SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 10. - 9:09

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 145  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 26. - 19:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv Mindenkinek!

Már rá is lógattam a logót a Walrus-ra. KÖSZI SRY.
http://kepfeltoltes.hu/view/080426/2008 ... es.hu_.jpg
Valahogy így néz ki (remélem nem ázik le). Papírbolti fóliára van nyomva amit direkt tintasugaras nyomtatóhoz árulnak. Ne lepődjetek meg ha magas árat mondanak egy A/4-es lapra. :?

T. SRY
Sikerült kiötleni valamit a hal etető bárkával kapcsolatban?

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 26. - 21:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv mindenkinek.

Kezd végre hajó formát ölteni. :D

A kémény...
http://5mp.eu/honlapkepek/manomodell/05 ... jo_022.jpg
Igaz, eredetileg két kormánylapátot terveztem, végül csak egy lett.
http://5mp.eu/honlapkepek/manomodell/05 ... jo_023.jpg
Már csak két lapátkerék, némi kiegészítés, és a végső díszítés hiányzik.
Minden esetre, családom már tűkön űl, hogy május elsején ünnepéjesen vízre szálljon. :D
http://5mp.eu/honlapkepek/manomodell/05 ... jo_024.jpg
http://5mp.eu/honlapkepek/manomodell/05 ... jo_025.jpg
Végül, köszönöm SRY-nak, ANTIKOS-nak és B Lacinak a buzdítást és segítséget, mert "Hajózni, muszáj." :D

Megjegyzem, annyira bele szerettem, hogy a télen megépítem nagyban, és Gőzgéppel.

Mégegyszer Üdv Mindenkinek.
Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 6:17 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Manópapa írta:
Kedves Sry!

Elakadtam a hajómmal.
Kaptam egy kétcsatornás távirányítót, / TECHNIPLUS ACOMS AP-227 /
A leírásából sajnos nem derül ki, hogy a vevő része hány voltos.
A gyári csomagolásból eleve hiányzott a tápegység doboza, csak a csatlakozó van rajta. Piros és fekete színjelzéssel. Gondolom, a fekete a + pólus.
Próbáljam ki 6 Volttal és lesz ami lesz?
Üdv Manópapa :)


T. Manópapa!

Ahogy látom már a többiek meg is válaszolták a kérdésed, míg én
elvoltam az emberi aljasság tanulmányozásával. Minden úgy van, ahogy
a Kollégák kifejtették!

Én csak pár apróságot fűznék hozzá:

A távirányító rendszer vevő oldala (RX vagy Receiver) az elektronikai
elemek jellege miatt 5V-os üzemfeszültségről működik. Ez egy elméleti
érték és a vevők túlnyomó többsége a 4...6 V feszültséghatárok között
vígan elmuzsikál.

Azt viszont mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a 4 V környékén
már vételi zavarok, üzemkiesés és hasonló problémák következnek be,
így az elfogadott legalacsonyabb üzemfeszültség a 4,8 V. Ez alá
nem mehet a vevőtelep kapocsfeszültsége.

Tehát a gyakorlatban használatos vevőoldali tápfeszültség 4,8-6V. Ez a
rendelkezésre álló akkumulátorokkal és elemekkel az alábbi módon
oldható meg:
1.) 4 x 1,2V = 4,8V (ez 4 db. NiMh, vagy NiCd cella soros kapcsolásban)
2.) 5 x 1,2V = 6V (Ez 5 db. NiMh, vagy NiCd cella soros kapcsolásban)
3.) 4x 1,5V =6V (ez 4 db. alkáli elem soros kapcsolásban)

Külön szempont a vevőakkumulátor kapacitása. Ugyanis terhelés
hatására a kapocsfeszültség leesik, ezért fordulhat elő, hogy az adó
közelében lévő modell teljesen jól irányítható, majd eltávolodva vételi
zavarok lépnek fel. Ilyenkor a kis kapacitású vevőakkumulátor miatt
vételi képességromlások jelentkeznek. Ezért kell "lesétálni" a
távirányító berendezést.

A feszültségesést a szervok üzemeltetése okozza. Nyugalmi állapotban
minimális az áramfelvétel (~5 mA), de működés közben ez drasztikusan
megnő, ha még terhelés is van a szervókaron (márpedig normál
üzemben van), akkor az áramfelvétel már 0,5 A körül mozog, ami 100
szoros növekmény. Esetleg két-három-több szervó együttes működtetése
pedig már igen komoly áramfelvételle, és ezzel feszültségeséssel jár.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 6:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A megfelelő üzemelési feszültség biztosítására ezért kellően nagy
kapacitású vevőoldali akkumulátor kell. Alapszabály , hogy a vevőakku
tovább "bírja" mint a modell hajtómotorjait üzemeltető akku. Hajón
ez nem gond, mert a súly nem olyan fontos szempont. 1000-2000
mAh-s 4 cellás vevőakkumulátorok tökéletesen megfelelőek
bármilyen úszó modellbe.

A laposelem szerintem egy csapda :!: Ugyanis abban 3 cella van, és
ez 4,5 V üresjárati feszültséget tud szolgáltatni. Üzemben ez hamar
4 V alá szaladhat és akkor baj van. Minimálisan 4 cellás vevőoldali
akkumulátorra lenne szükség. Ez a 4 cella lehet alkáli elem, vagy
NiMh , NiCd akkumulátor is. Az akkuk tovább bírják, és a feszültség-
esés is kisebb rajtuk, mint az elemeken.

Most nézzük a csatlakozókat:
A vevő egyes csatlakozó slotjain 3 vezeték csatlakozik.
Kép
Ebben is van egy kis csalafintaság! A három vezeték színek szerint:
Fekete: (-)
Piros : (+)
Fehér : Jel
Ez tiszta sor, azt gondolnánk sok magyaráznivaló nincs rajta. PEDIG VAN!
Sőt :!: A pozitív vezeték mint látható középen helyezkedik el. A jel is
egyébként (-) "polusú" (ha lehet egyáltalán ilyet mondani). Tehát ha a
szervócsatlakozót fordítva dugjuk be véletlenül akkor nem történik
semmi. Szó szerint, mert a "jel" felcserélődik a (-) -al az az a szervó
100%-os kitöltésű jelet kap és nem csinál semmit, de ami sokkal jobb
nem is romlik el semmi a hibás csatlakoztatás miatt.

Viszont léteznek ilyen csatlakozók is:
Kép
És ezt bizony simán lehet úgy csatlakoztatni a vevőhöz, hogy a pizitív
vezeték a jel, vagy a negatív vezeték helyére csatlakozódik. Ez az az
eset amikor a vevő azonnal tönkremegy. Ha szerencsénk van
akkor még javítható, ha nincs akkor eldobandó. :!: :!: :!: :!:

Lehet azt mondani, hogy "...majd odafigyelek a csatlakoztatásra..." és
ez helyes is, de én is csatlakoztattam már ilyen csatlakozót rosszul a
vevőhöz, annyi is lett neki. Nem reklámoztam, hogy mit "alkottam" mert
ennyi év modellezés után ez nem igazán "jó reklám". De tény, hogy
bármikor bárki elszúrhatja.
A megoldás az az, hogy a vevőakkumulátor csatlakozója is olyan legyen
mint a szervóé , csak a jel (fehér) vezetéket ki kell kötni. Így kizárt
lesz a rossz csatlakoztatás, a vevőnk meg biztonságban érezheti
magát.

"röviden" ennyit a vevőakkumulátorokról. (mi lenne ha hosszan írnám
:roll: :twisted: ) Remélem nem volt túl unalmas.

Vannak ennek a témának még egyéb apró trükkjei, de már nem akarok
visszaélni a türelmetekkel.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 7:05 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Akkor nézzük tovább ezt a "villanyos" témát:

gtoth írta:
A szabályzó még homály, de majd tisztul :) Néztem a bolti oldalakat, és ott a szabályzókat. Ez egy kefés (szénkefés?) motor, a "brushless" szabályzók nem jók hozzá. Így van ez?
A következő, hogy a szabályzók egy jelentős része LiPo akkuhoz való. Az itthoni tölthető ceruza akkuk NiMh akkuk. Akkor ez a csoport is kilőve. Így van ez?
Találtam egy ilyet:
JES 006 Méret: 18 x 14 x 5 mm Súly: 1,5 / 6 g Gyártó: Jeti
Szabályzó 4-8 cellás NiMh, NiCd és LIPoly akkukhoz is, illetve 300-as villanymotorokhoz. Motor fékezési lehetőség. Folyamatos áram: 6A. Maximális rövid idejű áram: 8A.
Ez pl. jó lenne? Vagy egy hasonló?


A 280-as motor "kefés" motor (brushed) ezért kefés motorhoz való
szabályzó kell hozzá. Sajnos ezek az olcsóbb mocikák nem szénkefések,
hanem bronz. Az autósok használnak ilyen kis méretben is szénkefés
motorokat, de azoknak horror az ára. Tehát "kefés" szabi kell.
A LiPo akku kezelésének feltüntetése a szabályzón csak azt jelzi, hogy
a szabályzóban van egy védelmi elektronika, ami nem engedi mélykisütni
a LiPo cellákat. Ugyanis a LiPo cellák túlmerítés esetén tönkremennek.
Az ilyen szabályzók a NiMh és NiCd akkukat is kezelik gond nélkül. A
dolog fordítva nem igaz. Ha nem kezel LiPo-ta szabályzó akkor NiCd,
NiMh-val megy, de LiPo-t nem szabad rákötni.

A JES006 szabályzó pont jó lenne a 280-as motorhoz, de itt van egy
gond. Ez egy repülős szabályzó és ezért nincs rajta hátramenet. A
hajóban viszont ez elengedhetetlen. Egyrészt mert a versenypályán
kötelező a hátramenet, másrészt ha véletlenül beszalad a hajó a
nádasba akkor vagy reverz, vagy úszunk érte :D :D :D :D :D

gtoth írta:
Elektronikai kérdések tovább.
Hogyan vannak kötve a hajón belül az alkatrészek?
Tehát van egy akku. Ebből kap ellátást a vevő, a motor, ??? Szóval ez hogy van? Ha van Valakinek egy erről szóló rajza, és azt feltenné, nagyon megköszönném :)


Majd keresek egy ilyen grafikát.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 9:50 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ha szépen sikerül a tolóhajó és már unjátok egy kicsit az
úsztatgatását , akkor itt egy újjabb prodzsekt ötlet:

Kép

Azon azért elgondolkodtam, hogy ha a Walrus részletrajzai vagy 10
oldal, akkor ehhez a teknőhöz mennyit kéne csinálni? :D :D :D

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 18:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Egy gyors kérdés: van még olyan Valaki, aki gyakorlatilag nulla képzettséggel/tudással csinálgatja a hajót?
Ma rájöttem, hogy ha eltérek az eredeti tervektől, akkor személyesebb lesz a hajó, de a változtatott részeket nekem kell 'megterveznem'. A felépítményen változtattam egy kicsit, de nem volt egyszerű. Ennek megfelelően minden elismerésem Sry, hogy ezt a tervet és dokumentációt összeraktad!

Továbbá...
Sry, azt írtad, hogy: "ha véletlenül beszalad a hajó a nádasba akkor vagy reverz, vagy úszunk"( Senki nem úszhat modell után, EBBŐL MÁR VOLT HALÁLOS FULLADÁS MODELLEZŐ RÉSZÉRŐL!!! )
Ez a reverz az adón lévő reverz? Vagy én nem tudok ismét valamit?

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 20:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv SRY :D
Köszönöm a felvilágosítást.
A 4,5-ös laposelem csak addig kellett, amíg a kormányszerkezetet összeraktam. Van 4db 2700mA-es aksim, majd arról fog működni, csak helyszűke miatt, a kormányszerkezet helyes oldalirányára volt szükségem.
Így is, fejjel lefelé kellett beépítenem a szervót, mert a tolórúd nem fért volna el másképp.
Kicsit nyakatekerten fogalmaztam meg, de hát ez van. :D

Az új projekt viszont tetszik. :D
Nem tudom, itt Ráckevén mit szólnának hozzá vízirendészeink.
Valószínűleg dobnának egy hátast.

Az igazság az, hogy én inkább a kikötői vontatók és halászbárkák kedvelője vagyok, mint a hadihajóké, bár az első világháborús hadihajóink nagyon tetszenek.

A következő projektem, továbbra is a mozdony, azután a halászbárkám, de az már gőzzel.
Közben persze fiaim nyaggatására, kénytelen vagyok belemélyedni repülés elméletbe is. :D
Minő szerencse, hogy csak hárman vannak.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 20:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv SRY :D

Mit szólsz a lapátkerekesem nevéhez?
"GÖDÉNY" :D Logónak pedig a balsán lévő pelikán emblémára gondoltam.
Nekem, tetszik.
Manópapa.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 20:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv SRY!

Tetszik az uj projekt ötlete, de ha lehet építsünk valami elektromos "gyorsasági" hajót. Erősebb motor (akár 3fázisu is) nagyobb csavar, és kb:400mm hosszú. Balsából.
Mit szólsz?

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 21:03 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Manópapa!

Csak egy pár Gödény (vagy pelikán, vagy mi , szerintem ember nincs
aki meg tudja különböztetni őket így karikatúrán)

Kép
Kép
Kép
Kép

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 27. - 21:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Joeskac!

Nálam a váltógazdálkodásban egy repülőgép következik,
pontosabban egy csomó kis unalmas részlet jön most. Régebbi tervek,
szerkezetek apróbb hibáinak javítása, üzemeltetési tapasztalatok
alapján szükséges változtatások kidolgozása. Ez aztán az igazi
rabszolgamunka. Sem nem látványos, sem nem inspiráló , de legalább
macerás és nagyon unalmas.

Olyan hatalmas dolgokra kell gondolni, hogy a mocsárjáró siklólécének
áttervezése, a VP-1 vízszintes vezérsíkjának átalakítása stb...stb...

De ha már felemlegeted a versenycsónakok ügyét majd megint
előszedem a San Remo-t, azon még rengeteg munka van. Volt régen
egy kis egyszerű, de szép vonalú motorcsónak modell, Csavargó,
vagy Vagány vagy valami hasonló volt a neve. Abból kiindulva igen
jó kis gyors hajót lehetne kialakítani.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 28. - 7:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
De ha már felemlegeted a versenycsónakok ügyét majd megint
előszedem a San Remo-t, azon még rengeteg munka van. Volt régen
egy kis egyszerű, de szép vonalú motorcsónak modell, Csavargó,
vagy Vagány vagy valami hasonló volt a neve. Abból kiindulva igen
jó kis gyors hajót lehetne kialakítani.


Üdv SRY!

Az építést azért említettem, mert a hadihajónál felvetetted az új projekt ötletét. És hát ezt nem lehetett kihagyni. :)

Tehát várjuk a motorcsónak terveit.

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 28. - 8:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ugy 30 eve az akkori uttorohazban en epitettem egy Csavargot :P :P
Sajnos meg kepem sincs rola, nem hogy a hajo....
4,5 voltos laposelemmel ment, elinditottuk a medence egyik oldalan, aztan futas korbe, hogy tul kifogjuk :P


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 ápr. 28. - 8:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Gyula megmentette a helyzetet! Mert ha biztos a "csavargó" név akkor
hamar megtalálom a tervrajzokat, mivel katalogizálva van az a "pár"
(párszáz) darab. Ha ven név nem kell átnyálazni több doboznyi rajzot,
csak célirányosan elővenni :D :D :D :D :D :D :D Mindjárt meg is
teszem.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 145  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség