SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 17. - 11:00

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 248 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 07. - 13:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na igen, látszik a kis rés ami a furnérnál nagyon csúnya lesz.

Milyen szorítokat használsz?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 07. - 13:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A réteges-lemez illesztési problémák orvoslására ajánlom megnézni az oldal közepén lévő videót és nagy általánosságban az egész gép építését, mert az egész réteges-lemezzel van borítva. Hátha segít, bár ez repülő nem hajó!

http://www.retroplane.net/mg9a-maquette/page7.htm

Az elejétől:

http://www.retroplane.net/mg9a-maquette/page1.htm

Csak a videó:

http://www.retroplane.net/mg9a-maquette/enture.wmv


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 07. - 20:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Uraim, sziasztok!

Egy régi kínai mese szerint a Nagy Fal építésekor, ha az adott falrész műszaki átvevője a fal két köve közé tudta szúrni a kardját, az azon szakasz építéséért felelőst a nevezett falba szúrt kardra akasztották fel egy elegáns selyemzsinórral.
Így az illesztési résekkel valóban jó vigyázni.....

Néhány technológiai tapasztalat:
1., az előre kivágott 0.8mm-es rétegelt lemez darabokat kézben gyönyörűen előre lehet formázni (még a lehetetlen ív és alak is megmarad!!!), így a végső helyén nem kell iszonyú erőkkel formán tartani.

Kép

2., Az előre formált lemez rögzítését előre el kell "próbálni", hogy ne az epoxi öt perces kötésidejét tököljük el. A ragasztózott darab az alábbi képen látszó rögzítéssel precízen a helyére tolható (ha előbb helyesen reszeltük, formáztuk az éleit. Az ilyen vastagságú anyag is kitűnően ragad élben, ha a szorítókat átfedésbe tesszük a korábbi szegmenssel is.

Amúgy utána segít a csiszolás, műgyanta , esetleg glett. (Bár erre a felületre mahagóni kerül)

Kép

3., Mahagóni: Ma délután vettem 0.7 mm-est 1200 Ft/m2, de itt MINDENFÉLE furnérozásra, borításra való fa is kapható. Nincs minimális vásárolandó mennyiség, akár kisollóval is lehet menni!

Elérhetőségük:

http://fa-bau.hu/index.php?option=com_v ... mitstart=0

4. A pici szorítókat a budakalászi Brico-ban vettem, a kínai go-on (noname) barkácseszközök-szerszámok között találtam.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 6:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szép munka.

Sajnos a furnérnál más lesz a helyzet. Ott a legkisebb rés is látszani fog, már csak azért is mert alatta egy világos réteg van.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 8:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok

A test nyersen:

Kép

Kép

Következő lépés a fedélzet. (előtte a teljes gépészet tartói és belső festés, azt hiszem lamináló epoxival, biztos, ami biztos.)

A háttérben látszik a mahagóni. A fedélzet díszborítása adja magát, de az oldal kérdés. Törekedjek-e minél nagyobb darabok felragasztására, vagy csíkozzam fel cm-es szalagokra és azokat passzintsam.

Herrr Compot megjegyzésére reflektálva, lehet, hogy az oldalsó mahagóni borítás alatt a rétegelt lemezt lefújom mahagóni színűre. Bár az illesztések itt egyszerűbbek lesznek, mivel a rétegeltlemez már kész, teljes felülettel ad neki alapot.

jj

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 9:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Jenő :D

A hajó teljes hosszának megfelelő darabot vágjál le, ebből lesz majd a fedélzet.
A maradékot csíkozd fel 10 - 15 mm szélesen. (Szerintem a 15 mm elég, de lehetnek részek, ahol a 10 mm kell.)
A 0,7 mm vastag furnér elég vastag ahhoz, hogy az éleket szépen össze lehessen csiszolni.
Ha én csinálnám, akkor a furnérozandó felület közepénél húznék egy vonalat teljes hosszon, és attól borítanám két irányba. Az, hogy túl lógsz a fedélzet vagy a fenék rész vonalán, egyáltalán nem gond, mert szépen lehet csiszolni a mahagónit, és a fedélzet, illetve a fenék, ad egy pontos megvezetést.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 9:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
kiugrott matekosként és némi modellezés után azt mondom, hogy párhuzamos oldalú csíkokkal nem lehet szépen lefedni. Az orrnál az ívnek megfelelően az addig párhuzamosan futó csíkok vagy szét vagy össze fognak tartani (jellemzően széttartás lesz). Mindezt ugy, hogy pl egy széttartónál a kabin kezdete környékén picit egymásra csúsznak a csíkok.
Rádadásul a sima palánkolástól eltérően itt nem lesz lehetőség hátulról bejelölni mennyit kell levenni, a betoldásos rész ha nem illeszted 110% pontosan (mintában is! btw én is ott és ezt a furnért vettem) akkor látszani fog.

tudom, probáltam. igaz lényegesen ügyetlenebb vagyok mint te.
Ui számolj azzal is, hogy a furnért teljes felületen kell ragasztani, és leszorítani.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 10:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Viszont, ha jól saccintom, a mahagóni nem üveg, így a 10 mm széles csíkok oldalirányban is hajlíthatók a kívánt mértékben. Ez megoldja a szét és összetartás kérdését.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 10:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hajlítani igen, de csavarni nem fogod tudni.

Az egyszerűség okán fogj egy gömböt (labdát) és néhány karton csíkot (sima irólap nem túl jó). Hajlíthatod minden irányba a csíkokat, de mint minden rendes párhuzamos találkozni fognak és nem a végtelenben.

Én kisérleteztem azzal, hogy a kb a kabin közepétől beslicceltem a furnért, igy hátra egy darab volt, előre meg csíkok, de ez sem jött be, mert az össze tartó részeket furnérozásnál csak ugy lehet szépen megcsinálni, ha az átlapolt részeket egymáshoz rögzítve vágsz mert igy pontosan illeszkedő éleket kapsz. A széttartóknál meg elöl szélesebb csík kéne és visszavezetni a feladatot az elözöre. :)

Hidd el nem kötözködöm, csak elmondom én min mentem át. Ugyanezt a tervrajzot építettem 1:12ben (~78cm). Én csak abban bizom, hogy a laminálás majd eltünteti a réseket és nem lesznek láthatóak. Mert most nagyon azok. Nézdd meg a képeimet.

jj írta:
Viszont, ha jól saccintom, a mahagóni nem üveg, így a 10 mm széles csíkok oldalirányban is hajlíthatók a kívánt mértékben. Ez megoldja a szét és összetartás kérdését.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 12:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Nekem a vitorlásomnál az 5x100mm-es balsa csíkokban készült 2. réteg palánk nem jött be, nem lehetett szépen illeszteni. A hibák jobban látszottak, mint amenyire szép volt.

Ezért én most arra aszavazok, hogy a legnagyobb darabokkal dolgozz, színezett glettel töltsd a réseket, és a lapátkeresedhez hasonlóan utólag rajzold rá/mard bele a palánkmintákat. Végül gyanta és polír.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 12:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kedves Mamut, illetve Kedves Jenő :D :D

A palánkolás, ezen a szinten már külön tudomány.
Nem ok nélkül írtam, hogy pauszpapírra ki kell rajzolni a palánk léceit.
Nagyon furcsa csavart S betű alakú lécek is kellhetnek, ezért csak egyenként, szépen sorban lehet csinálni.
A mahagóninak megvan az a nagyon jó tulajdonsága, hogy ha nem komoly szögeltéréssel csatlakozik hozzá a következő darab, akkor ha nincs hézag, már nem is látszik a toldás helye.

A RIVA az a hajó, ahol minden pluszban ráfordított perc meglátszik a végeredményen.
Mondhatnám azt is, hogy ez egy vízválasztó.
Itt elválik az, hogy ki modellező, és ki az aki valóban épít.
Ez nem a NAXOS.
Ez nem minősítés, mert pont én vagyok az, aki nem szereti a "kezdő modell" fogalmat, de aki sikeresen megbirkózik ezzel a feladattal, az már szinte mindent meg tud építeni.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 13:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Így csinálja Pat Tritle:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=215695

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 13:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Köszönöm az építő jellegűeket!

A helyzetet csak fokozza, hogy topic-ot is nyitottam. Ez tényleg kötelez, végig kell csinálni, a lehető legjobb eredménnyel.

Azt hiszem, a mahagónizás az egyik végső stáció lesz. A tönkcsövek és a kormányok szerelvényeinek beragasztása előtt szükségessé vált az első, impregnáló festés a hajótest belsejében. Lamináló epoxit használtam és ha már sokat kevertem ki, az egész csiszolt test kapott egy réteget. (Legalább valami pótolja a sok elcsiszolt anyagot... :wink: A felületre használni tervezett ragasztóanyagok amúgy is valamilyen nem vízbázisúak, tehát a kötés szempontjából sem rossz alap az epoxi.
(Ha már így vízálló lesz a test, a gépészet is elkészül, tulajdonképpen mint hajótest teljesen funkcionális... Ez ám a csábítás! Talán egy kád-teszt is megeshetik a hétvégén, hogy erőt és lendületet adjon a továbbiakhoz)

T Manópapa!

Tehát a mahagónizás a borítandó felület középvonalában kezdődjön 1 db 10 mm-es csíkkal?

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 14:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
T. Manópapa

A laminálási illesztési problémákat nem orvosolná itt is a 10 mm-es csíkos diagonál palánkozás?

A neten található Riva(makett, modell) fotókat tüzetesen tanulmányozva, mintha a szépen sikerült darabok orr részénél így jártak volna el.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 08. - 14:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Az orrtól indulva nyugodtan haladhatsz diagonálisan.
Ha jól emlékszem, mire elérsz a feléhez, már majdnem vízszintes lesz, de lehet hogy az amit láttam, nem párhuzamos darabokból épült, hanem enyhén trapéz volt.
Most hogy le lett kezelve, én alkoholos filctollal felrajzolnám rá a diagonális darabokat.
Elég egyetlen csíkot vágnod akár rétegelt lemezből is, és azt feltenni rá, húzni egy vonalat, és a vonalhoz téve megismételve a végéig.
Nagyon tanulságos lehet.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 248 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség