SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 01. - 21:43

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 júl. 27. - 19:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Többen érdeklődtek már privát, illetve telefonon, hogy mi van velem. :D
Nem modellezek :?:

Az igazság az, hogy szükségem volt egy kis kikapcsolódásra, feltöltődésre, mert az iskolai szakkör nagyon lemerített, közben pedig elkezdődött a nyári programom, a Péntek Esti Korzó.

Azért a munka így sem állt le, csak épp nem hajóépítéssel foglalkoztam, hanem fiaim kedvéért, és persze némi üzleti megfontolásból is, ostromgépeket terveztem és építettem.
Akik ismernek, tudják hogy mennyire szeretem a fát mint anyagot, és hogy mennyire tudok bánni vele. :D

Íme az eddig elkészült arzenál. :D

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Igaz, ez nem hajóépítés, de ha megjöttem a nyaralásból, újra indul a Columbia projekt, illetve készülni fog végre Gödény III. is, immár gőzgéppel. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 júl. 28. - 8:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Ámen!
Jó nyaralást!
Tamásbá


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 16. - 14:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Mint kedvenc klasszikusom mondá egyszer egy kabaréban Honthy Hanna belépőjére, - "Újra itt :!: :!: :!: "

Ahhoz hogy egy kissé vissza rázódjak a kerékvágásba, elővettem a svéd kikötői őrhajómat, és nekiálltam a rendberakásának.
Az első úsztatások gyakorlati tapasztalata az volt, hogy kicsi a kormányfelület, így azt kétszeresére növeltem, valamint kapott egy új réteg lakkot, mert volt egy enyhe szivárgásom is.
Egyúttal megkapta végleges színét, ami már inkább jellemző egy érett fa hajóra.

A puding próbája persze az evés, így ma vízre tettük fiaimmal a szabadstrandon.


Kép

Első nekifutásra árboc nélkül, kipróbálva a kormányzás hatékonyságát, ami kifejezetten jó lett a nagyobb felületnek köszönhetően.

Kép

Szél persze épp hogy csak lengedezett. :D

Kép

Megjegyzem, a rendbetételhez új árboc, vitorlarúd és vitorla is tartozott, ergo, nem unatkoztam két napig. :D

Kép

Itt már egy kicsit vitte a szél is.

Azon kívül, hogy fiaim egy jót strandoltak, megvolt a külön haszna is a hajózásnak.
Persze ez azzal jár, hogy építhetem tovább. :D :D :D

1) A latin vitorla bár mennyire tetszik, nem a legjobb választás.
Meg lehet szokni, és lehet vele hajózni is, de nem egyszerű annak ellenére sem, hogy a vitorlát nem kell állítgatni.
2) Az oldal irányú sodródást ki kell küszöbölni valahogy, mert ez a nagyon lapos hajótest csúszik a vízen ha oldalszele van.
A holland jahtok vízbe ereszthető oldal uszonya itt az összkép miatt szóba sem jöhet, mert nagyon elütne a hajó jellegétől, így valószínűleg holnap kap két uszonyt a gerinccel párhuzamosan.
3) A vitorlázatot átalakítom osztottra, vagyis a kutterekre jellemző bumfás fővitorlát kap egy kisebb orrvitorlával. A vitorla kezelő szervó be van építve, csak be kell kötnöm.
Remélem hogy szerdán újabb próbára kerülhet sor.

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 17. - 7:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Eldőlt a kérdés. :D

Kartonpapírból kivágtam a vízbe ereszthető uszonyt, és nem is rossz látványként, tehát ez lesz a mai program.
Ugyan akkor, az eredeti árboc megtartása mellett, készülnek az új vitorlák is.
A fok is bumfával lesz szerelve, ezért néhány vezető gyűrűt kell készítenem, de ez nem baj.
Képek majd később.

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 18. - 19:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Teljes a siker az új vitorlázattal.
Az oldal irányú sodródást még nem sikerült kiküszöbölnöm, de a hajó nagyon szépen úszik így is.

Kép

A fő vitorla kialakítása esetleg szokatlan lehet másoknak, pedig történelmi hagyományai vannak, ráadásul töredéke kötélzet kell a kezeléséhez, ami lényeges szempont volt.

Kép

Kép

Meglepő volt, hogy mivel a túlpart felől kaptuk a szelet, minden indulásnál széllel szemben kellett hajóznunk, ami eleinte nehezen ment, de fél óra múlva fiaim már lepipáltak. :D

Kép

A háttérben látható csövek, és bóják kerülgetése volt a cél.
Elsőnek Benyó teljesítette sikerrel, ő a legkisebb, de utána azért sikerült megmutatnom nekik, hogy az öreg is tud valamit, mert én a változatosság kedvéért néhány fürdőzőt kerülgettem, nem kis örömükre.

Kép

A nap csúcspontja azonban a VIZA volt.

Kép

Kép

A holnapi és holnap utáni események miatt kötött ki a Híd lábánál, mert ez lesz a VIP vendégek helye.
Utána visszakerül a Malom öbölbe.

Visszatérve vitorláshoz, indokolt az uszony megépítése, bár így is nagyon kezelhető.
Ezen felbuzdulva fiaim már rágják a fülem a következőért. :D

Üdv Mindenkinek.
Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 19. - 10:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Manópapa!

Szép lett a vihornya! Gratula hozzá!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 20. - 7:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
sry írta:
T. Manópapa!

Szép lett a vihornya! Gratula hozzá!

Üdv.: SRY


Üdv Mindenkinek :D

Először is köszönöm az elismerést. :D

Tegnap megtörtént Hajómalmunk hivatalos átadása, ünnepléssel, lampionos vízi karnevállal, részünkről pedig hajózással. :D

Kép

Kép

Ez a makett, bárki csinálta, nagyon szép és igényes munka.
Csak gratulálni tudok hozzá. :D

Kép

Fiaim a "nagy" mellett.

Kép

Kép

Ez a Duna Baráti Kör hajója.
Volt aki megtapsolta a mienket. :D

Kép

Ez pedig a következő lesz.
:D

Marci kikönyörögte magának, így most készíthetem neki az anyagot, meg a rajzokat.

Üdv Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 21. - 19:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek

A mai napom eléggé vegyes volt mind érzelmileg, mind pedig munkailag, így nagyon sajnálom azt, hogy fényképező gép nélkül maradtam itthon, mert fiaim és Andi Pilisszentkeresztre ment rokon látogatni, illetve vásározni.
Sajnálom ezt azért, mert a legutolsó bejegyzésemben megemlített, és képen megmutatott hajót sikerült oly mértékben előkészíteni fiamnak, hogy szinte már csak csiszolni és palánkolnia kell.
Ettől persze idén már nem valószínű hogy vízre lesz téve, de sok olyan finomságot tudtam volna mutatni rajta, ami miatt ez a topik egyáltalán elindult.
Ma végignéztem az indulástól kezdve az összes bejegyzést, és azt látom, hogy félnek az emberek ettől az építési technológiától, pedig szerintem ez az igazi.
Vissza tekintve egy kicsit, ezelőtt három évvel a Modellismo Naval fórumára regisztrálva, azt láttam, hogy Spanyol és Portugál modellező kollégáink, szinte nem is építenek másként.
Idő közben a velük való levelezés alapján kialakult baráti viszonynak köszönhetően, nagyon sok rajzot, építési leírást kaptam, köztük nem egy igazán különlegeset, így 2010 A Fa hajóépítés éve nem fog véget érni december 31. -én, bízva abban, hogy itthon is sikerül feléleszteni ezt az építési formát.
Holnap nem leszek itthon, megyek családom után, mert csak - csak hiányoznak, de hétfőn teszek fel képeket is.

Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 23. - 21:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Manópapa!!!

Nagyon szép hajó amit a fiad kinézett magának!
Mivel a Paulóval kicsit elakadtam :( én is elkezdtem építeni egy pár hete valami nagyon hasonló hajót!!
Írhatnál kicsit többet a hajóról tőkesúlyos vagy fenéksúlyos, vitorla mind vezérelt vagy csak részben???
Mekkora méretben építed meg??

Én ezt vettem meg magamnak a rajzok miatt és háromszoros méretben építem meg!!

http://shop.modell.hu/product_info.php? ... s_id=35574

Nagyon várom a képeket a hajódról!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: képek
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 23. - 21:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa!

Rakjál fel sok képet, ritka öröm nézegetni amiket csinálsz:) Láttam a lapodon pl. a lapátkerekes hajó lapátjait és azt sem tudom hogyan csináltad! Hátha a képekből tanulhatnék:)

köszi

Zs


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 aug. 24. - 5:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Beri írta:
Szia Manópapa!!!

Nagyon szép hajó amit a fiad kinézett magának!
Mivel a Paulóval kicsit elakadtam :( én is elkezdtem építeni egy pár hete valami nagyon hasonló hajót!!
Írhatnál kicsit többet a hajóról tőkesúlyos vagy fenéksúlyos, vitorla mind vezérelt vagy csak részben???
Mekkora méretben építed meg??

Én ezt vettem meg magamnak a rajzok miatt és háromszoros méretben építem meg!!

http://shop.modell.hu/product_info.php? ... s_id=35574

Nagyon várom a képeket a hajódról!!!



Szervusz Gábor :D

Szép az a hajó, bár ahogy jobban megnéztem, mint ha vegyes típus lenne. (Néhány hasonló típusból válogatták össze.)
Az alapja a kutter, csak a vitorlázatát egyszerűsítették.
Attól persze az úszástulajdonságai megmaradtak, ami nagyon jó.

A galeón, amit fiam kinézett magának, már három éve kint van a műhely falán, mert már rég tervbe volt véve.
Az eredeti hajó 11,25 méter hosszú. Hasonlóan a Svéd kikötői őrhajóhoz, ez is nagyon alacsony építésű, és fenéksúlyos.
A távirányítása 4 csatornával, teljes vezérlést kap.
A mérete 625 mm hosszú orr árboc nélkül.
Mivel ez segéd motoros, egy 25 mm átmérőjű három ágú csavart kap.
A motoros meghajtás ekkora hajónál csak arra való, hogy szélcsendben ki lehessen hozni a partra, így szabályzó nem kell, csak az előre illetve hátramenet.
Három csatorna kell magának a hajónak a működtetéséhez, a negyedik pedig a vitorlák fel és leeresztéséhez lesz használva.
KBT és B Laci tengeralattjáróiban használt menetes orsós rendszer erre tökéletesen alkalmas.
Képeket majd rakok fel róla, de jelenleg kihasználva a jó időt, inkább hajózunk fiaimmal. :D
Tegnap például kifejezetten jó szelünk volt.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 12. - 9:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

Az utóbbi időben kissé visszavonultam, mert első sorban ház körüli, másodsorban pedig tanulmányi okokból rendesen le voltam terhelve, de azért az élet nem állt meg. :D
Az elkövetkező időszakban két fő projektem lesz.
Az első, és talán a legnagyobb érdeklődésre számot tartó a COLUMBIA III.
folytatása, a másik pedig fiam által kiválasztott vitorlásunk.
Mivel a két hajó építési technológiája nagy mértékben hasonlít, így párhuzamosan fogok velük haladni.
A Columbiának önálló topikja van, így azt ott fogom folytatni, de a vitorlásunkat itt, mivel klasszikus fa hajóról van szó.

Kezdjük a fa építés elméleti részével.
Aki ismeri Marjai Imre "Történelmi Hajók Modellezése" című könyvét, sok részlettel találkozhat benne, de ez egy új építési szemlélet.
Ennek a technikának Spanyol és Portugál barátaim a mesterei, éppen ezért igyekszem itt bemutatni az ő munkáikat is.

Hogy is néz ki egy fa hajó :?:

Kép

Ez egy vázlatos rajz, ami a szerkezet felépítését mutatja.

Kép

Ez pedig már a gyakorlati modell.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 13. - 7:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Üdv Mindenkinek :D

A tradicionális fa hajóépítés a gerinc lefektetésével kezdődik.
Ez eddig világos mindenkinek.
A gerinc azonban nem fésűs, mint azt a hazai modellezés hagyományos építéstechnológiájában megszokhattuk, hanem egy hosszú gerenda, esetenként és a hajó adottságaitól függően több egymásra épített darab, lásd Columbia, amire külön külön épülnek rá a bordák.
A borda távolságokat külön külön közdarabokkal állítják be, és azután egy rögzítő gerendával, a gerinc teljes hosszán lerögzítik.
Ennek a megoldásnak az a gyakorlati előnye, hogy a bordatávolságokkal menet közben lehet korrigálni az esetleges pontatlanságokat.

Modellező szempontból ezt a sorrendet egyszerűen megfordítják, és a bordákat sorban leteszik egy sólyára, majd arra építik rá a gerincet. :D

Kép

Kép

Kép

Ezeken a képeken nagyon jól látni az építés menetét, eleganciáját, de ami a legfontosabb, az a pontosság.
Nagyon könnyű a bordák gömbhéj szerkezethez való csiszolása, valamint a gerinc egyenességének a pontos beállítása.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 13. - 10:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Akkor nézzük a bordaépítés menetét. :D

Az előzőekben mutatott hajót egy Spanyol barátom építette múzeumi makettként, aminek ráadásul nincs fedélzete, így a bordák látszanak.
Az én vitorlásomnak, ahogy Columbiának is, van fedélzete, így a borda kiépítettsége nem annyira fontos, (úgysem látszik) ergo, egyszerűbb megoldást választottam.

Kép

A borda rajz.
A mérethelyesség érdekében annyi rajzot nyomtattam, ahány bordára szükségem van, illetve egyel többet, ha esetleg a későbbiekben fénymásolnom kellene. :D

A bordák anyaga 5 x 20 mm méretű fenyőléc.

A rajzon ceruzával bejelöltem a léc méretét, majd összeállítottam a rajzon.

Kép

Kép

A sarkok 0,8 mm vastag rétegelt lemezzel vannak megerősítve.
A középvonal bejelölése után, a bordarajzból kivágott sablonnal körbe van rajzolva.

Kép

Kép

Kivágás és csiszolás után a borda belső íve már könnyen kirajzolható.

Kép

Ha valaki megelégszik a munka eddigi minőségével, és a belső tér elég tágas, akkor itt meg is állhat, mert erre a bordára már lehet palánkolni.
Én azért tovább megyek. :D

Sokszor hallom, olvasom azt, hogy ez a technológia időigényes.
Megjegyzem, eddig a pontig fényképezéssel együtt, nem telt el a kezdéstől 30 perc :!:

Kép

Végül a kész borda beépítés előtt.
Megjegyzem, a galeonom ugyan nem fésűs gerinccel épül, de a bordái igen. Így megspórolom a közdarabokat és a gerinc belső leszorító darabját. Erre azért van szükség, mert ez a hajó meglehetősen lapos építésű, és kell a belső tér.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 szept. 13. - 11:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kanyarodjunk egy kicsit vissza a Spanyol modellhez.
Ígérem, érdekes lesz. :D :D :D

Kép

A palánkolás menete.
Eddig minden úgy megy, mint ahogy mi megszoktuk, de ami érdekessé teszi majd, az a klinkerpalánkolás megoldása.

Kép

Minden sor felrakása után, a bordába becsiszolja a következő léc helyét, így nagyon szép egyenletes palánkolást kap, ami egyenletesen fekszik az alatta lévő sorra, lényegében hézag nélkül.

Kép

Kép

A végeredmény pedig ez, belülről is látszik a klinkerpalánkolás.

Kép

A fenékdeszkázat helyére tétele után, a kész munka magáért beszél.

Kép

Mivel itt nincs fedélzet, ráadásul múzeumi makett, itt nagyon lényeges a bordakiképzés.

Folyt. köv:

Manópapa :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 80 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség