SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 jún. 05. - 2:45

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 224 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 02. - 0:12 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Nos, ilyen lett a próbauszony, holnap megy bevetésre:

Kép
Kép
Kép

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 02. - 16:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Miért nem a fenéklemez vonalát folyatattad?

Nálam ar orr alá szerelt lapok hozták az áttörést.

Amit még nem próbáltam ki, de neked még van rá lehetőséged, hogy a meglévő lap mellé párhuzamosan mindkét oldalra még egy-egy lap, tehát összesen három ilyen lap. Szerintem a víz alatti "fartükrön" kap gellert a víz, azért fordul a hajó tolatáskor, ezért ott kell rontani a keresztirányú víz mozgás lehetőségét, ezért gondolom, hogy a további lapok sokat segítenek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 02. - 16:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Hiányzik a modelleden a kormánylapát úgy ahogy a videón látni!

http://www.youtube.com/watch?v=M_rKgWAZjY8

http://www.youtube.com/watch?v=GHUgs_KMQxM
A halászhajót érdemes megnézni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 02. - 21:55 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Ehhez hasonlót tettem rá de levettem mert nem sokat ért.
Az uszony semmit sem ért, leveszem. Hátramenetben egy darabig egyik irányba fordult teljes ellenkormánynál is, aztán hirtelen a másikba kezdett de korrigálni sem lehetett.
Most teszek hosszabb gyűrűt és a végébe nagyobb lapátot. Sajnos a vízbevezető miatt kevés a hely.

Olyan érzésem van mintha egy örvény alakulna ki egyik oldalon tolatáskor ami beforgatja a hajót.

Előre egyenlőre nem teszek még semmit, a hátsó rész mászik el.

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 02. - 23:04 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Na már felmerült bennem az átmotorizálás, tenni be két 400-as motort...

Közben megtaláltam ezt a kommentet, ami alapján megpróbálom a kort gyűrűt átépíteni a kormánylapátos verzióra. Mit gondoltok, esetleg valami jobb ötlet?

rgform írta:
Sziasztok!

Szerencsére már rutinom van a magyarázat és a képek feltételéhez, gondosan össze vannak készítve mert kb. negyedszer pörög meg a kérdés a topicban :lol: :lol:

Először vegyük modellméretben a dolgot. Az alábbi képeken látható megoldás teljesen elegendő, egy szál IC nincs benne...

Kép
Kép
Kép

Ha úgy gondoljátok, hogy vesézzük ki a (nagyhajós) hidrodinamikáját is, akkor írogatok még róla.

Üdv, Géza

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 03. - 10:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 18
Tartózkodási hely: Kisújszállás
Nem igazán tudom nálad mi okozza a problémát. de a kort gyűrűnek rajta egy lapáttal működnie kell, hisz a tolóhajó versenyeken az eredményesebb hajókon szinte kivétel nélkül ilyen van. Amit manópapa leírt az szerintem egy jól bevált megbízható szerkezet.
Egy hibája van csak érzékenyebb a hínáros/ gazos vizekre. Lásd Gombai verseny tavaly.

Szerintem kísérletezz még vele mielőtt átfaragnád az egész hajó tatját a több lapát miatt.
Én úgy tudom egyébként, hogy a kort gyűrűnél nem javasolt a szárny előtte, de javítson ki valaki ha nem jól tudom.

_________________
"Ha nem figyelek oda, úgy fogok megöregedni, hogy elfelejtek felnőni előtte."
http://www.kisujmodell.eu
http://www.facebook.com/kisujmodell


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 03. - 10:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
RedCar írta:
Én úgy tudom egyébként, hogy a kort gyűrűnél nem javasolt a szárny előtte, de javítson ki valaki ha nem jól tudom.


Teljesen igazad van! A kormányozható kort-gyűrű elé szerelt uszony olyan áramképet alakíthat ki, ami teljesen megakadályozza a hátrameneti manőverezést!! Ez attól is függ, hogy mekkora az uszony és milyen messze van a gyűrűtől.

Egyébként meg egyszer már eljuthatnék odáig, hogy leírjam ennek az áramlásterelő gyűrűnek a pontos működését, mechanikáját. Ugyanis ez nem Kort-gyűrű, mert nem keletkezik rajta plusz vonóerő! Ennek a helyes elnevezése talán a "csőkormány" vagy "gyűrűkormány" lehetne. Ezzel a "gyűrűkormánnyal" végeredményben egy vektorálható hajtóművek kapunk, ami kormányzási jellemzőiben leginkább a külmotoros hajtásra hasonlít.

A valódi kort-gyűrű-s hajtóművekben egyébként sem szokták mozgatni magát a gyűrűt, mert annak nagyon szigorúan kialakított áramlásrendszere van, és arra szolgál, hogy a gyűrűn plusz vonóerő keletkezzen a hajtás hatásfokjavulása mellett. Így ha elfordítanák, akkor megbonlana az áramkép, megnőne a gyűrű ellenállása és lecsökkenne a propulziós erő. Ezért vannak az merev kort-gyűrű után (és nem ritkán előtte is) plusz kormányfelületek beépítve. Ennek a hajtáskiegészítő, hatásfokjavító eszköznek a hatása csak huzamosabb egyenesen haladáskor érvényesül, és nagyon fontos, hogy a hajótest alja is úgy legyen kialakítva, hogy támogassa a megfelelő áramkép kialakulását.

Tolóhajó-modellen erre semmi szükség, hiszen alig halad egyenesen. Viszont a vektorált hajtómű nagyon is jól jön, mert mozgékonnyá , agilissé teszi a hajót. Ezért Kort-gyűrűt tök felesleges beépíteni, de "gyűrűkormányt" annál hasznosabb. Na persze ennek is megvannak a maga trükkjei, buktatói, de szerintem ezekkel már mindenki találkozott, aki ilyesmivel próbálkozott.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 03. - 19:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.youtube.com/watch?v=TWJX_Ada-JU

Ilyen is van!

Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 9:16 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Raktam a csőbe egy nagyobb kormánylapátot, attól picit jobb lett, az uszonyt leszedtem.

Előrefelé is meghosszabbítottam a csövet, a tönkcső miatt kellett 1-1 bevágás rajta. Ettől talán még egy kicsit jobb. Még azon gondolkodok, hogy a csavar elé is teszek egy kormánylapátot a csőbe, de csak a felső és alsó 1/3-ba, hogy el tudjon fordulni a tönkcsőtől.

Most olyan, hogy már korrigálható az elfordulás, de talán a nagy szél is bezavart, hol jobbra, hol balra, de 1-2 m tolatás után kezd elfordulni a hajó. Előre nyílegyenesen megy.

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 9:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Igazán kipróbálhatnád a két oldalsó kormánylapot/ terelő lemezt a töncső által átszúrt felületen. Kb olyan távolságban egymástól, mint a kort átmérője.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 11:11 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
mamut írta:
Igazán kipróbálhatnád a két oldalsó kormánylapot/ terelő lemezt a töncső által átszúrt felületen. Kb olyan távolságban egymástól, mint a kort átmérője.


Szerinted milyen hosszban csináljam és kb mekkora lelógású legyen?
A gyűrű előtt valamennyi helyet el kell hagyni, hogy forduláskor ne zavarjon. Valószínű a hajó alól oldalra kiáramló víz kezdi el elfordítani a hajót.

Végső esetben átépítem kétmotorsora :) Akkor lesz egy eladó 500-as motorom hűtővel és kompakt tönkcsővel.

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 14:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Mec írta:


Szerinted milyen hosszban csináljam és kb mekkora lelógású legyen?
A gyűrű előtt valamennyi helyet el kell hagyni, hogy forduláskor ne zavarjon. Valószínű a hajó alól oldalra kiáramló víz kezdi el elfordítani a hajót.

Végső esetben átépítem kétmotorsora :) Akkor lesz egy eladó 500-as motorom hűtővel és kompakt tönkcsővel.


A két motor nem segít! A Csongráddal végigjártam ugyanazt, amit te most. A Péter szintén pörög. Eddig nekem csak az egymotoros Turcsi volt az, ami nem pörgött tolatáskor.

Javaslom, hogy a fenékvonal meghosszabbításában, egész a gyűrűig menjen a két lap. Gyűrű átmérő távolságra. Ideiglenesen ragasztva, és ha beválik, akkor kezd el levagdosni, addig amíg el nem veszti hatását (akkor csere vissza a vágás előttire és végleges ragasztás). Lehet, hogy a végén csak két 1cm magas lapocska is elég lesz, mint a Csongrád orrlapjainál:
Kép


Kép


Természetesen részletes fotó és videódokumentációt vár a sryfórum közönsége.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 04. - 15:02 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Találtam pár kortgyűrűs igazi hajó képet:

http://towboatjoe.tripod.com/furr_trip.htm

_________________
https://medvegabor.synology.me


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára Mec 2013 márc. 05. - 10:37-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 05. - 10:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
A hajó kormányozhatóságára nagy hatással van a laterálfelület nagysága és annak súlyponti helyzete.
Egy tolóhajó esetében ez a felület nem túl nagy és a súlypontja is közel esik hajócsavarhoz (rövid a hajó).
Ezért kormányozható nehezen, ill. ezért jobban ha bárkával halad. És ezért van jó hatással az orrban elhelyezett kormányfelület
(előbbre kerül a súlypontja), még ha nem is mozgatható. Jó példa erre a Voith-Schneider meghajtással szerelt hajók,
mondegyiknek van hátul kormányfelülete.
Javítsatok ki, ha nincs igazam, ne hagyjatok tévhitben élni! :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 márc. 05. - 20:18 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Íme a jelenlegi helyzetről egy videófelvétel:

http://www.youtube.com/watch?v=daMyaKOwR5c

Általában balra kezd elfordulni, ritkán jobbra. Ahogy elkezd oldalra húzni, egyből teljesen befordul és körbepörög.

Ez után kipróbálom a dupla-uszonyt.

_________________
https://medvegabor.synology.me


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 224 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség