T. Dzsenci!
Először is üdvözöllek itt a mi kis fórumunkon. Külön öröm nekem, hogy
határon túli Magyar modellező Kollégák is ide találnak, és regisztrálnak.
Remélem sok hasznos információt, érdekességet találsz itt a fórumon,
és érdemesnek találod a gyakori látogatásra.
Na de essen szó az eredeti kérdésről is:
A keresztvitorlázatú hajó építését én csakis olyan egyszerű hajóval
kezdeném, amin egy maximálisan két vitorla van. Az egyszerűség
lehetőséget ad a megfelelő mechanika, és működtetés kikísérletezésére.
A több árbocos, sok vitorlával szerelt hajók nagyon bonyolultak lehetnek
és komoly gondot okozhat átlátni a rendszert, főleg ha az még eleve
gyerekcipőben is totyog.
De hogy azért jól is nézzen ki a dolog, érdemes lenne történelmi egy
árbocos, keresztvitorlázatú hajót választani .
Csak ötelekek:
A Viking(Normann, Norseman, Varég stb...) hadihajó a Drakkar kiváló
alany lehet:
Ezek a hajók a nyílt tengeren vitorla alatt jártak, így elhagyhatóak az
evezők.
Aztán ott vannak a szintén Viking kereskedelmi hajók, amikről alig esik
szó! Ezek a kígyóhajók a Senkkar-ok. ( A Drakkar sárkányhajót jelent)
A Snekkar szélesebb, rövidebb, kevésbé díszes, és stabilabb hajótípus.
A viking hajó forradalmat hozott az európai hajóépítésben és gyakorlatilag
az összes későbbi vitorlás ebből az alapípusból alakult ki. Ilyen a
középkori Hulk, vagy ahogy a Hansa városokban hívták Kogge.
Ezek a hajók rövidebbek, tömzsibbek a Drakkar-nál, sokkal stabilabbak,
és már a tat-on illetőleg néha az orr felett bástyák, felépítmények
jelennek meg. Az egyárbocos, egyvitorlás jellege ellenére igazán
inpozáns hajók.
Más nagyon szép egyárbocos-hajók az ókor klasszukus vitorlásai, az
Egyiptomi hajók:
Bár megjegyzem az ókori egyoptomi hajók kötélzete irtó bonyolult, mert
nem tudtak jó minőségű kötelet verni, illetve nem ismertek sok
kötéltípust, és ezért igen sajátos megoldásokat alkalmaztak. Pl. Nem
ismerték az előrevonó kötelet, így köveket kötöztek a vitorla aljára a
megfelelő feszesség biztosítása végett.
De ott vannak az Ókori Görög, és különösen a Föníciai hajók, ezekből is
a tisztán vitorla alatt hajózó kereskedőhajók. A föníciai hajóknál azért
van némi kavalkád, mert azt, hogy egy föníciai hajó és legénysége
éppen hadihajó, kereskedelmi , vagy éppen kalóz, azt az adott
szituáció döntötte el. Ha a kereskedelmi partnaer erősebb volt, akkor
kereskedtek vele, ha gyengébb akkor lerohanták és kirabolták
Ez a "mentalitás" jól látszik a hajóikon is.
üdv.:SRY