SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 25. - 5:17

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 márc. 19. - 15:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Mindenkinek!

Most kivételesen a saját tudásom bővítése képpen szeretnék egy-két kérdésre választ kapni.
Nevezetesen arra, hogy milyen repülési tulajdonságokkal bírnak a következő gépek egymáshoz képest? (p.l. fordulékonyság, stabilitás. stb)
Jak 54, Extra, Edge, Katana, Sukhoi.
A gépek összehasonlítását természetesen azonos méretek mellett értem. (azonos fesztáv, súly...)

Tudom, hogy mindegyik gép k.b. egy kategóriába sorolható.
A kérdésem abból adódik, hogy (általam) nagy modellezőknek tartott embereknek feltéve ugyan ezt a kérdést, nem tudták megmondani, hogy (p.l. miért van az egyik gépen a vízszintes csillapítóhoz képest lejjebb vagy feljebb a szárny, miért hosszabb a szárnyfesztávhoz képest a tőrzs rész az egyiken és miért rövidebb a másikon.)

Remélem értető, hogy mit szeretnék kérdezni. :oops:
Ha nem akkor megpróbálom átfogalmazni.

Köszönettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 márc. 20. - 8:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Abból kell kiindúlni, hogy az orosz gépek kötve vannak egy nagyon jól bevált és erős csillagmotorhoz és annak modernizált változatához. Egyébként az alap motor úgy 60 -évesI
Na most ehhez kellet csinálni egy repcsit, nagyobb szárnnyal a nehéz motor miatt és ig tovább.
Az EXTRA és a többi modernebb gépnél már nem volt ilyen tervezői megkötés, igy lehetett kissebb gépet tervezni, modernebbet csinálni.
Persze az erős orosz motor sok függőleges figurában jobban viszi a repcsit és ez az eredményekben is meglátszik.

Modell tekintetében nem jó a nagygépek teljes utánzása, ha valaki műrepülőben versenyezni akar.

Itt a hoszabb törzs az eredményes a figurák tökéletes rajzolása érdekében. A megfelelő könnyű, de erős motor mellet a szárny -
felűleti terhelés szempontjából való méretezése is fontos.

Vannak olyan versenyek ahól a naygépeket makett szerűen másolni kell,
ott sok eltérésre nincs lehetőség természetesen.

Összegezve a kérdést: Elsősorban az adott motor határozza meg a nagygép kialakítását. Modellben már inkább lehet gondolkozni jobban és a szabályzat-manőver táblázat feltételeihez alakítani a modellt és ebbe találni egy könnyű erős ,biztosan müködő motort!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 márc. 20. - 10:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a választ antikos.
Idézet:
Abból kell kiindúlni, hogy az orosz gépek kötve vannak egy nagyon jól bevált és erős csillagmotorhoz és annak modernizált változatához

Ezt nem is tudtam. Mindig tanulok valami újat. Bár ezt a motor kérdést valahol meg is értem, mert náluk minden egy kaptafára készül csak mást terveznek köré. Nem csodálnám, ha ugyan azokat a motorokat hajóba autóba is beleraknák. :D

Még egy kicsit forszíroznám a fenti kérdésemet. (Teljes mértékben elvonatkoztatva a gép típusoktól)
Milyen hatással van egy gépre: (ha szimmetrikus szárnyprofilról van szó)
A szárny és a csillapító közti távolság? (ha hosszabb, ha rövidebb?
A szárny mélység?
A trapézolt szárny?
ill. hogy a szárny a csillapítóhoz képest: -feljebb, -egy vonalba vele, -lejjebb van?

Köszönettel: joeskac

(u.i: ha ezzel kapcsolatba lenne valami szakirodalom is azt szívesen venném.)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 márc. 20. - 15:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Maradjunk elöbb a "nagygépeknél".
A szárny szelvénye szimmetrikus lamináris szelvény és a szárnymélység elfogadhatóan nem nagy, de nem is kicsi.( nem tudon számszerűsíteni.
Nem lehet keskeny-nagy oldalviszonyú szárnyat építeni műrepülő gépnél, szilárdsági és aeródinamikai okokból. A változó sebességnél nem dolgozna jól a keskeny szárny és ez igaz a nagy mélységű szárnyra is, aminek nagy lenne az indukált szárnyvégen keletkező ellenállásais többek között.
A trapéz szánynak ennél a sebességnél az a nagy jelentősége, hogy a szány trapéz része elöbb esik át mint a középrész, igy a gép nem lesz dugóhúzó hajlamú. Csak akkor dugóhúzózik- rossz nyelven szólva- ha akarják. Az indukált ellenállás is csökken a trapéz szárny miatt.

Muszály rövid törzset csinálni, hogy a gép szándékosan ne legyen olyan stabil a műrepülés érdekében és jelentősen csökken a kormányerő igy. Ez nem elhanyagólható mert nincs rásegítő szervó rendszer ebben az esetben.

Na most modellnél az erősen trapéz szárny esetén nagyon rosszúl " dolgozik" a szelvény a trapéz részen és ezért jobb a kevésbbé trapéz szárny. Persze itt is van indukált ellenállás amin javít a trapéz szárny.
A modell szelvénye nem lamináris, hanem turbulens, a legnagyobb szelvény görbület elöbbre van, mint a nagygépek szelvényénél.
Persze ez a különbség már igen csak elenyésző a modern szelvények esetében.
A törzs viszonylagos hosszabb kivitelezése a modell műrepülő szabályzat miatt van, a körives lassan teljesíthető figurák miatt. Itt a kormányerő lényegtelen.
Lehet valamire nem válaszóltam, kérlek kérdezzél tovább!

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Egy tényleg menő RC műrepülő modell " társoság " a Matt testvérek!

http://www.matt-rc.li/deutsch/index.htm

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 márc. 20. - 15:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Muszály a szimmetrikus szelvény, mert háton is sokat repűl a modell és a nagygép is.
Ahól észrevették, hogy leárnyékolja a törzs a vezérsikokat, igyekeztek feljebb-lejebb tenni azt.

A vitorlázó gépeknél a terepre való leszállás miatt van fent a vezérsik és egyben az indukált ellenállást is csökkenti ez az elrendezés.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 29. - 12:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv!

Azt szeretném megtudni, hogy 1:1-es méretű repülőgépeket gyártanak-e ma Magyarországon. Ha igen akkor hol és milyen típusokat?

Ha nem akkor milyen típusokat gyártottak?

Tudom, hogy ez nem modellezős kérdés de, itt legalább sokan értenek a témához.

Köszönettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 29. - 19:59 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
joeskac írta:
Üdv!

Azt szeretném megtudni, hogy 1:1-es méretű repülőgépeket gyártanak-e ma Magyarországon. Ha igen akkor hol és milyen típusokat?

Ha nem akkor milyen típusokat gyártottak?

Tudom, hogy ez nem modellezős kérdés de, itt legalább sokan értenek a témához.

Köszönettel: joeskac


"gyártás" most:

Haley (apollo) KFT Eger : Apollo FOX könnyűrepülőgép típusok, motoros sárkányok.

Corvus Aircraft (most megváltozott a neve és nem tudom mi) Kecskemét
mellett gyárt komopzit szerkezetű könnyű és portrepülőgépeket.

Az Atkári műhely és magánrepülőtér, ahol néha-néha építenek valami igazám szépet és megdöbbentőt, pl: Lampicc L-2 "ROMA" replika, "Libelle"
replika.

Az, hogy hol és milyen gyártás volt, az sokkal hosszabb lista: Weis
Manfred művek, MÁVAG, FEIRO, AERO EVERT, stb...stb....

Ha érdekel a téma és konkrát kérdésed lenne abban tudok segíteni, a
régebben gyártott típusok szerencsére igen hosszú listára férnének csak
rá a "LIBELLE"-től a GAK22 "DINO"-ig , vagy inkább a Corvus Coron-ig
igen sok típus gazdagította a hazai aviatikát.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 19:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Sry!

Köszönöm az infót. Örülök, hogy nem halt ki teljesen a repülőgép gyártás kis hazánkban.

Annyit tudok, hogy küldföldi (német, olasz, holland) géptípusokat "gyártottunk" az első világháború után.
De valójában olyan repülűgépek érdekelnek melyek teljes egészében (a tervezéstől a kivitelezésig) itthon készültek. Ha vannak ilyenek. Nem tudom mennyi lehet ezekből a gépekből, de ha lehet egy-kettőről némi adatot és képet is ha tudnál feltenni azt nagyon megköszönném.

Sajnos az általad említett gép típúsokat sem ismerem.

Köszönettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 19:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Joeskac!

Mivel ez egy nagyon szerteágazó és nagyon szép téma nyitok neki egy
új topicot, ott folytassuk.....

http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=1074

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 22:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
T. Sry!

Azért ide írok, mert a másik topikba nem szeretnék bele "rondítani".

Komolyan mondom le vagyok nyűgözve. Azt tudtam, hogy egy csomó mindenhez éretesz, de azt nem gondoltam volna, hogy egy nap alatt ilyen cikket hozol össze és ráadásul ilyen részletgazdagot.
Csodálom és egyben irigylem a tudásod.
Ha vannak még a fent említett gépekből akkor csak ne kímélj.


Köszönettel: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 30. - 22:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Nem tudod mit kérsz :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Na majd mindjárt csemegézünk egy kicsit a témában.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 28. - 22:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv mindenkinek!

Jó szokásomhoz híven ismét egy kérdés merült fel bennem a repülés elméletével kapcsolatban. :D
Kaptam egy nagyon szép könyvet a nagyobbik fiamtól karácsonyra.
Repülőgépek címmel. Aminek egyik fejezete nagyon megfogott. Nevesül: Hidroplánok és amfíbia repülőgépek. Eddig úgy tudtam, hogy az amfíbia elnevezés azt jelenti, hogy a gép vízről fel és le ill. szárazföldre fel és le tud szállni (vagyis kétéltü). Ebben a könyvben a Martin PSM Marlin nevű géphez azt írták: " kategória: felderítő és bombázóhidroplán. Aztán a szárazföldön áll futőművekkel felvértezve.
Akkor most hogy is van ez?
Elmagyarázná ezt a hidroplán, amfíbia dolgot nekem valaki?

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 28. - 22:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Pedig teljesen jól látod! Az Amphibia képes szárazon és vizen is
egyaránt fel és leszállást végezni.


A Martin Marlin nem hidroplán, mert nem tud szárazföldre leszállni! Na de
akkor mik azok a kerekek? Azok bizony afféle mankókerekek, mint a
gyerekek kis-biciklijén! Ezekre nem tud leszállni (fel sem) mert
szétmennének az erőhatások alatt, túl gyengék az ilyesmihez. Ezeket
vízreszállás után szerelik fel a vizen lebegő gépre, és utánna vontatják
ki a partra, a gép mozgatását segíti.


üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 28. - 23:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm a gyors és kielégítő választ SRY!

Valami ilyesmire gondoltam.
De a kép olyan meggyőző mintha a kerekek a gép részét képeznék.

Üdv: joeskac

Egy kis észrevétel:
Idézet:
A Martin Marlin nem hidroplán, mert nem tud szárazföldre leszállni!


Gondolom azt akartad írni, hogy a Martin Marlin hidroplán. De értem a lényegét a válasznak.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_83 2009 dec. 28. - 23:13-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 dec. 28. - 23:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
joeskac írta:
Köszönöm a gyors és kielégítő választ SRY!

Valami ilyesmire gondoltam.
De a kép olyan meggyőző mintha a kerekek a gép részét képeznék.

Üdv: joeskac


Hát azért elég masszív egy "pótfutómű" az, mert maga a gép igen nehéz,
és nagydarab, akármilyen kis vacak kerekekkel nem lehetne tologatni.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség