RedCar írta:
Ez a horgonyszerű valami mi célt szolgál ennek a tolóhajónak a hátulján?
Több képen is láttam hasonlót. Lassításhoz van?
T. RedCar!
Ez egy sima rögzítőhorgony. A folyami hajókon nincs akkora jelentősége
a horgonynak, mint tengeri hajón, mivel a folyami hajó ritkán áll nyílt
vizen horgonyon. Általában uszályok, önjáró uszályok szoktak
horgonyon állni pihenőben, a géphajók parti műtárgyhoz kötve
állnak.
Viszont horgony minden hajóra kell! Ezt előírja a hajózási szabályzat is,
a hajó össztömegének megfelelő horgony meglétét. Normál esetben
egyébként elől és hátul is van horgony, legfeljebb nem ilyen jol
látható előkészített formában. Az ilyen vetésre előkészített horgony
elsősorban havária esetére van ott, hogy meg lehessen fogatni vele a
hajót géphiba, kormányműhiba esetén. Természetesen ez is csak
egy lehetőség, mert erős sodrásban elszabadult hajó, akármilyen
horgonyról leszakítja magát.
Folyami üzemben a horgonyt ritkán használják, viszont a horgonygépet
annál többször. Az tulajdonképpen egy gépi csörlő, ami nagyon jó
szolgálatot tesz nyűgözéskor, kikötéskor, szerelvény összeállításkor.
A horgony drága alkatrész, és konnyű elveszteni, így nem szívesen
hajigálják a vízbe. Bár Német hajósok, főleg önjáró uszályon,
rendszeresen csinálják, hogy felmennek pár tíz métert mielőtt horgonyt
vetnének. Aztán a horgonyláncon eresztik le a hajót a sodrással a másik
önjáró uszály mellé. Így ha ki kell állni, mert a másik hajó elmenne,
vagy kissebb pozícióváltás van rakodásnál, akkor a horgonyon felhúzzák
a hajót víz ellen, elmegy a másik, aztán visszaeresztik. Így nem kell
főgépet indítani a kissebb manőverekhez.
üdv.:SRY