sry írta:
Viszont a keresztvitorlázat,
az nagyon meredek tényleg, vitorlánként minimum 4 kötél, de inkább
6 azért az nagy kihívás.
Nos, ahogy én látom, a probléma nem sokban különbözik a génuás szituban és a keresztvitorlák ügyében. Legfeljebb annyi, hogy utóbbinál a két vitorlarudat együtt kell mozgatni, de ez a kisebb zűr. A nagyobb az, hogy a két oldal kezelését szinkronizálni kell. Amennyit az egyik enged, annyit húz a másik. Van aki erre két külön szervót alkalmaz, van aki egyet.
A genua másik történet. Először is a két vitorlát (genua és grósz, a foktól most tekintsünk el) külön szervóra kell tenni, ahol a szinkronizálás eléggé macerás (felteszem digitális adón azért meg lehet oldani). A másik gond, hogy a takkváltásnál nem csap át automatice a fok, ami egy plusz állítgatni való
Számoljunk: Dupla orrvitorla az min. két szervó, a keresztvitorlák még egy. Arról már nem is beszélve, hogy a több árbocos keresztvitorlázatú hajókon a tatárboc hosszvitorlájának kormányzási szerepe is volt

És ebben a leegyszerűsített helyzetben a kilobogtatást talán felejtsük is el. Az igazán korrekt megoldás a vitorlánként (vagy vitorlacsoportonként) két-két szervó lenne, de ezeknek a kezeléséhez Dr. Oktopusznak köllene lenni
