RedCar írta:
Én úgy tudom egyébként, hogy a kort gyűrűnél nem javasolt a szárny előtte, de javítson ki valaki ha nem jól tudom.
Teljesen igazad van! A kormányozható kort-gyűrű elé szerelt uszony olyan áramképet alakíthat ki, ami teljesen megakadályozza a hátrameneti manőverezést!! Ez attól is függ, hogy mekkora az uszony és milyen messze van a gyűrűtől.
Egyébként meg egyszer már eljuthatnék odáig, hogy leírjam ennek az áramlásterelő gyűrűnek a pontos működését, mechanikáját. Ugyanis ez nem Kort-gyűrű, mert nem keletkezik rajta plusz vonóerő! Ennek a helyes elnevezése talán a "csőkormány" vagy "gyűrűkormány" lehetne. Ezzel a "gyűrűkormánnyal" végeredményben egy vektorálható hajtóművek kapunk, ami kormányzási jellemzőiben leginkább a külmotoros hajtásra hasonlít.
A valódi kort-gyűrű-s hajtóművekben egyébként sem szokták mozgatni magát a gyűrűt, mert annak nagyon szigorúan kialakított áramlásrendszere van, és arra szolgál, hogy a gyűrűn plusz vonóerő keletkezzen a hajtás hatásfokjavulása mellett. Így ha elfordítanák, akkor megbonlana az áramkép, megnőne a gyűrű ellenállása és lecsökkenne a propulziós erő. Ezért vannak az merev kort-gyűrű után (és nem ritkán előtte is) plusz kormányfelületek beépítve. Ennek a hajtáskiegészítő, hatásfokjavító eszköznek a hatása csak huzamosabb egyenesen haladáskor érvényesül, és nagyon fontos, hogy a hajótest alja is úgy legyen kialakítva, hogy támogassa a megfelelő áramkép kialakulását.
Tolóhajó-modellen erre semmi szükség, hiszen alig halad egyenesen. Viszont a vektorált hajtómű nagyon is jól jön, mert mozgékonnyá , agilissé teszi a hajót. Ezért Kort-gyűrűt tök felesleges beépíteni, de "gyűrűkormányt" annál hasznosabb. Na persze ennek is megvannak a maga trükkjei, buktatói, de szerintem ezekkel már mindenki találkozott, aki ilyesmivel próbálkozott.
Üdv.: SRY