Kedves Gábor,
Ha már elárultam hogy mit tömtek a fejembe valaha, akkor azt hiszem nem kerülhetem meg, hogy ne kotyogjak bele a kérdéseidbe...
1) Kapacitás értékek: nyugodtan használd az antikos által javasolt 47nF-os kondikat nagyobb kefés motorokhoz is. Ezeknek az a szerepe, hogy a motor (pontosabban a kefék és a kommutátor között keletkező szikrák) által keltett nagyfrekvenciás zavarokat kiszűrjék, mivel ezeket gyakorlatilag rövidrezárják. Ezt meg is teszik motortól függetlenül. Azt már csak mellesleg teszem hozzá, hogy a felhasznált kerámia kondik értékének tűrése 20-30% is lehet, szóval eleve erősen tájékoztató jellegű az adat, amit rájuk írnak...
2) Bejáratás: ennek az a szerepe, hogy a kefék és a kommutátor (az a hengercikkekre osztott izé ott belül) összecsiszolódjon, mivel ezeknél az olcsó kis motoroknál ezzel a kutya sem foglalkozik. Nyilván sokkal szebben fut, ha a bevitt energia egy része nem arra fordítódik, hogy köszörüli a keféket (ez a művelet tovább növeli a meleggé váló veszteségeket). Hallottam már olyan javaslatot is, hogy mindezt desztillált vízben végezzük, de szerintem ez felejthető. Az esetleg hasznos lehet, ha a végén sűrített levegővel kifújjuk a keletkezett port a motorból (kompresszor, ha nincs akkor tüdő), vagy esetleg befújunk egy jó adag kontakt sprayt a keféknél a lyukon amíg el nem kezd folyni a túloldalon. Bár ez utóbbival nem árt csinján bánni, mert peches esetben a lé a kenőanyagot (ha van) is kioldja a golyóscsapágyból (ha van).
3) Árammérő: itt visszakérdeznék... jól sejtem, ha azt gondolom, hogy digitális műszerrel mértél? Ha igen, akkor rossz hírem van: az "ugrálás" akkor is megmarad, ha tövig koptatod a keféket. Ennek elsősorban a szabályzó (ha volt az áramkörben), másodsorban már megint az a fránya kommutátor, meg a kefék az okai (illetve a háttérben a motor tekercselése, mint induktivitás, de nem akarok túl mélyre ásni). A szabályzó szép nagy impulzusokat termel - gyorsan hozzáteszem, hogy ez a dolga! - de a szikrák (kondi ide vagy oda) sem hagyják abba a zavarimpulzusok sorozatgyártását. A digitális műszernek meg van egy rossz szokása: nem folyamatosan mér, hanem bizonyos időközönként (azért elég sűrűn!) mintát vesz, aztán megmondja hogy "most mennyi". Ha analóg mutatós műszerrel mérsz, akkor jobb a helyzet, ott u.i. a mechanika tehetetlensége kisimítja az ugrabugrát, ugyanúgy mint a motor, az sem veszi észre, hogy egyenáramú létére milyen jelekkel táplálják...
Ha valakinek van oszcilloszkópja, azzal remekül meg lehet nézni, hogy milyen randa jelalakok futkosnak kis áramkörünkben...
)
Üdv / Feri