SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 16. - 13:31

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 100  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 27. - 14:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Várjuk a képeket rola,addig is jó épitést.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 27. - 14:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
skeleton írta:
Ave mindenkinek.

Elkészült a Hajóm festése.Képek itt:http://picasaweb.google.hu/101102856573507426026/RcHajok02?feat=directlink
Remélem ilyen festése senkinek nincs. :twisted: :twisted: :twisted:


Szia!

Gratulálok a hajódhoz! Nagyon szép lett! Nekem főleg a halacska tetszik. :D
Ezt a 2 színű festést hogy csináltad? Megfújtad az egyiket, majd rá a másikat maszkolás nélkül vagy van valami egyéb trükkje? Gondolom az átmentet annak függvénye, milyen messziről fújod a másik színt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 27. - 14:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Ave.

Világosabb szinnel kezdtem,át takarással.Kimaszkoltam az a területet amire nem kerülhet a másik szin(itt elszurtam,mert kicsi lett az átmenet széleségére hagyott rész).A festést sprayból csináltam ezért lett kicsit nagyon pontatlan.Fujni a világosabb szinfelől kell ugy,hogy az áttakarásra már a sötétebb szin is kerüljön.Ha ez meg van kicsit hagyuk száradni,majd Vissza fujtam egy kicsit a világosabbal.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 27. - 21:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Most csináltam a fővitorlát, de láttam, hogy több hajón van keresztben néhány csík rajta. Azt hiszem, úgy nevezitek, hogy latni.
Ez mi célt szolgál, és hogy kéne elkészíteni?

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 10:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Ave.

A latni mereviti a vitorlát,hogy felvegye az ideális ivet.Én a csomagoló foliából csináltam a vitorlát,igy annak anyagát ragasztotam fel mindkét oldalra elsőre.De ha vissza lapozol kb25-30 oldal környékén SRY mester más megoldást választ.Lényege viszonylag hajékony legyen de még elég merev is,na ezt probáld meg össze egyeztetni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 11:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ahogy az előző hozzászoló irja úgy van!
A vitorla "kilépőéle " bizonyos széliránynál hajlamos " áteséhez "közeli állapotba kerűlni és ezért " belebeg " .
Többek között ezt a rendellenes leválást késlelteti a " latni ".
A modern szénszál anyagú vitorlákon sokszor elmarad ez a megoldás.
Ha jól müködik a vitorla nem csak gyorsabb a hajó hanem jobban lehet
" luvolni " préselni a hajóval igy lehet, hogy rövidebb pályán elöbb érünk fel a bolyához mint más hajó.

NA MOST A LÉNYEG, HOGY EZT A SOK " BŰVSZÓT " NEM KELL MEGJEGYEZNI. DE IGY LEGALÁBB AZ ELMÉLETI RÉSZT IS ISMERED.
Lesz aki sokkal jobban és főleg szakszerübben is meg tudja " magyarázni " a merevítés szükségességét.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 19:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Köszönöm a részletes ismertetést, úgy tűnik, ez az aerodinamika megér egy kis utánajárást. Remélem bejön ez a rugalmas merevítés, mert én még annyira béna vagyok, hogy nem tudom megfeszíteni sem rendesen azt a vitorlát.

Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 12:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Ave.

Nem is kell,ha nagyon megfeszited nem lesz szép ives,és akkor nem igazán megy a hajód.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 12:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Megint csak aerodinamika és SRY Mester a profilt is megadta
valahól.

Pl. Rés az árbóc és a vitorla között:
Igen láttam ilyet, sőt olyat is hogy minden félével rést produkálnak, mert állítólag jó hatással van az aerodinamikára a vitorla és árboc közti rés.
( Másolás a másik modellező fórumról.)

A korszerű vitorla nem egyszerűen rudakra feszített textillap, hanem egy speciálisan szabott térbeli forma, un. aerodinamikai profil (vitorlaprofil) jellemzi. Így a vitorla bármelyik vizszintes metszete ívszeletet ad.

A szélben egyenletesen áramló levegő mozgása az aerodinamikai profil hatására, annak környezetében megváltozik. A szél felőli oldalon lelassul, a szél alatti oldalon felgyorsul. A Bernoulli-féle p-v függvény értelmében ezzel forditott arányban a légnyomás a szél felőli oldalon megnő, a szél alatti oldalon lecsökken. Kísérleti eredmények igazolják, hogy a keletkező összes aerodinamikai erő 60-75%-át a leeoldali szívás teszi ki!

A vitorlások mozgásában mindig jelen van egy sajátos, csak rájuk jellemző komponens, az oldalt csúszás. Ennek mértéke arányos a szél erejével, és csökkentése érdekében van szükség a jollék uszonyára (svert), ill. tőkesúlyos hajóknak kielre. Minél nagyobb a svert (vagy kiel) oldalnézeti vetülete, annál kisebb az oldalt csúszás, teljesen azonban soha nem küszöbölhető ki. Éppen ez az oldalt csúszás felelős elsősorban azért, hogy a hidrodinamikai ellenállás (H) tetemes hányada a sverten (kielen) ébred. Például kísérletekkel igazolt, hogy 8 fokos oldalt csúszásnál az uszony okozta ellenállás négyszerese a hajótest ellenállásának. Tehát mindig azzal a legkisebb svertállással szabad csak hajózni, amely éppen elegendő az oldalt csúszás csökkentésére. Ugyanakkor a jolle vezetése közben több más lehetőség is adódik a csúszás mértékének csökkentésére (kiülés, trapéz, stb.)

Külön fel kell hívni a kezdő vitorlázók figyelmét a kormányon keletkező fékezőerőkre. Még a kiegyensúlyozottan futó, kormánykitérés nélkül irányban tartható vitorlás kormánylapján is - hasonlóan a sverthez - jelentős hidrodinamikai fékezőerő ébred. Ez még tovább növekszik minden kormánymozdulattal. Például egy jolléban 2-3 csomós (kb. 5 km/h) sebességgel vitorlázva, ha a kormányt 4 fokra kitérítjük, az összellenállás máris 30-40% -al megnő. Ugyanakkor egy 8 fokos kormánymozdulattal - ami látszólag még mindig igen kicsi - máris 100% -al növeltük meg a fékező erőket (4./3.3. ábra)!
( Tóth Kálmán " vitorlázás ".)

Kérdező: Zsolt
A kérdés: A hajó dőlésekor a laterál felület súlypontja, vagy a vitorlák súlypontja változtatja a helyét? ...és miként?
A válaszadó: Csury Zoltán

Nagyon jó kérdés. Kevesen gondolkodnak ezen, talán azért mert ennek vizsgálatakor nem a megszokott nézőpontból kell vizsgálni az erőket.

Egészen pontosan felülről kell a hajóra és az erőrendszerre nézni. (un. Felülnézet).

Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Ha lerajzol magának egy dőlő hajót felülnézetben, berajzolja a vitorlán ébredő előre hajtó erőt valahova kb. a vitorla súlypontjába azonnal láthatja, hogy ennek az erőnek egy jelentős erőkarja is keletkezett (minél jobban dől annál nagyobb) és ezáltal egy jelentős forgató nyomaték ébred ami a hajót a szél felé forgatja.
A laterál felületnél ugyan ez van.
( Csury Zoltán jegyzete.)


A nagyvitorla alsó élének állításával alapvetően a nagyvitorla öblösségét (hasasságát) tudjuk állítani.
Az orrvitorlával is rendelkező hajótípusoknál a nagyvitorlák alsó régiójában a vitorlaszabók a nagyvitorlák has helyzetét 49 – 50% körülire teszik (vízszintesen az első éltől mérve a has maximuma %-ban számolva itt van), ezért magára a nagyvitorla súlypontjára alig van hatással.

Sokkal lényegesebb a kormányra illetve a kormányrúdon érzékelhető úgynevezett kormányerőre való hatása. Más néven a hajó lúvolási hajlandóságára (a hajó magától szél felé akar fordulni). Ez főleg krajcban (éles menetben érzékelhető).
Ha az alsóélet beengedem, akkor a nagyvitorla hasasodik. Ha kihúzom, a nagyvitorla laposodik.
Ezzel a két vitorla közös súlypontját már tudom befolyásolni. A nagyvitorla öblösítésével a súlypont egyre hátrébb kerül, a hajó egyre inkább szél felé akar fordulni, egyre nő a kormányerő.
A nagyvitorla laposításával ez a súlypont egyre előrébb kerül, a kormányerő egyre csökken.

Ez az elmélet. A gyakorlatban a kormányerő helyes beállítására sokkal nagyobb hatással van az árbóc görbület és a fokk vagy génua hátsó lehúzási pontjának a változtatása.

Remélem a válaszom érthető. Amennyiben további kérdései vannak, szívesen válaszolok, ha tudok.

Üdvözlettel:

Csury Zoltán ( Online tanácsadása!)
Nagyon köszönjük Csury Zoltánnak a modellezők részére is hasznos tanácsait!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2010 szept. 29. - 13:17-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 12:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Ez igaz,csak a bomm és a fok rud hosszát nem. :(


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 16:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Így már értem. -Mondhatnám, de igazán csak akkor fogom megérteni talán a lényeget, ha már többször sikeresen tudtam a kívánt irányba terelgetni a hajót, de hát az igazság, hogy még vizet sem látott idáig. A vitorla feszességére vonatkozó részt így már értem minden esetre. Igazából azért akartam volna megfeszíteni, mert az eladó hölgy a ripstop anyagot gondosan összehajtogatta, így csúnya éles hajtási élek látszanak rajta.
De természetesen a jó működés a lényeg, így szemet húnyok a látvány fölött. :roll:
Már nézegettem a térben szabott vitorlákról szóló ismertetőket, de egyenlőre ezzel az egyszerű kivitellel is elbajlódtam egy darabig, így az első próbákhoz biztosan megelégszem ezzel. A kisördög azért motoszkál bennem, úgyhogy később biztos, hogy fogok kísérletezni ezzel.

Csak mostmár hadd ússzon az a hajó.


Üdv: Frenky


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 22:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Egyenlőre tedd félre a drága anyagot és csinálj vitorlat virágcsomagoloból,olcsó,könnyü szabni és ha elrontod nem fog fájni annyira.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 29. - 23:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
skeleton írta:
Csak sárga,fehér élesen elválasztva vagy szin átmenetesen akkarod?


Kicsit dejavu érzésem volt ezzel a sárga-fehérrel, aztán visszanéztem a fórumot, és rá kelett jönnöm, hogy Frenky már megálmodta elöttem ezt a színkombinációt :?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 10:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Az nem baj,hogy van ilyen szin kombináció.A lényeg,hogy egyedi legyen el is forgathatod mint én, a variáciok száma végtelen.Csak egy két álmatlan éjszaka és meg lesz.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 10:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Igazán elszántaknak javasolnám a metálfekete-króm festést :roll: :roll:
egyszer vállaltam el egy ilyet sebességi motorcsónakra, hát mit
mondjak, majdnem két hétig közdöttem vele és a végén mégsem lett
az igazi. Ha egy láthatatlan hullám, vagy porszem van a felületen
máris úgy ordít metálfeketében a hiba, mintha kisbalta lenne belevágva.

Egyébként gyönyörű a metálfekete-króm, de kivitelezni irtó nehéz,
gondolom ezért nem látni ilyen hajókat a vizeken :roll: :roll: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 ... 100  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség