SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 19. - 21:58

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 69 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 12:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

A mai napra fémmunkás házifeladatokat kaptam családomtól, így beiktattam egy kis tönkcső gyártást is.
A tengely mérete 4 mm átmérőjű sárgaréz pálca, mikrométerrel válogatva :!:
A csapágyakhoz átmérő 6 x1 mm sárgaréz, a külső csőhöz 8 x 1 mm volt itthon.
Először a csapágy anyagát vágtam le méretre, és belepróbáltam a külső csőbe, ami szerencsére tökéletesen bele illett. :D
A 6 x 1 mm átmérőjű cső belső mérete 3,9 mm, így dörzsárral javítottam rajta.
A zsírzó csonk is ugyan ebből készült, jöhetett a forrasztás.

Kép

A tengely anyagához csak a forrasztások után nyúltam.
Egyik végére M4 menet, a másik végére csak egy 0,5 mm x 45 fok letörés került, majd el kezdtem felpolírozni, állandó méretellenőrzés mellett.
Ez lett a végén. :D

Kép

Szerintem, bár lehet hogy csak haza beszélek, de jobb mint a gyári. :D

Most jön a kortgyűrű, és a kormánykerék, szintén forrasztott szerkezetként.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 24. - 17:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Mivel VÖCSÖK tervezésekor abból az alapfeltevésből indultam ki, hogy nem mindenki szereti a kortgyűrűs meghajtást, gondolva rájuk is, a gerincet eleve uszonyosra terveztem, mint ha hagyományos kormánylapáttal épülne.
A kortgyűrűs hajtásoknál viszont az uszony, a hátrameneti képességet és irányíthatóságot hihetetlenül lerontja.
Mint azt már a fejlesztési lehetőségeknél leírtam, ajánlott a tönkcsövet minél hosszabban kifuttatni, hogy hátramenetnél a hajócsavar valóban maga után húzza a testet.
Ebben az esetben viszont nem árt a tönkcsövet plusz merevíteni, amit az uszony természetszerűen meg is tesz.
Kompromisszumos megoldás lehet az áttört uszony, ami ha elég ügyesek vagyunk, még szép is lehet, ám most jön a csavar.

Kép

Én a gerincet végigfuttatom teljes hosszon, de csak egy 5 mm vastag dörzsgerendaként, amibe csatlakozik a tönkcső alsó merevítése, míg a felső ferde szál a gerinchez rögzül.
Így nincs áttört szerkezet, megvan a gerinc teljes hosszon, amibe csapágyazható a kortgyűrű alsó része, és még szép is. :D

Anyaga, 10 x 1 mm fűtéscső, 3 mm átmérőjű pálca, forrasztva.
Miért tartom fontosnak mindezt leírni?
Nekem, ahogy még sokunknak, nincs esztergapadom, mégis megoldható még ez az összetett szerkezet is.
:D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 25. - 9:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ezeket a fémunkákat lehetne " házilag " étrékesíteni is olyan csodálatosak!
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 25. - 20:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Mint említettem, a kortgyűrű és a kormánykerék van soron.

Az eredeti elképzelésem, a 70 centis méret ful-scale építése, de hogy pontosan milyen felépítménnyel, ez ma még kérdéses.
Az egyik jelölt a SAMU lenne, a másik egy úgynevezett Tid-Tug, ami a színei miatt is szimpatikusabb.
Hogy miért érdekes ez?
A kormánykerék mérete egyáltalán nem mindegy.
1:20 méretaránynál a SAMU kormánykereke nem lehet nagyobb 40 mm átmérőnél, míg a másik jelöltté lehet akár 65 - 70 mm is.
Ez nagyon fontos méret egy későbbi, sokkal jelentősebb projekthez, hiszen TEMESVÁR kormánykereke is k.b. ekkora lehet az emelt padlójú kormányállás miatt.
Kísérleti jelleggel megcsináltam erre a nagyobb méretre, mert volt még némi 54 mm külső átmérőjű vörösréz csövem kazángyártásból.

Kép

Így, hogy az elképzelésem bevált, TEMESVÁR kereke is ezzel a technológiával, és ezzel a mérettel fog készülni. :D
Külön érdekesség, hogy közben eldőlt a felépítmény kérdése is.

Kép

Itt egy példa rá. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 27. - 19:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Mint írtam, VÖCSÖK felépítménye nagyban fog emlékeztetni a klasszikus tid-tugokra, ami azért érdekes, mert bár azok mind gőzhajók voltak, a hajótest jellege nagyban hasonlít VÖCSÖK testére.

Kép

Ha eltekintünk a befelé dőlő korláttól, a bordaszerkezete ugyan az a sarkos jelleg, ami nagyban megkönnyíti az építését.
Lényegében ezért is választották a II. világháborúban ezt a formát az Angol hajóépítők.
A konstrukció annyira bevált, hogy még a mi napig is előszeretettel építik újjá ezeket a hajókat, és nem csak hagyományőrzésből.
A szépségükről már nem is beszélek. :D

Kép

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 28. - 21:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Ma elkezdődött VÖCSÖK 700 mm hosszú változatának érdemi építése.
Amennyire ez lehetséges, igyekszem a lehető legjobban dokumentálni, mivel az építés során néhány újdonság is előfordul.
Az anyag fenyőléc.
A gerinc 5 x 40 mm keresztmetszetű lécből több darab összeépítésével készült.

Kép

Mint előbb már írtam, a kortgyűrűs rendszereknél az uszony hátrányos, így egy áttört szerkezet lenne ideális, amit én csak a gerinc végigfuttatásával, mint dörzsléccel oldok meg, ahová a tönkcső merevítői csatlakoznak.

Kép

Itt jól látszik az elképzelés. :D

Kép

A hajó alján végigfutó dörzsléc, maga a gerinc, nem véletlenül hasonlít az óriás tintahal farokvégéhez.
Ennek a formának nagyon fontos szerepe van.
A springereknél kitárgyalt orra bukás jelensége nálam is fennállhat, így egy stabilizáló szárnyszelvény kerül a kortgyűrű alá.

Kép

Sajnos fiaim körbefertőzték a családot vírusos torokgyulladással, így nem tudok kimozdulni itthonról, ami azért baj, mert alig van itthon anyagom. Marad tehát a használd amid van technológia, így a bordák építése nem épp sorrendben fog történni.
Ahhoz, hogy a kortgyűrűt be tudjam építeni, a hátsó traktust igyekszem összehozni a héten.
Ami viszont jó, így meg tudom mutatni az épített borda műhelytitkait. :D

Üdv Mindenkinek, egy igencsak lázas Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 okt. 31. - 16:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Tegnap kicsit jobban éreztem magam, így sikerült némi előrehaladást elérnem Vöcsökkel. :D

Kép

Kép

Ezek még nem az épített bordák, csak 5 mm vastag fenyőlécből lett az anyaga táblásítva, és utána kivágva lomfűrésszel.
Itt le is kell állnom, mert a szakkörnek szánt anyaghoz nem akarok hozzányúlni, Pestre viszont még legalább egy hétig nem jutok fel.
Marad tehát a fémmunkás rész, a gépészet, és egyéb kiegészítők gyártása a hétre, végülis scale hajót akarok építeni. :D

Az építéssel kapcsolatos tapasztalataim, megerősítik Dragon kolléga közreműködésének eredményességét, mert a rajzok, bár fénymásolóval lettek nagyítva a 700 mm méretre, mégis pontosak.
Korrigálnom eddig még sehol nem kellett, illetve azok a változtatások amik vannak, eleve tervbe voltak véve, ergo, nem hiba az oka. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 nov. 07. - 20:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Tekintettel a nagy érdeklődésre, foglalkozzunk egy kicsit a kormányszerkezettel.
Az én esetemben, mivel alapvetően a hagyományosan jól bevált rudazatos rendszert akarom továbbra is használni, nincs szükségem csak az egyik sonkára, mégpedig a kormánytengelyen lévőre.
A másik sonka szerepét lényegében a kormánykerék tengelyére felfűzött dörzshenger veszi át, erre van feltekerve a kötélzet szorosan.
A kötél feszességéről itt is a húzó rugó gondoskodik, de mivel a kormánykerék állása lényegtelen, nincs szükség külön állítható kötélfeszítő szemre.

Kép

Abraxas megoldásánál mindkét sonkára és a kötélfeszítőre szükség van a kormánylapát középállásának beállításához, a rugó pedig a feszítéshez.

Kép

A jobb érthetőség miatt, a két kötelet külön külön színnel rajzoltam. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 feb. 16. - 11:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A hét végén elővettem újra VÖCSÖK projektjét, mert a szakkörön lassan elkezdünk palánkolni.
Most, hogy több mint három hónapja nem foglalkoztam vele, véglegesült gépészeti megoldása, és így lemondtam a kortgyűrűről.
A döntésem oka egészen egyszerű.
Mivel szeretném scale modellnek megépíteni, eléggé idegenül hatna.
Egy II. Világháborús átalakított TID TUG nem rendelkezhetett még a kortgyűrűs kormánnyal. :D
Szerencsére a gyerekek hajóiból már csak kettő van nálam a műhelyben, így végre akad egy kis helyem is. :D

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 69 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség