SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 14. - 18:56

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 145  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 12. - 19:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ma egy kicsit faragtam az úszódarun is. Az még egyáltalán nem biztos,
hogy elkészül a versenyre (jó lenne), de ha nem csinálgatom akkor
biztosan nem készül el soha :D

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3866970
A kezelőház kapott egy kipufogót, így az is eldőlt, hogy diesel motoros
daru lesz, nem gőzüzemű. Meg elkészült 80%-ban a kezelőházra
szerelt hajólámpa is.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3866976
Még minden fémszínű, mert nincs lefestve, majd ez is szürke lesz
mint a kezelői ház. Ez a reflektor lényegesen eltér egy bizonyos
momentumban a tolóhajó lámpájától.....ez működni fog :D :D :D
Világítani fog. Egy 200.000. mCd-s szuperfényes fehér Led-lesz benne
és ez a lámpatest billenthető, forgatható. Így az apró kis részletek
(forgócsap, elektromos kábel stb..) nem csak díszítőelem, hanem
funkcionális alkatrész.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3866969
Foncsor meg üveg még nincs, mert amíg nem jönnnek meg a
ledek nem lehet legyártani. Az elektromos kábel már a helyén van, ez
lesz a pozitív, a negatív pólus maga a lámpaszerkezet....ha már zézből
van :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 14. - 19:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Üdv. Mindenkinek!

Olyan kedvet csináltatók a tolóhajóknak, hogy elkezdtem én is csinálni. Kinyomtattam a Walrus rajzait, a hajó test már kész is. Átnéztem a fórumon a hozzá szólásokat, de nem találtam arra vonatkozó adatot, hogy milyen sebeséggel illik a tolóhajó modellnek menni. Ha tudtok adatot legyetek szívesek megírni.

Üdv. fecó 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 14. - 19:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia!

(háát, igen. így kezdődik a dolog... ;))
Sebesség. Nekem 280-as motor van benne ami 30-as csavart hajt. 6db ceruzaakku. Így tudna vágtatni, de az inkább a 'vonulós' hajó. Viszont van benne erő 1-2 rakott bárkát tolni.
Vannak videók is, azokon látni.

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 15:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Sry!

A távírányitón melyik csatornán legyen?
1. A kormány (célszerű a 2-es?)
2. A motor fordulata (célszerű a 3-as?)
3. Előre, hátra menet (a kapcsoló)
Légy szíves adjál tanácsot.

Üdv. feco 1.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 21:31 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdvözletem !

A tolóhajók sebességéről sokat nem lehet tudni, de pl. a Ganz által
gyártott kikötői tolóhajók legnagyobb holtvizi sebessége 20.4 km/óra
volt. Ezek viszont elég áramvonalas hajók, így a doboz szerű
springereknek olyan 15 km/ó körüli holtvizi sebességet saccolok.
A hullámkép nagyon félrevezető, mert pont a dobozszerű kialakítás
miatt elég nagy hullámokat gerjesztenek kis sebességen is.

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3914421

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... id/3914420

Ezek a PÉTER és PRÁGA nevű kikötői tolóhajók (boxerek). Nem valami
nagy sebességű szerkezetek, mégis olyan hullámokat gerjesztenek
mint egy óceánjáró.

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 15. - 21:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A távirányító mondhatni mindenki személyes szférája. Kinek hogy
esik jól úgy állítja be. Ráadásul ahány típus annyi féle a csatornák
kiosztása, nem is beszélve az olyan készülékekről ahol ez tág határok
között változtatható. Így azt, hogy melyik csatorna például a gáz-csatorna
elég nehéz megmondani, mert Pl. a Graupner adón MODE 2 üzemmódban
a 3-as, a GWS adón is a 3-as, a régi Graupneremen a 2-es, a
Multiplexen meg a 4-es :? :? :? Erre se szabvány se semmilyen
előírás nincs, így a gyártók össze vissza variálják.

Én annak vagyok a híve, hogy hajómodellnél a bal oldalon van a gáz
a jobb oldalon meg az oldalkormány. Természetesen ez esetben a
hajóban előre-hátra menetes hajós vagy autós szabályzó van.

Ha repülős szabályzó kerül a hajóba akkor a bal oldalon a gáz, jobb
oldalon az oldalkormány, és az átkapcsoló is a bal oldalra kerül. A
bal oldali irányítókart teljesen balra (vagy jobbra, kinek, hogy tetszik)
tolva kapcsol át hátramenetbe, és így adagolható a gáz is.

Üdvözlettel: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 16. - 18:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
T.Sry!

Távírányítóval kapcsolatba köszönöm a tanácsot. Én az utolsó bekezdés, repülős szabályozojára vonatkozó leirás szerint fogom bekötni.
A modellhajó sebességére nem adtál egyértelmű választ, vagy én nem értem a példabeszédet.
Úgy képzeltem el, hogy az derül ki, mondjuk a modellhajó sebessége 3 km/h körül van. Ezt átszámítva 50 m/perc, 50000 mm/perc.
Jó volna tudni, hogy a bolti hajó csavarnak emelkedése mennyi?
Ezt is csak feltételezni tudom, hogy 20 mm körüli.
50000:20=2500 tehát 2500f/p motor kelenne egy slip nélküli hajtáshoz.
Mennyi a modellhajónál a slip?
Az én nagy motor csonakomnál 37 %.
Hasonló ez a modellhajónál?

Tehát a kérdések:
- a hajómodell becsült sebessége km/órába
- a hajómodellekhez kapható hajó csavarok emelkedése
- mennyi lehet ezeknél a csavaroknál a slip

Üdvözlettel feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 16. - 21:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Feco 1 !

Igazad van! Egy hajós embernek a fentinél sokkal kimerítőbb és
alaposabb választ kellett volna adnom. Elnézést kérek.

Tehát:
A modell sebességét a főkivitelhez képest a Froude-féle modelltörvény
alapján lehet meghatározni. Ezt nem a modellezők kedvéért találták
ki hanem a hajómérnökök vízcsatorna kisérleteinek eredményeit e szerint
kell átültetni valós méretekre. Mint a repülőgépeknél, a hajóknál sem az
alaki-formai hasonlóság a lényeg, hanem az áramlástani hasonlóság.
Ezt az áramlástani hasonlóságot a repülőgépeknél a Reynolds szám
adja meg, a hajóknál ehhez hasonló a Froude-féle modelltörvény. (csak
sokkal bonyolultabb, mert tapasztalati képlet :? ) Szóval ha a hajónk
sebessége pl 20km/óra (ami nagyjából megfelel egy tolóhajó holtvizi
sebességének) és a kicsinyítés mértéke 1:20 (mint a mi kis Springer
osztályú hajóinké) akkor némi számítás és grafikonon vonalazgatás
után kiderül, hogy ennek a hajónak a méretarányos sebessége 1,315 m/
sec, az az 4,73 km/óra.

Tehát Fecó 1 Kolléga inspirálásra sikerült kiszámolni a Walrus
méretarányos sebességét :D Megmondom őszintén ezt magamtól
soha nem számoltam volna ki. De erőt vettem most lustaságomon :roll:

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2008 szept. 16. - 22:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 16. - 22:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A Springerre ajánlott hajócsavar átmérője 25 mm, emelkedése 13 mm
(Graupner 2307.25L típus). A szakirodalom szerint a modellcsavarok
átlagos csúszása 20% körüli. Így ha minden igaz az arányos sebesség
eléréséhez (vm=1,315 m/sec, H=13 mm, S=1,2 mellett) 7.283. 1/min
fordulatszámon kell dolgoznia a csavarnak.

Ha megnézzük a választott 280-as motor adattábláját, akkor azt
láthatjuk, hogy a 7000 1/min körüli fordulaton a legjobb hatásfok
alatt vagyunk némiképp (40 % körüli a hatásfok, ami egy kefés motornál
egyáltalán nem rossz), az áramfelvétel kicsi (4 A. körüli) a motor
normál terhelésen dolgozik, így nem nagyon melegszik.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 17. - 8:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Elnézést kérek két dolog miatt:

1. akiknek nem válaszoltam eddig arra, hogy szívesen feldolgoznák a két gőzölős füzetet

2., ha nem megfelelő a topic a gözölésre a moderátor :lol: :lol: helyezze át őket a helyükre...

Sajnos jelenleg a munkám annyira leköt, hogy nem igazán van energiám írogatni...

A lényeg, sorban mindenkinek szívesen odaadom a két füzetkét hogy a maga módszererével feldolgozhassa, csak majd én is kérek az elektronikus archívokból...

Másik dolog. Megtaláltam mégegy könyvecskémet, ami érdeklődésre tarthat számot. Igaz ezt jobban féltem az előzőeknél 8) 8)

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A könyv lényegileg egy irányváltható négyhengeres oszcillációs gözgép + kazán elkészítését tárgyalja, a technologiai lépéseket képekkel, szöveggel ábrázolva. Kitér a mérési módszerekre, ideiglenes rögzítésekre, stb...

Valamint 1 db kétoldalas A2 méretű tervrajz lapon minden lényeges lerajzolva...

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 17. - 8:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Téged ( IS ) nagyon szivesen " meghallgatunk " mindenütt, igy nem lesz áthelyezés és köszönjük tájékoztatásodat, várjuk a következőt!

antikos-moderátor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 17. - 18:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
T.SRY

Köszönöm a kimerítö választ a kérdéseimre.
Beszereztem az alkatrészeket, folytatom a hajon a munkát.
Azért lenne még kérdésem, de ez szorosan nem függ össze a további munkával.
Nem akarom az idödet és a figyelmedet a verseny szervezésétől elvonni, a kérdéseket meghagyom a verseny utánra.

Üdvözlettel feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 18. - 8:02 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
feco 1 írta:
Azért lenne még kérdésem, de ez szorosan nem függ
össze a további munkával.


T. Feco 1!

Jöhet az a kérdés, egy kis agytorna mindíg jót tesz a reszelés-hegesztés
stb... közben. Nem hátráltat az ilyesmi, sőt inkább segít.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 22. - 19:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tisztelt Fórumtársak!

Újabb szakaszba ért az "Öcsi" építése. Sok egyéb, kellemes és kellemetlen dolog után végre ma eljutottam oda, hogy kaptam 2-es dörzsárat, 2-es menetmetszőt, 2-es bicikli küllőt amit Manópapa személyesen hozott nekem -külön köszönet érte- és végre megvettem talán a város (Bp) utolsó 2 darab 25-ös Graupner hajócsavarját. :lol:
Próba képpen, kínomban, korábban, vettem komplett tönkcsövet hajócsavarral. Nos egetverő szégyen egy gyártótól, hogy még a kínai minőségnél is képesek rosszabbat csinálni. :cry: (Az előző mondatomat legfelejebb Antikos kolléga kivágja.) Aztán próbából másol, vettem egy ugyan olyat, ugyan attól cégtől remélve, hogy csak az az egy darab a "sz...r", de nem, ez is ugyan olyan pocsék volt.
Nos eszterga híján a "pocsék"gyártmányból csináltam tönkcsövet. Szerencsémre a "gyártmány" tengelye 1,8mm volt és a menet "mángorlással készült rá. A cső hosszabb volt mint ami kell. A végein található műanyag illesztő "dugókat" meg szépen "feldörzsöltem" kettesre. Aztán a bicaj küllőre vágtam egy kettes menetet és végül a 25-ös Graupner csavar. Na ez így már nem kalimpál. :lol:
Már csak be kell építenem. :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 22. - 20:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Eszem ágában sincs kivágni!
Sajnos a Graupner hajós dolgok finoman szólva nem valami precizek. Ugyanez vonatkozik más cégekre is.
A félkész hajókból több heti kemény munkával lehet valami alkalmasat csinálni.
A legnagyobb rekordot egy complett vitorlást gyártó cég vitte el!
A kormány vezérlését teljes mértékben rosszúl építették fel, magyarúl igy gyárilag nem lehetett használni!
A javítás, teljes átalakítás 8 órát vett igénybe két főnek!
Közben, a modellért elkértek hatalmas összeget, abban a tudatban, hogy egy teljesen kész modell kerűl a felhasználóhoz, vagyis a fiamhoz, balatoni nyaralás elött két nappal!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 2173 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 145  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség