SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 20. - 19:29

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 145  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 09. - 21:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Itt a csatornahajózásos videó:

http://videa.hu/play.php?v=tzpwyFsDW4lhu2qt
( A Canal Grande kutyafüle ehhez képest!) ( antiokos)

MÁS

T. Antikos!

Lassan alakulgat ez aversenyen való részvétel, de most már neki kell
állnom keményen a dolognak, mert ma is inkább amortizáltam a hajót
(lásd fenti videó), minthogy renováltam volna :D :D

üdv.: SRY
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 10. - 19:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Igy kell hátrafelé menni-kijönni a kikötőből.
http://www.youtube.com/watch?v=yfeMSV2a ... re=related

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 11. - 20:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Antikus kolléga nem is tudja mennyire ráérzett a dolgokra :D :D :D :D

A videón szereplő hajó vízsugárvektor kormányzású, nagyjából én is erre
jutottam pár napja amikor azon agyaltam, hogy miként is lehetne
megoldani ezt a tolatós gondot.

A hajózástechnikát ismerőknek sokat mond az, hogy KORT-GYŰRŰ. Ez
egy gyűrű ami a hajócsavar körül van. Ez egyfelől védi a csavart, és
javítja a hatásfokot.
Kép
Kép
Ez a Tatabánya motoros két csavarja, és Kort-gyűrűi.

A Kort gyűrűnek van egy bonyolultabb verziója is, amikor a gyűrű
mozog, és ezzel oldják meg a kormányzást. Ez egyféle kvázi
vektoros kormányzás, nagyon jó hatásfokú, de a kialakítás bonyolultsága
miatt csak ott alkalmazzák, ahol nagyon muszály.

Gondolom ebből már mindenki sejti, hogy mit követtem el ma. Bizony
bizony lebontottam a kormánylapátot, beszereltem egy új kormány-
tönkcsövet és készítettem egy mozgó Kort-Gyűrűt a Walrusra:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2033616

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2033615

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2033618

Ezzel már hátramenetben is van rendes korányzás, mivel hátrafele
is ugyanolyan vízsugár-vektor kormányzás van mint előre. Eddog ez az
elmélet, holnap ki is próbálom a tavon (most lett kész este kilenckor)

Ma megjöttek az új motorok is:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2033621
Friss, finom Multiplex 6 V-os 280-asok, gyárilag felrakott kondikkal,
minőségi hátlappal. Ebből nem verődik ki a csapágy.

És miért motorok többesszámban? :D :D :D :D
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2033613
mert itt épülget a második példány, ezt az állapotot 2 nap alatt
kalapáltam össze. Ugyan most bele van dobálva a hajótestbe egy
marék alkatrész, és van még meló vele bőven, de egy hónapom van rá,
és közben van mivel gyakorolni :D :D
;-) ;-)

üdv.:SRY

( Nem akartam, hogy megint az antiokos legyen a honlapon, igy most csak annyi: " Ez az egész kanfasztikus-fantasztikus!") :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 12. - 18:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Megvolt a teszt! Pontosabban dupla teszt sikeredett a mai kellemetlen
szeles, esős időben. Kicsit megáztunk a végére, a tó is haragosabbik
arcát mutatta, de ennek ellenére az kiderült, hogy a Kort-gyűrűvel
lehet tolatni, sőt még irányítani is a hajót hátramenetben. Azért ennek is
megvannak a maga korlátai , és ésszel kell a gázkart kezelni, mert
teljes gázon a ellenkező irányban dolgozó csavarnak olyan nagy a
precessziója, hogy ha kitör a tolatás közben az egyenesből, akkor már
nem lehet rendbeszedni az irányítást. Viszont negyed-fél gépnél egészen
jól manőverezhető hátrafele is.

A kort gyűrű további előnye, hogy előremenetben sokkal agilisabb
lett a hajó. Egészen kis gázadásnál is olyan jól kormányozható, mint
a hagyományos kormánylapáttal teljes gázon volt csak tapasztalható.
Érdekes módon a végsebesség csökkent kicsit (bár lehet, hogy a
hullámzás okozta érzékcsalódás miatt tűnik lassabbnak), de a vonóerő,
és a "gyorsulás" jobb lett. Láthatóan erősebb lett a hajó a gyűrűvel.

Egy hátrány is kiderült: ha felvesz valamit a hajócsavar és betekeri
(jelen esetben egy moszatcsomót sikerült) azt elég nehéz kipiszkálni a
gyűrűből, ezért legközelebb viszek csipeszt is.

A második teszt során az uszály vontatásához kreált új vontatókötelet
próbáltam ki. A kötél 66 cm hosszú, és a közepén van egy 40 mm
átmérőjű hungarocell gömb. A gömbben egy kis műanyag cső van
beragasztva azon szabadon szaladgálhat a kötél, a kötélen meg a gömb
előtt és mögött 1-1 cm-es csomók vannak, amik behatárolják a mozgást.
(ilyen hungarocell gömböt hobbiboltokban lehet kapni)

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2039571
A képen látszik is a dolog lényege. Álló, vagy hátramenetben haladó
hajónál a gömb nem engedi lemerülni a kötelet, és az nem tud a
hajócsavar közelébe kerüni, arra feltekeredni. A gömb mivel csúszik, és
elforog a kötélen vontatáskor nem befolyásolja az úszály mozgását.
A kötélhosszon kellett variálni, hogy ne tudjon a hajó alá kerülni, így
lett 66 cm.
Mikor hazajöttünk kidekoráltam a gömböt, hogy rendes vontatóbólya
fizimiskája legyen és felmálháztam a vontatóbakra.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2039567

Szeretem az ilyen kiegészítőket, mert nem csak a külalakot javítják,
hanem funkcionálisak is.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 12. - 18:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Ha már lenn voltunk nem lehetett kihagyni a csatornahajózást sem. Amúgy
is családi vállalkozásban szoktunk mostanában hajózni, én meg a gyerek
gyakorlunk, a hajót teszteljük, a feleségem meg kirándul, vagy
fényképez:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2039569
Ha nem esik, meg nincs hideg, akkor egészen jó családi program ez.

A csatornában kiderült a kort-gyűrű okozta plusz tolóerő jótékony
hatása. Találtunk egy kegyetlen nagy deszkadarabot, jo vastag is volt,
vagy 10-12 cm-es és jól át volt ázva. Még kézzel is éppen elég nehéz volt
tolni hegymenetben a csatorna áramló vizében, de a Walrus ezzel is
elboldogult. Igaz nagyon lassan de eltolta hegymenetben is, sőt még a
csatorna közepén is tudta tartani a tolóhajó kapitánya (mert nem én
voltam ám a "kormánynál")
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2039570

Akár az igazi tolóhajók :D :D

Ez meg csak egy érdekes kép:
Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2039568

A tolató menetekről készült videó is, kicsit megszerkesztem és
felrakom.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 12. - 19:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv SRY :D

Megmondom őszintén, én eleve a Kort gyűrűben gondolkoztam.
Igaz, még mindig a gőzmozdonyon dolgozom, de azért elkezdtem középső fiammal a Walrus-t is.

Üdv Manópapa :D

u.i: Úgy tudom, a rozmároknak nem árt meg az eső :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 12. - 22:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Manópapa írta:
u.i: Úgy tudom, a rozmároknak nem árt meg az eső :D


Ez így igaz :D :D Remélem a Walrus építéssel jól fogtok haladni, és
mielőbb vízre szállhat. A Kort-Gyűrű elkészítéséről is lesz leírás
hamarosan.

MÁS
Kész a vágott videó. Itt megnézhető:
http://videa.hu/play.php?v=hYhoNNDFrtrH60Ve

Van benne tolatás szólóban, bárkával, és van egy kis vontatás is a
vontatóbolyás kötéllel.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 13. - 8:47 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv SRY :D

Családi népszavazás eldöntötte a kérdést.
Megyünk a ligetbe Május 10.-én. :D
Ha belehúzok, meglesz a meglepim is nektek.
Ugyan versenyezni nem fogunk veletek, de HAJÓZNI IGEN!!!

Üdv a fedélzeten!
Manópapa
:D

( Más sincs jobban készen igy kérjük vegyél részt a versenyen.) ( A sok adó megnehezíti a próbát, a versenyt nem!)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 13. - 8:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv mindenkinek.

Kérdés! Lett végül is elfogadott (házi szabványa) a Spriger Class-nak?
Vagy csak megközelítő méretek, és mindenki a saját feje után megy?

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 13. - 21:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egyenlőre mindenki a saját feje után megy, bár szerintem némi
szabványosságot be kéne vezetni, mert csak úgy mérhetőek össze a
hajók. Igazából ezekkel a hajókkal az a legjobb szórakozás ha
dolgoztatjuk őket, pontosabban minkafolyamatokat modellezünk,
mitálunk. Ez esetben pedig az azonos feladat elvégzéséhez felhasznált
idő mérése az objektív értékelés alapja. Ezért legalább a vízvonal
alatti részek és a hajtás elemeinek kellene valamelyest egységesnek
lenni. Hossz-szélesség-merülés, akkumulátorcellák száma, motor
típusa, hajócsavar mérete, és a kormánylapát felülete. Ezeket kellene
valamely határok között tartani (pl. vízvonalhossz 320-360 mm közötti)
Így van azért bőven alkotói szabadság, de azért a feladatok megoldása is
összemérhető.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 13. - 21:49 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Megkértek, hogy rakjam fel ezeket a fotókat, a hozzájuk tartozó
tartalom meg később jön:

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2050631

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2050634

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2050633

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/2050636

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: tolóhajó
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 13. - 23:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
egy jó ötletem támadt ennek a tolóhajónak a hasznosítására ,nekem
van akertek alatt a Sajó foolyón két kis tó amolyan holt ág néhány éve
egy szabályozáskor jött létre lehet hogy én is megépítem ezt a hajót és
az elejére valami gereblye szerűt kreálva le lehetne vele tologni a tóról mindenféleuszadékot most csak egy mocsárjárót szoktam rajta múködtetni de még annak sem használ ha nekirohan egy két nagyobb uszadékfának


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 14. - 11:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Visszatérnék egy pillanatra a füstgenerátorokhoz (lehet, hogy ez megérne egy külön topikot???)

Szóval, találtam két otthoni fusira is alkalmas megoldást:

Kép

Az elsőhöz a rajzot egy angol modellező kollega leírása a alapján próbáltam elkövetni. Ez egy elektromos megoldás (szerintem zabálja az energiát :lol: ) A lényege, hogy keresni kell egy üvegcsövet és egy olyan üvegrudat, ami olyan szorosan illeszkedik bele, hogy azért még mozgatható legyen. A cső és a rúd közötti rés ugyanis kapillárisként fog működni - azaz a kémcsőbe töltött olaj felemelkedik a két üvegfelület között. A csövet kívülről betekerjük ellenálláshuzallal (amit pl. habvágáshoz használunk). A kémcső aljára olajat öntünk (az angol kollega szerint a Johnson bébiolaj kiváló! :D ), majd belemerítjük a cső-rúd komplexust úgy, hogy a kapilláris hatás eredményeképpen az olaj a rátekert ellenálláshuzal magasságába jusson. Ezek után csak áramforrásra kell kötni (mondjuk 12V) és hamarosan füstölni fog a szerkezet. Ha működik, akkor beépíthető a kéménybe.

A másik megoldás "energiatakarékosabb" mert nem kell hozzá delej. Egy kis izzó faszéndarab egy edényke aljára, fölé pedig terpentinnel átitatott üvegszálból készült szalag. A léghuzatot egy házi készítésű ventillátor szolgáltatja. Jó föstölgést - csak le ne égjen a hajó!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 14. - 14:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdvözlet mindenkinek :)

Úgy látszik, az én hajóm, pont bele fog férni a háziszabványba.
Az úszó test hossza 320 mm, a szélessége 110 mm, a lapátkerék ház nélkül.
Tervezett merülése 45-50 mm.
Ami az eltérés, az az, hogy ennek két párhuzamos kormánylapátja van, illetve nem hajócsavar, hanem lapátkerék meghajtású.
Lehet hogy önálló osztályba kellene sorolni? :D
Minden esetre, nekem tetszik. :D

Rajzaim még nincsenek róla, de ha valakit érdekel, szívesen megrajzolom, és elküldöm SRY kollégának.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 16. - 21:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tartózkodási hely: Nagykanizsa
Sziasztok!
Milyen csiga kell a tolohajóhoz?
Most tudok hozatni Sylkátol csak nem tudom milyen kellene, jah nekem a csigát 3-as tengelyre kellene feltenni. Esetleg ha nagyon muszály rendelhetek hozzá tönkcsövet is de azt csak végső esetben gondoltam.
Válaszokat előre is köszönöm!
Szebusztok!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 145  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség