SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 20. - 2:52

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 04. - 14:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdvözlet!

Köszönöm Uraim a válaszokat!

Ha jól értem Sry mester szerint az eredeti rajz egyszerű duplázása megoldható eljárás.
Antikos kolléga pedig ezt az eljárást a profiknak javasolja.

Lehet,hogy mégis bele vágok,hiszen ha kudarcba fullad is a dolog ennek feldolgozása és tanulmányozása is az ismereteimet bővíti.

Tisztelettel:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 aug. 07. - 18:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözletem!

Ha egy modellnek tervezett modellt méreteiben megduplázól, akkor olyan
oltári nagy baj nem lehet. Persze a szilárdsági kérdésekre nem árt
odafigyelni, mert pl, ha egy CO2 motoros makettmodellt megduplázol és
simán duplára veszed a lécméreteket, akkor a feleslegesen nehéz géped
lesz, ami a kritikus helyeken el fog törni, mert a borda anyagának
vastagságának megduplázása, illetve az illesztések módjai már nem
megfelelőek egy kétszer akkora géphez.

Szóval lehet játszani a méretekkel, de nagyon körültekintőnek kell
lenni, mert könnyű csapdába esni.

Üdv.. SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 25. - 12:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Udv, Mindenkit.
Egy kérdésem lenne,ami mindenkihez szol.
Trapéz szarnyak esetében,amikor a szarnyvégi profil kissebb mint a szarnytoben levo,
sot még egykis hatranyilazasa is van a szarnynak,ki ,hogyan hatarozza meg a gép
sulypontjat berepulés elott.Én ugycsinalom,hogy a félszarnyat ketté osztom és az otlevo
profil belépojétol 1/3 -tol a torzsre merolegest huzok.Ott lessz az indulo sullypont.
Most aztkérdem,hogy ki,hogyan csinalja.
Udv. ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: súlypont
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 25. - 13:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Én az utóbbi években ellustultam, ezért egyszerűen leszedtem Sry-tól a súlypontszámító programot és azzal számíttatom.
Berepüléskor hangyányit mindíg előrébb teszem...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 19. - 19:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon egyszeru de hasznalhato CG (sulypont meghatarozo) megoldas az alabbi akkor,
amikor a belépo nem parhuzamos a kilépovel,vagyis a szarnyhur kozéptol a szarnyvég
fele mind kissebb. A szarnyat hosszaban felébe osztjuk,ez lessz 50%.Majd a belépo feloli
részt ujbol ketté osztjuk ez lessz 25%.A torzsfeloli szarnyhur hosszat ramérjuk a szarnyvégre,
és a szarnyvég hurhosszat a torzs feloli részre mérjuk.A két végpontot osszekotjuk ,és ahol
metszi a 25% vonalat ott lessz a sulypont.Mindenesetre ismerve a 25% vonalat ,valamint az
50% vonalat konnyen kimérheto a 30 % vagy 33% nak a helye is.A szarny kétoldalan megtalalt
két CG pontot ossze kotve a torzs két oldali metszéspontjan van a sulypont.
Ez az abran nézve igy néz ki.
http://www.nsrca.org/technical/tip_tricks/mac_cg.htm
A fenti megoldas hasonlit a SRY oldalan levo sulypont szamitohoz.
Ezen az oldalon Aircraft Balance Calc. alcimen akar profi szinten még a pilota sulyat is belehet
tenni a szamitasba.
Mivel az angol szoveget sokan nemértik,az altalam irt magyar szoveg és a linken lathato
abrabol, gondolom barki megtudja csinalni a grafikus CG-ét.
Egy masik sulypontszamololal is utanna szamoltam,minek linkjét alabb beteszem és meglepo
modon nagyon azonos az eredmény,az eltérés 5mm korul van.
http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg
udv .ahajt


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: Vitorlazó építése
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 06. - 13:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tiszteletem!
magával szippantott az áramlás görbülete és szeretném befejezni a nemrég megkaparintott félgépet, de ehhez szükségem lenne egy kis segítségre.
Lényegében van egy üvegszálas törzsem, és ahhoz szeretnék építeni habamagos, üvegszál borítású szárnyat. A törzs ""seprünyélben" végződik és a hossza kb. 110 (erről később csatolok képet pontos méretekkel és a rajta található profil lenyomatával). Amit ki szeretnek belőle hozni, az egy nyugodt vitorlázó, kb. 2.5-3m fesztávval, hogy ha elengedem, magától is hazataláljon. :) A saját súlyán kívül (elektronikával) még kb. 300g tömeget kellene cipelnie. Ehhez kellene nekem pár számadat, ill. kalkulációs ötlet. A legelső problémám a profilok kiválasztása, elcsavarás, szárnyhossz, szárnyrészek illesztése. Tudtok ebben segíteni?
PS: amit elfelejtettem, hogy ez egy 2 db motorral hajtott segédmotoros lenne, ha összejön a buli. :roll:
http://dl.dropbox.com/u/34028496/airfiol_scan03.jpg


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_1674 2012 okt. 07. - 13:49-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 07. - 9:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Én is segítséget kérek!
Űrhajó modellt készítek és már vettem tiz db. kefenélküli motort.
Kérdezem elég lesz e a felemelkedéshez?
A modellből már van egy acél orrkupom az ürhajó elejére.
( Ugye oda kell tenni?)
Szeretnék segítséget kapni az ürhajó FARKÁNAK megépítéséhez.
Köszönöm előre is.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 07. - 11:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. F-romi!

Antikos Kolléga ironikusan, de rátaintott a lényegre. Erre a kérdésedre nem lehet választ adni :twisted: :twisted: :twisted:

Először is mert nem tudunk semmit! Vannak régi jól bevált arányszámok, azokkal lehetne operálni, de ahhoz tudni kéne egy csomó adatot. Ha van egy törzsed az nagyon sokmindent meghatároz, mert már kialakított helye van bizonyos alkatrészeknek. De erről is rajz fotó stb... kellene.

Aztán ott van a tömegkaplkulávió! Először ezt kell elvégezni, aztán meghatározni a gép kívánt repülési jellemzőit (sebesség, fordulékonyság stb...) és ezek ismeretében lehet szárnyszelvényt, szárny alaprajzot választani.

A szárny egyéb geometriai, aerodinamikai jellemzői (elcsavarás, nyilazás, V-állés stb....) mind-mind-ezek következménye.

Nem akarom tovább fejtegetni, mert már így is hosszú, a lényeg az, hogy fordítva kezdtél neki a dolognak !!! Először azt kell pontosan tudni mink van? Meglévő alkatrészek ponots méretei, tömege, teljesítménye (ezt érteni kell a motorokra, RC elemekre, meg mindenre ami a gépbe kerül, a tömegadatok lehetőleg gramm pontosággal.) Másodsorban azt kell hasonlóan pontosan meghatározni, hogy mit szeretnénk? A kívánt gép sebességét, stabilitását stb....

A két adathalmaz közötti út maga a tervezés! Ha az eleje , vagy a vége hiányzik, vagy nem pontos, akkor csak kísérletezni lehet valamivel aztán vagy jó lesz, vagy nem (általában vagy nem).

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 07. - 11:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. F-romi!

Antikos Kolléga ironikusan, de rátaintott a lényegre. Erre a kérdésedre nem lehet választ adni :twisted: :twisted: :twisted:

Először is mert nem tudunk semmit! Vannak régi jól bevált arányszámok, azokkal lehetne operálni, de ahhoz tudni kéne egy csomó adatot. Ha van egy törzsed az nagyon sokmindent meghatároz, mert már kialakított helye van bizonyos alkatrészeknek. De erről is rajz fotó stb... kellene.

Aztán ott van a tömegkaplkulávió! Először ezt kell elvégezni, aztán meghatározni a gép kívánt repülési jellemzőit (sebesség, fordulékonyság stb...) és ezek ismeretében lehet szárnyszelvényt, szárny alaprajzot választani.

A szárny egyéb geometriai, aerodinamikai jellemzői (elcsavarás, nyilazás, V-állés stb....) mind-mind-ezek következménye.

Nem akarom tovább fejtegetni, mert már így is hosszú, a lényeg az, hogy fordítva kezdtél neki a dolognak !!! Először azt kell pontosan tudni mink van? Meglévő alkatrészek ponots méretei, tömege, teljesítménye (ezt érteni kell a motorokra, RC elemekre, meg mindenre ami a gépbe kerül, a tömegadatok lehetőleg gramm pontosággal.) Másodsorban azt kell hasonlóan pontosan meghatározni, hogy mit szeretnénk? A kívánt gép sebességét, stabilitását stb....

A két adathalmaz közötti út maga a tervezés! Ha az eleje , vagy a vége hiányzik, vagy nem pontos, akkor csak kísérletezni lehet valamivel aztán vagy jó lesz, vagy nem (általában vagy nem).

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 07. - 14:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na, megint megkaptam a magamét. Úgy kell nekem. :cry:
Készítettem egy rajzot a meglevő törzsről http://dl.dropbox.com/u/34028496/airfiol_scan03.jpg. Az szerintem beszédesebb lesz, mint az előbbi felnyögésem. Megértem, hogy a többéves tapasztalatot nem lehet pár mondatban átadni, ez már csak ilyen. De meg kell értenetek, míg nem kérdeztek, addig nem tudom, mit válaszoljak, majd ha tul vagyok 5 ilyen gépen, 50% automatikusan kiszámolom, és meg sem kérdezem :) Az iróniával és a humorral sincs semmi bajom, míg nem én vagyok az aldózát :twisted:.
Tisztelt Antikos, tisztelt Sry, azokra a jól bevált arányokra lennék kíváncsi, nem akarok én nanotechnológiát bele, csak egy jó gépet. Nem megy sem versenyre, sem kiállításra, csak a levegőbe. Eddigi csekély tapasztalatom alapján olyan 55-65km/h vagy kisebb optimális sebességet szeretnék elérni és nem kell akrobatikus tulajdonság, olyan, sétarepülőféleség (gondolom, ezért is kapok egy nyaklevest).
A pontos információk: törzs - 430g, 2xmotor-60g, 2xESC-50, RX-16g, szervók 90g, akku 160g, egyéb 235g - eddig 941g.
Milyen információval tudok szolgálni meg?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 08. - 9:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Eddig a rajzon minden jó!
Próbáljál felűlnézeti rajzot is adni az egész repcsiről.

A szárnyszelvény valóban egy gyors modellhez készült.
Kérdés: El tudod e vezetni ezt a gyors modellt?
Csak a szárnyszelvény változtatásával lehet kezesebbé-lassubbá tenni a modellt!
A felűlnézeti rajz után már, még többet tudunk mondani.

Alapszabályok:
A vizszintes vezérsik belépőélének a szárny kilépőéléhez képest A SZÁRNYMÉLYSÉGET ( méret mm-ben!) FIGYELEMBEVÉVE MINIMUM 2,5 SZÖRÖSÉNEK KELL LENNIE A TÁVOLSÁGNAK. Ez a hosszstabilitás miatt van.
A szárny állásszöge a vizszintes vezérsikhoz viszonyítva 2,5 - 3 fok
a szárnyszelvény függvényében. A megrajzolt szárnyszelvénnyel 1-2,5 fok!

Ha " V " állású a szárny úgy a " V " állás fokokban CSŰRŐ NÉLKŰL
7-8 FOK.
CSŰRŐVEL 0-1-2 FOK IS LEHET!

A vezérsikok nagyságát majd a felűlnézeti rajzból fogjuk látni-ellenőrizni.
( Ezt repülős nyelven igy mondják! És ez nem főnöki ellenőrzés!!!)

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 08. - 10:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok, mielőtt elkezdem rajzolni a felülnézeti félgépet, lenne egy pár kérdésem: előreláthatóan mekkora tömegre kell számítani egy 2.5-3m vihornya esetében? (tudom, tudom, ez attól függ, ki építi), a másik kérdés pedig, hogy mekkora g/ndm értékre kell törekedni?

Mit jelent a gyors? Egy Extra 300, vagy Edge 540 E10 az gyorsnak minősül?
Ahogy korábban is írtam szelíd gépet szeretnék (kb. 50-60km/h). Mivel tapasztalatom nem nagyon van, így elméleti kutatást végeztem. Ennek a szelvénynek a polárjai nagyon hasonlítanak a Drela féle DAE51-re. Aggasztó egy kicsit, hogy Re300k környékén eléggé kusza a grafikon. Röviden, nem ragaszkodom a törzsön jelölt profilhoz. Legalább ez a gép legyen békés ;) és szívesen fogadok egy "csendesebb" profilt.
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 08. - 13:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Választani kellene egy lassúbb modell szelvényt.
Majd megpróbálok én is nézni egy modern szárnyszelvényt.
http://www.ds-cats.com/~kurisawa/aerona ... 3159_A.png
Ez lehetne az " igazi"!

http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=79737.0
http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=75474.0
http://forum.rcmodell.hu/index.php?topic=4884.0
http://www.ds-cats.com/~kurisawa/aerona ... -0029.html


A 30-50Km/ó sebesség reális egy ilyen nagy modellnek.
De ezekel a szelvényekkel ivelőlap nélkűl nem tudod lassítani.

Egy ilyen modell súlya megközelíti a 0,6-1,5 kg.-ot!!! Rc-vel együtt.

A felűleti terhelés illetően 20-25g/dm2.
Mennél könnyebb legyen az a lényeg.

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 08. - 14:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Re:Szárnyprofil + állásszög
« Válasz #3 Dátum: 2010-08-09, 11:52:56 »

--------------------------------------------------------------------------------
AZ RC FÓRUMRÓL " ISTU " TOLLÁBÓL!!!!!!!!!!!!!!!!!
Köszönjük!
Tisztelt Uraim!
A szárnyprofil hatásos állásszöge-oly sok minden mellett- a relatív íveltségtől függ.
Szabadon repülő modellek esetén(ívelt profilok, pl. Benedek 6356B) 2,5-3,5 fokos relatív állásszögről beszélünk.Ezt úgy értsd, hogy a vízszintes vezérsíkot ha nulla fokra állítod, akkor 3 fokra beállított szárnnyal stabil repülést fogsz kapni.Ugyanakkor csináltam azt Sokolov profillal, hogy 2,5 fokos szárny állásszög mellett a vízszintes vezérsík -1 fokon állt.A gép pedig meseszépen repült.
A súlypont helye legalább annyira fontos mint az állásszög.
A szabadon repülő modellek súlypontja a szárny húrhosszának(szélességének, mélységének) jó közelítéssel az utolsó harmadában legyen, kb 60% húrhossznál.
Azonban az "egyenes aljú" profiloknak a relatív íveltsége kisebb.
Ezért az S3021 vagy E205, jelű "lassú profilok" kb. 2,0-2,5 fokos állásszögekkel repülnek leginkább jól.
Ugyanakkor nekem az E205 profilú gépem 1,5 fokkal is jól repült.
De ha ha 3 fok fölé mész a szárny állásszögével, az átesés előbb következik be, főleg lamináris profiloknál(HN/MH/AG stb... profilok ).Emellett a siklószám értékek is lecsökkennek, mivel az ellenállástényező/ felhajtóerő tényező HÁNYADOS KÖZEL SEM OPTIMÁLIS!
Természetesen itt is fontos a súlypont, amely az ilyen jellegű, nem szabadon repülő(R/C) repülőmodellek esetében a szárny húrhosszának első harmadában, kb 30-35 %- nál legyen a belépő éltől számítva.
Egy biztos:sok a relatív állásszöged akkor, ha a gép a zuhanást "magától korrigálja" vagyis felveszi az orrát 2-3 másodpercen belül.
Ez szerintem egyáltalán nem baj kezdő pilóták esetében, mert így megbocsátóbb a modell.
A tapasztaltabb, versenyző típusú modellezők inkább azt akarják, hogy mindig vezetni kelljen a gépet, ezért van aki 1 fok körüli állásszöggel repül.
ISTU " tollából"!
Köszönjük!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 okt. 08. - 14:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ha van türelmed???!!!

http://www.szrfk.hu/rtk/kulonszamok/200 ... erikus.pdf


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 68 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség