Üdvözletem!
Örülök, hogy végre folytatódik a hajó építése.
Külföldi videókon a következő megoldásokat láttam a vitorlamozgatásra:
elfordul az egész árboc vitorlával, kötélzettel együtt. A kötélzet ebben az esetben erősen leegyszerűsített, csak pár állókötél tartja az árbocot, futókötélzet szinte nincs is.
Másik verzió: A szervó a fordítóköteleket mozgatja, mint az igazin. Az alsó vitorlák, amiknek az alsó csücske nincs rúdhoz kötve (elővitorla, fővitorla, keresztárboc-alsóvitorla) a szegélybe varrt acél szállal vannak kimerevítve.
A fővitorla keresztrúdja csuklós nyaklóval csatlakozik az árboctörzshöz. a nyakló a keresztrudat 1-1,5 szeres átmérőnyire eltartja az árboctörzstől, ezért van némi hely elfordítani a vitorlát, mielőtt az oldalkötelekhez érne. Főleg, hogy alul öblös a vitorla.
De azt is látom ezeken a videókon, hogy a ballasztot nem a hajó belsejébe, hanem külön, tekintélyes méretű uszonyra tették. Úsztatás közben látszik, miért. A teljes vitorlázattal haladó hajót már mérsékelt szél is megdönti, erősebb szél teljesen lefekteti. Nem csoda, hisz a 10 km/órás szél modellméretben már 70-80 km-es viharnak számít, amikor is illik kurtítani a vitorlákat.
Berakok erről egy linket:
http://www.youtube.com/watch?v=y9FPZ7GV ... re=related