jj írta:
DE hogyan néz ki és működik a "roll kiel"? (gördülő uszony???)
Valóban ezt jelenti szabadfordításban. Azért hívják így, mert a hajótest
hossztengely körüli mozgását, (a billegést) csökkenti, gátolja. Ez a
hajótest oldalára általában fél hajóhossz terjedségben felszerelt hosszanti
uszony, mintdkét oldalon. A billegés során a hajóhoz képest a víz
keresztirányban mozog, és ezeken az uszonyokon "felakad" így az
uszonyok elemésztik a billegés energiáját. Csillapítják a billegés
amplitúdóját, és ami még fontosabb megakadályozzák a hajótest
harmónikus lengését, ami oldalkerekes és magas súlypontú hajókra
nagyon káros. Ezért aztán minden csatahajón van ilyen.
Itt az SMS SZENT ISTVÁN oldalán jól látszik.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/e/e6/A_szent_istván_csatahajó_vízrebocsátása_fiumében.jpg[/img]
A vízvonal alatt a hajófenék és a vízvonal között kb. félúton, sacc 45
fokban álló uszony a hajó oldalán.
Itt a HMS DREADNOUGHT oldalán is van

Ílyen volt a nagy kereskedelmi hajókon is, ma már az aktív stabilizáló
uszony váltotta fel, mert az nem csak a dőlöngélést korlátozza, de a
hajó bólogató mozgását is kompenzálhatja......de ez már egy másik
történet.
Üdv.: SRY