SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 30. - 16:39

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 167 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 14. - 18:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
G3 és Gordius:

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 14. - 21:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
RG 65 GORDIUS (hatodik rész)
Következett a héj leválasztása a habmagról. Jó lett volna még egy-két napot várni a keményedés befejeződése érdekében, de az idő szorított, és bizony túl korán kezdtem hozzá. Az orrnál a két oldal összeért, így levágva az összetűzött orrot, szét kellett vágni a héjat elől és felül, valamint a fedélzetnél is elvágtam a tervezett kb. 2 cm-es szegélyen túlnyúló, gombostűkkel rögzített széleket. Óriási volt az örömöm, hogy tökéletesen elvált a héj a habmagtól egy hosszú késpenge hatására, s a héj könnyed szétfeszítésével a habmag kivehető volt a testből. A további munkákhoz folyamatosan meg kellett fogni a héjat, s bizony a kezem nyoma mindenhol rajta maradt a gyantán, s csiszolni még semmiképp sem lehetett a héjat. A felület egyébként olyan szépre sikerült, a szénszövet mintája olyan szépen megjelent, hogy komolyan felmerült bennem, hogy így kell hagyni és nem szabad lefesteni, de ehhez várni kellett volna még néhány napot a keményedéssel. Az összefogdosott, megnyomorgatott héjat viszont már mindenképp festeni kellett, választásra nem nyílt mód az idő rövidsége miatt. Pepecs, de látványos részek következtek. Tükör és orr beragasztása, kormányszervó tartó, és a kormány tengelyét vezető rézcső beragasztása, stb. A ragasztásokat UVERAPID 5 perces epoxi ragasztóval végeztem, így viszonylag gyors kötésidővel tudtam dolgozni. Rögtön hibázva kezdtem, a formaleválasztó viaszos anyaga ugyanis rajta maradt a héj belső oldalán s gyanútlanul rákenve a ragasztót csodálkoztam, hogy az rögtön levált a keményedés után. Minden ragasztási helyen hosszan le kellett csiszolni a viaszos réteget. Biztos van erre valami oldószer is, de én vakartam és csiszoltam.
A kormány rögzítésének módját a Picantóból lestem el, két részből áll a kormány tengelyét vezető rézcső, az egyik a fenékhez ragasztva, míg a másik a fedélzethez ragasztva, de azon át nem vezetve. A két cső közötti hézagba kerül a rögzítő bilincs, ami a kormány szervóhoz adja a kapcsolatot. Ez a megoldás adta a legkönnyebb, de mégis merev rögzítést. A tervezés egyik komoly problémája volt, hogy milyen legyen a vitorla behúzó rendszere, és hogyan működjön. Félve az általam nem ismert csörlős szervó használatától és probléma körétől, úgy döntöttem, hogy karos szervót alkalmazok. A karos szervó elhelyezése azonban komoly problémákat vetett fel, a hajó keskenysége miatt. A micromagicnél jól bevált rendszer itt nem volt alkalmazható, mert a hajó sokkal keskenyebb a kisebb hajónál. Az egyértelmű volt, hogy csak félkaros rendszert lehet elhelyezni, és mindkét vitorlát ennek a karnak kell kezelnie, de rögtön több megoldás is szóba jöhetett. El lehetett volna helyezni a vitorla szervót vízszintes karmozgatással az árboc előtt vagy a kielszekrény mögött, vagy függőleges karmozgással az árboc előtt. Mivel a kar hosszára több hely állt rendelkezésre a függőleges mozgatás esetén, mint a vízszintes mozgatás esetén, végül is az utóbbi megoldást választottam, ami azzal a következménnyel is járt, hogy a szervó közel került a fenékhez, s ezzel súlypontja mélyebbre került, ami kedvező. Hosszan számolgattam, hogy hová kerüljenek a kötélzet fordító csigái, és a shottok behúzó pontjai, miközben maradjon állítási lehetőség is a szervo 60-90 fokos tartományában. A behúzó kötelek fedélzeten való átvezetésére gyorsan feláldozódott a cél érdekében két golyóstollam műanyag vége.

Folytatása következik.
Schulek János
HUN 147


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 14. - 23:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
RG 65 GORDIUS (hetedik befejező rész)
Az árboc hüvelyét, a kielszekrényt, a behúzó pontok alatti merevítőket kellett még beragasztani a helyükre. Az árboc hüvelyének, és kiel szekrénynek a beállítása és beragasztása nem volt egyszerű feladat, mivel a habról nem került át a középtengely a héjra, s utólag azt kimérni ezen a mindenhol lekerekített hajón nem volt egyszerű, s a pontosság így is megkérdőjelezhető. Az árboc hüvely és a kielszekrény egymástól független két szerkezetként került beépítésre, s ezeket csak a merevített fedélzet kapcsolja össze. Kényes feladat volt a fenék kivágása a kiel részére, de sikerült. Az U alakú merevítőket a fedélzet alá a hajó egyik oldalától a másikig úgy szabtam be, hogy ragasztani lehessen mind az oldalhoz mind a fedélzet szegélyéhez, s erre került ráragasztásra a fedélzet síkjához igazodó, s a két szélet összekötő, korábban elkészített lapból kivágott elem. A merevítés így nagyon erős lett, s nagy felületek maradhattak szabadon a fedélzetből, melyek már csak fóliával kerülnek lezárásra. Csiszolás-festés-száradás-epoxivalkikenés, csiszolás-festés-száradás lépések következtek. A fedélzet egy réteg acril festést kapott, míg maga a test két réteg ugyancsak acril festékkel került befújásra. A bajnokság versenynapja előtt egy nappal lehetett végre hozzányúlni a hajóhoz, hogy teljesen készre szerelhető legyen. Ekkor lehetett a kötélzetet beszabni, a kormányt, az árbocot, és a vitorlákat felszerelni és a hajót közelítőleg beállítani. A vevőt a fedélzet alá helyeztem el tépőzárral rögzítve, míg az akkumulátort a kiel szekrény oldalára helyeztem el ugyancsak tépőzárral rögzítve, s ezek után lehetett az első szárazföldi próbát megtenni. Boldog voltam, hogy minden működött, s a fedélzeti fóliák leragasztása után egy rövid vízretétel következett az Omszki tavon, ahol nagyon biztatóan futott, különösen hullámos vízen. S eljött a várva várt nap, amire a hajó készült, s amely az első igazi megmérettetését jelentette mind a tervnek, mind az elkészített hajónak.
A bajnokságon az első négy futamban kicsi alig lengedező szél és sima víz volt, s Forrai Pista bá swing rigges hajója toronymagasan hagyta ott a mezőnyt, de a Gordius ott volt az utána következő hajók közt, s csupa jó helyet futott, nem számítva egy hinaras kijövetelt futam közben. Az utolsó két futam hullámos vízen és középszélben zajlott, ami rögtön szétszórta a mezőnyt, s ebben a Gordius egyértelműen a leggyorsabb volt. Ha nem én vezetem a hajót a szokásos hibáimmal és elbambulásaimmal, hanem mondjuk Forrai Csaba, akkor a hajó bajnokságot nyerhetett volna. Így is ezüstérmes lett, csupán egy ponttal lemaradva, ami nekem is és a hajónak is teljes siker. Csak titokban mertem remélni, hogy ilyen jól fog futni, s különösen nem gondoltam, hogy igazi beállítás nélkül, elsőre ezt teszi. A verseny közben állandóan állítgattam az árboc dőlését, de a végére sem sikerült teljesen kiegyensúlyozottá tenni, s folyamatosan kellett kormánnyal korrigálni. Mindezek alapján talán még gyorsítható is a hajó, de ez már a jövő kérdése.
Remélem, hogy nem volt felesleges ezt az írást közzétenni, s talán másoknak is kedvet csináltam a hajótervezéshez, hajóépítéshez, a modellező kísérletezéshez. Tartozok még képeknek a közzétételével, előbb-utóbb talán az is sikerül.
Schulek János
HUN 147


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 19:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára HUN147 2013 szept. 15. - 20:10-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 19:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára HUN147 2013 szept. 15. - 20:09-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 19:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára HUN147 2013 szept. 15. - 20:08-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 19:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 20:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 15. - 20:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 szept. 18. - 13:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gratulálok HUN 147! :) . és persze köszi a leírást, nagyon tanulságos volt!

Az rg65-hun honlapra is feltettem:
http://rg65-hun8.webnode.hu/blog/hajoepites/gordiusz/


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 nov. 26. - 19:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Becske Ödön: Kishajók szerkesztése és építése című könyvből az első 94 oldal bemásolva. Ez a rész tartalmaz minden lényeges számítást a hajó tervezéséhez, a bordarajzokból pl.előre meghatározható a vízkiszorítás. Tervezem a teljes könyv másolását 3 részben. Ide tettem: https://app.box.com/s/hkccq6g6x217er5vo642
Az oldal ugyan meg is jeleníti, de letölthető, úgy érdemes tanulmányozni.

Üdv: gvandor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 9:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
LÖK helyezésekkel bővített éves versenyeredmények:

Kép


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára mamut 2013 dec. 06. - 13:38-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 10:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Akárhogy is számolom, ez 31 hajó!
Az már szép mezőny lenne, ha el is jönnének a sporttársak a versenyekre!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 11:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Igen érdekes jelenet lenne ahogy a fejünket vakarnánk a Jenővel amikor egy 31 fős gárda vízre szállna egy azon időben :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 dec. 06. - 12:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Javítottam a fenti táblát, előbb kimaradt belőle az OB.

Szerintem túlzás az OB-t kétszeres pontszámmal beszámolni (nem azért írom, mert így lecsúsztam az első helyről).

Aránytalannak érzem, hogy pl az 1-3 hely között, kétszeres szorzóval 1000 pont klüönbség lesz, amit szinte lehetettlen 3 verseny alatt behozni (mertugye a 4 legjobb verseny számít).

Szóval vagy több verseny számítson az éves ranglistába, vagy csökkentsük az OB szorzóját.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 167 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség