SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

Csongrád tolóhajó 1:50
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=1188
Oldal: 1 / 2

Szerző:  mamut [ 2010 feb. 22. - 8:17 ]
Hozzászólás témája:  Csongrád tolóhajó 1:50

Igyekszem ide összeszedni a Csongrád építése közben gyűjtött tapasztalataimat, amelyek jelenleg szanaszét szórva vannak különböző témák alatt.


Az első úszás, az első Tolóhajós versenyen 2008-ban:

Kép


Néhány kép a most elkészült új felépítményről:

Kép

Kép

Kép

Szerző:  mamut [ 2010 feb. 22. - 8:43 ]
Hozzászólás témája: 

A hajó eredetileg 4mm-es rétegeltlemez testből, lexán felépítménnyel készült.

Első hajtása két csengőmotor (3 fázisú) volt, két szabályzóval, kapcsolós irányváltóval. A 3 fázisú motorok nem mentek szimetrikusan, cserélni kellett az egyik szabályzót. A szabályozás így is nagyon rossz volt, csak igen nagy gáznál indultak el a motorok, és akkor pedig túl nagy teljesítménnyel (3/4 gázmál már megsiklott a hajó).


Kép

A motorokat lecseréltem GWS kefésekre, 1:3 áttétellel, egy szabályzóval, kapcsolós irányváltóval. A motorok szimetrikus vezérlése sokkal jobb lett, de még mindig vad volt, ezért előtét ellenállásokat tettem bele. Ekkor 1:3 (GWS "C") áttétel és 0,7 Ohm előtét ellenállás volt a gépházban, ami sok áramot evett. Így a szabályozhatóság kiváló lett, viszont az áramfogyasztás kb ötszöröse volt a 3 fázisunak.

Tönkcső egyszerűsítés: 4mm-es rézrúd tengely, 5x0,4(?)mm-es rézcsőben, semmi csapágy, semmi tömítés, és mégis működik.

A korábbi két csengőmotoros, két kapcsolós, "klasszikus" tönkcsöves gépház:
Kép


Kép

Az új GWS kefés, C (1:3) áttételes motorok, 3db lassító ellenállással, egy tolókapcsolóval, egyszerű cső tönkcsővel:
Kép

Kép




A nyg fogyasztás miatt cseréltem az áttételt GWS 1:6-os ("I") áttételre, ellenállás nélkül, 40mm-es csavarral.



Az új gépház:
Kép

És a teljes hajóbelső:

Kép

Szerző:  Tamásbá [ 2010 feb. 22. - 9:48 ]
Hozzászólás témája: 

Ez igy nagyon átgondolt és jó kedves " mamut " kapítány!
Nekem tetszik és gratulálunk!

Szerző:  mamut [ 2010 feb. 28. - 19:24 ]
Hozzászólás témája: 

A mai úsztatásnál egy zacskó tekeredett a csavarra, és eltépte a szilikongumi tengelykapcsolót. Sajnos helyszinen kézzel nem tudtam javítani, ezért lecseréltem a hagyományos, jól bevállt csoki-cső kapcsolóra.

A tengelykapcsoló:

Kép

És néhány további kép. A kormányzozhatóságot javító első uszonyok:

Kép

Teljes kép az aljáról:

Kép

És a kormányok:
Kép

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 05. - 10:33 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Én is nekiálltam a Csongrádnak. Mamut kollégától vettem egy lézervágott PVC lapokból készült testet. (kormányállás nélkül) Az eredeti állapot:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... d/10408810
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10408811
Mamut figyelmeztetett, hogy a CA ragacs nem fogta meg rendesen a lapokat ezért újra kell ragasztani. A testet szétszedtem, Elkezdtem lecsiszolni a PVC lapokról a ragasztót és nekiálltam összeragasztani. Jelenleg itt tartok:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... d/10406771
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... d/10406771
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... d/10406771
FBS ragasztóval (szilikonkaucsuk) próbálkozom. Enyhén rugalmas teljes száradás után is, de nem vészes. A hajó méretei: 450x170. A furatok 300-as motorra vannak méretezve, de a 280-as is passzol bele. Egyenlőre úgy néz ki, hogy 280-as lesz benne kezdetben. Az volt kéznél. :) Tönkcsöveket kaptam hozzá, 30-as 3 ágú hajócsavarokkal. A kormányzás lapátos lesz, nem kortos. Van még rajt munka bőven. :) A ragasztó lassú kötése és időhiány miatt (meg a rutintalanság miatt) lassan haladok vele.

Szerző:  mamut [ 2010 márc. 05. - 13:46 ]
Hozzászólás témája: 

Csodálatos!

Én most két szabályzó beszerelésén gondolkom, amelyekre v-mix kerül, és így a hajó minden irányba finoman kormányozható lesz.

Jelenleg egy szabályzóval csak egyszerre tudok gázt adni a két motornak, bár irányváltás már most is külön-külön megy.

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 05. - 20:43 ]
Hozzászólás témája: 

Haladok ám, csak lassan. Ma voltam csavarért, kemény 250Ft volt 100db M2,5x16-os csavar. :) Bekerültek a motorok is. Jelen állapotában egyszerűbb volt berakni. A ragasztás belül biztos nem lesz szép, de tart, és ez a lényeg. :twisted:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10415314
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10415317

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 06. - 11:26 ]
Hozzászólás témája: 

Mai képek (avagy mire jó a szigetelő szalag és a kábelkötegelő):
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10420628
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10420630
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10420632
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10420634

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 06. - 22:13 ]
Hozzászólás témája: 

A mai végeredmény, rengeteg csiszolás és próbálgatás után:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10427805
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10427814
Alakul a szerkezet. Jövő hétvégén már szeretném kipróbálni, de addig még sok munka lesz rajt.

Szerző:  sry [ 2010 márc. 06. - 23:25 ]
Hozzászólás témája: 

Szép darab lesz! Jó látni, hogy egyre több tolóhajó épül!

üdv.: SRY

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 08. - 22:36 ]
Hozzászólás témája: 

Újabb néhány kép a fejleményekről:
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/vie ... d/10450834
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10450835
Kép
http://csongrad.dragon.fotoalbum.hu/?ge ... d/10450836
A hátsó oldalsó lap hajlítását sikerült kiigazítanom némi forrasztópákás melegítéssel, itt majd a fedélzet íve lesz még a kérdéses, de rápróbálva az is jónak tűnt. Az oldalsó lemezekből kicsit vágnom kellett, az elsőnél kicsit többet sikerült mint kellett volna. Ez látszik is a képeken, még jó, hogy az FBS megoldotta a problémát. A másik oldal majd jobban fog sikerülni. :twisted:

Szerző:  sry [ 2010 márc. 09. - 9:23 ]
Hozzászólás témája: 

mivel gletteled ezt a lemezt?
(már időszerű lenne beszereznem egy ilyen anyagot, csak úgy kísérlet
képpen )

üdv.: SRY

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 09. - 10:50 ]
Hozzászólás témája: 

sry írta:
mivel gletteled ezt a lemezt?
(már időszerű lenne beszereznem egy ilyen anyagot, csak úgy kísérlet
képpen )

üdv.: SRY


Szia Sry!

Ilyen ragasztót használok hozzá: http://www.kohazy.hu/?id=termekek&produ ... &nyelv=hun
Az oldalelemeket szigetelő szalaggal rögzítettem a helyükre. A hajó belsejében összeragasztottam az elemeket. Miután a ragasztó eléggé megkötött (kb 20-25 perc) levettem a szigetelőszalagot és kivülről is bekentem FBS-el. Teljes átkötés után (24 óra leírás szerint) a felesleget levágtam sniccerrel. Hagyományos borotvapenge jobb lenne erre a célra, de olyat még nem tudtam beszerezni. :evil:
A ragasztó, műanyag telefonkártya sarkával szépen eldolgozható az ilesztéseknél, de ha kívül látszik akkor jobb ha több kerül a felületre és száradás után van levágva a felesleg.

Szerző:  Dragon [ 2010 márc. 09. - 10:53 ]
Hozzászólás témája: 

Most nézem, hogy valószínűleg félreértettem amit kérdeztél. :oops:
Glettelni nem fogom. Vagy festem, vagy fóliázom, mint JJ a habosított PVC hajótestjeit. Ha sikerül szépen üsszeragasztani akkor lehet megpróbálkozom a festéssel első körben. A festék nekem könyebben hozzáférhető mint a fólia + fóliával nincs gyakorlatom.

Szerző:  user_360 [ 2010 márc. 12. - 11:42 ]
Hozzászólás témája: 

Igen jó ez a habosított PVC. Neve többek között PARATEX.
Én is most vettem 2mm ( ÁR 1600 brutto huf egy 100*122cm tábla ) , mert arra gondoltam a Paolo-M fedélzeti felépítményeit ebből készítem.
Beszerzési forrás akit érdekel:
PARALEL GM Kft
www.paralel.hu
1106 Budapest, X. ker., Jászberényi út 24. (a KIPSZER telepén belül, szemben a sörgyárral )
262-9965
431-8479
30/952-1252
h-cs: 7.30-15-ig p: 7.30-14-ig

Ez a raktár de direktben lehet vásárolni a helyszinen.
Ami nem túl jó hogy csak tábla van elvitelre.

Ragasztásra egy Tangit nevű anyagot ajánlottak melyet épp vízszerelésekhez alkalmaznak.
Nekem pont elég lesz a pillanat ragasztó mert keményen megfogja és mivel fedélzet nincs vízterhelése így nem bántja a ragacsot.

Oldal: 1 / 2 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/