.
..
...
A megfelelő üzemelési feszültség biztosítására ezért kellően nagy
kapacitású vevőoldali akkumulátor kell. Alapszabály , hogy a vevőakku
tovább "bírja" mint a modell hajtómotorjait üzemeltető akku. Hajón
ez nem gond, mert a súly nem olyan fontos szempont. 1000-2000
mAh-s 4 cellás vevőakkumulátorok tökéletesen megfelelőek
bármilyen úszó modellbe.
A laposelem szerintem egy csapda

Ugyanis abban 3 cella van, és
ez 4,5 V üresjárati feszültséget tud szolgáltatni. Üzemben ez hamar
4 V alá szaladhat és akkor baj van. Minimálisan 4 cellás vevőoldali
akkumulátorra lenne szükség. Ez a 4 cella lehet alkáli elem, vagy
NiMh , NiCd akkumulátor is. Az akkuk tovább bírják, és a feszültség-
esés is kisebb rajtuk, mint az elemeken.
Most nézzük a csatlakozókat:
A vevő egyes csatlakozó slotjain 3 vezeték csatlakozik.

Ebben is van egy kis csalafintaság! A három vezeték színek szerint:
Fekete: (-)
Piros : (+)
Fehér : Jel
Ez tiszta sor, azt gondolnánk sok magyaráznivaló nincs rajta. PEDIG VAN!
Sőt

A pozitív vezeték mint látható középen helyezkedik el. A jel is
egyébként (-) "polusú" (ha lehet egyáltalán ilyet mondani). Tehát ha a
szervócsatlakozót fordítva dugjuk be véletlenül akkor nem történik
semmi. Szó szerint, mert a "jel" felcserélődik a (-) -al az az a szervó
100%-os kitöltésű jelet kap és nem csinál semmit, de ami sokkal jobb
nem is romlik el semmi a hibás csatlakoztatás miatt.
Viszont léteznek ilyen csatlakozók is:

És ezt bizony simán lehet úgy csatlakoztatni a vevőhöz, hogy a pizitív
vezeték a jel, vagy a negatív vezeték helyére csatlakozódik. Ez az az
eset amikor
a vevő azonnal tönkremegy. Ha szerencsénk van
akkor még javítható, ha nincs akkor eldobandó.

Lehet azt mondani, hogy "...majd odafigyelek a csatlakoztatásra..." és
ez helyes is, de én is csatlakoztattam már ilyen csatlakozót rosszul a
vevőhöz, annyi is lett neki. Nem reklámoztam, hogy mit "alkottam" mert
ennyi év modellezés után ez nem igazán "jó reklám". De tény, hogy
bármikor bárki elszúrhatja.
A megoldás az az, hogy a vevőakkumulátor csatlakozója is olyan legyen
mint a szervóé , csak a jel (fehér) vezetéket ki kell kötni. Így kizárt
lesz a rossz csatlakoztatás, a vevőnk meg biztonságban érezheti
magát.
"röviden" ennyit a vevőakkumulátorokról. (mi lenne ha hosszan írnám

) Remélem nem volt túl unalmas.
Vannak ennek a témának még egyéb apró trükkjei, de már nem akarok
visszaélni a türelmetekkel.
üdv.:SRY