Üdv. Mindenkinek!
Csak düllőre jutok ám a végén az újságjaimmal
Most jön Tamásbá Batumi-i látogatásának története, úgy, ahogy 1959-
ben a Modellezés hasábjain beszámolt róla. Az illusztráló fotó anyag
is Tamásbá munkája
Magyar modellezők a Szovjetunió Össz-Szövetségi BajnokságánEredeti megjelent:
Modellezés
1959. 7. szám 3-4. old.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3627805A Doszaaf meghívására Elekfy Ákossal Moszkvába utaztunk, majd a
Batumi-i tengeröbölhöz, hogy a hajómodellezést tanulmányozzuk és
végignézzük a bajnokság küzdelmeit.
Július 22-én megtekintettük a tusinói repülőtéren lévő modellkísérleti
állomást, ahol munkatársaival együtt –Mihail Vaszilcsenkó, régi jó
barátunk- szívélyesen fogadott, s mintegy 4 órás beszélgetés alatt
tájékoztatott bennünket a különböző modellezési problémákról. Még
aznap a Doszaaf tengerészügyi osztályvezetője –Fagyajev elvtárs-
fogadott bennünket és tájékoztatott a bajnokság lefolyásáról, valamint
idejéről. Kérésünknek eleget téve beleegyezett, hogy Elekfy a rádió
távirányítású verseny-hajójával versenyen kívül részt vegyen.
Moszkvában még sok tanulságos élményben volt részünk. A Szovjet
Flotta Napján láttuk a szárnyas „Rakéta” hajót 70 km/órás sebességgel
száguldani. Megtekintettük a városi vízi klubot, amely jól fel van szerelve.
A motorosok, evezősök, vitorlások és a modellezők részére megfelelő
műhelyt és vízi terepet biztosítanak.
Július 29-én indultunk a verseny színhelyére a Fekete-tengeri Batumiba.
Ott Alexej Trisin, valamint a Grúz Doszaaf szervezet vezetője Gluhovcev
és a Tengerészeti Osztály részéről Kulik elvtárs fogadtak. Közölték, hogy
a távirányítású hajók versenye délután 3 órakor kezdődik. Az idő
rövidsége miatt szállásunkra siettünk, s innen a verseny színhelyére az
Úttörő Parkba, éppen a verseny kezdetére.
A modelltípusok közül általában a rövid, szélestestű fordulékony hajók
dominálnak. Egyedül a moszkvai csapat egyik tagja versenyzett 1.40 m
hosszú yacht modellel. Az adó-vevő készülékek a nálunk is jól ismert
RUM-1-ek voltak.
Az adás stabilizálását kétféleképpen oldották meg. Az egyik módszer
szerint az adót az anódpótló közbeiktatásával a hálózatról üzemeltették.
(Elekfy idehaza is ezt alkalmazta.). A másik módszer szerint az adó
csöveit külön-külön látták el fűtéssel.
A hajtóművek kivétel nélkül elektro-motorok voltak. Általában az igen
jó teljesítményű és hatásfokú 24 V-os MV-30-as, valamint MV-50-es
repülőgép szervó motort használják.
...
..
.