SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
2010: A Fa Hajóépítés Éve http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=1095 |
Oldal: 1 / 6 |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 03. - 15:51 ] |
Hozzászólás témája: | 2010: A Fa Hajóépítés Éve |
Üdvözletem Mindenkinek ![]() "Új év, új élet" mondhatnám, pedig nem erről van szó. Azok, akik közelebbről ismernek, vagy ismerik eddigi munkáimat, tudhatják hogy szívügyemnek tartom a fa hajóépítést. Ami azonban igazán aktuálissá teszi ennek a topiknak a létrehozását, az egy könyv, amit hajós barátaimtól kaptam ajándékba, mégpedig a Tiszai fahajók építése. Ez a könyv, egy kordokumentum, mert az utolsó élő "hajóács" mutatja be az általunk csak "bőgőshajónak" ismert bárka építését, szerkezeti elemeit és karbantartását. A könyv, önmagában csak egy könyv, még ha szép, vagy hasznos is, de a könyv mellé kaptam egy felkérést is, mégpedig egy modell megépítésére, kedves kapitány barátunknak ajándékba, hiszen idén megy nyugállományba. ![]() Mivel a "bőgős" hajó nem motoros, nem is vitorlás, hanem lóvontatású, így nem tudtam eldönteni hol lenne a helye a fórumon, ugyanakkor, a szakkörön belül épülő evezős is fa építésű, így a kettőt együtt szeretném kitárgyalni, ezzel sem terhelve a "sólyateret". ![]() 2010 tehát legyen a Fa Hajóépítés éve, ezért minden idekapcsolódó hozzászólást, fényképet, rajzot, gyűjtsünk ebbe a topikba. Egyúttal szeretettel várok minden kedves érdeklődőt is. ![]() Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 03. - 21:22 ] |
Hozzászólás témája: | |
"A fa hajó építése Bevezetés A fa hajó neve, egyszerűen "hajó". A sleppet, vagy uszályhajót, itt egyszerűen "vashajónak" hívják. Bárkának csak a haltartó hajót mondják, mégpedig azt, amelyik halászat közben a csónak mellé van kötve, míg a nagy halasbárkák neve lovasbárka. A lovasbárkát nem viszik magukkal a halászatra hanem mindig otthon, a part mellett áll kikötve. A fahajót sohasem nevezték uszálynak vagy sleppnek, mivel nem csak a vontató kötélen járt, mint emez, hanem teher alatt önállóan, minden vontatókészség nélkül is ereszkedett a víz sodrán lefelé orr és farok kormányai s egyéb eszközei segítségével. Önállóbb tehát mint a "vashajó", mert ez vízzel ellen is, vízzel is mindig sleppszálon jár. A fahajó, régmúlt idők gyermeke, mikor az egyedüli vontató erő az emberi, vagy állati erő volt. De éppen ez tette olcsóvá a rajta való szállítást, hogy vízzel, vagyis lefelé, terhelt állapotban a maga emberségéből, illetve a víz sodrával haladt mint a tutajok, és csak sűrgős esetekben nyúltak a rajta lévők evezőkhöz, vagy folyamodtak a fahajózás vége felé a motoros vontatók segítségéhez. Megépítésénél tehát egyik legfontosabb szempont mindig az volt, hogy könnyen, s veszély nélkül lehessen vele ereszkedni." Ennyit a könyv bevezetőjéből. ![]() Az, már most világos, hogy a nyelvezete ugyan kissé idejét múlt, de mind kultúrtörténetileg, mind néprajzilag érdekes és fontos. Az a tudás, amit pedig tartalmaz, ma már nélkülözhetetlen. Jóideig eltart majd mire feldolgozom, mert nagyon sok korabeli fényképpel illusztrált, és sok sok rajzot tartalmaz. ![]() Folyt. köv: Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 08. - 12:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Tegnap Pesten járva, sikerült meglátogatnom kedvenc "Faáru boltomat" és ez itt nem a reklám helye, de megjegyzem, két méteres szálakban csomómentes borovi fenyőt, ritkán kapni. Az árakról már nem is beszélve. ![]() 5 x 10 mm folyóméter/ 58 Ft.- Az 5 x 30 sem került többe 130 Ft.- nál. ![]() Ha belegondolok hogy a Paco modellnél az 5 x 3 mm 90 Ft. / méter, akkor ez nagyon baráti ár. Ott is hagytam néhány ezer forintot, mert a szakkörnek anyag kell. ![]() Ha valakit érdekel a pontos cím, privátban megírom, mert ez valóban nem a reklám helye. Üdv Manópapa ![]() |
Szerző: | Jabag [ 2010 jan. 08. - 12:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szerintem meg de igen, a jó minőségű árut megfelelő áron áruló üzletek megérdemlik, hogy itt "szűk" körben egymás között reklámozzuk őket. Én kérem szépen a bolt címét, nevét (ha lehet ide nyilvánosan). Köszönettel: |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 08. - 13:06 ] |
Hozzászólás témája: | |
Úgy van, ahogy Jabag Kolléga mondja! Ez nem a cégnek reklám, hanem a többieknek segítség ![]() ![]() ![]() ![]() Mint fórumgazda itt közölném, hogy bármilyen funkciónális, a többieknek hasznos segítséget jelentő "reklámot" szívesen látok itt a fórumon. Azt meg, hogy mi a hasznos, és funkcionális mindenki tudja és érzi, nem kell külön magyarázni. üdv.: SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 08. - 13:14 ] |
Hozzászólás témája: | |
Millennium Bt. Budapest XIII. kerület Bulcsú utca ... Házszámot sajnos nem tudok, de pont a Lehel piac, illetve ma már csarnok háta mögött van. ![]() Festék, Faáru, Barkácsbolt van kiírva rá. Sajnos kifejezetten modellező léceket ők nem gyártanak, de én előszeretettel szoktam náluk venni 5 és 10 mm vastag anyagot 60 mm széleset, mert körfűrészen nagyon szépen szeletelhető modellező célra. Az árakról még annyit, hogy 10, 10 méter 5 x 10, 5 x 20, és 5 x 30 mm együtt volt 2.890 Ft.- Azért ez baráti ár, főleg hogy a szakköröm önköltséges. A gyerekekkel szoktuk összedobni az anyagok árát. ![]() |
Szerző: | user_6 [ 2010 jan. 08. - 13:16 ] |
Hozzászólás témája: | cím |
Csatlakozom, nagyon kéne ennek a boltnak a címe, ide a közösbe! A modellboltok kínálata ugyanis sokszor igen korlátozott, és ehhez képest drága. |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 10. - 19:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
A mai napom arra szántam, hogy átméretezzem a szakkörnek a hajót, mert az a méret amiben elkezdtem, kicsinek bizonyult. Ráadásul, menet közben tudtam javítani azokat az apró de jelentős hibákat, amikkel szembe találtam magam. Az új méret 700 mm hossz lett. Ha pedig rászántam a napom, akkor már építettem is. ![]() Ez a mai nap termése. ![]() ![]() ![]() A fa anyag a már említett barkácsboltból való. Öröm belőle építeni, mert nem elég hogy csomómentes, de se csavarodás, se repedés nem volt benne. Üdv Mindenkinek ![]() Manópapa ![]() |
Szerző: | sry [ 2010 jan. 11. - 8:09 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szép lesz ! Lehet palánkozás nélkül kéne megépíteni struktúrális modellként. üdv.: SRY |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 11. - 8:47 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szervusz Zsolt ![]() Épül egy olyan is, mert gondolok a jövő évre is. Arról van szó, hogy Marci is szakköri tag, de minek nekünk két hajó ![]() Az enyém csak vázszerkezetként épül fel plusz a belső részek, az övé pedig teljes palánkolással, amit RC-sítek. Biztos nem fog száguldozni a latin vitorlával, de egy jó játék. ![]() Üdv Szilveszter ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 11. - 21:38 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ma is alakult egy kicsit a hajó. ![]() A sarkantyú kerete fogja egybe a segédbordákat. Itt még lényegesen szélesebb mint a végső mérete, de egy síkba lesz csiszolva a bordákkal, és csak a palánkolás után kap egy dörzslécet. A fedélzete enyhén domború, hogy a víz lefolyhasson róla, mert a fedélzet síkja elvileg a vízvonallal fut együtt. ![]() Az ágyú mellvédje, /érdekes meghatározás, mert az ágyú a hajó hátulján van ![]() ![]() Az ágyúfedélzet padlózata és a lőpor, illetve az ágyúgolyók tárolására szolgáló láda szintén a helyén. ![]() A láda méreténél 5 mm csalás történt, hogy biztonságosan elférjen benne a két szervó és az akkupakk. A vevő a hajó orrában kialakított vitorlaszekrényben kap majd helyet, így gyakorlatilag az elektronikából semmi nem fog látszani. Ez mégis csak egy makett modell lesz. ![]() Már csak azt lenne jó tudni, hogy vitorláztak latin vitorlával. ![]() Üdv Mindenkinek. Manópapa ![]() |
Szerző: | user_34 [ 2010 jan. 11. - 22:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hat szerintem inkabb eles szelben vitorlaztak vele. Hatszelre kevesbe alkalmas mint a negyszogletu keresztvitorla. Elmeletileg ki lehetne engedni ezt a vitorlarudat is keresztbe, de amilyen hosszu a rud, a vitorla hatso sarka szinte ellenorizhetetlenul felemelkedik. Ezert ezzel hatszelben is inkabb cikk-cakkban mentek. Ezert is alakult at idovel a hatsoarbocon levo latinvitorla gaffvitorlava. Eloszor lehagytak az elorenyulo haromszoget, kesobb az also elet is vitorlarudhoz erositettek, igy jobban kezelheto lett. Persze a morok felukkain megmaradt. Elesen is az egyik csapason elonyosebb mint a masikon az arboc miatt. YouTube video 1 YouTube video 2 ![]() |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 12. - 19:29 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ma beindult a hajógyár. ![]() Eleinte féltem hogy hogy fognak megbirkózni a feladattal, de sikerült olyan szinten előkészíteni nekik a munkát, hogy simán vették az akadályt, így ma öt hajó gerince és bordái lettek lefektetve. ![]() ![]() ![]() ![]() A hatodik az enyém. ![]() A holnapi napon még három fog készülni, bár ahogy elnéztem ma az érdeklődőket, lehet hogy megint mehetek vásárolni a sztrájk ellenére. ![]() Üdv Mindenkinek. Manópapa ![]() |
Szerző: | user_18 [ 2010 jan. 12. - 20:45 ] |
Hozzászólás témája: | |
Kedves Manópapa! Nagyon nagy gratuláció! Úgy látom, hogy a mai gyereke is, ha célt tűznek ki eléjük és irányítják őket, akkor képesek teljesíteni. Jó harminc éve gimnazista koromban magam tervezte vitorlás hajót építettünk iskolai klubfoglalkozás keretében hasonló korú gyerekekkel. Az teljesen a rétegelt lemezből, fenyőlécből indult.. Minimális besegítéssel a gyerekek eljutottak a kész hajóig. Sajnos senki sem lett belőlük modellező, de ma is sokan rám köszönnek, és szép emlékeik vannak ebből az időből. |
Szerző: | Manópapa [ 2010 jan. 15. - 20:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
BKV sztrájk ide, BKV sztrájk oda, az egyik szemem sír, a másik pedig nevet. Mérgelődök, mint oly sokan akik tömegközlekednek, ugyan akkor pedig örülök, mert ha még sokáig nem egyeznek ki, kész lesz a hajó idő előtt. ![]() ![]() ![]() Próbaképpen feltettem az orr díszt. ![]() Jelenleg az orr rész készül, a vitorlatároló rekesz fedélzeti nyílása és a fedélzet beépült. Holnap sor kerül a még hiányzó bordák továbbépítésére, majd a merevítők következhetnek. A merevítők nélkül nem lehet körbecsiszolni a vázszerkezetet, mert bár fenyőből készült, a gerinc még nem elég merev. Ami izgalmassá teszi a dolgot, az maga a tény, hogy szinte minden szerkezeti elem látszik még palánkolás után is, így a merevítők szerves részét alkotják a látványnak is. Nem tehetem akárhová, és nem is méretezhetem túl. Viszont pont ezért élvezem az építését. ![]() Amikor GÖDÉNY II. készült, az is egy élmény volt, de ez most az igazi. ![]() Üdv Mindenkinek ![]() Manópapa ![]() |
Oldal: 1 / 6 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |