SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 1:32

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 54 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 20:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv.
Nagyon örülök, hogy megcsináltad ezt a hajót, rendelkezem az eredeti rajzokkal, én tettem fel a rajzokat a netre.
Gőzgéppel szerettem volna megcsinálni(kb 1m-esre) de nem fért bele a gépem.
Tulajdonosa: Román Hajózási Társaság.
Szolgált: Turnuszeverin (Kazár-szoros)
Festés: vizvona alatt vörös, felette fekete, fedélzet zöld, gépészet szürke, kémény fekete két sárga csíkkal, felépítmény fehér és natúrfa.
Másolásra felajánlom az eredeti rajzokat.
Gratulálok Sárdi István. tel.06209426775


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 23:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Szia Öreg!

Igen, kitüntető köszönet a tervekért! (Hol tettél szert rá, ha nem titok?)
A festést egy kicsit sétahajósabbra veszem és néhány apróság is változik, ezért is lett Hungária a neve ( :wink: mivel ez a reinkarnáció magyar zászló alatt fog hajózni).

Amúgy miért nem fogtál neki? Elsőre könnyűnek tűnik, azután nehezedik, majd néha súrolja a lehetetlent, de az élvezet mindent megér!
Ha a hajótest úgysem vaslemezből készül, akkor a gőz helyett hajthatja villany is. Azután még mindig "gőzösítheted".

üdv:jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 22. - 23:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Néhány újabb apróság:

Teljes funkcionalitással bíró horgonycsörlő.
(Már megint informatikai vonatkozás: az alapanyag régi CD olvasók mechanikája)

Kép

Olaj ejtőtartály (ha jól sejtem...)

Kép

Vontatóhorog (Szintén funkcionál, aluból reszelve)



Kép

Vontatósodrony vezető távtartók a tat felé, bronzból.

Kép

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 7:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
[quote="jj"]Szia Öreg!

Igen, kitüntető köszönet a tervekért! (Hol tettél szert rá, ha nem titok?)
Üdv.
Nem titok a"Gyula" barátom másoltatta le Román arhívumból, a teljes hajóról élrthű rajz is van.
A gőzgépem elkészült és hozzá kell hajót csinálnom, készül a gőzladik, nemsokára felteszem a további képeket.
Sajnos egyedül nem tudom megcsinálni a képkészítést és felrakást, ezért ajánlottam fel, hogy másolásra kölcsönadom a rajzokat.
Szia.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 8:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Köszönöm a terv lehetőséget, Öreg!

Ha jól sejtem, Gyula tette fel a Dragos terveit ide a fórumra, a lapátkerekes topicba. Az itt elérhető rajz végül is 2 nagy lapot tartalmazott. A felbontása elegendő volt, hogy "összerakjam" és Adobe Writerben megfelelő méretűre nagyítsam, nyomtassam. Ennek alapján dolgoztam.

Ez azonos a tieddel, vagy a nálad levő anyag bővebb? Ha igen, zavarnálak telefonon, ha szabad.

üdv:jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 8:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Néhány további lényeges részlet:

A súlypont és stabilitási problémák miatt igyekeztem minél laposabb fenékballasztot előállítani. Ez végül is 2 db, kb. 80dkg-os, fél centi vastag ólomtömb lett. A hajó össztömege így eddig ~3.5 kg. (A nagyjából ugyanekkora, Graupner GLASGOW 6kg!) A hajó stabilitása kitűnő.
Érdekes módon a legkisebb súlyelcsúszás is azonnal látszik, pedig ilyen lapos-fenekű és méretű hajótestnél nem gondoltam volna.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 8:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. JJ!

Nagyon örülök, hogy ilyen gondot fordítassz a hajó műszaki
kialakítására is. Az élethű hajómodellezők általában nagy-nagy
műgonddal és szeretettel molyolnak a különféle kiegészítőkkel és
látványelemekkel, miközben a gépészet háááááááát.... nem akarok
senkit megbántani, de sok esetben olyan trehány hajtóműveket,
kormányműveket, végletesen eltrimmelt hajókat látni, hogy sírni lenne
kedvem.

Az oldallapátos kerekű propulziónál ez különösen súlyos probléma, mert
ha a hajó dőlöngélése nem csak látványra csúnya, hanem a hajó
irányíthatóságát, sőt egyáltalán menetképességét is befolyásolja.

Ha a hajó harmúnikus lendésbe jön a hossztengely körül, akkor annyi
neki. Sem irányítani nem lehet, sem haladni nem tud hullámos vízen.
Ez lapátos-kerékkel szerelt modellnél gyakori hiba, ezért is végzik az
ilyen hajók a polcon díszként általában.

A te hajód eddig jó úton halad, a súlypont eléégé lenn van, viszont a
lengéseket csökkentő roll-kiel még elkéne rá, mert nincs kiálló
gerincvonalad, ami aktívan csökkentené a hossztengely körüli
mozgásokat. Még jó, hogy az ilyen roll-kiel-t utólag is fel lehet szerelni.

Jó munkát, és sok sikert a hajóhoz.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 9:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Köszi SRY!

A hajó eddigi 3 úsztatásánál nem volt sem dülöngélési, sem irányíthatósági gond, pedig a Lágymányosi hullámzott rendesen, mivel délről befútt a szél...
Persze, természetesen még bőven túl is motorizált a darab, bár megsiklatni (eddig) nem sikerült.

DE hogyan néz ki és működik a "roll kiel"? (gördülő uszony???)

üdv: jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 10:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves " öreg " Úr!
Ha akarod a sima képeket felteszem neked, Emailban kell elküldened nekem:
( antikos ) krasso.tamas@freemail.hu
Egyszerüen csak mellékletként tedd fel az Emailra!
Üdvözlettel antikos


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 12:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Tamás
Köszönöm majd élekvele.
Tisztelettel Öreg(modellező a Csili-ből)


( Ok! Egy másik nagyon öreg modellező a Csili-ből.)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 14:35 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
jj írta:
DE hogyan néz ki és működik a "roll kiel"? (gördülő uszony???)


Valóban ezt jelenti szabadfordításban. Azért hívják így, mert a hajótest
hossztengely körüli mozgását, (a billegést) csökkenti, gátolja. Ez a
hajótest oldalára általában fél hajóhossz terjedségben felszerelt hosszanti
uszony, mintdkét oldalon. A billegés során a hajóhoz képest a víz
keresztirányban mozog, és ezeken az uszonyokon "felakad" így az
uszonyok elemésztik a billegés energiáját. Csillapítják a billegés
amplitúdóját, és ami még fontosabb megakadályozzák a hajótest
harmónikus lengését, ami oldalkerekes és magas súlypontú hajókra
nagyon káros. Ezért aztán minden csatahajón van ilyen.

Itt az SMS SZENT ISTVÁN oldalán jól látszik.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/e/e6/A_szent_istván_csatahajó_vízrebocsátása_fiumében.jpg[/img]
A vízvonal alatt a hajófenék és a vízvonal között kb. félúton, sacc 45
fokban álló uszony a hajó oldalán.

Itt a HMS DREADNOUGHT oldalán is van
Kép

Ílyen volt a nagy kereskedelmi hajókon is, ma már az aktív stabilizáló
uszony váltotta fel, mert az nem csak a dőlöngélést korlátozza, de a
hajó bólogató mozgását is kompenzálhatja......de ez már egy másik
történet.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 17:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Köszi, már értem, sőt alkalmaztam is terv szerint az Arleigh Burke rombolón.
(Csakaztnemtudtamhogyígyhíjják..) És kitűnően működik is.
Ott további stabilizáló tényező, hogy a két hajócsavar ellentétes irányban forog.

Ma is történt egy kis haladás a Hungárián, jön a fotó.

Más: A Hungáriánál elakadtam egy részleten. Eddig, ha becsomózom a bajszomat, akkor sem látom a szép és csattanós megoldást. Ha van ötleted, ötletetek, szívesen venném a segítséget.
A vágy titokzatos tárgya a kémény előtti két levegőbeömlő kürtő.
10mm átmérőjű cső a függőleges részen, de a 90 fokban hajlított teteje 20mm átmérőjűre kell öblösödjön, mégpedig kívül domború felülettel. Ezen még egy trombitakészítő, vagy egycsöves fűtésszerelő sem tud segíteni...

Végső esetben megcsinálom balzából, oszt arról gipsz negatív, negatívba üvegszövet, műgyanta és festés.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 23. - 22:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
A mai adag:

Fedélzeti lejárati nyílások kuckói. (4db.)

Kép

Kép

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 14:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves JJ!

Csodálatos darab ez a hajó!

A légbeömlőre lenne egy ötletem. Mi lenne, ha a 10mm-es vastagfalú pvc csőlenne a kiidulási alap. Előszökészítsed el a 90-fokos hajlítást. Persze melegíteni kell a csövet. :oops: Ha ez megvan és visszahűlt acső akkor rögzítsd a "függőlegesnek" szánt részénél fogva. Dugózd el az egyik végét a másik végére csatlakoztass pumpát/kompresszort stb. Rögzítsd a cső másik végét is. Kezd el melegíteni azt a részt ahol azt akarod, hogy kibővüljön és ezzel egydőben szépen finoman helyezd nyomás alá. Persze legyen kéznél bővizes ruha. Ilyenkor az a fajta gázmelegítő pisztoly a legjobb ami vékonyka , hegyes lángot is képes csinálni. Nekem már néhány alkalommal sikerült ilyen módon, horpadt, deformálódott pvc csövet helyrehoznom. Ilyenkor tapasztaltam azt is, hogy ha túl puhára melegítem az anyagot akkor képes olyan buborékot fújni, mint amikor a béka felfújja a pofáját. :lol:
Próba - Cseresznye


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 24. - 16:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Köszönöm az ötletet, megpróbálom a PVC-t.
Ma eddig csak egy kis élvezkedés volt az Omszki tavon:
Mivel vontató, uszályt kötöttem utána, azon volt a kamera.
(A második video-t még nem konvertálta a Youtube, de hamarosan az is élvezhető lesz)

http://www.youtube.com/watch?v=umd_lXDxkMs

http://www.youtube.com/watch?v=1Qi1iHdC45k

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 54 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség