Kedves Attila!
A hajó lekicsinyítésével a következőre jutottam:
Röviden, hogy jutottam idáig:
Szél torlónyomás számítása kifeszített zászlóra, a síkra merőleges irányú szélsebességgel. A torlónyomásból adódó nyomaték, mely a hajó dőlésével változik (cos^2), valamint a tőkesúly visszabillentő hatása (sin). A két nyomaték egyenlő, mert a hajó egyensúlyban van. Így a dőlés függvényében kifejezhető a szélsebesség.
A kicsinyített hajó minden részében a normál hajó 0.58-ra kicsinyített mása: A tőkesúly így 710g*0.58^3=138g , a tőkesúly mélysége a vízvonaltól 210mm*0.58=122mm.
A számítás arra az esetre vonatkozik, amikor a hajó teljes oldalszélben van teljesen behúzott vitorlával - ez nem fedi a valóságot, de véletlen helyzetben előfordulhat rövid időre. Valamint a számításom nem veszi figyelembe magának a hajótestnek a visszabillentő hatását, ez egy bonyolult tudomány...
Egy modellezőtárs az USA-ban (gondolom) hasonló eredményekre jutott egy általa épített hajóval. Ő az egész számítást angolszász mértékegységekkel csinálta, és azután váltotta át "normálisra":
Rakj a hajóba 140g-ot, nézd meg a merülését, és ha elviselhető, akkor rakd az 140g-os tőkesúlyt lejjebb, 210mm-re (amennyi az eredeti hajóé), és megkapod az eredeti hajó karakterisztikáját.
Üdv,
Ákos