SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 18:59

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 25 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: profilok
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 13. - 19:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sziasztok
ezt a topicot azért nyitottam mert szeretném megtudni hogy hogyan lehet kiszámolni hogy pl mijen profilt használjunk egy általunk tervezett géphez
már valameddig eljutottam(megtudtam h mi az a Cy meg Cx) meg kikértem Sry segítségét is aki azt mondta h nyissak neki új topicot és akkor mindenki megtudja akit érdekel h mégis hogyan kezdjünk neki egy saját tervezésű gépnek
nameg persze öncélú a dolog :twisted: mert végre sikerült vágnom elviselhető minőségű szárnyakat abból a kék habból és arra gondoltam h ha ez ilyen gyorsan megy akkor kísérletezésnek megéri
szal én egy segédmocis vitorlázóra gondoltam kb 2-3m es fesztávval(hamár ilyen egyszerűen lehet repülőt építeni ebből a kék habból)
ja és keresgettem profilokat a googleben és rátaláltam egy jó kis oldalra ahol vannak ilyen görbék: http://a190754.free.fr/PROFILS.HTM


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 13. - 20:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na akkor tervezzünk repülőgépet.

Először is azt kell eldönteni, hogy mit is akarunk. Ez először egyszerűnek
tűnik. De felteszek három kérdést:

1.) vitorlázó legyen?
2.) Motoros gép legyen?
3.) segédmotoros vitorlázó legyen?

eztán ha erre a kérdésre van válasz akkor jöhet a következő :D

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 15. - 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia Sry
köszööm szépen h segítesz :D
segédmotoros vitorlázót szeretnék építeni :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 15. - 16:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
levi írta:
szia Sry
köszööm szépen h segítesz :D
segédmotoros vitorlázót szeretnék építeni :D


Akkor tervezzünk segédmotoros vitorlázót :!:

A következő eldöntendő nagy kérdés, hogy mekkora legnagyobb
össztömegre tervezzük a gépet? Illetve mire szeretnénk használni? A
segédmotoros vitorlázógépeknek van egy nagy problémája, éspedig az
R/C elemek összes tömege.
Így először kell egy tömegkalkulációt végezni. Lemérni és összeadni
a beépíteni kívánt R/C elemek tömeg adatait.
Az az
1.) Akkumulátor
2.) Motor
3.) szervok
4.) szabályzó
5.) vevő

Az így kapott tömeg adat , valamint a használati jelleg kiválasztása
már lényegében mg is határozza a tervezendő gép főbb jellemzőit.
Milyen jellegű lehet a gép?
1.) termikvitorlázó
2.) lejtővitorlázó
3.) műrepülő

tehát milyen jellegű legyen a gép? Illetve mik az egyes R/C elemek
tömeg adatai?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 17. - 12:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia Sry
akkumlátor az kb 100-120g s
vevő: 9g
servok: csűrőszervók: 2*9g
magassági+oldalkormányservok: 2*18g
motor: http://www.zenn.hu/modelsport/product_i ... ts_id=1092
és leejtővitorlázó jellegű legyen
ez mitől függ?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 21. - 10:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor menjünk tovább egy lépéssel.

Mivel Levi segédmotoros lejtővitorlázógépet választott nézzük meg mik a
követelmények ezzel szemben. Mivel lesz a gépen segédmotor is
nyugodtan kiindulhatunk abból, hogy közepes, ill. erős szelekre tervezzük
a modellet. Az erős szél jó emelést is jelent, és jó sok örvényt, lökést
stb.... amiknek a kompenzálása jó iránytartást és egyszerre jó
irányíthatóságot is kíván. Tehát meg kell emelni a felületi terhelést,
relatív nagy függőleges vezérsíkot kell beépíteni, és a laterálfelület
súlypontja a tömegközéppont mögött legyen, így a gép minden esetben
a szélre igyekszik ráfordulni, az az a lejtőtől elfelé.

Eddig R/C elemből van 120+9+54+57= 240 gramm tömegünk. Most
azt kéne eldönteni, hogy mennyi reptudást és kurázyit érzel magadban,
hová válasszuk meg a gép repülési sebességtertományát?
lehet 30 g/dm2 körüli. akkor olyan Easy Glider tempóra lehet számítani
lehet 40 g/dm2 körüli ekkor már kicsit gyorsabb lesz de még mindíg
nem veszélyes. Könnyű lesz leszállni, meg csámpázni, viszont erősebb
szélben már csak kínlódni fogsz.

Lehet 50-60 g/dm2 de itt már komoly sebességek adódnak, és azt nem
csak a pilótának, de a gép mechanikai szilárdságának is bírnia kellene.
Tehát az építés nehezebbé és költségesebbé válik.

szóval mi legyen? gyors-vagy lassabb?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 21. - 14:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia Sry!
egyre jobban megtetszett ez a tervezősdis dolog :lol: :lol:
arra gondoltam a sebességet illetően h habmagos szárny lenne és még nem tudom h az mekkora terhelést bírna el de sztem elég lenne max tennék bele pár segédtartót
szóval valami jó gyors kis gépet kéne építeni legfeljebbb ha valami gond adódik széttörik dehát ez hozzá tartozik sztem :?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 22. - 9:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ok!

Akkor tervezzünk egy 35 g/dm2 felületi terhelésű segédmotoros
lejtővitorlázót. Végre tudjuk mit akarunk. Azt már kiszámoltuk, hogy
240 gramm az elektronikánk. Most meg kell tippelni a gép várható
repképes össztömegét. Ez nem könnyű mutatvány, és nincs is
bevett szabály, vagy képlet rá.

A 240 grammos elektronikával igen tág határok között mozoghat
a gép össztömege, ami függ az építés módjától, a technológia
korszerűségétől, a felhasznált anyagoktól, szóval rengeteg dologtól.
Itt csak a tapasztalat segít. Egy ilyen gép 500-900 gramm között lehet.
Mivel ha jól sejtem habból lesz kimunkálva saccoljunk meg neki
egy 250 grammos önsúlyt. Az az a gép 490-500 grammos lesz
repkészen (legyen 500 gramm mert azt könnyű megjegyezni)

Tehát van két igen fontos adatunk:
1.) 500 g repkész tömeg
2.) 35 g/dm2 felületi terhelés

ebből már számítható a szárnyfelület: :D A=14,28 dm2

Újjabb dilemma :? mekkora legyen a szárny oldalviszonya. Ez sajnos
nem érzelmi, vagy esztétikai kérdés. A szárny konstrukciós szilárdsága
határozza meg. Egy szén-kevlar-műgyanta szárny igen nagy
oldalviszonyú is lehet, akár 10 feletti értékű is. Egy ilyen hab szárny
alapesetben 4-5 , ha van benne főtartó akkor 5-7 értékű lehet a
választott oldalviszony.

Szóval milyen építésű lesz a szárny? Mekkora oldalviszonyt
választhatunk?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 22. - 17:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia Sry
habmagos szárnyszerk. ű lesz
az oldalviszony pedig sztem olyan 5 körül legyen
egy részt mert ha 7 lenne akkor hasonló lenne mint a Guppy csak kisebb lenne a szárnymélysége gondolom...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 22. - 21:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ok. Akkor az oldalviszony legyen 5.

A=14,28 dm2 az oldalviszony 5 akkor a fesztáv

fesztáv: B=844,98 mm kerekítve B=850 mm
Szárny húrhossza : L=168.99 mm kerekítve L=170 mm

ugyanezek az adatok 6-os oldalviszony mellett

fesztáv: B= 925,63 mm kerekítve B=930 mm
Szárny húrhossza . L=154.27 mm kerekítve L=154 mm

na tessék választani :!: Egy karcsúbb, szebb közel méteres fesztávú
gépet akarsz, vagy egy zömökebb, erőssebb masinát?

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 23. - 17:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia Sry
szerintem lehetne 5ös oldalviszonyú mert ilyenem még úgy sem volt ...
ez gondolom úgy menne mint a rakéta :?
majd' óvatosan repülök vele


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 24. - 11:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ok! Oldalviszon 5

Akkor eddig:
A=14,28 dm2
Oldalviszony = 5 (ezt egyébként lambda-betűvel jelölik, de az nincs a
klaviatúrámon, és mértékegység nélküli szám)
Fesztáv B=850 mm
szárny húrhossza L=170 mm

mivel kerekítettük az adatokat a könnyebb szerkesztés miatt a
szárnyfelület adat is megváltozott A= B x L = 14.45 dm2. Ez a
tervezés kori korrekció. Ezekután már ezzel számolunk.

A felületi terhelés 35 g/dm2 tehát tervezett repképes tömeg így
m=505 gramm

na akkor határozzuk meg a gép egyéb adatait.

A csillapító felület nagysága a szárnyhoz viszonyítva 1/4-ed, 1/5-öd
szokott lenni egy ilyen "zömökebb" vitorlázógépnél, mivel R/C lesz
a modell, nyugodtan lehet 1/5-öd értéket választani tehát a
vízszintes csillapító felületet Acs=A/5= 2,89 dm2. Az önmagában
nem jelent semmit, hogy mekkora a csillapító felülete, mert nagyon
fontos adat a távolsága is a szárnytól. Ha megfelelő távolságban van
akkor hatásosan stabilizál, és ha minél nagyobb távolságban van, a
model annál nyugodtabban fog viselkedni a bólintó mozgásai annál
"lágyabbak" lesznek. A szárny kilépő éle és a vízszintes csillapító
legellső pontja között 2...2,5 L távolságot szoktak felvenni. Itt
javasolnám a nagyobb távolságot, mert ha "belendül" a modell, és
ezért megnő a sebessége akkor nagyon jól fog jönni a nyugodtabb
viselkedés, arról nem is beszélve, hogy a nagyobb érték mellett
nehezebb "elkormányozni", hibás manőverezéssel átejteni a gépet.
Tehát legyen 2.5 x L= 425 mm.

És már van is egy Aerodinamikai felülnézeti képünk a modellről :D
Rajzold meg:
kell egy szimmetria vonal, erre merőlegesen fel kell rajzolni a 850x170
mm -es téglalap alakú szárnyat, a kilépőtől fel kell mérni 425 mm-t
és ahová ez a pont esik a szimmetria vonalon oda fel kell rajzolni a
2.89 dm2 felülető vízszintes csillapítót. Kérdés :?: :?: milyen
alakú legyen a csillapító? Itt is szilárdsági szempontokat kell figyelembe
venni, mivel a csillapító általában sokkal vékonyabb a szárnynál, így
nagy oldalviszont itt nem szabad választani. Lehet 3...5 közötti érték a jó.
Mivel valószínűleg nem tudsz még speciális építési technikákat
alkalmazni, javasolnám a 3-as értéket. Így a csillapító, ha téglalap
alakúnak veszed, akkor egy 98,14 mm x 294,47 mm-es felület kapunk.
Ez a tört-szám elég nehezen kezelhető, tehát a csillapító legyen
100x300 mm-es. :D :D a felülete pedig korrekcióval 3 dm2.

Most már tudjuk a gép összes vízszintes felületét is ami
SzummaA= A + Acs =14,45 +3 = 17,45 dm2

szóval lehet rajzolni a gép felülnézetét.....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 24. - 19:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
szia ry
megrajzoltam csak nem tudom hogy hogyan lehet beilleszteni a rajzot


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 24. - 21:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia!
1.) http://load.imageshack.us/
2.) Tallózás, File kiválasztása
3.)Host it
4.) a kapott Url címet bemásolod a [img]ide[/img] és kész is

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 márc. 24. - 21:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az eggyik kedvenc könyvem a Hársfalvi könyv után :)
az R/C Model Aircraft Design by Andy Lennon
Kép
Itt van az amazon link
http://www.amazon.com/Basics-Model-Airc ... 0911295402
vagy itt
http://www.amazon.com/gp/reader/0911295 ... eader-link

Ezt javasolja az szárny oldalviszonyról.
Gyors, fordulékony repülök 5 töl 6 -ig
Moderált sebességü sportgép 6 tól 8 -ig
Lassu tréner 8 tól 10 -ig
Lejtövitorlázók 8 tól 10 -ig
Vitorlázó repülök 10 töl 15 -ig

Valóban az ember jobban magáénak érzi a saját maga tervezte repülöt, a képzelet szabadra van engedve. Gyakorlatképpen elsö pár repülönek jól bevállt kittet kell épiteni azért.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_9 2009 feb. 16. - 2:04-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 25 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség