Üdv.
Szerintem a modell tervezés és építés jobb dolog mint a reptetés. Ez persze magánvéleményem, de én így szeretem! Abban Antikos Kollégának teljesen igaza van, hogy ez nem megy gyorsan. Mivel kevés az irodalom, a minőségi "tananyag" ezt könyvből nehéz megtanulni. Mivel nincsenek klubbok, szakkörök (pár kivételtől eltekintve
) nincs hová menni segítségért, ezért aztán autodidakta módon ez igen sokáig tart, és nagyon sok csapda, buktató lesz közben, ami általában elveszi a modellezők kedvét az egésztől.
Ehhez nagyon sok tapasztalat, és megalapozott elméleti tudás kell, amit megszerezni sok idő és veszőtség. De addig is csinálni kéne valamit, mert nem lehet 20 évig ülni a könyvek-jegyzetek felett aztán megalkotni a nagy csodagépet. Tehát az elején inkább az ösztönösség, a kísérletezés dominál. Nálad is ez a szakasz jön most.
Hagyjuk még ezt a "milyen legyen a szárnyszelvény" , meg "milyen legyen a farokrész" kérdést. Ez nem érdekes az elején, mert nem ez a fontos. Sokszor látom, hogy a modelltervezést a törzs dekorálásának tervével kezdik a modellezők, meg azzal, hogy lemásolják egy csinos valódi gép körvonalait ... na ebből nem lesz soha semmi, maximum mérgelődés meg vastag nagy kudarc.
Nézzük a tervezés helyes menetét:
1.) mink van? (mint már írtam is) minden meglévő alkatrészről pontos méret és súly adat kell. A törzsről, motorról, akkuról stb...stb... ha ezt tudjuk csak akkor lehet bármerre is továbblépni. Ezen adatok hiányában az egész egy sötétben tapogatózás, értelmetlen időpazarlás. Különösen, hogy aerodinamikai szempontból a törzs a legkevésbé releváns szerkezeti elem. Az csak összeköti az aerodinamikai komponenseket és egymáshoz képest megfelelő pozícióban rögzíti őket, így lehetne akár egy seprűnyél is. Magyarán ha egy törzsed van, akkor lényegében nincs semmid, teljesen nulláról kell megtervezni a gépet.
2.) Mit szeretnénk ? A kívánt gép méretei (ez is fontos, mert azért csak ki kell vinni valahogy a reptérre:-) ) ,sebessége, aerodinamikai jósága, fordulékonysága, leszálló tulajdonságai, repdeje, üzemmódja ??????? mind mind eldöntendő kérés.
3.) A rendelkezésedre álló műszaki lehetőségek és szakmai tapasztalat!! Ezt általában kihagyják a "tervezők" de ha én most rajzolok neked egy szén kompozit belépőélű, 5%-os konnyített balsabordás, elliptikus alaprajzú, feszített szerkezetű, mylar borítású ultrakönnyű fullextrás szárnyat, akkor lehet, hogy lesz egy szép álmod papíron, de jó eséllyel soha nem fogod tudni megépíteni. Az álmokat illik a lehetőségekhez igazítani (na jó egy picit fölő, de csak picit, hogy fejlődjünk is kicsit minden egyes újabb modellnél).
4.) Meghatározzuk az ismert adatok és a kívánt elvárásoknak megfelelő repülőeszköz diszpozícióját. Szárnyfelület, fesztáv, szárnykarcsúság, nyilaás, "V" állás, farokrész távolsága, felülete stb... stb....
5.) Ha minden a fenti adat rendelkezésre áll akkor már szinte adja magát a szükséges szárnyszelvény, és egyb járulékos tényezők. Persze idáig el is kell ám jutni, az előző 3 pontot maradéktalanul teljesítve .......
Üdv.: SRY