SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó) http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=1218 |
Oldal: 1 / 4 |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 8:59 ] |
Hozzászólás témája: | HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó) |
HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó) |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:08 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az 1800-as évek második felében hihetetlen mennyiségű folyami gőzhajó épült Magyarországon. Mára ennek sajnos kevés nyoma maradt, pedig igazán szép darabok voltak a kor hi-tech gépei! Az építés alapja a DRAGOS gőz vontatóhajó terve volt, mely a Danubius Magyar Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest nél épült, 1892-ben. néhány adat: hossz: 36.38m szélesség: 6.4m vízkiszorítás: 109t főgép teljesítménye: 650 le holtvizi sebesség: 18 km/ó (adatok: www.hajoregiszter.hu) Az első lépések: Üvegszálas test építéséhez pozitív forma készítése. Az építőfára rögzített 3mm-es habosított pvc bordák között hungarocell, formára vágva és csiszolva. ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
Most jön a látszólag könnyű rész. Az üvegszálas test. A sablonra folpack borítás került, hogy a későbbiekben is használható maradjon. (Már van is jelentkező!) A test 3 réteg, 110g-os üvegszövettel, lamináló epoxi-gyantával készült. Mivel a forma pozitív, a külső felület messze nem tökéletes. Az ötödik réteg glettelés-csiszolás után a parasztlázadás jegyeit kezdtem észlelni magamon. Glettelő anyagnak a Trinat mestertapaszt használtam. Vastagon is felhordható, kiszáradáskor nem repedezik mint a Neoflex és szépen csiszolható. A festés 4-5 rétegben készült, lehet, hogy jobb lett volna tapétázni. Ha megkopik, lehet hogy áthúzom Oracal öntapival. ![]() A glettelt kész testbe került néhány merevítő borda, mivel a test elég nagy, 1:40-es léptékű, kb 91 cm hosszú, továbbá a fedélzet domborulatát is ezek a bordák adják meg. ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:20 ] |
Hozzászólás témája: | |
Felkerült a fedélzet. A fedélzet és a felépítmények alapja 2 és 3 mm-es habosított pvc lemez. A burkolat borításának lapjait kiszerkesztettem a fedélzetre és egy tompa végű csavarhúzóval vonalzó mellett gravíroztam. az eredmény elég meggyőző lett. ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:31 ] |
Hozzászólás témája: | |
Hajtómű A lapátkerekek 2mm-es broz pálcából és nyáklemezből készültek, forrasztással. A meghajtás további részei HP tintasugaras nyomtatókból származnak. A tengely a nyomtató papírbehúzó mechanika tengelye. A motor hajdan a nyomtatófejet mozgatta. Az áttétel 1:8, szintén nyomtatókból szerzett fogaskerekekkel. A motor több szempontból is LENYŰGÖZŐ!!! kb 540 es méretű kefés motornak tűnik, lassú, csendes és hihetetlen ereje mellett még hihetetlenül alacsony fogyasztást is produkál. A hajó (teljes vértezetben) egy órányi menete után csak 500 mAh-t tudtam visszatölteni a 2 cellás, 4000 mAh-s lipo akksiba. Uraim, gyűjtsük a hamar elvérző, kidobásra ítélt HP tintasugaras nyomtatókat! ![]() ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Néhány részlet: ![]() A kormány felső része szintén ex HP alkatrészből került átszabásra ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:37 ] |
Hozzászólás témája: | |
Felépítmények és összeállítás A felépítményeknél komoly feladat volt, hagy a teljes mechanika elérhető maradjon bontás nélkül. ![]() ![]() ![]() jj |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
A hajó szerkezetileg kész, most jöhet a millió apró részlet, a létrák, vonóhorog, horgony, horgonycsörlő, stb., de már úszik a darab. ![]() jj |
Szerző: | Manópapa [ 2010 márc. 22. - 9:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
Szervusz Jenő ![]() Szép darab lett. A gépészeti része nagy ötlet, mert emlékszem mennyit szenvedtem Gödény áttételezésével, hogy jó legyen, igaz, nálam abban is csavarbehajtó motor van 1:8 áttétellel, és az előírt 12 V helyett csak 6 V feszültséggel. A kormánymű sonkás átvitele dísz, vagy funkcionális? Én a VÖCSÖK kormányművét kombinált rendszerként építem. A sonka a kormánykereket mozgatja, alatta pedig rudazattal a szervó csatlakozik. Így a kötél beállításával nem kell bíbelődni, elég egy sima húzórugó a feszesen tartásához. Üdv Szilveszter ![]() |
Szerző: | sry [ 2010 márc. 22. - 9:51 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ez nagyon tuti lett! Ilyen méretben már mehetne gőzzel is ![]() ![]() Üdv.: SRY |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 9:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
A kormány kivitele teljes mértékben funkcionális. Fonott 0.5 mm-es acélsodrony a sonkán átvetve. A biztonság kedvéért a kormány "sonka" a körív közepén 2X át lett fúrva, ezen bújtattam át a sodrony, így az sem megcsúszni, sem leesni nem tud róla. A hajótestben egy standard HITEC szervó két karvégére csatlakozik az acélsodrony. Élethű és hatékony a megoldás, eddig bevált jj |
Szerző: | Manópapa [ 2010 márc. 22. - 10:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
És ez az acélsodrony miből van? Nálam most megfelel a 60-as dewlon cérna is, mert úgysem látszik, de később TEMESVÁR kormányművéhez már jó lenne sodronyt használni. |
Szerző: | jj [ 2010 márc. 22. - 11:00 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az acélsodrony igazándiból acélból sodrott darab! Modell Hungáriában vettem, nagyobb vitorlázó modelleknél oldalkormányhoz is használatos vékony acélsodrony. jj |
Szerző: | user_199 [ 2010 márc. 22. - 17:40 ] |
Hozzászólás témája: | |
Sziasztok! Tényleg nagyon szép:!: Gratula! Mindig tetszett, az az, ahogy valaki hozzá tud nyúlni egy anyaghoz. Megfogja, és az anyag alakul. JJ a habosított pvc-vel, Manópapa a fával, SRY bármivel, Mamut a vékony műanyag lapokkal ... Ha valakit kihagytam, bocs. De a lényeg, h. olyan megoldások, olyan ötletek, és a végén olyan kivitelek, hogy na. Ezért is jók az ilyen topikok! Üdv! g. |
Oldal: 1 / 4 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |