Üdv. Vitorlázók!
M10 Kolléga leírta miről van szó. A vitorlázás fizikája nagyon érdekes,
mert egy nagycsomó tényező van, és ezek egy elég összetett rendszert
alkotnak, de pont ez benne a szép.
Na de nézzük először azokat a kormányerőket.
Legyen a példaszámítás alanya a CSIBOR kormánya (ha már úgyis
erről szól ez a topic
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) A csíbor kormányának felülete
A=0,5033 dm2. Az édesvíz sűrűsége q=998 kg/m3 (20 °C-on). A
hajó sebessége legyen 10 m/sec a kormánykitérés 8 °.
Ekkor Cy=0,65 Cx=0,09
Ekkor a kormány ellenállása Fx= 20,6 N (ez fékezi a hajót !!!)
a kormányfelület felhajtóereje Fy=163,2 N
Az indukált és súrlódási erőket most nem számoltam ki, mert lényegében
nem változtatnák meg a végeredményt.
A kormányon ébredő eredőer így F=164,5 N
A kormánytengely a felület súlypontja előtt van kb. 7 mm-re, így a
kormányerő erőkarja r=7 mm. A kormánykaron ébredő nyomaték
ebből: M=1,15 Nm !!! De ha mondjuk a kormánylapát belépőjére
tennéd a tengelyt akkor a nyomaték M=2,79 Nm.
Egy 9 grammos kis kék Tower Pro szervo max. terhelési nyomatéka
Mmax=1,2 Nm.
Szóval messze nem elegendő, mert a terhelésre biztonsági tartalákkal
kell méretezni és ha ezt a legalacsonyabb 1,5-re vesszük (de én inkább
2-3-ra venném) akkor a szervonak minimum 1,7 Nm-t kellene tudnia
stabilan.
Ez egy nagyon durva közelítés, de rámutat arra, hogy egy rosszul
megválasztott mechanikai elem az egész hajó műszaki minőségét
végzetesen leronthatja.
üdv.:SRY