SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell.
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=19&t=773
Oldal: 100 / 100

Szerző:  user_540 [ 2013 jún. 10. - 19:25 ]
Hozzászólás témája: 

Szia dzsakéta!

Természetesen az aktuális vitorlázattól függ az árboc ideális helyzete. A vitorlák mértani súlypontja a laterál súlypont előtt kb. 5-8%-al kell, hogy előrébb legyen....elvileg. A hajó ugyanis nem csak oldal irányból figyelendő meg, hanem pld. hátsó nézőpontból is. Ráadásul szélerőtől függően az árboc és vele a vitorla is folyamatosan változó helyzetet vesz fel, ugyanis a hajó oldalirányban megdől. Ezért csak egy elvi helyet lehet igazán tervezni és a beállítás, nos az egy másik történet.

Az én tapasztalatom szerint a Csibor Palo de Aqua) a szélerősödés hatására inkább felluvol....olyan mint amikor egy repülőnek nagyon hátul van a súlypontja. Erős befújás hatására szélbe fordul, irányítani elég nehéz ilyenkor. Valószínű, hogy ebben nagy szerepe van a hajótest furcsa, hátrafelé eltolt "hasának". Ez persze igazán a saját hajómra igaz....s az meg nem teljesen a tervek szerint épült. Tulajdonképpen semmi sem eredeti.

Szerző:  dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 5:35 ]
Hozzászólás témája: 

Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok :D . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették.

Szerző:  user_540 [ 2013 jún. 11. - 6:58 ]
Hozzászólás témája: 

A "LEAD" = a hajó vízvonalának a 6-8% értékűen a CLR (laterál súlypont) előtt legyen a CE ( vitorla mértani súlypont).

Az uszony belépőéle essen egybe a CE- ből húzott függőlegessel.

A CG (hajó súlypontjából húzott függőleges max. 40%-ra lehet az uszony mértani közepétől

Kép



........ezek persze csak elvek :)

Szerző:  user_540 [ 2013 jún. 11. - 7:11 ]
Hozzászólás témája: 

A bal alsó kép mutatja a Csibor - Palo de Aqua jellegzetességét.

Kép

Szerző:  user_1637 [ 2013 jún. 11. - 11:33 ]
Hozzászólás témája: 

dzsakéta írta:
Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok :D . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették.

Ez nem így van, mert a kötések nem mozdulnak el, tehát egy szilárd rendszerként kell vizsgálni (persze teljesen behúzott állapotban). A súlyponton az árbóc hátrább helyezésével és hátra döntésével módosítani tudsz. Persze nem árt, ha a terv, amiből kiindultál, nagyjából azért jó.

Szerző:  user_540 [ 2013 jún. 11. - 12:48 ]
Hozzászólás témája: 

Imádok ilyet mondani! :D

..................Tibu-nak tökéletesen igazat kell, hogy adjak!
A lekötési pontoknak nincs jelentősége, hiszen az ellenerő a hajótestet!.... és nem a fedélzeti pontokat éri.

Szerző:  dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 13:36 ]
Hozzászólás témája: 

Csináltam egy nagyon sematikus rajzot http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21157535
Én arra gondoltam, hogy nem mindegy, hogy a baum milyen ponton van rögzítve a hajóhoz, mert ezáltal az erőkar kisebb vagy nagyobb a CLR-hez képest. Egyáltalán nincs kizárva, hogy hiba csúszott a gondolatmenetembe, ezért nagyon szívesen fogadok bármilyen észrevételt.

Szerző:  user_540 [ 2013 jún. 11. - 16:01 ]
Hozzászólás témája: 

Az erő szorozva a karjával egyenlő a forgatónyomaték.
Azonos forgató nyomaték esetén a kart növelve csökken a karra ható erő, a kart csökkentve nő a ráható erő.

Persze ez egy végtelenül egyszerű megközelítése a dolgoknak.
:)

Szerző:  dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 19:06 ]
Hozzászólás témája: 

:oops: Ezt jól benéztem. Teljesen igazatok van. Fejben bontogattam fel magamnak a vektorokat és egy komponens valahol elmaradt. Mikor lerajzoltam megkerült. Bocs, hogy hülyeségekkel tartottalak fenn.
Viszont az oldalfelület szerkesztgetéséből oda jutottam, hogy a lead akkor közelíti meg 8%-ot ha az árboc 325mm-re van tattól. Egyébként 9,5% körül van.

Szerző:  skeleton [ 2013 jún. 11. - 19:21 ]
Hozzászólás témája: 

Vigyázz,mert ha igy akkarsz számolni,kénytelen leszel 3Dben gondolkodni!!!

Szerző:  dzsaketa [ 2013 júl. 24. - 6:34 ]
Hozzászólás témája: 

közben kész lett az én Csiborom is
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442405
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442406
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442407

Szerző:  sry [ 2013 júl. 24. - 7:12 ]
Hozzászólás témája: 

GRATULA!!

Legyen sok örömed benne, és mindíg jó szeled a vitorlákba!

Üdv.: SRY

Szerző:  user_1637 [ 2013 júl. 24. - 7:19 ]
Hozzászólás témája: 

Gratulálok!
Remélem a versenyeken találkozunk!

Szerző:  Széll Zsolt [ 2018 jún. 04. - 14:17 ]
Hozzászólás témája:  Re: CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell.

Üdv!
2009-ben kezdtem egy Csíbor építését, de a hajótestnél meg akadt a dolog. Most újra nekiállok.
Érdeklődnék, hogy azóta van-e valami tapasztalat vitorlázat és vitorlamozgatás ügyében, amit hasznosíthatnék? Kicsit túl toltam a dolgot és egy kis látvány pluszot is akartam adni a masinának, ezért lett rá "felépitmény" is. Tudom, versenyhajó nem lesz, de abban kérném a sevítségeteket, hogy milyen vitorlamozgatási megoldást tudnátok ajánlani, aminek nem nagyon zavar be ez a felépítmén?
Előre is köszönöm a segítséget!

Szerző:  Széll Zsolt [ 2018 jún. 04. - 14:44 ]
Hozzászólás témája:  Re: CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell.

Így nézne ki:
https://photos.app.goo.gl/ZqXu3ZXDH8QN33Fa2

Oldal: 100 / 100 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/