SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 23:02

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 26. - 13:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elmélet és repulotervezés.
A repulomodelek tervezéssével sok igazsag elhangzott az eddigiekben.Ehez szeretnék hozzatenni egy keveset.
Sajnos ez alabbi link angol nyelven van,és nagyon jo lenne egy hasonlo osszefoglalasu iras magyarul is.
Ettol eltekintve sokminden konnyen értheto igy is,érdemes atnézni aki sajat tervezésu modelt akar épiteni.
http://adamone.rchomepage.com/design.htm
Udv. ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 27. - 12:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Azért ez nagyon jó " anyag " és köszönjük!

Egy kicsit bizonytalanok vagyunk néhány kérdésben légyszives próbálj utána nézni a válasznak:

- Modern motoros szárnyszelvény scale és tréner gépekhez.
- A jelzett szárnyszelvények állásszöge.
- A motor jobbra huzatásának mértéke fokokban.
-A szánynál vagy a vizszintes vezérsiknál legyen az állásszög kialakítva.
( Sokan mostanában a vezérsiknak adnak állásszöget és nem a szárnynak.)
-A szárnyvég elcsavarása építéstechnikailag, vagy aerodinamikailag a szányszelvény - szárnyvég - kialakításával.
- A szányszelvény építési sürüsége, vagy torzió alkalmazása.
-Szénszállas anyagok alkalmazása.
-Orrgörbületi sugár kérdése és visszahatása a stabilításra.

Bizonytalanúl tudjuk a választ, de biztos vannak nálunk okosabbak akik egy kicsit tudományosan is meg tudják magyarázni a kérdéseket.

Kérek mást is szálljon be a válaszadásba és előre is köszönöm!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 27. - 13:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdvözletem!

Ezt a könyvet biztos ismerik, de hátha nem és most beszerezhető. Egy kicsit száraz matek és fizika, lehet hogy a modern RC-hez és a scale modellekhez kevés, a profilok is elavultak, de alapozásnak, önkínzásnak :lol: jó lehet! Az alapvető összefüggések szerintem érvényesek most is.

http://hasznalt-konyv.vatera.hu/hobbi_szabadido_sport_konyvek/modellezes/a_modellrepules_elmelete_184915313.html


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 27. - 17:09 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
ranti írta:
Üdvözletem!

Ezt a könyvet biztos ismerik, de hátha nem és most beszerezhető. Egy kicsit száraz matek és fizika, lehet hogy a modern RC-hez és a scale modellekhez kevés, a profilok is elavultak, de alapozásnak, önkínzásnak :lol: jó lehet! Az alapvető összefüggések szerintem érvényesek most is.

http://hasznalt-konyv.vatera.hu/hobbi_szabadido_sport_konyvek/modellezes/a_modellrepules_elmelete_184915313.html


Ez egy nagyon jó könyv, ma is jól használható, különösen a lassan
repülésre vonatkozó részei. Érdemes megvenni, különösen a szerző
miatt, hiszen ez nem derül ki a borítóról, de ez Benedek György
szerzeménye, és ez mindent elmond a minőségéről.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 7:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Abban az időben NEM ENGEDTÉK KIIRNI BENEDEK GYURKA NEVÉT!
Azt hiszem " MRSZ közösség kiadványa" lett a könyv szerzőjének feltüntetteve.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 20:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy Gyuri bácsival halála előtt "átbeszéltük" a szárnyszelvények születésének történetét, és szó volt a könyvről is. A könyv anyagát már az 1940-es évek végén kezdte papírra vetni. Mire megjelenhetett volna, száműzték a modellezésből és Budapestről is. Előzőleg kivonatosan a modellező sajtóban is megjelent a könyv magját képző anyag.. A kor ideológiájának megfelelően kapta a cikksorozat a "Harc a kis merülő sebességért" idióta címet. Ez volt a feltétel ahhoz, hogy rábólintsanak a megjelenéshez.Abban az időben mindenhol harc volt. Még a békéért is harcoltak. Ők voltak a békeharcosok. A könyv a cikksorozat kibővített változata. A leírtak 100%-ig ma is megállják a helyüket. Érdekesek a korabeli modellek siklatási kísérleteinek leírása, és kiértékelése. Tartalmazza a könyv a jelentősebb szelvényeit a B sorozatból, és számos más külföldi szelvényt is bemutat..


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 20:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A szerzőként " Magyar modellező munkaközösség" lett feltüntetve. A munkaközösség egy személyben Benedek György volt. Ugyanekkor hasonlóképp járt Poich Lóránd is a zárt téri modellekről írt könyvével.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 20:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na meg aztán Benedek György egyszemélyben kitett egy komplett
munkaközösséget, de lehet, hogy kapásból kettőt is egyszerre.

A "Békeharc" meg a kedvenc szavaim egyike, kevés olyan szó van,
ami önmagával van ellentétben ....... ez a ritke darabok egyike.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 20:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves antikos.
Kérdéseidre nehézlenne roviden valaszolni,mert valamennyi kérdés szamunkra ismert,
és a belitasokat,rutinbol csinaljuk.Pl.motor elhuzatas jobra és le 2-3 fok ,de ugye majd
eldol a berepulésnél,hogy mennyire kell modositani.Allasszoget szarnyon vagy csillapiton
allitsz ,kinek a pap kinek a papné szoktak mondani.De nem foiytatom tovabb, beirok
egy linket,ahol gondolom modelezo szamara minden megkaphato, repolo,hajo es autonak.
http://homepages.ihug.co.nz/~atong/
Udv .ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 28. - 20:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Uraim!

A fent jelzett Benedek könyv egy ideig nálam vendégszerepelt és a tulajdonos hozzájárulásával PDF formátumban nálam is maradt. A könyv gyakorlatilag beszerezhetetlen, ha valakinek igénye van rá, a PDF-et szívesen "kölcsönzöm". (Mail/pü)

Valóban alap mű, az összes eddig itthon megjelent, repülőmodellezéssel foglalkozó könyv elméleti bevezetője ebből "merít", még az ábrákat is...

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 29. - 7:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves " ahajt"!
Megint feladtad a leckét mig átnézem a sok Link-ket.
Majd próbálok időt találni rá és nagyon KÖSZÖNÖM.

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 30. - 13:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.airmix.de/index.php?file=art ... e12723.flv


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 03. - 19:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Urak!

Nem tudtam máshová tenni a kérdésemet,így itt teszem fel.
Olvastam a S.A.M szabályban a kicsinyítés és nagyítás lehetőségét.
Engem igazából a nagyítás érdekelne.
Vajon arányaiban lehet egy egész tervrajzot nagyítani?Vagy ilyenkor a szárny profil és húrhossz annyira torzul,hogy röpképtelen lesz a modell?
Mekkora lehet a nagyítás mértéke50% vagy akár 100% is?
Gondolom ha egy eredetileg KB.:90 cm fesztávú teljesen balza építésű modell fel lenne nagyítva 1,3 vagy esetleg 1,8 méteres fesztávra már át kell gondolni statikailag is.Vastagabb balza kell vagy esetleg már rétegelt lemezt kell alkalmazni.Nem antik modellről van szó,így nem a pontos szabály a lényeges számomra,hanem a kivitelezhetőség.
Elnézést kérek a sok kérdésért,de ezen a helyen tanulhatok a legtöbbet!

Tisztelettel:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 03. - 22:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A nagy-kicsi-nagy kérdéséhez!

A repülő szerkezetek (de a hajók is) lehetnek egymáshoz geometriailag hasonlóak, ami azt jelenti, hogy ugyanannak a körvonalú szerkezetnek a kisebb-nagyobb-legnagyobb verziója. Viszont a geometriai hasonlóság nem eredményezi azt, hogy a szerkezet körül áramló közeg ugyanolyan áramképet fog mutatni a nagyobb szerkezet körül, mint a kisebb körül. Ez utóbbá az áramlástani hasonlóság. Áramlástanilag akkor hasonló két szerkezet ha körülötte ugyanolyan áramvonal rendszer, ugyanolyan nyomásviszonyokkal alakul ki.

A közismert tétel, hogy a "nagy repülőgép nem kicsinyíthető" ezért van, mert egy több tíz méteres repülőgép áramképe teljesen más, mint ugyannak a kicsinyített verziója körül kialakul. Az áramlási hasonlóságot a Reynolds szám fejezi ki.

Most nézzük egy 150 mm húrhosszú 10 m/sec sebességel repülő modell szárnya körüli áramlás Re értékét : Re= 105 000
ha ezt a gépet a duplájára növeled akkor Re= 210 000, ha ez a gép 2 nagygép lenne" és a húrhossza a szárnyak 2 m a sebessége pedig 150 km/h akkor az Re= 5 8333 333 lenne. A lényeg az, hogy az Re számban az egy nagyságren körüli eltérés okoz már komoly problémákat egy gép duplájára növelése az áramkép szempontjából mondhatni jelentéktelen eltérés.

Mivel az Re szám növekedésével a repülő szerkezet jósága javul általában, a duplájára "növesztett" modell nagy valószínűséggel jobb eredményeket fog produkálni, mint a vele geometriailag azonos eredeti. Tehát pusztán aerodinamikai szempontból megéri "növeszteni" a modellt. Természetesen egy Re szám léptéken belül!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 04. - 6:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Az természetes, hogy más anyagokból kell a modellt megépíteni.

A NAGYÍTÁS KIZÁRÓLAG A FÖBB MÉRETEK MEGNAGYÍTÁSÁRÓL SZÓL ÉS SEMMI MÁSRÓL!

A szárnyszelvény kérdése:

Maximum 8% - igen nagy modell esetében 10 % - nál vastagabb szárnyszelvény nem kell alkalmazni. Persze lehetnek különleges esetek ahól ettől el lehet térni.
Tehát nem biztos, hogy a megnagyított szárnyszelvény úgy ahogyan van jó lesz?

KEZDŐNEK EZT AZ EGÉSZ KICSINYÍTÉS-NAGYÍTÁS MEGOLDÁST NEM JAVASLOM.

Vann elég tervrajz igy a megfelelő méretet nagyítás nélkűl is ki lehet választani.

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség