SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 29. - 9:07

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 9 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: egy érdekes jelenség - vesézzük ki !
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 26. - 2:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sokat kínlódtam egy fura jelenséggel, mostmár a harmadik gépemnél. azt hiszem, sikerült rájönni az okra!? történetesen: nagyon szűk bukfencnél a modell egyszerűen kifordul, mintha rácsűrnék. hátrabukfencnél tipikusan jobbra. a jelenség nagyon zavaró, ha pl egy függőleges fordulóból "rosszul" esik ki a gép, és össze kéne szedni, vagy háton repülésből hirtelen ki kell nyomni.
a jelenség szép, nagy köríves bukfenceknél nem, vagy legalábbis nem zavaróan jelentkezett!
eleinte oldalkormánnyal próbáltam segíteni a helyzeten, erős balra trimmeléssel meg lehetett szüntetni a jobbra csűrést, azonban így az előre bukfencek egyenesen rettenetesek lettek, és egyenesben is nagyon oldalazva ment a gép.
próbálkoztam a gép súlypontjának keresztirányú eltolásával is, ez részben segített, de nem volt megfelelő megoldás
végül a magassági kormányra mixelt balra csűréssel sikerült a hátrabukfencet nagyjából kiegyenesíteni, úgy, hogy húzott magasságira balra csűrést mixeltem (a nyomott "előre" bukfencek kiegyenesítését még nem sikerült kipróbálgatni). az eredmény: a szűk hátrabukfencek sokkal egyenesebbek, az egyenes repülést nem befolyásolja. viszont valamennyire sebességfüggő maradt a jelenség, így bizonyos helyzetekben így is jobbra, vagy balra elcsűrés tapasztalható hirtelen behúzott magasságinál. felszállásnál oda kell figyelni, ha hirtelen nagy magasságival rántom fel a gépet, akkor balra elcsűr...

de miért van ez ???

fogjunk meg egy porszívót. lengessük meg magunk mellett! kapcsoljuk be, próbáljuk így lengetni. az eredmény meglepő lesz! :) a jelenség pontos nevét nem tudom, ezt majd okosabbak hozzáteszik (inerciamomentum?) hasonló kísérlet végezhető, ha a bicikli kerekét kiszereljük, jól megforgatjuk, majd a tengely egyik végét az ujjunkra helyezzük - a kerék megáll raja, pedig látszólag le kéne borulnia.

közepes méretű (70-100g) outrunner motort kézben tartva, légcsavar nélkül felpörgetve szintén jól érezhető mozgatás közben az oldalra húzás.

minél nagyobb a forgó tömegünk, a jelenség annál erősebben fog jelentkezni. illetve nem a tömeg, hanem a (hogyishivjákaforgáspontraszámoltizét) és a forgás sebességétől.

a jelenséget egyébként a repülés hajnalán is felfedezték, amikor egyre nagyobb csillagmotorokat és légcsavarokat szereltek a gépek elejére, a magassági kormány meghúzásakor a gépek inkább oldalra mozdultak, mint a megfelelő irányba... pl sopwith camel, ha jól rémlik. (sőt, azthiszem a girók is erre épülnek...)

de igazából a kérdés, hogy a mixelésen, a folyamatos korrigáláson, és a szűk fordulók kerülésén kívül mit lehet ezzel kezdeni? az elhuzatás, ha jól tudom, nem segít ezen a problémán? minél kisebb forgó tömeg és forgási sebesség (motor forgórész és légcsavar)! (tehát pl sikerült megtalálni a kedvencem, a wankel motor egy újabb hátulütőjét ;) ).

VAGY!

két, egymás hatását kiegyensúlyozó, ellentétesen forgó tömeg! azaz, két, vagy többmotoros gép.

VAGY!

elnézést a reklámért!
http://www.rcmodell.com/shop/product_in ... ts_id/5678
bár nem próbáltam, valószínűleg érdemes lenne. csak ne lenne ilyen drága, és ne lenne ekkora az áramfelvétele (kicsi, könnyű gépbe gyakorlatilag a kisebbik verzió is alkalmatlan)...

kérném a nálam tanultabbakat egészítsék ki a fenti merengésemet a megfelelő szakszavakkal, illetve tapasztalatokkal, megoldásokkal! :) érdekes lenne tudni pl, hogy mekkora erők lépnek fel?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 26. - 15:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Öszinte leszek MOST nem olvastam el teljesen a hozzászólásodat, DE!

jOBBRA EL KELL HUZATNI MINDEN MOTORT úgy 1,5-2 fokra.
Más: Tulságosan stabil a modelled ezért nem úgy megy műrepülésben ahogyan te akarod.
Megoldás: Hosszabb törzs és viszonylag kisebb vezérsikok:
Majd még elolvasom többször az irásodat és gondolkozom!
Üdvözlettel Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 26. - 19:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
minden modellen el van huzatva jobbra a motor! a wankel kb 2-2 fokban, a staun "érzésre" (állítható), a kis extrán meg gyárilag...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 26. - 21:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egyenlőre nekem sincs ötletem, de igyekszem :D

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 aug. 27. - 12:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Elolvastam!
Változatlanúl az a megjegyzésem, hogy tulságosan jó a modelled.
A műrepülő modellek és nagygépek instabilá vannak téve súlypont hátrább helyezésével a törzs meghosszabitásával - igy rajzolja fel a figurákat szépen - és a vezérsikok csökkentésével.

Tehát végig vezetni kell a repülőt, ahogyan tetted te is a mixer beinditásával stb.

A következő műrepülő gépednél érdemes volna legalább fényképen megnézni a bevált gépeket. Pl.

http://www.matt-rc.li/

Kép
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 ápr. 17. - 8:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.youtube.com/watch?v=l3Xjl34l ... re=related
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 júl. 15. - 7:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.youtube.com/watch?v=lzUUdilY ... re=related
:lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 04. - 14:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok, regi a tema, tudom, de mivel erdekelnek a reszletek, belekotyogok. Veletlenul, nem a nagysebessegu atesesrol van szo, hiszen:
1. Szuk a fordulo;
2. "Centrifuga" hatas nagy vagy inkabb mondanam hogy kicsi a centripetalis;
3. Nagy allasszog.

Ennek eredmenye keppen a felhajtoero mar nem eleg, es az egyik szarny atszakad. Ha hulyeseget irnek, bocs. :oops:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 04. - 15:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Nyugodtan lehet- megfelelő repcsivel- szűken fodúlózni.
A feltételek:
Legyen sebeség.
Élni kell a FELCSERÉLT KORMÁNYOK HATÁSOSSÁGÁVAL.

Vagyis a felcserélt kormányokkal kell vezetni a szük fordúlóban a repcsit.

Balra szük fordúló:
Csürés,oldalkormány enyhén jobbra, magassági határozottan húzva.
Ha van fékszárny azt nem szabad kiengedni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 9 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség