SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 19. - 2:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 50 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 jan. 09. - 18:41 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Nincs meg valakinek a THOMAN F szelvény adatsora? Különösen a "3-D
turbolátor" verzió kellene.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 10. - 12:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tiszteletem,

lenne egy kérdésem. Tanulmányoztam a modellrepülés elmélete című könyvet. A hátsó felében csak szárnyprofilok és a szerkesztéshez szükséges koordináták vannak megadva. Érdekelt a dolog, ezért beszerkesztettem egyet-kettőt. De nem igazán lett jó. Pl rögtön a második Abrial (69. ábra) nevezetűnél a képen a profil, a kilépő felé fölfelé görbül, az adatsor szerint az Ya koordinátája meg 2,5 %-tól mind nulla. Hogy van ez? Téves a kép, vagy az adatsor? Mennyire elavultak a könyvben lévő profilok? Amelyiket sikerült kiszerkeszteni, annál meg a belépő okoz gondot ill. annak görbülete. A megadott koordináták szerint az X=0-ná az Ya és Yf mindig megegyezik, tehát az alsó és felső görbe összekötése után kapunk egy a belépőnél hegyes profilt. Az ábrákon viszont le van kerekítve a belépő. Namost, ha bármilyen sugarú kört illesztenék a belépőhöz vagy kiesne a koordináták által megadott kontúrból, vagy rövidülne a profil és így megint nem helyes a profil. Segítene valaki? Remélem érthető voltam.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 11. - 9:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Először is köszönjük, hogy belemélyedtél a szárnyszelvény szerkesztésbe és a könyv " kezelésébe".
Miután nekem nincs meg ez a könyv konkrétan a problémában nem tudok segíteni.
Arra kérlek légyszives figyelembe venni a következő általánosításokat:
-A modell és főleg amire akarjuk használni, hogyan kivánjuk repíteni
határozza meg a szárnyszelvény tipusát, alakját, vastagságát, a legnagyobb szelvény -görbület helyét, az orrgörbület-belépőél rádiuszát, a kilépő él vastagságát-méretét.
Ez azt jelenti, hogy pl. én még nem sok szelvény szerkesztését végeztem el. hanem másolással, kicsinyítés és nagyítás igénybevételével kaptam meg a kivánt szelvényt.
ENNÉL SOKKAL OKOSABB -LEGALÁBB IS ÉN -UGYSE LHETEK szélcsatorna és gyakorlati mérések hiányában.
Jól megnézem és kikérdezem a versenyen-repítésen eredményesen
szereplő modellező kollégákat, hogy lássam milyen szárnyszelvényt használtak.
Ezt próbálom utánozni ( néha nem is rosszúl ) ellesni és nálam is alkalmazni.
Ettől függetlenűl CSAK MÉLYEDJÉL EL A KÖNYVBEN ennek is lesz eredménye.
A konkrét kérdésben SRY Mester biztos segíteni fog!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 11. - 9:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
ranti írta:
....A megadott koordináták szerint az X=0-ná az Ya és Yf mindig megegyezik, tehát az alsó és felső görbe összekötése után kapunk egy a belépőnél hegyes profilt. Az ábrákon viszont le van kerekítve a belépő. Namost, ha bármilyen sugarú kört illesztenék a belépőhöz vagy kiesne a koordináták által megadott kontúrból, vagy rövidülne a profil és így megint nem helyes a profil. Segítene valaki? Remélem érthető voltam.


Szia!

Csak egy ötlet... Ha rajzprogramban próbálkozol, a pontokat próbáld meg spline-al összekötni. Nekem ezzel a módszerrel a B-6356-g szárnyprofilt ilyenre sikerült kiszerkesztenem:
Kép
http://solidworks.dragon.fotoalbum.hu/v ... d/10164865
A Clark Y is megvan, de sajnos az csak otthon. Este tudok küldeni arról is képet ha érdekel, meg a fájlt is, ha kell. Olyan húrhosszal amilyennel akarod. De ha gondolod, elküldheted a választott szárnyprofilhoz tartozó adatsort és meglátom mit sikerül kihozni belőle.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 12. - 8:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Ranti!

Megkerestem a könyvet, és abban az Abrial szelvényt. Ez egy jó kis
csupaszárny gépekhez való szárnyszelvény. Az adatsora az teljesen
rossz :!: Így aztán nem is lehet kiszerkeszteni az adatok alapján.

A szelvények kiszerkesztéséről általában:

Egy szelvényt több adattal adnak meg. Egyrészt a vonalát leíró közelítő
Koordinátákkal. És itt fntos, hogy közelítő !! Ez nagyon hasonló a
matematikából ismert integrálás módszeréhez. Ha a szelvény vonalát
egy 2 dimenzió koordináta rendszerben értelmezett görbének,
függvénynek tekintjük, akkor a megadás pontossága attól függ, hogy
hány elemere (x koordináta) bontjuk fel ezt a görbét.

Szárnyszelvénynél régen 15-20 elemet adtak meg és ez kellően jó
közelítést eredményezett a szelvény vonalán. Kivéve egy helyet! Ez
pedig az orrgörbület!! Itt ugyanis a felbontás túl nagy, ami jó nagy hibát
is eredményez, ha visszatérünk a matematikai gondolatmenethez itt
a dx mértéke túl nagy, és ez rettentő rossz közelítést eredményez.

Ezért régebben úgy adták meg a szelvényeket, hogy a vonalat leíró
adatsor mellé odaírták az orrgörbület sugarát is. Ezt ismerve már
kiküszöbölhető a "csúcsos" torz szelvények szerkesztése.

Miért mondom, hogy régebben?

Mert ma már sokkal több adatot adunk meg DAT fájlban, átlagosan 100-
200 adat ír le egy szelvényt. Ez lényegesen jobb közelítést , igen kicsi
dx-et eredményez, így a torzulások is elmaradnak.

Jó ez a régi könyv, a szelvények is használhatóak még, amik benne
vannak, csak az adatsorok reménytelenül elavultak ! Ha egy konkrét
szelvény kell, akkor meg kell keresni az interneten a DAT formátumú
adatsorát (Pl. Profili2-ben) és ezek alapján kell kiszerkeszteni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 12. - 8:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Szenzációs bizonyíték!!!

Már sokat emlegettem-papoltam a turbulens áramlással kapcsolatban és miért szükséges a megfelelő belépőél-orrgörbület kialakítása.
Az elmúlt évi műrepülő motoros modell Világbajnokságon
az egyik legjobb versenyző rákényszerűlt a hegyes belépő miatt " TURBÓLÉC " helyszini felszerelésére.
Valószinüleg a műrepülő figurákban " nem maradt ott a modell " ahóvá a pilóta szánta, tehát a figura kialakítása nem volt tökéletes.
A turbóléc feltevése után " megnyugodott " a modell!

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 14. - 21:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tiszteletem,

Köszönöm a segítséget, azt hittem én vagyok béna, hogy a megadott adatsor szerint általam kiszerkesztett "ábra" meg sem közelíti azt a profilt, ami a felette lévő képen látszik. Egyelőre csak elméleti síkon közelítek a dolgokhoz, konkrét elképzelés (mármint milyen profilt használjak) még nincs. Ami biztos a szívem az antik és az élethű modellekhez húz. Az elmélettel szeretnék tisztába lenni és csak utána bütykölni, mert az elméleti hiányosságokból fakadóan elég sok kudarc ért ifjú koromban. Hiába tettem bele szívemet-lelkemet egy-egy gépbe, repülni nem sok volt hajlandó. Így a legtöbb a falon díszként végezte (amig a kedves nővérem takarítás mániája ki nem nyírta a legtöbbet :lol: ). Nem volt, aki felhomályosítson a dolgokról, mi is az állásszög, motor -le ill. -elhúzatás. Mi jelentősége van ezeknek. Nem azért, de műszaki főiskolát végzettként most is van olyan elméleti rész a szakirodalomban, amit többszöri olvasásra is homályos, így azokat elegánsan átugrom. :lol: A fellelhető szakirodalom elég hogyismondjam, hogy ne sértsek meg senkit, hát gyenge és elavult. Pedig sok könyvet megvettem (konyhapénzt nem kímélve :oops: ) mostanában antikvárium és társaiból. Nemrég szert tettem egy 1948-as Aeromodeller decemberi számára. Mit mondjak? Fényévekre vagyunk tőlük! Az RC games nem az igazi modellezőkhöz szól szerintem (vedd meg a legújabb csoda GYRO-t, kefe vagy kefétlen motort itt nálunk). Tovább megyek a régi Modellezés folyóirat (a narancssárga-fekete még csak-csak, de ami utána jött, a színes már nem) sem arról szólt, amiről kellett volna. Fontosak a versenyek és azok eredményei, beszámolói, de technológia, építési leírás, elméleti és gyakorlati útmutatók, sok fényképpel, sok ábrával, műszaki megoldásokkal nagyon kevés volt bennük. Az az egy-két oldal, ami számomra ért is valamit. Nameg volt egy sorozat, ha jól emlékszem "Velünk történt" címmel. Na ezeken jót lehetett mosolyogni és okulni is! Volt szerencsém egy pár külföldi (német, cseh) mostani modellező újsághoz! (nagy sóhaj, hátmég ha érteném is :lol: ) Na mindegy még jó, hogy most már itt van az internet és ez a fórum! (a másik fórumról csak annyit, hogy ott találkoztam nem egy kötözködő majommal, aki miatt már nem is szoktam nézni) Itt szerencsére nem a feltünési viszketegségről szól a dolog, még csak segítőkész emberekkel "találkoztam" KÖSZÖNET ÉRTE SRY! Bocs az OFF-ért!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 14. - 22:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
OFF

ranti írta:
... (a másik fórumról csak annyit, hogy ott találkoztam nem egy kötözködő majommal, aki miatt már nem is szoktam nézni) Itt szerencsére nem a feltünési viszketegségről szól a dolog, még csak segítőkész emberekkel "találkoztam" KÖSZÖNET ÉRTE SRY! Bocs az OFF-ért!


Szia Ranti!

Ezzel teljes mértékben egyet tudok érteni. Bár a másik fórumot inkább csak olvasom.
Itt családiasabb és jobb a légkör! :wink:

ON


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 15. - 8:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Igy van én is ezért hagytam ott őket!!!
Minden kérdésre szivesen - néha igyekszem humorosan- válaszolunk azért többes számban mert ez SRY Mesterre is vonatkozik.
Más: Ezen a fórumon a moderátorok tényleg moderálnak igy " gonosz szándék" nem fordúlhat elő legfeljebb néhény percig mig nem vesszük észre.
Multkor volt két nagyon enyhe nem idevaló fénykép a CO Topicban, de észrevettem és törülve lett. Ez egyáltalában nem jelenti azt, hogy én személy szerint behunyt-csak modellező- szemmel nézem a Világot, de mindenre megvan a más lehetőség pontosan itt a Netten.
Szóval várjuk a kérdéseket.
Tamásbá
okl. légiközlekedési technikus és repülőgép szerelő.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 ápr. 19. - 13:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.thermiksense.de/images/stori ... or_not.pdf
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 08. - 13:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt SRY!

"Merthogy a Clark Y szelvénynél rendszeresen egyszerűrítik a szelvény
alsó vonalát, pedig ha rendesen kiszerkesztjük akkor bizony a szelvény
első-alsó részén egy sép kis ív van:"

Milyen viselkedéssel büntet egy ily módon egyszerűsített profillal kialakított kb:1600-1700mm-es segédmotoros vitorlázó?

Nem biztos,de mintha a sokak által ismert Guppy is ilyennel készült volna.
Valami hasonló modellt szeretnék építeni,de egyszerűbb törzzsel.

Praktikus-e az előre gyártott,műanyag szárnyborda?Esetleg ezek felejtősek?
Találtam köztük E 387-est ami egy kedvelt modellben a rcm pelikán Filip 400-asban is van.

Tisztelettel:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 08. - 20:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Jani!

Ha egy szelvény nem követi az eredei szerkesztési vonalát, akkor
a tulajdonságai sem fognak megegyezni azéval, így a katalógusbéli,
szélcsatorna adatok sem lesznek mefeklelőek.

ennek elsősorban a tervezéskor van jelentősége, mert pl. a CLARK Y,
összes adata úgy van megadva, hogy az orr rész eleje alul is ívelt, így
például van a szelvénynek saját állásszöge (ha jól emlékszem 1,7 fok).
Ha a leírás szerint beállítod a szárnyat de "lecsalódott" az alsó íves rész,
akkor pont 1,7 fokkal kisebb állásszögön fog repüni a gép, ami
lényegesen kisebb felhajtóerőtényezőt jelent. Tehát a gép sokkal
gyorsabban repül majd mint tervezték eredetileg.

Ha nincs meg az alsó ív megváltozik a szárny körüli áramkép is, de
esetünkban mivel az alja változott a szelnénynek nagy bajok nem
történnek. A kacifántosságok a felső ív megváltoztatásából erednek.
Viszont a szelvény középvonala a belépő után ívesebb lesz, kicsit
púpos lesz a szelvény eleje, ami nagyobb állásszögeken áramlásleválást
okoz, magyarán az "elcsalt" aljú CLARK Y előbb esik át mint a rendesen
megépített.

Lehet ezt még ragozni sokáig , de nehéz egyértelmű válaszokat adni,
mert ezzel az önkényes átalakítással megváltozik pl az orrgörbület is,
aminek különösen kis sebességen, vagy nagy állásszögön van
jelentősége, de mivel nem tudató, hogy éppen mit is sikerült összehozni
ezért nagyon nehéz megítélni, hogy mi változott meg és milyen irányban.

Az előregyártott műanyag bordák is jók, csak próbaragasztásokat kell
végezni, mert mindenképpen stabil, megbízható ragasztási technológiát
kell találni a műanyag-fa kötéshez (ez az egyik legnehezebb ragasztási
feladat)

Ez Eppler E387 -ről már hallottam, de most hírtelen nem tudok semmit
mondani róla, ha komolyan érdekel utánnanézhetek.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 09. - 10:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
HANGSÚLYOZNI AKAROM teljesen egyetértek sry Mesterrel!

A jelzett Eppler szelvénnyel a régebbi ( úgy 20-25-ével ezelött )
nagyon sok modell JÓL repült.
Miután az említett Grupi sem egy mai gyerek szerintem jó lesz az E387-es
szárnyszelvény.
Nem is ezért kezdtem el most irni.
Hanem egy új-nagyon régi szárnyszelvény családról próbálok szólni.

Ez az u.n. " SH " szelvények családja.
Majd csak a végén árulom el mi a jelentése az " SH "-nak.

A lényeg, hogy a "nagy" szelvény " alapítok " nélkül is van élet.

Vagyis, ha magunk tervezünk-rajzolunk az elképzelt modellünknek
egy SH szelvény azért még nagyon jól fog repülni és akár versenyt is nyerhetünk a modellel.

Az SH jelentése = " Saját Hasból " megrajzolt és megépített szelvény-szárny.

A kezdeti időszakban pl. Benedek Gyurka NEM ADOTT KÖZRE EGY SZÁRNYSZELVÉNYT SEM A SAJÁT SZELVÉNY CSALÁDJÁBÓL!
Ennek több oka volt:
Az akkori modellezés vezetése kizárta Gyurkát a versenyzésből egy elég hosszú időre. E közben azért Gyurka konkrétan továb kisérletezett
szárnyszelvényeivel és résztvett az illegalításban megrendezett Cavalloni gumis versenyeken.
Tehát nem volt semmi kötődése-értelme, hogy megbecsülés nélkűl kiadja
- majdnem titoknak számító - kisérleti eredményeit.

Most jön képbe az " SH " szelvény!
A Szegény földi halandók, ha mégis eredményt akartak elérni maguk rajzoltak szárnyszelvényeket AMELYEK NEM IS VOLTAK OLYAN ROSSZAK!

Volt azért kivétel, mert példáúl a Tominak " Becézett " modellező mindig és időben megkapta Gyurkától az új szelvényeket csak kötelezően be kellet számolni az eredményekről Gyurkának.

Mindezt azért irtam mert egy kicsi változtatás -úgy ahogyan
sry Mester is irta-még nem okozhat nagy problémát!


Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 09. - 14:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Urak!
Köszönöm a válaszokat,és a százalékok és görbék lefordítását számomra emészthető nyelvre.
Az látszik ebből,hogy az építési kényelmesség mehet a nyugodt repülés rovására.
A szándékom egy nyugodt termikelésre alkalmas egyszerű vitorlázó készítése.
Kértem tájékoztatást a műanyagbordákról a ragasztást illetően,meg várom a választ és annak függvényében döntök hogy balza vagy műanyag bordát használok.
Még azt is el kell döntenem,hogy Clark Y legyen vagy E 387-es.
Tisztelettel:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 máj. 10. - 7:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A két szelvény között majdnem 100 év távolság van!
A Eppler szelvény szélcsatornában is ki lett mérve.
A két szelvény közül ezt ajánlom.
Azért mondom, hogy a két szelvény közül, mert én nem ezt tenném " bele"
a repcsibe.
Hanem a CINEGE vitorlázó Benedek szelvényét.
A rajzot sry Mestertől kellene kérni mert már nekem nincs meg.
Ez, ha kell lassan repül, ha kell szélben gyorsabban is tud minden baj nélkül repülni.
AZ EPPLER SZELVÉNNYEL A MODELL NEM FOG LASSAN REPÜLNI!
Kérd meg sry Metertől a javasolt szelvényt.

MINDEZ CSAK JAVASLAT ÉS A MODELLEZÉSBEN AZ A SZÉP, HOGY MINDENKI A SAJÁT AKARATA SZERINT ÉPÍTI MEG A MODELLT!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 50 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség