A kékszalag verseny jó ötlet, már elég sokat gondolkodtam ezen a dolgon
és a véleményem a következő ez ügyben:
Motoros és vitorlás hajókat semmiképpen nem lehet egy verseny
keretében együtt versenyeztetni. Annyira eltérnek a hajók tulajdonságai,
hogy pillanatokon belül kialakul az őskáosz, és senki nem fogja tudni
éppen hol tart és mit csinál.
A "kék-szalag" jellegű versenyek túraversenyek, rally-k, így a motoros
hajókkal ritka unalmas lehet. 500-600 métereket megtenni egyenesen
motoros hajómodellel semmiféle kihívással nem bír, egy kérdés van
bírja-e az akku, vagy sem? Nálunk a tó a gátnál 320 m széles, eddig
egyszer futottam be ezt motoros hajóval egyenesen, de szétuntam
magam mire a végére értem.
Arról nem is beszélve, hogy a versenyzők egyéni képességei nem
számítanak semmit. Fogom a Robbe San Remo hajómat, beleteszek egy
150 grammos kefenélküli motort, egy 80 A-es szabályzót meg 4 cella
LiPo akkut és ezerrel levágtatom a távot egyenesen. Csak jól megépített
FSR robbanós hajó érnének a nyomomba. Ebben nem sok verseny lenne.
Egy dolog fog dönteni: kinek mennyi pénze van a hajó felmotorozására.
A vitorlások eközben csak poroszkálnak és akadályozzák a motorosok
mozgását. Ebbe már bele is van kódolva a balesetek, ütközések
lehetősége.
Szerintem motoros hajókat relatív szűk, de technikás pályán kell
versenyeztetni, ahol nem csak a buksza tömöttsége számít, hanem a
hajózási tudás is. Egy ilyen pályán a vitorlások gyakorlatilag
mozgásképtelenek, nem is tudnák teljesíteni.
A vitorlások "kék-szalag" jellegű túraversenye már más kérdés. Ebben
nagyon sok fantázia van. Viszont ennek is csak akkor van értelme, ha a
pálya trükkösen van kijelölve. Ezt próbálgattuk itt mifelénk, és ha
sikerült egy jó vonalú pályát megálmodni akkor nagyon jó volt. A
fordulópontokat úgy kell elhelyezni, hogy komoly kihívás elé állítsa a
a hajót és hajósát. Pl. kitaláltuk, hogy egy vízben elhelyezett tábla
legyen az egyik bólya. Erre ráfutni is nehéz volt, és szélárnyékos helyen
is volt. Volt olyan futam, amikot fél pályás előnyöm buktam el ennél a
bólyánál a szerencsétlenkedésem miatt.
A rosszul kijelölt pálya kapásból "megölte" az egész hajózást, mert
semmi kihívás nem volt benne, mentünk-mentünk-mentünk mint egy
rossz Szovjet háborús filmben, aztán egyszer csak vége lett. Na az ilyen
versenytől mentse meg a jóistenke az embert.
A másik, ami hamar nyilvánvalóvá lett és alkalmazni kell, hogy a "túrát"
fel kell szakaszolni. A túra hosszától függően 3-4 vagy akár 5 szakaszra.
A szakasz (etap) teljesítése után befutó van. Majd amikor a mezőny
összeért jöhet a következő szakasz. Olyan rendszerben mint a
kerékpárosoknál, vagy az autós rally-ban. Ennek nagyon egyszerű oka
van, ha valaki önhibájából, vagy azon kívül hibázik, műszaki gondja
van, vagy egyszerűen peches, mert pont neki elfogy a szél, akkor az
egész versenyének annyi ha egy vágtában megy az egész. Ezt pedig
igazságtalannak tartom. A szakaszolás lehetőséget ad a hibázó, peches
versenyzőnek a javításra, a műszaki hibák korrigálására stb....
Ezt így szakaszolva ki is próbáltuk, és jó volt, márcsak azért is, mert
így meg lehetett várni a lemaradt kollégát (vagy ha lemaradtam, akkor
megvártak

) és nem magányosan kellett bandukolni a vízparton,
hanem társaságban, beszélgetve. Nekem ez is szempont ha már
összejövünk.
üdv.:SRY