Na akkor hajócsavarozzunk egy kicsit:
( most elárulom a nagy titkot

)
Tegyük fel, hogy van egy D/H=30/16 mm-es hajócsavarunk. Ez egy
háromágú lassújáratú csavar, keresedelmi forgalomban kapható
graupner gyártmány.
Ehhez a hajócsavarhoz csak úgy tudunk fordulatot választani, ha tudjuk
a hajó sebességét, amire fel akarjuk tenni! Bizony-bizony előre meg
kell választani a sebességet. Mivel minden hajó-hajócsavar párosításnak
csak egyetlen haladási sebessége van amikor ideális hatásfokkal
működik a rendszer, ezért kell nagyon megfontolni milyen sebességre
méretezzük a hajót.
Ez a tolóhajók esetében olyan v=5-8 km/h körül van, ekkor még
méretarányosnak tekinthető a sebesség.
A hajócsavar slipje modelleknél átlagosan 30% (sebességi hajóknál
kisebb). A Slip (csúszás) nem káros jelenség, mert ha nincs csúszása
a hajócsavarnak, akkor állásszöge sincs a lapárelemeknek, így tolóerő
sincs. Tehát nem feltétlenül a legkisebb slip a legjobb....sőt.
Na de a slip értékét most vegyük 30%-ra. Így a meglévő adataink:
v = 6 km/h (1.66 m/sec)
s = 30%
D =30 mm
H = 16 mm
A csúszást figyelembe véve a hajócsavar elméleti haladási sebessége
v'=2,16 m/sec. Ha ezt visszaosztjuk a csavar emelkedéssel akkor azt
kapjuk, hogy a hajócsavar fordulata f=135 1/sec illetve, mivel a
fordulatszám általában 1/perc-ben van megadva, a hajócsavar üzemi
fordulatszáma
f=8100 1/min Most kell elővenni az elektromos motorok adattábláját, és megnézni pl.
a 540-es motor adatait.
Itt jegyezném meg, hogy ha
kefenélküli motort építenénk be akkor 7,4 V-os LiPo akku esetén
1094 KV-s, 11,1V-os LiPo akku esetén 729 KV-s motort kellene választani) Szóval nézzük a 540/7,2 V-es mocit. (azért ezt, mert hirtelen csak ennek
találtam meg a korrekt adatait)
http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/ ... rs_540rhshAz adattáblán látható, hogy a motor legjobb hatásfokkal
fmot=19 740 1/min fordulaton működik, akkor I=13 A áram terhelás
alatt van. Innen már csak egy ugrás az áttétel meghatározása ami
1 : 2,43 -ra adódik.
Természetesen ennél a számításnál egy csomómindent nem vettem
figyelembe, pl. az áttétel teljesítményveszteségét, a hajósodor tényezőt
és még egy rakat tényezőt, de modell viszonylatban erre nem is nagyon
kell figyelni. Iyen egyszerű közelítéssel már jól használható adatokat
kapunk, a hajó úgy meg, ahogy szeretnénk, a hajtás nem melegszik
az akku nem fől meg.
üdv.:SRY