SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Régi kategőria, régi hajó, új köntösben! http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=19&t=1345 |
Oldal: 1 / 2 |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 12. - 13:01 ] |
Hozzászólás témája: | Régi kategőria, régi hajó, új köntösben! |
Üdv.: Mindenkinek! A címben szereplő régi kategória a szabadonfutó modelleket jelenti, ezen belűl is a szabadonfutó-vitorláshajókat. Ez már olyan régen kiment a divatból, hogy a kategória névre sem emlékszem. Talán még Antikos Kolléga emlékszik rá mi is volt a szabadnofutó élethű vitorlások kategória besorolása. A régi hajót még nem árulom el mi lesz, az legyen meglepi, de itt egy elem a rajzkészletből: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12337552 Aki kicsit ismeri a hajózást ezt látva azonnal rávágja, hogy ez egy ........ lesz na de ne vegyük el a játszani vágyók örömét, had találja ki mindenki milyen hajó is lesz ez. Na és akkor a címben még szerepel az "új köntösben" kitétel is. Ez annyit jelent, hogy ez a hajómodell "kicsit" másként épül, mint a hajók általában épülni szoktak. Ez a teknő háztartási anyagokból van, kartonpapírból, bevásárló szatyorból, meg saslikpálcából. Aki ebből azt a következtetést vonná le, hogy valami gányolásról van szó, nagyot téved, de majd meglátjátok mit is lehet kihozni egy átlagos háztartásban fellelhető alapanyagokból! Az egész arról szól, hogy a Modellező Szakkörben lázadás tört ki, a fiatalok nem akarnak repülőgépet építeni. De ezek olyan srácok, hogy nem a munka az alkotás ellen lázadnak, azt szeretik, csak a szárnyasokat unják már kegyetlenül. Így idéntől hajómodellező szakkör leszünk (amíg ezt is meg nem unják). Viszont pénz továbbra sincs így valami nagyon olcsó, de jó modell kellett........na erről fog szólni az a topic..... folyt. köv..... Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 12. - 17:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Megvolt a próbadarab úsztatása: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12342576 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12342577 Ollé, íme a paphajó! Ezzel le is lepleztem, hogy milyen típusról is van szó. Ez még pár elemében hevenyészett kissé, de nézzük el egy protípusnak, aminek a szétázás lesz a sorsa. Elvégeztem a terhelési próbát, a tervezett ballaszt megfelelő. Aztán kivittem az új tóra (merthogy épül a csodaszép új tavasparkunk itt Gombán, és a tómedret most ássák hatalmas gépekkel.) A próbaúsztatás komoly tanulságokkal bírt: 1.) Önjáró hajó révén a jó Vikingek elképzelte hajótest és vitorlázat pont nem működik sehogysem. Erre gondolhattam volna, mert már egyszer ezt megszívtam. Ezek a fajta szimmetrikus hajók, aktív kormányzás hiányában, csak oldalazni hajlandóak, rendesen úszni már kevésbé. Egy kicsit majd csalni kell a laterálfelületekkel és a súlyponttal, hogy egyenesen ússzon, és rendesen szélbeforduljon. Most javítom a rajzokat, meg elvégzem a szükséges módosításokat is, aztán összerakok egy új hajót, ha jól számolom összesen 36 db. alkatrészből áll, így nem egy nagy feladata. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 13. - 9:41 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Nagyjából kész a rajzkészlet: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12349314 Ez itt a hajótest, a fedélzet "gerenda" koszorú, az orrtő, valamint az orrtőt dístítő sárkányfej. Az építés igen egyszerű, a rajzot ki kell nyomtatni 0,3 mm vastag nem fényes felületű kartonra, ki kell vágni az alkatrészeket, őssze kell ragasztani (erről lesz részletes leírás !!), lakkozás és már mehet is a vízbe. Ahajótestben lévő két mikroceruza-elem nem az elektronika része, mivel ebben a hajóban nincs is elektronika, hanem a két elem 24 grammos össztömege adja a ballasztot. Olyan ballasztanyagot próbáltam találni, ami egyszerű, megfelelő súlyú, és bárhol rendelkezésre áll. Két lemerült AAA elem minden háztartásban van, így sikerült egy univerzális, könnyen beszerezhető ballasztot találni. Ráadásul ezzel a megoldással a ballaszt tömege is "szabványosított". Lemértem két marék elemet és max. +- 1 gramm a differencia az elemek tömege között. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12349315 Ez itt a fedélzet , a külső gerinc, a mellvédet díszítő pajzsok, a tat-tő és a kormányevező elemei. Mint látható a tat-tő szélesebb, mint az orr-tő, és a gerinc is egyre mélyebb hátrafelé. Ezzel a trükkel lehet elérni, hogy a hajó szélbeálljon és szépen ússzon, ne oldalt sodródjon. A szélbeállást segíti az előrébb tolt súlypont is (az előző rajzon látható, hogy a ballaszt elemek elhelyezése egy kicsit orrnehéz úszást eredményez) Ha még ez sem lenne elég, a hajó oldalnézeti profilja is asszimettrikus. Az orr-tőt díszítő figura sárkányfeje lényegesen nagyobb felületű, mint a tat-tőt díszítő sárkányfarok. Így oldalszélben a hajó elfordul, és ami fontosabb jó irányba, hátszálbe fordul. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12349316 Ez itt a vitorla és az árboczat. A kötélzet nagyon le van egyszerűsítve, ennek a kezelhetőség, és a könnyű építhetőség az oka. Az árboc egyébként egy elég magas árbocgyökben áll és abban forgatható. A vitorla beállítását az árboc elforgatásával lehet megoldani. Ezért a vitorlarúd fixen van kötve az árbochoz, így nem kell ejtőkötél, karkötelek, felső fordító-kötél stb... Az állókötélzet is nagyon erősen redukált, én inkább esztétikai szerepet töltenek be. Egy tarcskötél "feszíti" az árbóccsúcsot az orrtőhöz, és egy patrác a tat-tőhöz. Egyetlen futókötélzeti elem van a hajón. Ez a vitorla szarvkötelei. Ezek nem engedik lebegni a vitorla alsó élét. A vitorlázat a klasszikus Viking forma szerint kissé nyújtott téglalap, az elmaradhatatlan váltott színű csíkokkal. Az árboczat elemei a hosszabb fajta bambusz saslikpálcából készül, és ebből van a kormányevező szára is. Most az jön, hogy tesztelem a kartonokat, melyik a legalkalmasabb a hajóhoz. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 21. - 10:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Úgy néz ki megvan a megfelelő alapanyag is. A TESCO-ban lehet a papír-írószer osztályon olyat venni, hogy A4 CARD. Ez TESCO saját márkás termék. Egy csomagban olyan 15-20 db. lehet. Nincs ráírva, hogy hány lap van benne, én meg még nem számoltam meg. Ez vastagabb, keményebb anyag, mint a műszaki rajzlap, vagy Dipa, de nem lakkozott a felülete mint a névjegykártya kartonnak. Szép hajót lehet belőle építeni. Amiket mást próbáltam nem vált be. A műszaki rajzlap nem elég vastag, a félfamentes rajzlap nagyon gyenge, a művészkarton meg már túl vastag, és az egyik oldala lakkozott, így nehezen ragasztható. Egy baj van ezzel a TESCO-s kartonnal, hogy fehér. Most valami festést , dekorálást kell kiagyalni rá, hogy a hajó ne úgy nézzen ki, mint amit belepett a hó. Üdv.: SRY |
Szerző: | skeleton [ 2010 aug. 21. - 13:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tetszik a hajó!!! Szinesben nem lehetne a rajzott kiadni? Igy meglehetne sporolni a festést csak lakkozni kell,és már uszik is. |
Szerző: | Manópapa [ 2010 aug. 21. - 13:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szervusz Zsolt A Boráros tértől k.b. 100 méterre van egy kis bolt, "Úristen Festek!" névvel, ahol én a 160 - 180 gramm/ négyzetméteres fehér lapjaimat szoktam venni. Általában A 3 vagy A 2 méretben van náluk, de kérésre géppel elvágják akár A 5 méretre is, amiért nem kell külön fizetni. Ez a papír nem lakkozott, ergo mind a lézer, mind a tintasugaras nyomtatók szépen nyomtatnak rá. Ha nem probléma hogy a gyerekek utólag festik ki színesre a hajót vízfestékkel, (tempera, vagy gomb festék) akkor lézerrel nyomtatva nagyon jó eredményt érhetsz el, mert a lézer festékét a víz nem oldja. Ha tintasugaras nyomtatót használsz, akkor a képet célszerű előre színesre tervezni, és nyomtatás után vagy fixáló, vagy akrilán lakkal lefújni mindkét oldalát. Ez után még mindig ragasztható és lakkozható, egyébként a festés elmázolódhat. Ha esetleg színes patron gondod van, szólj és csinálok néhányat. Üdv Szilveszter |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 21. - 21:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Köszönöm a tippeket! A színes nyomtatást sajnos el kellet vetnem, mert az alkatrészek nagytöbbségének mindkét oldala látszik, így kétoldalasan kellene nyotatni. A TESCO-s papírból tegnap építettem egy újjabb hajótestet mára teljesen megszáradtak a ragasztások, kemény mint a beton, ez szerintem megfelelő lesz. A lakkozott papír a ragasztások miatt nem megfelelő, nem jól ragad technokollal. A hajó szerkezetén módosítottam az álgerincen, hogy ne oldalazzon. A kötélbefogatások is módosultak, és még több apróbb alkatrész is. Most a lakkot kéne kiagyalni, hogy mivel lehetne jól lelakkozni. A dekorálásra olyan festék-filc-ceruza kell, amit nem olda a majdani lakk. Már építettem 3 ilyen hajót, mindegyik darab eltér némiképp az elődjétől. Ha kiagyaltam a lakkot, akkor építek egy 4. végső verziót is, és azzal kezdődhetnek az újjabb próbaúsztatások. Ha ez most sikeres lesz, akkor letölthetőek lesznek a rajzok. A hajó egyébként 2 dv. A/4 kartonból megépíthető. Azért az nem lesz semmi látvány, amikor a Modellező Szakkörös gyerekek viking flottája majd megindul a tavon Üdv.: SRY |
Szerző: | user_648 [ 2010 aug. 27. - 21:04 ] |
Hozzászólás témája: | "lakk" |
Üdv mindenkinek! Lakkozásra szórható lakkot kerestek, vagy jó ecsettel felhordható is? Mert ha igen, akkor szerintem a műgyanta jobb mint a lakk, bár azt nem tudom hogy mennyire áztat. De térhálósodás után nagyon szép keménnyé tudná tenni az alaktrészeket, szinte "önhordó" lenne az egész. Én a csíborom "lakkozásához" az Ablonczy Kft. által gyártott "MŰGYANTA RAGASZTÓ JAVÍTÓ ÉS FORMÁZÓ ANYAG"-ot használtam, teljesen átlátszó, kicsit sárgás(a lakkoknál nem jobban) ,szerintem nagyon jól lehet dolgozni vele, simán, jobb minőségű vízfestő ecsettel hordom fel a felületre, térhálósodás után jól csiszolható, sőtt polírozható, még csak P600-as papírnál járok szárazon csiszolva, de már szép fénye van, bár gondolom ez it mindegy, de az egyenetlen terülést minden esetre lehet javítani csiszolással. Az ára sem vészes , 2650 Ft a 750 grammos kiszerelés. Ha az őszi vizsgaidőszakban elkészül a Csíborom, neki is ugrok ennek, és a gyantás "keményítés" után lehet, hogy adok majd neki egy milis balsából klinker palánkozást is Tisztelettel: Széll Zsolt |
Szerző: | skeleton [ 2010 aug. 29. - 22:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Igérem többet nem teszem fel ezt a linket de ez a hajó nagyon ide vág,igy muszály volt felrakni,ha másért nem, nyálcsorgatásnak tökéletes. http://shipmodeling.uw.hu/Sailship/Oldtime/VikingShip/index.htm |
Szerző: | user_214 [ 2010 aug. 30. - 20:02 ] |
Hozzászólás témája: | Re: "lakk" |
Széll Zsolt írta: Üdv mindenkinek! Lakkozásra szórható lakkot kerestek, vagy jó ecsettel felhordható is? Mert ha igen, akkor szerintem a műgyanta jobb mint a lakk, bár azt nem tudom hogy mennyire áztat. De térhálósodás után nagyon szép keménnyé tudná tenni az alaktrészeket, szinte "önhordó" lenne az egész. ... ...Ha az őszi vizsgaidőszakban elkészül a Csíborom, neki is ugrok ennek, és a gyantás "keményítés" után lehet, hogy adok majd neki egy milis balsából klinker palánkozást is Tisztelettel: Széll Zsolt Javaslom, ha már egyszer bekented gyantával, utána ne tegyél rá megint balsát, mert megint impregnálni kell. A gyanta legyen az utolsó réteg. |
Szerző: | sry [ 2010 aug. 31. - 17:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! A projekt nem halt meg, csak én nem írtam ide. A lényeg, hogy elkészült a sokadik prototípuspéldány, ami abban különbözik az eddigiektől, hogy teljesen készre építettem, és benne van az összes fejlesztés eredménye: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12654084 Az orr- és a tat-tő tetején lévő díszítés nem ilyen fehér, csak a vaku veri át a fényképezőgépet. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12654088 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12654091 Íme így néz ki egy olyan hajó, ami két A/4-es kartonlapból, két bambusz saslikpálcából, egy CBA-s nylonszatyorból és két lemerült AAA-s elemből készült. Nem mondhatni, hogy túl sok speciális anyagot használtam fel hozzá Egy általános iskolás gyerek kis íróasztalán ott van majdnem minden, ami ehez a hajóhoz kellhet. Remélem holnap éppen nem lesz itéletidő, és kipróbálhatom a tavon. A mai erős szélből, meg szakadó esőből remélem azért marad egy kis szelecske ami majd repíti Viking harcosaim hajóját. Ha sikeres lesz az úsztatás jöhetnek a rajzok, meg a leírás, és lehet vagdosni, ragasztani, festeni és már kezdődhet a tengerek vándorainak hosszú-hosszú útjai. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 szept. 01. - 21:44 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Megvolt a vízretétel, meg a ballasztolás is. Sajnos csak a műhelyasztalon egy virágládában, mert olyan szél volt egész nap, hogy nagy tősúlyos vitorlások is lefeküdtek volna tőle, nemhogy egy ilyen pici hajó. Délután ki is mentünk sárkányozni, hasítottak is ezerrel a sárkányok. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12676167 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12676163 A vízvonal beállításához kellett a tatball oldalra két szem sörétke, így vízszintes a fedélzet a vízszinttel: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12676162 Jópát percig vízben volt a hajótest, de nem ázott el. A virágládában szépen úszik, de hát ez csak virágláda, és nem valódi nyílt víz. Az már most látszik, hogy van némi neutralitása a hajónak, ha ez zavaró lesz, akkor ezzel kezdeni kell majd még valamit. Nagyon ritka a neutrális hajótest, de úgy néz ki most "sikerült" egyet összehoznom Na majd ha a nyílt vizes próbák megvoltak okosabb leszek. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 szept. 04. - 21:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Nagy-vízre került a hajóka: http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12707784 Ez egy tuti hajómodell, ugyanis a képen minden rajta van, ami egy jó modellhajó úsztatáshoz kell. Itt a tó, a hajó, és a szállítóeszköz is amivel a hajó és a modellező a tóhoz jut All in one http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707785 Az árboc kiemelhető, így egy ilyen pici dobozban is kényelmesen elfér a modell. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707787 Egy mozdulat és hopp máris menetkész a hajó. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707788 Kis szél és huss máris hasít a Viking hajó. Nagy szél nem is jó neki, mert egyből felborul. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707789 Mégkisebb szél, igaz lassan de még mindíg halad a teknő. http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707790 http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12707791 Aztán naplemetére teljesen megállt a levegő (ilyenkor kell átváltani repülőmodellre) A vitorlázaton volt mit javítani, sajnos nem lehet elspórolni a patrácokat és/vagy az alsó vitorlarudat. A tesztúsztatáson ezek szerepét egy szál száraz gaz és egy fűszál volt. A provizórikus megoldás bevált, szépen dolgozott a vitorlázat. A hajót vagy egy órán keresztül úsztatgattuk, de nem ázott el, teljesen szilárd maradt. Üdv.: SRY |
Szerző: | sry [ 2010 szept. 26. - 14:53 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Mindenkinek! Lassan indul a HAJÓMODELLEZŐ-SZAKKÖR, és így időszerűvé vált a teljes és részletes dokumentáció elkészítése. Eékészültek az oldalnézeti rajzok: http://csibor.surmanzs.fotoalbum2.hu/vi ... d/12957864 Mint látható, megint módosítottam a terveken. A hajó iránystabilitásának javítása érdekében, valamint az oldalszeles csúszás megakadályozására előrébb toltam az árbocot. Így a hajó minden esetben hátszélbe akar fordulni. A hátszeles, 3/4-ed szeles menetek így stabilak lesznek, a hajó iránytartó lesz. Mivel ez nem R/C irányított hajó, ez igen fontos elérendő cél. A dokumentáció 3 lapból áll: http://csibor.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... d/12957865 Ez az első lap, ezt kemény kartonra kell nyomtatni és maga a lap képezi az alkatrészek alapanyagát. http://csibor.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... d/12957866 ez a második lap, a helyzet ugyanaz, mint az előzővel, ez is egyszerre tervrajz és előrajzolt alkatrészek. http://csibor.surmanzs.fotoalbum2.hu/?g ... d/12957867 A harmadik lap az árboczat és a vitorlázat rajzait tartalmazza, valamint az alkatrészjegyzéket. Az összes alaktrész sorszámot kapott, így az építés során könnyebb hivatkozni az egyes alkatelemekre. Üdv.: SRY |
Szerző: | Lgaga [ 2012 jún. 27. - 14:03 ] |
Hozzászólás témája: | Önjáró modell |
Üdvözlet Mindenkinek! A barátom padlásáról került hozzám egy - lassan múzeális - önjáró vitorlás modell. Az olajfestékkel festett, sárgaréz veretekkel, nútos fa árboccal és baummal szerelt hajó valaha bizonyára sok örömöt okozot a készítőjének. Terveim szerint, az eléggé megviselt hajót felújjítom és rc-sítem, hogy legyen egy nagytestvére a MicroMagic-nek. A tapasztalt "öreg" modellezőktől szívesen vennék minden jó tanácsot, és ötletet a munkához. Elsőnek mindjárt arra lennék kíváncsi, hogy ez melyik tipus, és honnan kaphatnám meg az eredeti építési rajzát. Itt láthatók fényképek a hajóról, melyek a megtalálás állapotát mutatják.https://picasaweb.google.com/100683062920071995587/OnjaroVitorlasModell# |
Oldal: 1 / 2 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |