SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 16. - 7:47

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 30 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 06. - 14:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdvözlet Mindenkinek!
Már a mult téli versenyeken felvetődött "JJ" Jenővel való beszélgetéskor, hogy a mostani télre jó lenne egy ujabb vitorlást készíteni. Látva Forrai Pista bácsi forgóárbocos hajójának sikerét úgy gondoltuk, hogy ez is forgóárbocos legyen.
Jenő tett különböző hajókra javaslatokat, én a megépítendő hajót választottam.
A nevében TT a Tiszatóra, a 65 pedig a hosszára utal. Ez a hajó nem saját tervezés, hanem az interneten hozzáférhető CD 65-ős klonja. Első lépésként elkészül a negatív forma és ha valakinek van kedve hasonló hajót alkotni önköltségi áron nagyon szívesen laminálok a formába. Ezzel csatlakozni szeretnék a 65 cm-es hajók minél nagyobb számú elterjedéséhez. Első lépésként kinyomtattam a bordákat, a papírt narancsosláda anyagára ragasztottam, kivágtam és szerelőlapra erősítettem.

Ime.

Kép

:Kép

Üdv.feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 07. - 12:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdvözlet Mindenkinek!
Én is atovábbi munkákban a keményhabos technológiát választottam. A bordák a hajó formáját megadják, úgyis mondhatom, hogy a bordák a szamárvezetők.
A cél negatív sablon készítése amiből majd több laminátum kikerül.
Most a pozitív sablon készül.
A bordák közeit kitöltöttem az építőiparban a falak külső hőszigetelésére használaatos keményhabbal, amit a bordákhoz hozzá ragasztottam Pattex pálmafa ragasztóval

Kép

.Kép

Üdv: feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 7:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Nálam a borda és léc, vagy bordanélküli hab technológia vált be. Mindkét technológiának van előnye-hátránya, talán a léces biztosabb megoldás, mert ott a lécek hajlása biztosítja az egyenletes íveket.

A borda és hab nekem sem jött be, de a Gordius leírásában is ez van: http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... 3284#53284
"... Kivágtam lombfűrésszel a bordákat, felszereltem azokat egy gerincre, s a közöket kemény habbal kitöltöttem, ahogy az a nagykönyvben meg van írva. Aztán jött a kudarc, akármilyen óvatosan is csiszoltam a testet, a kemény bordák közti puha hab azt eredményezte, hogy egy szabályos ív helyett a bordák közt egyenesek alakultak ki, s a hajó olyan lett, mint egy régi alumínium vitorlás, azaz kívülről látszott minden borda helye. Eldobtam, ..."


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 13:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
Ha a csiszolópapír egy vékony lécre lenne ragasztva, amely felfekszik legalább 3 bordára . . . elméletileg követné a bordák ívét és a léc hajlása miatt kevésbé alakulnának ki a lapos bordaközök. Nem próbáltam, ez csak egy ötlet.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 17:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
+Tisztelt Uraim!
Ezzel a technológiával ez a negyedik hajóm, az előzőket azért nem tettem közzé, mert az eredménnyel nem voltam megelégedve.
Schulek János a felvetett (iv helyett egyenes) problémát szép kerek mondatokban leírja csak egyet kell érteni vele. Úgye a probléma az, hogy nagy különbségek vannak a borda és a hab keménysége között. Ezt a problémát úgy lehet megoldani, hogy a bordákat képletesen puhitom, vagy a habot keményitem. Schulek János a puhítás melett döntött, én a keményités melett. Mamut is a puhítást, vagy a lécezést választotta.
Sajnos nekem nincs olyan térérzékem, hogy a puha habból képes legyek elfogadható szimetrikus hajót formálni.
Hajót szeretek építeni, mert mint írtam szükséges a borda, mint "szamárvezető".
Most már dolgozzunk.
Jön a késsel való hab faragás, majd a csiszolófára ragasztott csiszolópapirral való durva csiszolás.
Ime az eredmény:

Kép

Hát egy kicsit íves, egy kicsit egyenes Schulek Jánosnak igaza van, ha ezt tovább csinálom meglátszanak a bordák.
Akkor keményitsünk gyanta, üvegszövet, csiszolás, két komponensű autós kitt, csiszolás. Ezt a műveletet megismételni háromszor és tökéletés ívesre lehet csiszolni.
Üdv. feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 18:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Találtam az interneten egy újabb megoldást, amit még nem próbáltam, de jónak látszik. A képeket is felteszem, de ez nekem nehezen megy. A lényeg, hogy a habformát csak közelítőleg vágja ki, majd a bordák vonalában felszeleteli, s a bordák helyére csak a puha papír sablonokat ragasztja be, majd az egész testet újra egybe ragasztja. A faragásnak így megvan a vezető sablon rendszere, de nincsenek kemény bordák.

Schulek János
HUN 147


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 18:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 18:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 08. - 18:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 09. - 10:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
János megtalálta a borda puhítás technikáját, ne felejtsétek el amire felhítva a figyelmet a csiszolásba ne érjen bele a ragasztott felület.
Folytatva a Kisköre építését a gyanták leírásával adós maradtam.
Azt sokan tudják, hogy a habot epoxigyantával lehet bevonni, mert a poliészter gyanta oldja. Én a gyantákat az ALVIN-PLASZT Kft-től szereztem be a vegyész kolléga tanácsai alapján. A legjobban bevált nekem a modell építéshez az SR8500 jelű epoxigyanta. Vizkozitása közepes fazék ideje 15 percre beállítható. Ezt sajnos nem kaptam legutóbb, vegyész kolléga ajánlott egy másikat L.135 tipus, kicsi a vizkozitása, 2 óra a fazék ideje. Ez a gyanta a hajómodellekhez nem igzán alkalmas, a kicsi vizkozitása és a hosszú fazék ideje miatt a görbefelületekről állandóan lefolyik.
Nagyon jó siklapok gyártására, amiket vizszintesen el lehet helyezni. Alacsony vizkozitása miatt nayon jó a nedvesíítőképessége így kevés gyantával lehet a laminátumot készíteni, nagyon jó gyanta-üveg arányt lehet vele elérni.
Az előzőekben leírt három réteg laminálás kittelés és durva csiszolás után ki kell alakítani egy keményebb jól csiszolható, polirozható felületet.
Ez nem más, mint a szerszámgél használata.
Én most a NOVIA Kft-nél beszerezhető Gelcoat H935BE jelüt használom, ez poliésztergyanta. Szinezőpasztával feketére szineztem, mert a fekete szinen jobban látom a hibákat.
Ecsettel felhordtam a durván csiszolt felületre, csiszoltam, majd ujabb réteget felhordtem és jött a finom csiszolás.
Ime az eredmény:
Kép

Kép

Üdv.feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 09. - 14:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
HUN147 írta:
Találtam az interneten egy újabb megoldást, amit még nem próbáltam, de jónak látszik. A képeket is felteszem, de ez nekem nehezen megy. A lényeg, hogy a habformát csak közelítőleg vágja ki, majd a bordák vonalában felszeleteli, s a bordák helyére csak a puha papír sablonokat ragasztja be, majd az egész testet újra egybe ragasztja. A faragásnak így megvan a vezető sablon rendszere, de nincsenek kemény bordák.

Schulek János
HUN 147


Én műszaki rajzlapra nyomtatom, majd kivágom a bordákat, ezeket gombostűvel rakom a habra, a bordára támaszkodva forródróttal vágom ki a habot, és ezeket a bordakozi darabokat ragasztom össze, majd csiszolom a szögletes részt ívesre.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 10. - 9:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Elkészült pozitivformát, formaleválasztóval legalább háromszor bekenjük, polirozzuk.
Alapos száradás után jöhet a negatív sablon készítése.
Formaleválasztóval kezelt felületre ecsettel felvisszük a szerszámgélt. A szerszámgélre 160-as üvegszövet kerül, gondosan eligazitva, üvegszövetre ujra szerszámgél, majd legalább három réteg 300-as üvegpaplan. Alaposan itassuk át a paplant gyantával, mert a paplan nagyon sok gyantát képes felvenni. A gyantát részletekbe keverjük össze a térhálósítóval, gyantától függően hagyjunk időt a rétegek között, de ne várjuk meg a teljes kötést.
Az üvegpaplan laminálására tetszés szerinti gyantát használhatunk. A gyanta megkötése után ami célszerüen másnap történik levesszük a pozitiv sablóbról a negativ sablont.
Az eredmény:

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 11. - 9:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Elkészült a negatívsablon, jöhet az érdemi munka.
A sablon szemrevételezése után a belső részét kicsit polirozzuk, hogy az esetleges hibákat kijavítsuk. Alaposan háromszor bekenjük formaleválasztóval, polirozzuk, majd jöhet a laminálás.
Laminálás előtt az üvegszövetet leszabjuk méretre. Én 160 g/m2 üvegszövetet használok három rétegben.. Üvegszövet választásnál törekedjünk a minél kisebb elemi szálból készültekre, mert ezek a szövetek a puhábbak. Probáltam két 160 g-os, vagy egy 160 g-os és egy 200 g-os szövetből, de ezeket a variációkat gyengének találtam.
A bekevert gyantát (max. 80 g) a formába ecsettel vékonyan felhordom és ráeszem az üvegszövetet, ecsettel ráigazitom a formára. Ahol szükséges a szövetből cikket kivágok és hagyom egymásra érni a szövetet. Az első réteg szövetett ujra bekenem gyantával, majd ráhelyezem a következő réteg üvegszövetet és az ecsettel igazitom. Ezt a réteget már nem kenem be gyantával, így rakom rá a harmadik szövetréteget ecsettel való igazitás uán, látható, hogy a gyanta hol nem negvesítette meg a felületet ott ovatósan potolom. A gyanta fazék idejétől függően egy ideig figyelem, mert a forma alján összegyüllik a felesleges gyantta, amit igyekszek az ecsettel eltávolítani.
Térhálósodás utánn a sablon peremén körbevágom ,én vasfürésszel és egy kb. 4x10x1000 mm-es ékalakura formált léc segítségével kiemelem a laminátumot.
Ime az eredmény:

Kép

Kép

Az elkészült laminátumok 115, 120, 121, 130 g.
Az eddig leírtakat nyáron csináltam.
Most jöhet a hajóépítés.

Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 23. - 17:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Kezdődjön a hajóépítés.
Először a keel lap készítésével kezdtem. 2mm-es ötvözött kemény alumínium lemezből készült.

Kép

Ha kialakult a keel körvonala készül a keel szekrény

Kép

Kép

Üdv:feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 okt. 24. - 5:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
A hajótesten kijelölöm és kivágom a keel szekrény helyét.

Kép

A keel lap élét és lapját gondosan függőbe állítom, ráhelyezem a keel szekrényt majd a hajótestet

Kép

A hajótest vízvonalát és fedélzetét vízmértékbe állítom

. Kép

A vízvonal beállítását lézeres vízmértékkel végeztem. A módszert tibusió-tol vetem át.
Pillanat ragasztóval rögzítetem a keel szekrényt.

Üdv.feco1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 30 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség