SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 18. - 21:47

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 22. - 7:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves "evezős" építő " Rodostó "!
Képzelj el egy10m széles evezős pályát, merőleges hosszú stéggel.
Először lassan hátrafelé evezve beálltak a lányok kb. 70cm-res hajókkal.
Volt hajófogó lány 8db. Persze csak jelképesen fogták a hajókat.
Közben rendőr motorosok cirkáltak a pálya végén jelezve a versenyt.

A start jelre elég tempósan eveztek, tehát azt jelenti az elektró motort lehetett szabályozni és akormány is müködött.

Ezt ma mind könnyen meg lehet a szabályzókkal és kicsi szervókkal oldani.

Közelről az evezőnélvalami hajtókart lehetett látni az evező mozgás biztósítására.

Majd délután teszek fel evezős csónak modell fényképeket.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2007 júl. 22. - 12:34-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 22. - 12:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép
Kép
Majd még keresek evezős csónakot!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 22. - 17:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bocs, a számítógépes bénaságom miatt nem jól jött össze, de azt hiszem, ha a linkre kattintasz, behozza a virtuális múzeum térképét, ahol az egyes számoknál levő pöttyökre bejönnek az ottani freskó részletek, nem túl nagy felbontásban. Ez a Múzeum Szantorinin van, vagyis az ókori Thérán, azt hiszem Akrotiri városban, vagy hogy van ez. Díszes, nem hadigályákon, előkelő emberek elhagynak egy szigetet, hogy átmenjenek egy másik szigetre. Akár Atlantisz legendája is lehetne, de persze ki tudja. Érdekes kék majmok, és általában egzotikus állatok vannak a hegyeken. Ezeket a freskókat 3600 éve temette be a vulkáni hamu. De az benne az érdekes, hogy a baloldali sziget olyan, mintha a mai Szantorinit ábrázolná, a híres "robbanás" után. Lehet, hogy itt valami nem úgy van, ahogy a történészek mondják?

Köszönöm a képeket, különösen a hadihajó érdekes, mert elég jól látszik a szerkezete. Nekem ez már túl modern korszak. És bőven elég "kihívás" nekem az egy evezősor.

Most sajnos nem értkezhetek tovább, ami nagy előny.

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 22. - 23:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Antikos!

Köszönöm a beszámolót! Gyakorlatan lévén nem tudom igazán magam elé képzlni, hogyan álltak be hátrafelé, de ez mindenképpen azt jelenti, hogy ezek a makettek megfeleltek a legfőbb kategória kritériumoknak. Nagyon szép teljesítmény! Az ókori evezők nem voltak kanálöblösre csinálva, tehát ott az előre-hátramanet nem jelentette azt, hogy meg kell fordítani a lapátot. A modern versenycsónakoknál el már komoly követelmény, ami maketten szerintem megoldhatatlan.

Ami az elektromotoros meghajtás dilemmát illeti, talán azt a benyomást keltettem, hogy irtózom a modern technikától. Ha így van, elnézést kérek. Az én dilemmámat nem az okozta csak, hogy milyen a látvány, hanem az is, hogy a korhű makettezésben milyen kihívások vannak. Engem valójában ne m az érdekel, hogy a ladikom megy-e a vizen, az vagy megy, vagy nem, magánügy. Engem az érdekel, hogy hogyan lehet minél kisebbre redukálni azt a "fölényt", amit a modern kor élvez az - adott esetben - antik világgal szemben. Ebben vannak elvi és gyakorlati szempotok. Én - és tudom, hogy ez hiba - alárendelem a gyakorlati szempotokat az elvieknek. Nekem alapelvem, hogy egy gőzhajó makett ne rohanjon úgy a vízen, mint egy motoros hajó makett. Nem illik. A vitorlás hajó makettezéssel az a fő gondom, hogy a felszín feletti szelek nem makettezhetők, vagyis sok szempontból más a fizikájuk az ilyen mondjuk 1 méter magas hajóknak, mint a 10, vagy 30 méter magasaknak. Ezért ez nekem nem tervem, az egész fizikával nem akarok megküzdeni. Mondom, nem csak a látvány fontos nekem, és pláne nem az, hogy "milyenre sikerül".
A mekettezés olyan, mint a költészet, ahogy Kosztolányi írja: kompromisszumok sorozata. Nekem sok kompromisszumot kell kötnöm, többet, mint a nálam tehetségesebbeknek, de vannak olyan elvi kérdések, amiknél előfordulhat, hogy ezt mondom: "ja, ha csak így lehet megcsinálni, akkor az nem az én műfajom". Sok dologról letettem már emiatt. Itt még alkudozom, mert maga a cél van olyan izgalmas, hogy akár a "megengedettnél nagyobb" kompromisszumot is bevállaljak. De ez sok mindentől függ.

Na, elnézést a lelkizésért, azt hiszem, ez nem olyan fontos.
Kíváncsi vagyok, hogy a képen lévő ladikot mi hajtja. Ha igaz a feltételezésem, hogy a kormány-evező mozgatásával tudják előre hajtani, ahogy azt a pákászok csinálták, akkor azt modom: ez a makettezés csúcsa.

Üdv
K.Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 23. - 12:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Találtam egy jó kis fotót a gyűjteményemben Rodostó kollégának:

Kép

Ez itt bizony II. Rákóczi Ferenc Nagyságos Fejedelem rodostói házának
tökéletes másolata, mondhatni M 1:1 makettje. Az épület és a benne
lévő múzeum Kassa vrosában található.

bocs az OFF-ért

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 23. - 15:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
A hajómodellezésnek is megvannak a nemzetközi szabályai, előrebocsájtom nem kell betartani, csak azért beszélek róla kedves Rodostó barátunk, hogy tudjál róla!

Vannak üzemelő és statikus u.n. asztali modellek. Tehát lehet választani, ússzon a modell, vagy az asztalon álljon és ott mutatkozzon be a nagyközönségnek-többi modellezőnek. Egyik sem alacsonyabb szintű, mint a másik!

Az úszó modelleknél sajnos alkalmazkodni szükséges a hajómodellnek előirt feladathoz-az előirt pályához. / elöbb hagsulyoztam nem kötelező/
Amennyiben mégis versenyezni fognak pl, az evezős gályáv- F7-es kategória,- megalkuvás szükséges!!!

Pl. Világbajnokságon láttam Duisburgban: Hat db. több árbocós vitorlást kb. egy méter hosszuak, modellenként. Csatáztak rengeteg ágyúval - holland versenyzők - a lövegek valóban lőttek. A manőverezés során is teljes vitorlázat fent vol!
A hajókat a kormány mögött elhelyezett hajócsavarral, elektró motorral üzemeltették, persze igen lassan teljesen élethűen haladtak.

Amikor megkérdeztem miért hajtják a modelleket motorral is, a következőket kérdezték vissza: " Tudom e, hogy egy ilyen hajón mennyi ember kellett a vitorlák kezeléséhez? Mondtam sokszáz. Jól mondom említették, mennyi szervó kellene a vitorlák kezeléséhez egy ilyen régi tipusú hajón? SOK! "
Itt a titok nyitja, tehát alkalmazkodni szükséges a makett üzemeltetési jellegéhez az elöirt feladathoz!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 23. - 21:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Antikos!

Erről a Rákóczi-házról tudok, sajnos arra még nem telt, hogy meg is látogassam, de terveim közt ez is szerepel, nem bszélve Tekiradagh megtekintéséről.

Jó ez az elektronikus levelezés, csak annyira testetlen, hogy nem jönnek elő, vagy rosszul jönnek elő a hangsúlyok. Nem úgy, mint az élőbeszédben. De azt hiszem, mi egyről beszélünk, csak az én kezdőségem az oka az esetleges félrehallásoknak. A nemzetközi szabályokról tudok, Káldi Gábor, közös barátunk révén értelmeztem is az F=-es kategóriát (vagy legalábbis azt hiszem), és elégedett is vagyok. Az "élethűség" követelményét sem valami merev "csak azért is" elv szerint próbálom körbejárni. Csak hogy tudd, mennyire nem veszem komolyan magamat, mondom el, hogy "pár" évvel ezelőtt is álmodoztam arról, hogyan lehetne ló maketettet csinálni. Nem robotot (bár némi elektronika kellett volna bele), hanem egy olyan mechanikai, pneumatikus szerkezetet, amelyek az izmok munkáját villanymotor helyett nyomásváltozással modellezik. Több ok miatt hagytam fel vele, de a második legfontosabb az volt, hogy egy ilyen makett nem áll meg a lábán. Mert nem lehet megtalálni azt a tömegközéppontot, ami mindig egyensúlyban tartja a szerkezetet, vagyis elektronikával kell kiegyensúlyozni, gyakorlatilag egy komplett számítógép kell hozzá. Robotot már csináltak, csak az nekem "más kategória". Nem tudom miért, ez egyelőre érzelmi hozzáállás.
Ilyen értelemben nekem "robot"-nak minősül egy vitorlás hajó, ha valójában propellerrel hajtják. Nem baj, sőt a működő ágyúkért még piszkosul irigylem is, csak én nem akarok ilyet csinálni.

Az én evezős gályámon látszódni fog a szerkezet. Ez már elég nagy kompromisszum. Mentségem, hogy a freskókon nem látszanak az evezősök. Viszont a szerkezetet igyekszem stílusában olyanra csinálni (ami látszik belőle) ami a kornak megfelel. Tehát alapvetően nincs bajom a kompromisszumokkal, csak lebegtetem a dolgot, hol húzom meg a határt. Ami - úgy érzem - egyéni dolog.

De ez is csak nagyképűség tőlem, már rég a satu mellett lenne a helyem, ehelyett itt jártatom a szám. Remélem, ez hamarosan megfordul...

Szeretettel
Katona Laci

Egyébként nem véletlenül Rodostó a nicknevem, de az nagyon off topic


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 23. - 21:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
bocs, az F=- valójában F7-es akart lenni


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 7:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves László!
Az a lényeg, hogy mindenki azt csinálja amit szeret!!!! Ezt nagyon komolyan kell venni!
Ezért érezted biztos ,miért irunk olyan óvatosan-megfontolva.
Bármikor és bármivel a jelenben és a jövőben állunk rendelkezésedre.
Miután nincs magyar modellező újság azért nem baj, most már ezekről a verseny dolgokról is van ismereted.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 12:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv a fedélzeten, Rodostó!

Azt hiszem nem baj, hogy magunkfajta "álmodozók" is vannak ezen a világon! Ismerős a dolog, én is hónapokig el tudok játszani fejben azzal, hogyan lehetne valamit megvalósítani... :lol:

De rátérek a lényegre: találtam néhány forrást, ahol hasonló témában már csináltak is valamit. Mindenekelőtt egy videó:
www.youtube.com/watch?v=WBHqXv6xxEA
(nem csak az eleje érdekes!)

Sőt, van aki gőzgéppel kombinálta az ötletet (itt is van videó és barátunk a lap alján bevallja, hogy jár az agya egy többevezős megoldáson is): http://www.crabfu.com/steamtoys/rowboat
Jól látható a relatíve egyszerű mechanikai megoldás - akár tovább is lehet fejleszteni!

Végül egy link, ahol egyik nagy szerelmem, a középkori gálya tervei találhatók meg:
http://www001.upp.so-net.ne.jp/a-sasano ... galley.htm
(na, ez melyik topicba való? vitorlás vagy motoros hajó????? :wink: )

Sok sikert!
ZF


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 13:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!


Most egy hétre eltűnök, de nem menekültök előlem.

Sajnos ez eléggé lehengerlő anyag volt. Nem is tudom, miért izgatnak ennyire a hajók, amikor alapvtően utálom a tengert (úgy a partján jó, de különben... de ez az én gyártási hibám) Elképesztő az evezős figura, el se tudom képzelni, hogyan működik. Az megnyugtató látvány volt, hogy ezek szerint a kétoldali meghajtás összehangolása az RC nyomogatásával nem is olyan lehetetlen feladat, tehát elfelejthetem azokat a bonyolult mechanikákat, amiket ezért találtam ki. Nagyon jó a gőzhajtás is, tényleg jó a mechanika. Az is jól esik, hogy azért még nekem is van mit keresnem ezen a pályán, mert ha a végén nem fogpiszkáló lesz belőle, mint a klasszikus viccben, akkor érdekes lesz a hajóm.
Talán, ha élünk száz évig, egyszer összefogással még ókori tengeri csatát is rendezhetnénk, hadd irigykedjen a világ...
Addig is nekem az a vágyam, hogy az evezős hajóval végigcsináljam a versenypályát (persze versenyen kívül) azt hiszem, az F2-es kategóriában, hogy a gálya kiemelt evezőkkel átsiklik a bólyák közt. De szép is lenne.

Na sziasztok, most ugyan nem sok remény van rá, de azért igyekszem úgy visszatérni ide, hogy a kudarcaimból okulva újabb segítséget kérhessek.

Navigare

Katona Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 15:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Úgy látszik ez az evezősdi nem hagy nyugodni... :lol:

Mivel izgatott az evező mozgása ill. a lapátok által leírt pálya, ezért gyorsan utánanéztem a neten, hogy is megy ez. Ime:
http://www.invernessrowingclub.co.uk/pe ... ykova.html

A kép alatti nyilakat nyomkodva kockánként lehet megnézni, mit is csinál egy világbajnok (ő meg csak tudja, hogy kell).

Szerencsénkre ott a vízpart, ahhoz lehet viszonyítani a mozgás fázisait. Ez bizony a húzás ill. a visszaemelés alatt nagyrészt vízszintesnek tűnik, csak némi eltérés van az előre- és hátra mozgás síkjában és persze a levegőben vízszintesre fordítja a hölgy a lapátokat, bár ez szerintem egyszerűbb modell esetén el is maradhat - kis léptékben sokat nem ronthat a hatásfokon, viszont némileg megnehezíti a lapátok vezérlését.

Jó tanulmányozást!
Üdv,
Z. Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 17:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Feri!

Még mindig itt vagyok, de milyen jól esik. Azt tudtam, hogy az evezők elnyújtott 0 mozgást végeznek, nem is untatlak azzal, milyen lépéseken keresztül jutottam el ehhez a mechanikához. Ami igazán lenyűgözött ebben a videóban (kockánként), hogy milyen finoman "csapódnak be" a lapátok a vízbe. Nahát ez aztán a feladat. Azt már Sry-nak is írtam, hogy az evezők elforgatását nem kalkuláltam be, és most kezdem úgy érezni, hogy nem is fogom, pedig 1:20 méretben ez látszik, úgyhogy még nem tudom.
Az a félelmetes a felvételen, hogy úgy néz ki, mintha a fickó (lehet, hogy nő? most elbizonytalanodtam), nem is egy magasságban tartaná a lapátokat, mégis nyilván nyílegyensen ment. Az én szempontomból viszont kissé aggasztó, hogy úgy tűnik, az evező hatásfoka annál jobb, minél közelebb van a vízfelszínhez. Gyanítom, ezt az ókorban is tudták. Vagyis itt lehetnek gondjaim a merüléssel, meg a hullámokkal. Hajaj...

A másik a sebesség. Eredetileg úgy gondoltam, hogy elég, ha két fix sebességet építek be (elektronikával), de amióta eldöntöttem, hogy nem lesz belülről szinkronizálva az evező mozgás, hanem két külön meghajtás lesz, lehetővé válik az, hogy egészen lassan induljon a gépezet. Ezen még majd akkor agyalok, ha már a mechanika működik, és azt kell eldöntenem, mivel hajtsam meg.

Bámulatos az az evezős robotocska, gőzöm sincs, hogy tudták így külön mozgatni a figura karjait, pedig oda szervó nem fér bele. És ráadásul a karok külön mozognak a törzstől! Kolosszális. Mázli, hogy én eleve lemondtam a figurákról... (Lehet, hogy valami trükk van benne? mindjárt megnézem megint.)

Nagy sok hála, és ha kedved támad versenyezni, ki lesz kész előbb az evezős hajójával, állok elébe. (Utálok versenyezni, de muszáj valami szabadonválasztott kényszert beépíteni a rendszerbe.)

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 24. - 17:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Megnéztem még egyszer az evezős videót, és most láttam, hogy bizony a lapátot mozgatják külön karral, nem a figurát. Ez nekem kellemetlen, mert azt jlenti, hogy talán illene 44 db kis embert betennem a hajóra, de ezt nem vállalom, pedig ugye könnyebb dolgom lenne, mert az egy oldalon ülő figuráknak egyszerre mozog a karjuk. De ezt most kihagyom.
Viszont az megint új tanulság, hogy a méretarány megválasztása azért is fontos, mert ahogy hullámzik a víz, dülöngél a hajó, nem biztos, hogy az eveők mindig beérnek a vízbe, amikor kéne. Vagy túlságosan belemerülnek, ami miatt megint gond van a szinkronossággal.
Egy barátom átküldött tegnap egy cikket a híres svéd gályáról (talán Vasa?), amin két sor ágyú volt a víz fölött, és mivel így a súlyeloszlás erősen rontott a stabilitáson, a hajófenékre több mázsa (tonna?) követ kellett rakni. Hogyan oldották ezt meg vajon a három, meg öt evezősoros gályákon, ahol az evezősök súlya kábé fele volt a "hasznos tehernek", vagy több? Kétolalt libegve a tenger fölött.
Most már tényleg megyek, szia.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 25. - 11:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Laci,

Mindenekelőtt jó pihenést! (mert remélem szabadság miatt tűnsz el...)

A miért fordult föl a Vasa és miért nem borul a triera meg a gálya kérdéshez két kép:

KépKép

Az elsőn egy viking drakkar, a másikon egy Vasa korabeli hajó, a Mayflower metszete látható (ami nem borult föl :lol: ).
Mellőzve a mindenféle nyomaték, inercia stb. számítást is jól látszik, hogy az ún. alaki stabilitása sokkal jobb volt a régi vizijárműveknek, mivel laposak voltak és a teher (az evezősök) szinte a vízvonalon ültek. Bezzeg a XVII. században a gallionok utódait már több fedélzettel építették és jó magasra pakoltak mindent, pl. az ágyúkat, a hajó keresztmetszete is inkább egy állított téglalapba fér bele, nem fekvőbe, mint a régiek. A Vasa pedig még impozánsabbra készült, jóval magasabb volt a Mayflowernél!
Ráadásul a tragédiához hozzájárult, hogy az oldalszél miatt erősen megdőlt hajó ágyúnyílásain befolyt a víz, tovább rontva az elvesztett stabilitást. A kb. 120 tonnányi ballaszt meg tudta a dolgát: amint a hajó súlya nagyobb lett, mint a kiszorított vízmennyiségé, csendesen a tenger alá kezdte húzni a svéd flotta zászlóshajóját...
Hozzáteszem még, hogy a régi vitorlákat gyakorlatilag csak hátszélben és háromnegyedszélben (raumban) használták, amikor az oldalra döntő erőkomponens nem túl nagy. A Vasa viszont teljes vitorlázattal bátran belement a félszélbe.

Szóval szerintem semmi gond a gályával: lapos, kismerülésű hajótesttel, vízvonal környékére tett mechanikával, könnyű evezőkkel kellően stabil lehet.

Üdv / Feri


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_35 2007 júl. 30. - 12:36-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség