SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell. http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=19&t=773 |
Oldal: 100 / 100 |
Szerző: | user_540 [ 2013 jún. 10. - 19:25 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szia dzsakéta! Természetesen az aktuális vitorlázattól függ az árboc ideális helyzete. A vitorlák mértani súlypontja a laterál súlypont előtt kb. 5-8%-al kell, hogy előrébb legyen....elvileg. A hajó ugyanis nem csak oldal irányból figyelendő meg, hanem pld. hátsó nézőpontból is. Ráadásul szélerőtől függően az árboc és vele a vitorla is folyamatosan változó helyzetet vesz fel, ugyanis a hajó oldalirányban megdől. Ezért csak egy elvi helyet lehet igazán tervezni és a beállítás, nos az egy másik történet. Az én tapasztalatom szerint a Csibor Palo de Aqua) a szélerősödés hatására inkább felluvol....olyan mint amikor egy repülőnek nagyon hátul van a súlypontja. Erős befújás hatására szélbe fordul, irányítani elég nehéz ilyenkor. Valószínű, hogy ebben nagy szerepe van a hajótest furcsa, hátrafelé eltolt "hasának". Ez persze igazán a saját hajómra igaz....s az meg nem teljesen a tervek szerint épült. Tulajdonképpen semmi sem eredeti. |
Szerző: | dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 5:35 ] |
Hozzászólás témája: | |
Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették. |
Szerző: | user_540 [ 2013 jún. 11. - 6:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
A "LEAD" = a hajó vízvonalának a 6-8% értékűen a CLR (laterál súlypont) előtt legyen a CE ( vitorla mértani súlypont). Az uszony belépőéle essen egybe a CE- ből húzott függőlegessel. A CG (hajó súlypontjából húzott függőleges max. 40%-ra lehet az uszony mértani közepétől ........ezek persze csak elvek |
Szerző: | user_540 [ 2013 jún. 11. - 7:11 ] |
Hozzászólás témája: | |
A bal alsó kép mutatja a Csibor - Palo de Aqua jellegzetességét. |
Szerző: | user_1637 [ 2013 jún. 11. - 11:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
dzsakéta írta: Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették. Ez nem így van, mert a kötések nem mozdulnak el, tehát egy szilárd rendszerként kell vizsgálni (persze teljesen behúzott állapotban). A súlyponton az árbóc hátrább helyezésével és hátra döntésével módosítani tudsz. Persze nem árt, ha a terv, amiből kiindultál, nagyjából azért jó. |
Szerző: | user_540 [ 2013 jún. 11. - 12:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Imádok ilyet mondani! ..................Tibu-nak tökéletesen igazat kell, hogy adjak! A lekötési pontoknak nincs jelentősége, hiszen az ellenerő a hajótestet!.... és nem a fedélzeti pontokat éri. |
Szerző: | dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 13:36 ] |
Hozzászólás témája: | |
Csináltam egy nagyon sematikus rajzot http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21157535 Én arra gondoltam, hogy nem mindegy, hogy a baum milyen ponton van rögzítve a hajóhoz, mert ezáltal az erőkar kisebb vagy nagyobb a CLR-hez képest. Egyáltalán nincs kizárva, hogy hiba csúszott a gondolatmenetembe, ezért nagyon szívesen fogadok bármilyen észrevételt. |
Szerző: | user_540 [ 2013 jún. 11. - 16:01 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az erő szorozva a karjával egyenlő a forgatónyomaték. Azonos forgató nyomaték esetén a kart növelve csökken a karra ható erő, a kart csökkentve nő a ráható erő. Persze ez egy végtelenül egyszerű megközelítése a dolgoknak. |
Szerző: | dzsaketa [ 2013 jún. 11. - 19:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezt jól benéztem. Teljesen igazatok van. Fejben bontogattam fel magamnak a vektorokat és egy komponens valahol elmaradt. Mikor lerajzoltam megkerült. Bocs, hogy hülyeségekkel tartottalak fenn. Viszont az oldalfelület szerkesztgetéséből oda jutottam, hogy a lead akkor közelíti meg 8%-ot ha az árboc 325mm-re van tattól. Egyébként 9,5% körül van. |
Szerző: | skeleton [ 2013 jún. 11. - 19:21 ] |
Hozzászólás témája: | |
Vigyázz,mert ha igy akkarsz számolni,kénytelen leszel 3Dben gondolkodni!!! |
Szerző: | dzsaketa [ 2013 júl. 24. - 6:34 ] |
Hozzászólás témája: | |
közben kész lett az én Csiborom is http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442405 http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442406 http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442407 |
Szerző: | sry [ 2013 júl. 24. - 7:12 ] |
Hozzászólás témája: | |
GRATULA!! Legyen sok örömed benne, és mindíg jó szeled a vitorlákba! Üdv.: SRY |
Szerző: | user_1637 [ 2013 júl. 24. - 7:19 ] |
Hozzászólás témája: | |
Gratulálok! Remélem a versenyeken találkozunk! |
Szerző: | Széll Zsolt [ 2018 jún. 04. - 14:17 ] |
Hozzászólás témája: | Re: CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell. |
Üdv! 2009-ben kezdtem egy Csíbor építését, de a hajótestnél meg akadt a dolog. Most újra nekiállok. Érdeklődnék, hogy azóta van-e valami tapasztalat vitorlázat és vitorlamozgatás ügyében, amit hasznosíthatnék? Kicsit túl toltam a dolgot és egy kis látvány pluszot is akartam adni a masinának, ezért lett rá "felépitmény" is. Tudom, versenyhajó nem lesz, de abban kérném a sevítségeteket, hogy milyen vitorlamozgatási megoldást tudnátok ajánlani, aminek nem nagyon zavar be ez a felépítmén? Előre is köszönöm a segítséget! |
Szerző: | Széll Zsolt [ 2018 jún. 04. - 14:44 ] |
Hozzászólás témája: | Re: CSIBOR TT-65 kategóriájó vitorláshajó modell. |
Így nézne ki: https://photos.app.goo.gl/ZqXu3ZXDH8QN33Fa2 |
Oldal: 100 / 100 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |