SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 23. - 13:11

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 100  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 11:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
gvandor írta:
SRY, a letölthető rajzok, amiket készítettél, az M 1:1 ben, hol találhatók?


Ahogy Pkiller írta itt vannak a rajzok:
http://www.sry.atw.hu/csibor.htm

Ezek M 1:1 -ben vannak és PDF-ben. Arra nem árt figyelni, hogy az
Acrobat Reader elég aljas módon automatice állítja be a nyomtatás
méretarányát. Így az Aboda Acrobat Reader nyomtatási menüpaneljén
ne legyen bejelölve a : SHRINK OVERSIZED PAGES TO PAPER SIZE
funkció, mert akkor olyan 92-95%-ban fog nyomtatni. Ha ezt
kikapcsolod akkor a panel alján jelzi, hogy : ZOOM 100% . Na ekkor
halál pontosan M 1:1 -ben lesznek kinyomtatva a rajzok.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 11:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
mechman írta:
azt kérdezném a másolással kapcsolatban,
hogy milyen oldószert használtok?


Szia Misi!

Oldószernek Nitrohigító, Cellixion higító a legjobb (főleg az utóbbi, de ez
elég ritkán beszerezhető).

Köszi az uszonytippet :!: :!: :!:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 14:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis száraz elmélet, csak, hogy szinesedjen a topic :D :D

Kiszámoltam a hajó laterálfelületét, de ami sokkal fontosabb a
leterálfelület súlypontját is.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5460672

A leterálfelület 27 243,9 mm2, ennek függőleges súlyvonala az orrtól
415,1 mm-re van. Ennek az adatnak a vitorlázat tervezésénél,
méretezésénél van nagyon nagy jelentősége. Ha esetleg több készlet
vitorlát csináltok a hajóhoz, akkor most már tudjátok igazítani a
vitorlafelület súlypontját a hajóhoz.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 17:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Túl vagyok az első ólomöntési kísérletemen.. nos a gipsz sablonom kb 3 napot száradt a konvektor tetején, szépen csengő hangja lett, sztem jól kiszáradt, de így is megrepedt, és előtte azért jól felmelegítettem a formát, lehet azt nem bírta.
De, így is sikerült 2 felet öntenem, mert nem esett szét a forma.
A gondom az, hogy a végeredmény fél kiló helyett 726g lett :shock: ez nagyon sok?
Koptassak le belőle érdes papíron?? (eltarthat pár hétig, mire lejön belőle 226g)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 17:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszi a rajzokat. Szépek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 18:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis száraz elmélet, csak, hogy szinesedjen a topic :D :D

Kiszámoltam a hajó laterálfelületét, de ami sokkal fontosabb a
leterálfelület súlypontját is.



el is kezdtem keresgélni a net-en, mi is a laterálfelület és meg is találtam, de olyanokat is találtam, hogy a fülem is kettéállt :D pl. "..a vitorla nyomáspontját 5,5cm-el alacsonyabbra hoztam egy teljesen új riggel..." na ebből annyit értettem, hogy 5.5cm és lejjebb :D
Szóval ezt a vitorláshajó kérdést jobban körül kéne járnom, mert úgy érzem, baromira nem tudok róla semmit, mert ezek szerint nem csak annyi, mint gyerekkoromba egy nagyobb eső után megkerestük a legnagyobb pocsoját, és hungarocelből faragtunk egy hajó formájú akármit, hurkapálca beleszúr, és egy műanyagzacskóból ragasztottunk rá vitorlát.
Te SRY, nem járhatnék hozzád korrepetálásra a szakkörödre?? :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 19:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok Mindenkinek (Különösen SRY-nek!)

Csatlakozva XPkillerhez, Tisztelt SRY Mester, nem e lehetne e egy icipici
egyhozzászólásos fejtágítót kérni Tőled a vitorlások különböző súlypontjainaknak mibenlétéről és számítási/kiszerkesztési módjának ügyében?

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 20:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Egy kis segítség!
A vitorlázat súlypontját a következő módon kell kiszerkeszteni. Rajzoljuk meg az egész vitorlázatót. Az él, és nagy vitorlát tekinthetjük egy-egy háromszögnek. Mind két háromszögnél rajzoljuk be az oldalfelezőket. A metszéspont a háromszög súlypontja. A nagy és él vitorla súlypontját összekötjük egy egyenessel. A kapott szakaszt a vitorlák felületének arányában kell elfelezni. Tehát, ha az összes felület 60 százaléka a nagyvitorla, akkor a vitorlázat súlypontja a szakaszon a nagyvitorla súlypontjához közelebb lesz 40-60 százalék arányban kell kijelölni.
Miért fontos ez?
Ha a laterát felület és a vitorlázat felület súlypontja egy egyenesbe esik akkor a hajó kiegyensúlyozott lesz, vagyis a cirkáló szakaszon nem kell a kormánnyal korrigálni. Ha a vitorlázat súlypontja van előbbre van, akkor a hajó „leegerig” lesz, vagyis állandóan leesik a széltől. Ha hátrébb van akkor „luvgerig” vagyis szélbe futó lesz. Törekedni kell, hogy ahajó kiegyensúlyozott legyen. A folyamatos kormányzás, fékezi a hajót. Az a jól beállított hajó, mely 3 Bf szélben enyhén szélbe futó hajlamot mutat. Ezt már a vízen kell beállítani. Az építésnél ezért kell az elméleti egyensúly megteremtésére törekedni. Ha ezt nem tesszük meg, akár vezethetetlen is lehet a hajónk, vagy akár olyan kormány erők léphetnek fel amivel már a szervónk nem boldogul.
Üdv: M10


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 20:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Lehetne erről egy kicsit bővebben, részletesebben esetleg ábrával?
Én ugyan nem vagyok vitorlás építő(még), de érdekel a dolog.
Azt belátom, hogy egy verseny hajónál nagyon fontos az, hogy minél kisebb fékező erők lépjenek fel akár a kormányzás, akár a fartükör mögött kialakuló örvényáramlás miatt.
Ugyan akkor, mi történik a több árbocos hajókkal, mint például a schooner.
Ezekre is ugyan ezek a törvények érvényesek?

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 20:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
M10!

Köszi, világos.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 20:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
TNX!!! ez nekem nagy segítség volt!

M10 írta:
...vagy akár olyan kormány erők léphetnek fel amivel már a szervónk nem boldogul.


Mekkorák ezek az erők?? már kérdeztem, de sajnos még senki nem mondott rá ámment, hogy lehet-e kisebb szervót is rakni egy 65centis hajóba, mint a normál? (elszabtam a helyét, és még nem tudom hogyan korrigáljam)

köszi előre is!
üdv
Péter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 21:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Vitorlázók!

M10 Kolléga leírta miről van szó. A vitorlázás fizikája nagyon érdekes,
mert egy nagycsomó tényező van, és ezek egy elég összetett rendszert
alkotnak, de pont ez benne a szép.

Na de nézzük először azokat a kormányerőket.

Legyen a példaszámítás alanya a CSIBOR kormánya (ha már úgyis
erről szól ez a topic :D :D :D ) A csíbor kormányának felülete
A=0,5033 dm2. Az édesvíz sűrűsége q=998 kg/m3 (20 °C-on). A
hajó sebessége legyen 10 m/sec a kormánykitérés 8 °.
Ekkor Cy=0,65 Cx=0,09

Ekkor a kormány ellenállása Fx= 20,6 N (ez fékezi a hajót !!!)
a kormányfelület felhajtóereje Fy=163,2 N

Az indukált és súrlódási erőket most nem számoltam ki, mert lényegében
nem változtatnák meg a végeredményt.
A kormányon ébredő eredőer így F=164,5 N

A kormánytengely a felület súlypontja előtt van kb. 7 mm-re, így a
kormányerő erőkarja r=7 mm. A kormánykaron ébredő nyomaték
ebből: M=1,15 Nm !!! De ha mondjuk a kormánylapát belépőjére
tennéd a tengelyt akkor a nyomaték M=2,79 Nm.

Egy 9 grammos kis kék Tower Pro szervo max. terhelési nyomatéka
Mmax=1,2 Nm. :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Szóval messze nem elegendő, mert a terhelésre biztonsági tartalákkal
kell méretezni és ha ezt a legalacsonyabb 1,5-re vesszük (de én inkább
2-3-ra venném) akkor a szervonak minimum 1,7 Nm-t kellene tudnia
stabilan.

Ez egy nagyon durva közelítés, de rámutat arra, hogy egy rosszul
megválasztott mechanikai elem az egész hajó műszaki minőségét
végzetesen leronthatja.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 22:08 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na de épüljön is az a teknő, mert mindjárt elolvad a jég a vizeken aztán
még itt állunk egy félig se kész hajóval :twisted:

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/vie ... id/5465316
A 2x2 mm-es rétegelt balsára kerül ez a három alkatrészrajz. Ezek a
fedélzet alatti erősítések....

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465317
....a hosszú elem a tathoz kerül, ebbe lesz majd belerögzítve az
állókötélzet hátsó eleme ...

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465318
... az 5. borda és a palánk közé kerülnek a negyedkörív elemek,
ide a vitorlaállító kötél fordítószemei kerülnek majd.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465319
A kormánytönkcső elemei egy 2 mm-es acélpálcára húzva. Két
kis siklócsapágy készült rézből, a kormánytönkcső pedig egy 4 mm
külső és 3 mm belső átmérőjű rézcső.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465320
Azért kell a 2 mm-es acélpálca, hogy a siklócsapágyak mindenképpen
egytengelyűek legyenek a forrasztáskor.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465321
Így néz ki az összeforrasztott kormánytönkcső

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 22:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465322

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465323
A fenéklemezen fel van rajzolva a hajó hossztengelye. Most ezt
fogjuk felhasználni a kritikus alkatrészek beállításához. Ezért is
kellett olyan pontosan beállítani ezt a vonalat a bordák szimmetria-
vonalaihoz (ha emlékeztem még a tükörrel beállítós képre)
MOst ebbe a vonalba szúrok az 1. és 2. borda között valamint a 5-6
borda között egy modellezőtűt, így átjelültem a vonalat a hajó
külső felületére.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465326
A pici lyukakra egy vonalzót kell fektetni és meghúzni a hajó
szimmetriavonalát az alján

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465327
Itt a szimmetriavonal. Ez nagyon vontos mert majd erre illesztjük a
kormánytönkcsövet és az uszonyt is.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465329
A tat-tól 30 mm-re kifúrtam a kormánytönkcső helyét. Ezt a furatot
egy hengeres tűreszelővel érdemes elkészíteni, mert a csigafúró nem
készít pontos furatot a balsába. A furatba bele is illesztettem a
kormánytönkcsövet.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 jan. 29. - 22:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Na most jön az igazi kabaré :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465330
Első körben beállítottam a munkalapot vízszintesbe. Aztán lefelé
borítva rátetten a hajótestet és az uszonyszekrény helyénél
beállítottam a keresztirányú vízszintest.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465331
A tatnál a fenéklemez és a tükör alkotta vonalat felemeltem 56,2 mm-re
és ekkor a hajó szerkesztési vízvonala pont vízszintesen áll, az az
párhuzamos az építődeszkával.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465332
Ki kell hegyezni egy 2 mm-es acélszálat (praktikusan kerékpárküllőt)
így az nem fog csuszkálni az építőfán a beállításkor. Heggyel lefelé
beletoltam az acélszálat a kormánytönkcsőbe.

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465333

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465335
Aztán oldalról és hátulról egy talpas derékszöggel beállítottam az
acélszál, és ezzel a kormánytönkcső fúggőlegességét. Ezzel el lehet
szórakozni egy darabig , míg jó lesz. :roll: :twisted:

Kép
http://csibor.surmanzs.fotoalbum.hu/?ge ... id/5465337
Amikor sikerült beállítani, egy kis csepp pillanatragasztóval
rögzítettem a kormánytönkcsövet. Amikor megkötött a ragacs ki
lehet húzni az acélszálat, és meg lehet fordítani a hajórestet. Majd
a belső oldalon is egy pici pillantragasztóval kell rögzíteni

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 100  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség