SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

TT-65 tip.RC vitorlás hajók szabályzata.
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=19&t=739
Oldal: 5 / 6

Szerző:  user_309 [ 2009 jan. 06. - 20:47 ]
Hozzászólás témája: 

Tisztelt Fórumozok!

Sikerült regisztráltatni magam. Részemről segíteni szeretnék mind azoknak akik a rc. modell vitorlázással foglalkozni szeretnének. Van némi tapasztalatom a témában.
A pontatlan rajzokra az a tanácsom, hogy soha sem szabad a saját rajz nélkül neki állni a hajónak. Ne bízzunk a közölt rajzokban, az a tapasztalatom általában nem stimmelnek. Rajzoljuk ki a hajót 1/1 méretarányban.
A hajó hosszának megfelelő papírra, egy egyenesre mérjük fel a borda kiosztás távolságokat. Ez után ezekre a pontokra szerkesszünk merőlegest. Ezekre pedig mérjük fel a bordák magasságát. Egy egyenletesen hajló modellező lécel kössük össze a pontokat. Ahol a lécet erőszakosan kell görbíteni, esetleg negatívba hajlítani ott biztos rossz a borda rajz. Ezt a felülnézettel is meg kell csinálni. Sarkos hajónál a sarok pontokra is ki kell próbálni. Íves hajónál minél több metszetet kell készíteni. Ne féljünk vissza javítani a léc által megadott eltéréseket a borda rajzba. Meghálálja. Minél többször javítunk annál pontosabb lesz a hajó. Sok sikert a szerkesztéshez.

Szerző:  user_199 [ 2009 jan. 07. - 20:51 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv a Fórumon!

Egy tapasztalt építő mindig elkél :)

(a fórum néha csuklik. ha a hozzászólás elküldése után "php error" meg <debug> jön fel, akkor a hozzászólás elment, csak az oldal nem frissült. így lehet elküldeni egy levelet 4* is - mint azt én is tapasztaltam)

Vidámság!


g.

( Észrevettem, csak tiszteletből nem töröltem eddig, de most már igen!
antikos-moderátor. )

Szerző:  sry [ 2009 jan. 10. - 10:27 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv.: Mindenkinek!

További HIBÁK a rajzon:

A bordák távolsága az első hat bordánál nem a borda szélére van
megadva, hanem a borda szimmetria vonalára :? :? :? tehát pl, az
1. bordára az van írva, hogy 135 mm. Ez a középvonalat jelenti, a borda
orr felé eső oldala 134 mm-re van a viszonyítási vonaltól.
Egy kivétel van, jelesül az utolsó 7. borda, ami egyben a fartükör is,
mert annak a távolság adata (650 mm) a borda jobb oldalára van
megadva.

Jó hír (már annak aki megépítené ezt a hajót), hogy kész vagyok az
összes borda rajzával, plusz az oldalnézeti összeállításival is. Egy kicsit
át is terveztem a hajót!!! Pl.: az árboctalp alatti rész kapott két vertikális
támaszt, hogy az árbocon keletkező erőket, nyomatékokat elossza a
teljes hajótestre, ne csak a 3. bordát és a fedézetet terhelje. Mivel az
egész hajó 2 mm balsa anyagú nagyobb terheléseket így sokkal kisebb
deformációval visel majd el.

Sajnos sehol nem találtam a rajzokon az árboctalp és az orrvitorla
fedélzeti bekötési helyeit. Ha valaki tud spanyolul és ki tudná hámozni a
szövegből annak nagyon tudnék örülni.

üdv.:SRY

Szerző:  user_199 [ 2009 jan. 10. - 19:20 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Itt: http://losveleros.8m.com/palo/instruct/herrajes.htm az elején olyasmit mond, hogy az árbócot tartó cső az X=320 válaszfalra/bordára kerül.
Kép
(segített: http://www.linguatec.net/ spanyol->angol teszt :)) Szerintem ez volt a könnyebb...
Az orrvitorlát pedig az oldalon lejjebb említi.
Kép
Ez elsö 'kapocs' 13cm-re van az orrtól, a második 0.5-re az elsőtől. Ebben van az a hajtű/hullámcsat jellegű dolog, ami az orrvitorla alsó tartórúdját rogzíti.
_szerintem_

Üdv!
g.

szerk 2.: http://babelfish.yahoo.com/ <<= ezzel szoktam még "fordítani" egzotikus nyelvekről

Szerző:  user_309 [ 2009 jan. 10. - 19:22 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv!

Én nem néztem meg azt a rajzot. Én azt javaslom, hogy az árboc helye és az orrvitorla beakasztási pontja állítható legyen. Egy olyan hajónál melyet először épít valaki, és nincs pontos helye az árbocnak célszerűbb az állíthatóság. Ha pontos helyet akar valaki kiszerkeszteni, akkor szerkesztéssel meg kell határozni a hajó oldalnézetéből a laterát felület súlypontját, illetve a vitorlázat súlypontját, a vitorlázatot pedig úgy kell elhelyezni, hogy egy egyenesbe essen a két súlypont. Ez elég nehézkes szerkesztés. Jobb ha inkább állítható az árboctalp. A gyakorlatban általában a svert első éle felet van ez a pont. Az egy jó kiindulási alap.
Az élvitorla beakasztási pontja kb. a tervezett élvitorla alsó él hosszának az egy harmadánál lesz, az első éltől számítva. Nem tudom milyen veret megoldást tervezel, de a fedélzet alatt egy hosszabb kemény fa erősítést tennék a fenti helyek alá, úgy, hogy a végeik egy egy bordában üljön.

Szerző:  sry [ 2009 jan. 10. - 20:19 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a segítséget, már fel is rajzoltam az árboctalp helyét a
hajóra. Lassan el is készül a rajzos része a dolognak. Az a legnagyobb
baj, hogy a lap top-omon van az egész és nem találom a pendrive-ot,
így most nem tudom megmutatni nektek mit alkottam :? :?

T. M10!

Köszönöm a tippeket! Az állítható árboctalpra én is gondoltam, de
egyenlőre maradok az eredeti tervnél, nem akarok nagyon belenyulkáni,
legyen minél egyszerűbb. Aztán ha valaki jobb megoldásokat akar, majd
kiagyalja és beépíti őket, az már legyen az építők ízléséra bízva.

A laterálfelület (meg akármilyen görbült vonallal határolt felület) Felületi
súlypontjának számítására még valamikor 2005-ben írtam egy programot
(innen letölthető : http://users.atw.hu/sry/lateral.zip ) ez nagyban
megkönnyíti az ilyen feladatok megoldását. Percek alatt számítható a
a felület nagysága, és annak súlypontja is.


üdv.:SRY

Szerző:  sry [ 2009 jan. 10. - 22:16 ]
Hozzászólás témája: 

Na csak átcsiribáztam a rajzokat az asztali gépre :D :D :D

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5272992
Ez itt a hajótest a bordákkal és néhány további alkatrésszel. Már
majdnem kész az árboczat és a vitorlák rajzai is.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5272993
Ez meg itt egy CAD-ben megrajzolt Csíbor :twisted: :twisted: :twisted:
Így már bármilyen alkatrészre rá tudom másolni, vagy matricázni a
névadó bogarat. (aki úgy gondolja, hogy kissé elmeháborodott dolog
bogarakat rajzolgatni műszaki tervező rendszereken nem áll messze a
valóságtól :roll: :roll: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: )

Most már időszerű lenne egy új topicot indítani ennek a hajónak. Lassan
készek a rajzok, és lehet építeni a hajótestet.

Üdv.:SRY

Szerző:  user_199 [ 2009 jan. 11. - 9:14 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Nagyon jó lesz a rajz! Köszönet érte!
Mikor lesz az első regatta? 8)

Üdv!
g.

Szerző:  user_214 [ 2009 jan. 11. - 20:45 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönet a rajzokért. :)

Szerző:  user_309 [ 2009 jan. 12. - 21:40 ]
Hozzászólás témája: 

T. Sry!

Kicsit nézegettem a rajzot. Hát egy érdekes hajó. Kiváncsí leszek, hogy majd hogy viselkedik. Nem láttam a borda rajzokon az oldalfeszítők bekötési pontjának az erősítését. Ha valóban balsaból készül majd a hajó, akkor szerintem mindenképpen a bordába kell ágyazni. Visszatérve az állítható árboctalpra, nem olyan ördöngös dolog. Mivel kezdő hajóról van szó egyszerű és biztos megoldásokat kell alkalmazni. Például egy "T" alaku aluprofil kiváló. A régi függöny sínből el lehet készíteni. A lefordított profilt 5 mm-ként be kell fűrészelni és négy kis csavarral rögzíteni a fedélzeten. Az árbocon is készíteni kell egy bevágást, és egy kis átmenő csapot bele. És kész is. Az árbocot oda lehet tenni ahová akarja az ember. Nem tud kiugrani, nem tud elfordulni, és dönteni is lehet előre hátra.
Üdv: M10

Szerző:  Feco1 [ 2009 jan. 13. - 10:32 ]
Hozzászólás témája: 

T.Sry!
Jó ötlet a Csibor-nak új topicot nyitni.
Nagyon várom az új topicon az építési leírást.

Szerző:  sry [ 2009 jan. 13. - 11:00 ]
Hozzászólás témája: 

T. M10!

Igen a bekötési pontok megerősítései még nincsenek a rajzok (azóta
azok is elkészültek) meg még jópár apróság hiányzik, pl. a fartükör
megerősítő saroklécei. Mivel balsa építés, így a nagy terhelésnek kitett
csak egyirányú megrámasztással védett szerkezeti elemek csatlakozási
helyeit is meg kell erősíteni.
Az árbocon még gondolkodom, de szerintem olyan megoldást fogok
választani, ami könnyen variálható, le-, és felszerelhető. Így csak az
építőre, vitorlázóra lesz bízva milyen szerelvényeket használ.

T. Feco 1 !

Ha teljesen elkészülök a rajzokkal, és elkezdem építeni a hajót (tegnap
megvettem mindent hozzá, ami még hiányzott) akkor nyitok egy "Csibor"
topicot.


MÁS

FIGYELEM !
Kiszerkesztettem a fenéklemez panelt. Az eredeti rajzokon is megvan
ez az alkatrész, de az eredeti rajzok készítője vagy nem tud térben
körbült felületet síkba teríteni szerkesztéssel, vagy csak lusta volt.
Ebből az következett, hogy nem vette figyelembe a hajótest aljának
hajlását, és 3,16 mm-rel rövidebb lett neki a fenéklemez panel mint
kéne !!!!!! Ha figyelembe vesszük, hogy a héjjazat vastagsága 2 mm
akkor nemhogy nem fekszik fel a panel a helyére, de még 1,13 mm
rés is marad !!! Szóval vagy megvárjátok míg elkészülök az összes,
rendezett rajzzal, vagy kellő fenntartással kezeljétek az eredeti rajzot
és a panel elkészítésekor hagyjatok rá bőven a rajzhoz képest, majd
a bordázathoz igazítva vágjátok pontos (jó) méretre a panelt.

üdv.:SRY

Szerző:  Feco1 [ 2009 jan. 14. - 15:42 ]
Hozzászólás témája: 

T Sry!

Türelemmel várjuk a rajzok elkészültét és a "Csibor" topic megnyítását.

Üdvözlettel feco 1

Szerző:  sry [ 2009 jan. 20. - 22:14 ]
Hozzászólás témája: 

Ez sincs ám elfelejtve :D

Csak fogtam a rajzok felét és úgy döntöttem, hogy jelképesen kihajítom.
Nem őrültem meg teljesen, csak volt köztük jópár nagyalakú A/2-es
méretű is. Ezeket most átdolgozom A/4-ben nyomtatható és megfelelő
szinkronizáló jelzásekkel illezthetőekre.

Erre az elhatározásra és plusz munkára az vezetett, hogy az átlag
háztartásban csak A/4 formátumó nyomtató van, így jobban segíti a
hajóépítő Modellező Kollégát, ha a számítógépe mellett, minden más,
speciális eszköz nélkül jut hozzá a rajzokhoz.

üdv.:SRY

Szerző:  sry [ 2009 jan. 21. - 10:52 ]
Hozzászólás témája: 

Üdv. Mindenkinek!

Hogy ne csak a szám járjon mutatok is valamit:

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5387037

A bal alsó rajz a belső alkatrészek műhelyrajzai. Innen még hiányzik
az uszonyszekrény alkatrészei.

A középső sor felső rajza a tőkesúly. Ennek kifaragásához elkészültek
a kereszt és hosszmetszetek rajzait is, hogy pontosan meg lehessen
csinálni.

A középső sor alsó két rajza a bordák műhelyrajzai. Az 5. bordát teljesen
át kellett tervezni, mert az eredeti kialakításban éppen csak alkalmas
volt a célnak, de inkább alkalmatlan.

A jobb oldali oszlop rajzai a hajótest felülnézete három darabban, és
megfelelő illesztőjelekkel, amiknek a segítségével pontosan össze
lehet illeszteni a rajzokat.

A rajzok méretarány 1:1-ben készültek, oldószeres eljárással
másolhatóak, így közvetlenül a fa-nyersanyagra "nyomtatható" az
összes szükséges rajz.

Alakul a maradék rajz is, még el kell készíteni az oldalburkoló panelek
rajzait, valamint az uszony, kormány és egyéb szerelvényeket. Ezek a
rajzok is kész vannak, csak még nincsenek ilyen szépen rendezett
formában.

üdv.:SRY

Oldal: 5 / 6 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/