbülete és szeretném befejezni a nemrég megkaparintott félgépet, de ehhez szükségem lenne egy kis segítségre. Lényegében van egy üvegszálas törzsem, és ahhoz szeretnék építeni habamagos, üvegszál borítású szárnyat. A törzs ""seprünyélben" végződik és a hossza kb. 110 (erről később csatolok képet pontos méretekkel és a rajta található profil lenyomatával). Amit ki szeretnek belőle hozni, az egy nyugodt vitorlázó, kb. 2.5-3m fesztávval, hogy ha elengedem, magától is hazataláljon. ![]() PS: amit elfelejtettem, hogy ez egy 2 db motorral hajtott segédmotoros lenne, ha összejön a buli. ![]() http://dl.dropbox.com/u/34028496/airfiol_scan03.jpg |
Szerző: | Tamásbá [ 2012 okt. 07. - 9:16 ] |
Hozzászólás témája: | |
Én is segítséget kérek! Űrhajó modellt készítek és már vettem tiz db. kefenélküli motort. Kérdezem elég lesz e a felemelkedéshez? A modellből már van egy acél orrkupom az ürhajó elejére. ( Ugye oda kell tenni?) Szeretnék segítséget kapni az ürhajó FARKÁNAK megépítéséhez. Köszönöm előre is. |
Szerző: | sry [ 2012 okt. 07. - 11:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. F-romi! Antikos Kolléga ironikusan, de rátaintott a lényegre. Erre a kérdésedre nem lehet választ adni ![]() ![]() ![]() Először is mert nem tudunk semmit! Vannak régi jól bevált arányszámok, azokkal lehetne operálni, de ahhoz tudni kéne egy csomó adatot. Ha van egy törzsed az nagyon sokmindent meghatároz, mert már kialakított helye van bizonyos alkatrészeknek. De erről is rajz fotó stb... kellene. Aztán ott van a tömegkaplkulávió! Először ezt kell elvégezni, aztán meghatározni a gép kívánt repülési jellemzőit (sebesség, fordulékonyság stb...) és ezek ismeretében lehet szárnyszelvényt, szárny alaprajzot választani. A szárny egyéb geometriai, aerodinamikai jellemzői (elcsavarás, nyilazás, V-állés stb....) mind-mind-ezek következménye. Nem akarom tovább fejtegetni, mert már így is hosszú, a lényeg az, hogy fordítva kezdtél neki a dolognak !!! Először azt kell pontosan tudni mink van? Meglévő alkatrészek ponots méretei, tömege, teljesítménye (ezt érteni kell a motorokra, RC elemekre, meg mindenre ami a gépbe kerül, a tömegadatok lehetőleg gramm pontosággal.) Másodsorban azt kell hasonlóan pontosan meghatározni, hogy mit szeretnénk? A kívánt gép sebességét, stabilitását stb.... A két adathalmaz közötti út maga a tervezés! Ha az eleje , vagy a vége hiányzik, vagy nem pontos, akkor csak kísérletezni lehet valamivel aztán vagy jó lesz, vagy nem (általában vagy nem). Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2012 okt. 07. - 11:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
T. F-romi! Antikos Kolléga ironikusan, de rátaintott a lényegre. Erre a kérdésedre nem lehet választ adni ![]() ![]() ![]() Először is mert nem tudunk semmit! Vannak régi jól bevált arányszámok, azokkal lehetne operálni, de ahhoz tudni kéne egy csomó adatot. Ha van egy törzsed az nagyon sokmindent meghatároz, mert már kialakított helye van bizonyos alkatrészeknek. De erről is rajz fotó stb... kellene. Aztán ott van a tömegkaplkulávió! Először ezt kell elvégezni, aztán meghatározni a gép kívánt repülési jellemzőit (sebesség, fordulékonyság stb...) és ezek ismeretében lehet szárnyszelvényt, szárny alaprajzot választani. A szárny egyéb geometriai, aerodinamikai jellemzői (elcsavarás, nyilazás, V-állés stb....) mind-mind-ezek következménye. Nem akarom tovább fejtegetni, mert már így is hosszú, a lényeg az, hogy fordítva kezdtél neki a dolognak !!! Először azt kell pontosan tudni mink van? Meglévő alkatrészek ponots méretei, tömege, teljesítménye (ezt érteni kell a motorokra, RC elemekre, meg mindenre ami a gépbe kerül, a tömegadatok lehetőleg gramm pontosággal.) Másodsorban azt kell hasonlóan pontosan meghatározni, hogy mit szeretnénk? A kívánt gép sebességét, stabilitását stb.... A két adathalmaz közötti út maga a tervezés! Ha az eleje , vagy a vége hiányzik, vagy nem pontos, akkor csak kísérletezni lehet valamivel aztán vagy jó lesz, vagy nem (általában vagy nem). Üdv.: SRY |
Szerző: | user_1674 [ 2012 okt. 07. - 14:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Na, megint megkaptam a magamét. Úgy kell nekem. ![]() Készítettem egy rajzot a meglevő törzsről http://dl.dropbox.com/u/34028496/airfiol_scan03.jpg. Az szerintem beszédesebb lesz, mint az előbbi felnyögésem. Megértem, hogy a többéves tapasztalatot nem lehet pár mondatban átadni, ez már csak ilyen. De meg kell értenetek, míg nem kérdeztek, addig nem tudom, mit válaszoljak, majd ha tul vagyok 5 ilyen gépen, 50% automatikusan kiszámolom, és meg sem kérdezem ![]() ![]() Tisztelt Antikos, tisztelt Sry, azokra a jól bevált arányokra lennék kíváncsi, nem akarok én nanotechnológiát bele, csak egy jó gépet. Nem megy sem versenyre, sem kiállításra, csak a levegőbe. Eddigi csekély tapasztalatom alapján olyan 55-65km/h vagy kisebb optimális sebességet szeretnék elérni és nem kell akrobatikus tulajdonság, olyan, sétarepülőféleség (gondolom, ezért is kapok egy nyaklevest). A pontos információk: törzs - 430g, 2xmotor-60g, 2xESC-50, RX-16g, szervók 90g, akku 160g, egyéb 235g - eddig 941g. Milyen információval tudok szolgálni meg? |
Szerző: | Tamásbá [ 2012 okt. 08. - 9:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
Eddig a rajzon minden jó! Próbáljál felűlnézeti rajzot is adni az egész repcsiről. A szárnyszelvény valóban egy gyors modellhez készült. Kérdés: El tudod e vezetni ezt a gyors modellt? Csak a szárnyszelvény változtatásával lehet kezesebbé-lassubbá tenni a modellt! A felűlnézeti rajz után már, még többet tudunk mondani. Alapszabályok: A vizszintes vezérsik belépőélének a szárny kilépőéléhez képest A SZÁRNYMÉLYSÉGET ( méret mm-ben!) FIGYELEMBEVÉVE MINIMUM 2,5 SZÖRÖSÉNEK KELL LENNIE A TÁVOLSÁGNAK. Ez a hosszstabilitás miatt van. A szárny állásszöge a vizszintes vezérsikhoz viszonyítva 2,5 - 3 fok a szárnyszelvény függvényében. A megrajzolt szárnyszelvénnyel 1-2,5 fok! Ha " V " állású a szárny úgy a " V " állás fokokban CSŰRŐ NÉLKŰL 7-8 FOK. CSŰRŐVEL 0-1-2 FOK IS LEHET! A vezérsikok nagyságát majd a felűlnézeti rajzból fogjuk látni-ellenőrizni. ( Ezt repülős nyelven igy mondják! És ez nem főnöki ellenőrzés!!!) Tamásbá |
Szerző: | user_1674 [ 2012 okt. 08. - 10:54 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok, mielőtt elkezdem rajzolni a felülnézeti félgépet, lenne egy pár kérdésem: előreláthatóan mekkora tömegre kell számítani egy 2.5-3m vihornya esetében? (tudom, tudom, ez attól függ, ki építi), a másik kérdés pedig, hogy mekkora g/ndm értékre kell törekedni? Mit jelent a gyors? Egy Extra 300, vagy Edge 540 E10 az gyorsnak minősül? Ahogy korábban is írtam szelíd gépet szeretnék (kb. 50-60km/h). Mivel tapasztalatom nem nagyon van, így elméleti kutatást végeztem. Ennek a szelvénynek a polárjai nagyon hasonlítanak a Drela féle DAE51-re. Aggasztó egy kicsit, hogy Re300k környékén eléggé kusza a grafikon. Röviden, nem ragaszkodom a törzsön jelölt profilhoz. Legalább ez a gép legyen békés ![]() ![]() |
Szerző: | Tamásbá [ 2012 okt. 08. - 13:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Választani kellene egy lassúbb modell szelvényt. Majd megpróbálok én is nézni egy modern szárnyszelvényt. http://www.ds-cats.com/~kurisawa/aerona ... 3159_A.png Ez lehetne az " igazi"! http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=79737.0 http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=75474.0 http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=4884.0 http://www.ds-cats.com/~kurisawa/aerona ... -0029.html A 30-50Km/ó sebesség reális egy ilyen nagy modellnek. De ezekel a szelvényekkel ivelőlap nélkűl nem tudod lassítani. Egy ilyen modell súlya megközelíti a 0,6-1,5 kg.-ot!!! Rc-vel együtt. A felűleti terhelés illetően 20-25g/dm2. Mennél könnyebb legyen az a lényeg. Tamásbá |
Szerző: | Tamásbá [ 2012 okt. 08. - 14:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
Re:Szárnyprofil + állásszög « Válasz #3 Dátum: 2010-08-09, 11:52:56 » -------------------------------------------------------------------------------- AZ RC FÓRUMRÓL " ISTU " TOLLÁBÓL!!!!!!!!!!!!!!!!! Köszönjük! Tisztelt Uraim! A szárnyprofil hatásos állásszöge-oly sok minden mellett- a relatív íveltségtől függ. Szabadon repülő modellek esetén(ívelt profilok, pl. Benedek 6356B) 2,5-3,5 fokos relatív állásszögről beszélünk.Ezt úgy értsd, hogy a vízszintes vezérsíkot ha nulla fokra állítod, akkor 3 fokra beállított szárnnyal stabil repülést fogsz kapni.Ugyanakkor csináltam azt Sokolov profillal, hogy 2,5 fokos szárny állásszög mellett a vízszintes vezérsík -1 fokon állt.A gép pedig meseszépen repült. A súlypont helye legalább annyira fontos mint az állásszög. A szabadon repülő modellek súlypontja a szárny húrhosszának(szélességének, mélységének) jó közelítéssel az utolsó harmadában legyen, kb 60% húrhossznál. Azonban az "egyenes aljú" profiloknak a relatív íveltsége kisebb. Ezért az S3021 vagy E205, jelű "lassú profilok" kb. 2,0-2,5 fokos állásszögekkel repülnek leginkább jól. Ugyanakkor nekem az E205 profilú gépem 1,5 fokkal is jól repült. De ha ha 3 fok fölé mész a szárny állásszögével, az átesés előbb következik be, főleg lamináris profiloknál(HN/MH/AG stb... profilok ).Emellett a siklószám értékek is lecsökkennek, mivel az ellenállástényező/ felhajtóerő tényező HÁNYADOS KÖZEL SEM OPTIMÁLIS! Természetesen itt is fontos a súlypont, amely az ilyen jellegű, nem szabadon repülő(R/C) repülőmodellek esetében a szárny húrhosszának első harmadában, kb 30-35 %- nál legyen a belépő éltől számítva. Egy biztos:sok a relatív állásszöged akkor, ha a gép a zuhanást "magától korrigálja" vagyis felveszi az orrát 2-3 másodpercen belül. Ez szerintem egyáltalán nem baj kezdő pilóták esetében, mert így megbocsátóbb a modell. A tapasztaltabb, versenyző típusú modellezők inkább azt akarják, hogy mindig vezetni kelljen a gépet, ezért van aki 1 fok körüli állásszöggel repül. ISTU " tollából"! Köszönjük! |
Szerző: | Tamásbá [ 2012 okt. 08. - 14:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ha van türelmed???!!! http://www.szrfk.hu/rtk/kulonszamok/200 ... erikus.pdf |
Oldal: 3 / 5 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |