SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 15. - 17:38

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 32 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 23. - 5:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Április 29.-e óta elég sok idő eltelt anélkül, hogy kézbe vettem volna Columbiát, de tegnap Otako mindenféleképpen látni szerette volna, így a kezébe adtam a galeonnal együtt. :D
Ebből következik, hogy látogatóban volt nálam. :D
Persze ennek a beírásnak az aktualitását nem a látogatása adja, hanem az a tény, hogy mindkét hajóhoz sólyát kell építenem, mégpedig két különbözőt, az építéstechnológiájuk eltérő volta miatt.
Ha viszont sólyát építek, akkor egyszerűbb rögtön mindkettőt megcsinálni. :D
Ígérem, Columbiáé érdekes lesz.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 23. - 15:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Manópapa

Csak ma találtam rá a Columbia építés témájára :oops:
Nagyon szép az építés, ez már igazi alkotómunka, a hajóépítés művészete.
Légyszives küldd el az eredeti dokumentációt, ha megoldható.

Üdv.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 23. - 18:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Gvandor!
Kedves Fórumtársak!

Ha Manópapa nem haraxik meg érte, akkor felteszem egy FTP-re azt a rajzkészletet amit tegnap kaptam. A hozzáférés adatait csak ezután teszem közzé, ha jóváhagyta.
Mit ne mondjak hátborzongató érzés volt a Columbia elkészült szerkezetét kézben fogni. Ez már fanatizmus. :-) Van egy kollégám, aki a precizitás és igényesség Isteneként tiszteli Manópapát és alkotásait. Az biztos, hogy csodát tud művelni a fával. Erre születni kell!! Azonban aki nem erre született annak ott van a dokumentáció és a sok-sok türelem :lol:
A kollégám sem kispályás. éppen "csak egy Alice" van nála műsoron. Amikor halad vele egy kicsit, be szokta hozni a melóhelyre. Na Ő sem piskóta!!! majd ráveszem, hogy írjon építési útmutatót. :lol: Szerintem sokak épülésére szolgálhatna, ráadásul még repülőzik is. :lol: Csak az a baja, hogy túl szerény, pedig irtó jó fej..... :oops:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 23. - 20:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

A rajzkészlet természetesen mindenkinek rendelkezésre állhat.
Otakonak két garnitúrát adtam meg, egy eredeti méretűt, és egy 1:20 méretarányra átkonvertáltat, ami alapján a sajátom épül.
Ennek a hossza 1010 mm, ami még épp szállítható.
Az 1:20 méretarány nekem egyébként is szívügyem, ezért is lett úgymond házi szabvány. Ennél a méretnél már nagyon sok részlet megépíthető, akár funkcionálisan is.
A rajzok kinyomtatására valamelyik cég (van több is) a legalkalmasabb. Természetesen valamilyen adathordozóra lementve, eredeti DPI beállítással.
Ez azért fontos, mert így megspórolható az A 4-re bontás, és utána ragasztgatás. A rajzok minősége egyébként is megérdemli az eredeti méretet.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 24. - 10:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Otako megjegyzéséhez csak annyit tennék hozzá, hogy ez nem valami megszállottság, vagy fanatizmus, hanem egészen egyszerűen, vagy építek, vagy nem építek.
Ha ehhez még hozzáteszem azt, hogy vannak hajók, amiket nem is szabad másképp elképzelni, akkor már teljes a kép.
Ez persze nem azt jelenti, hogy egy bárkát, vagy egy springert összecsaphatunk mint "pap a misét" , mert van az embernek önbecsülése is.
Tehetség, adottság, vagy szorgalom?
Nem vagyunk egyformán megáldva, ez igaz, de ha igényesek vagyunk, akkor nagyon sok szép modell épülhet, és ez az ami fontos.

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 25. - 17:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Addig is míg Otako felteszi a rajzokat, itt van Columbia honlapja, ahonnan letölthetőek a rajzai, persze ezt még át kell konvertálni a megfelelő méretarányra.

http://www.mothershipadventures.com/Col ... istory.htm

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 9:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Fórumtársak!

Feltettem az FTP-re az igért rajzokat. :lol:

Cím: otako.homeip.net
felhasználó név: sryforum
jelszó: springer

A könyvtárak elég beszédes nevűek, remélem mindenki megtalálja azt amit keres. :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 10:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Feltettem az FTP-re az igért rajzokat.


Tisztelettel köszönöm, magamévá tettem!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 14:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm én is Manópapának és Otakonak. :)

Nagyon szép rajzok.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 28. - 15:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
gvandor írta:
Köszönöm én is Manópapának és Otakonak. :)

Nagyon szép rajzok.


Valóban nagyon szép rajzok, köszönhetően Robert Allan mérnöknek, aki újra rajzolta a teljes hajót.
A történet azért érdekes, mert a Kanadai Tengerészeti Hivatal kötelezővé tette minden hajónak ami az ő felségjelükkel üzemel, hogy az építési dokumentációt magukkal hordják.
A COLUMBIA III. felújításához nem kellettek volna ezek a rajzok, mert maga a hajó egyben volt, csak javítani kellett, de a törvény, az törvény.
Ami a mi szerencsénk, az maga a tény, hogy Robert unokaöccse modellező volt, így a rajzokat úgy készítette, hogy modellezők is tudják használni, ugyan akkor a tengerészeti hivatal se találjon benne hibát.
Ezért is nincsen megrajzolva az összes borda, ami viszont megvan, az bőven elég.
Ennyi a rajzok rövid története. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 8:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek. :D

Ígéretemhez híven, a sólya építése lesz most terítéken.
Előrebocsátom, a sólya nem összetévesztendő az építő deszkával.
Az építő deszka szerepe, és használata a palánkolásnál kell, vagy illik, bár én még soha nem palánkoltam deszkán.
Zsolt nagyon jól bemutatta ezt Csibor építésénél, így én ettől most eltekintek.
Tömören összefoglalva, az építő deszkára a már kész vázszerkezet van lerögzítve fejjel lefelé, hogy a palánkolást kényelmesen meg lehessen oldani.
A sólya ennek pont a fordítottja.
A gerinc van lefektetve rá, és erre épülnek a bordák, majd a teljes vázszerkezet.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 10:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A hajók többségénél a gerinc nem párhuzamos a vízvonallal.
Nagy általánossággal elmondhatjuk, hogy a gerinc hátrafelé lóg, átlag 1,5 - 3 fokot.
Mivel a bordák minden esetben derékszöget zárnak be a tervezett vízvonallal, így az első lépés a gerinc lógásának megmérése.
Erre a legjobb módszer, két egyenes lécet fektetni a rajzra, egyet a vízvonalhoz, egyet pedig a gerinchez.
Ezután elég ha megmérjük a hajó két végénél a lécek közötti távolságot.
Jelen esetben, COLUMBIA 2%-os dőlést mutat.
Az senkit ne zavarjon, hogy a bejegyzés elején fokot használtam, itt pedig százalékot, de ez volt az egyszerűbb.

Képek lesznek később, de most még csak zavarná a gondolatmenetet. :D

Folyt. köv:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 14:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Akkor most jöhetnek a képek. :D

"A hajók többségénél a gerinc nem párhuzamos a vízvonallal.
Nagy általánossággal elmondhatjuk, hogy a gerinc hátrafelé lóg, átlag 1,5 - 3 fokot.
Mivel a bordák minden esetben derékszöget zárnak be a tervezett vízvonallal, így az első lépés a gerinc lógásának megmérése.
Erre a legjobb módszer, két egyenes lécet fektetni a rajzra, egyet a vízvonalhoz, egyet pedig a gerinchez.
Ezután elég ha megmérjük a hajó két végénél a lécek közötti távolságot. "

Kép

Az építő sólya alapjául 12 mm vastag OSB lapot választottam, egyrészt mert elég merev, olcsó, és ami a lényeg, ez volt itthon építkezésből maradékként. :D
(Lett volna más is, de erre a célra nem kell jobb minőség.)

Az alaplapra felrajzoljuk a hajó tengelyvonalát, majd a pontos bordakiosztást.
Mivel a gerinc rövidebb mint maga a hajó, így a gerinc végét külön megjelöljük.

Kép

A gerinc végének pontjához, az alaplapra egy ütközőt ragasztunk.

Kép

A gerinc emelkedését pedig egy előre kivágott darab előre illetve hátramozgatásával lehet pontosan beállítani.
Ha ez megvan, akkor lehet fixen rögzíteni.

Kép

A következő lépés, az alaprajzra berajzolt bordatengelyek külső kontúrjának meghatározása.
Én a vízvonalat vettem alapul, így a bordarajzokról körzővel átrajzoltam az adott borda szélességét a vízvonalnál.
/Sok rajznál szerepelnek a vízvonallal párhuzamos vonalak, ahogy itt is, elvileg bármelyiket használhatjuk, de a vízvonal sokmindent meghatároz, így én ehhez ragaszkodtam./
Lemérve a gerinc legalacsonyabb pontja és a vízvonal közötti távolságot, ( 89 mm) ekkora bakokat vágtam minden bordapárhoz.
Az alaplapra felrajzolt, és ott körzővel kijelölt pontokhoz beállítottam ezeket a 89 mm magas bakokat, majd fixáltam.

Kép

Ezeknek a bakoknak a belső éle, gyakorlatilag megadja a hajó vízvonalát.
Ez a későbbiekben nagyon fontos momentum lesz, így érdemes végig gondolni az eljárást.

Innen már csak a gerinc két végét stabilan megtámasztó derékszögekre volt szükség, és elkészült a sólya.

Kép

Ezzel természetesen még nincs vége, mert kap körben egy 0,5 x 1 cm méretű lécből merevítést is, de azt csak 24 óra száradás után.

Mint írtam, a sólya nem tévesztendő össze az építődeszkával.
A képekből már látható, hogy ez az építési forma alkalmatlan a palánkolásra, de ami miatt ez nagyon fontos, az a hajó belső része.
Ennél az eljárásnál belülről kifelé építek, amit másképp nem is lehet.

Folyt. köv: (de innen már a hiányzó fél bordákkal)

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 30. - 14:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Amit elfelejtettem leírni :!:
Ebből a sólyából bármikor kivehető a vázszerkezet bontás nélkül, ahogy vissza is tehető az eredeti helyzetébe.
Ez sokszor elengedhetetlen feltétel.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 01. - 8:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Most hogy a sólya többé kevésbé kész van, a következő lépés a gépészeti rész ágyazatának megépítése.
Ez lényegében egy 1 x 2 cm méretű fenyőléc rács, ami közvetlenül a gerincre épül.
A rács mérete nem önkényes, mert a teljes gépészeti részt egyben kivehetőre tervezem, ami azért fontos, mert Otako győzködésére COLUMBIA gőzgépet kap.

Folyt. köv:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 32 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség