SRY MODELLEZŐ FÓRUMA
http://users.atw.hu/sryforum/

HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó)
http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=1218
Oldal: 1 / 4

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 8:59 ]
Hozzászólás témája:  HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó)

HUNGÁRIA (Dragos típusú lapátkerekes gőz vontatóhajó)

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:08 ]
Hozzászólás témája: 

Az 1800-as évek második felében hihetetlen mennyiségű folyami gőzhajó épült Magyarországon. Mára ennek sajnos kevés nyoma maradt, pedig igazán szép darabok voltak a kor hi-tech gépei!

Az építés alapja a DRAGOS gőz vontatóhajó terve volt, mely a Danubius Magyar Hajó- és Gépgyár RT., Budapest/Újpest nél épült, 1892-ben.

néhány adat:
hossz: 36.38m
szélesség: 6.4m
vízkiszorítás: 109t
főgép teljesítménye: 650 le
holtvizi sebesség: 18 km/ó (adatok: www.hajoregiszter.hu)

Az első lépések: Üvegszálas test építéséhez pozitív forma készítése.
Az építőfára rögzített 3mm-es habosított pvc bordák között hungarocell, formára vágva és csiszolva.


Kép

jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:17 ]
Hozzászólás témája: 

Most jön a látszólag könnyű rész. Az üvegszálas test. A sablonra folpack borítás került, hogy a későbbiekben is használható maradjon. (Már van is jelentkező!)
A test 3 réteg, 110g-os üvegszövettel, lamináló epoxi-gyantával készült.
Mivel a forma pozitív, a külső felület messze nem tökéletes. Az ötödik réteg glettelés-csiszolás után a parasztlázadás jegyeit kezdtem észlelni magamon.

Glettelő anyagnak a Trinat mestertapaszt használtam. Vastagon is felhordható, kiszáradáskor nem repedezik mint a Neoflex és szépen csiszolható. A festés 4-5 rétegben készült, lehet, hogy jobb lett volna tapétázni. Ha megkopik, lehet hogy áthúzom Oracal öntapival.

Kép

A glettelt kész testbe került néhány merevítő borda, mivel a test elég nagy, 1:40-es léptékű, kb 91 cm hosszú, továbbá a fedélzet domborulatát is ezek a bordák adják meg.

Kép

jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:20 ]
Hozzászólás témája: 

Felkerült a fedélzet.
A fedélzet és a felépítmények alapja 2 és 3 mm-es habosított pvc lemez.
A burkolat borításának lapjait kiszerkesztettem a fedélzetre és egy tompa végű csavarhúzóval vonalzó mellett gravíroztam. az eredmény elég meggyőző lett.


Kép

jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:31 ]
Hozzászólás témája: 

Hajtómű

A lapátkerekek 2mm-es broz pálcából és nyáklemezből készültek, forrasztással. A meghajtás további részei HP tintasugaras nyomtatókból származnak. A tengely a nyomtató papírbehúzó mechanika tengelye. A motor hajdan a nyomtatófejet mozgatta.
Az áttétel 1:8, szintén nyomtatókból szerzett fogaskerekekkel.

A motor több szempontból is LENYŰGÖZŐ!!!
kb 540 es méretű kefés motornak tűnik, lassú, csendes és hihetetlen ereje mellett még hihetetlenül alacsony fogyasztást is produkál. A hajó (teljes vértezetben) egy órányi menete után csak 500 mAh-t tudtam visszatölteni a 2 cellás, 4000 mAh-s lipo akksiba. Uraim, gyűjtsük a hamar elvérző, kidobásra ítélt HP tintasugaras nyomtatókat!

Kép

Kép

jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:33 ]
Hozzászólás témája: 

Néhány részlet:

Kép

A kormány felső része szintén ex HP alkatrészből került átszabásra

Kép


jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:37 ]
Hozzászólás témája: 

Felépítmények és összeállítás

A felépítményeknél komoly feladat volt, hagy a teljes mechanika elérhető maradjon bontás nélkül.

Kép

Kép

Kép

jj

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:40 ]
Hozzászólás témája: 

A hajó szerkezetileg kész, most jöhet a millió apró részlet, a létrák, vonóhorog, horgony, horgonycsörlő, stb., de már úszik a darab.

Kép

jj

Szerző:  Manópapa [ 2010 márc. 22. - 9:51 ]
Hozzászólás témája: 

Szervusz Jenő :D

Szép darab lett.
A gépészeti része nagy ötlet, mert emlékszem mennyit szenvedtem Gödény áttételezésével, hogy jó legyen, igaz, nálam abban is csavarbehajtó motor van 1:8 áttétellel, és az előírt 12 V helyett csak 6 V feszültséggel.
A kormánymű sonkás átvitele dísz, vagy funkcionális?
Én a VÖCSÖK kormányművét kombinált rendszerként építem.
A sonka a kormánykereket mozgatja, alatta pedig rudazattal a szervó csatlakozik.
Így a kötél beállításával nem kell bíbelődni, elég egy sima húzórugó a feszesen tartásához.

Üdv Szilveszter :D

Szerző:  sry [ 2010 márc. 22. - 9:51 ]
Hozzászólás témája: 

Ez nagyon tuti lett! Ilyen méretben már mehetne gőzzel is :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 9:58 ]
Hozzászólás témája: 

A kormány kivitele teljes mértékben funkcionális.
Fonott 0.5 mm-es acélsodrony a sonkán átvetve. A biztonság kedvéért a kormány "sonka" a körív közepén 2X át lett fúrva, ezen bújtattam át a sodrony, így az sem megcsúszni, sem leesni nem tud róla.
A hajótestben egy standard HITEC szervó két karvégére csatlakozik az acélsodrony. Élethű és hatékony a megoldás, eddig bevált

jj

Szerző:  Manópapa [ 2010 márc. 22. - 10:17 ]
Hozzászólás témája: 

És ez az acélsodrony miből van?
Nálam most megfelel a 60-as dewlon cérna is, mert úgysem látszik, de később TEMESVÁR kormányművéhez már jó lenne sodronyt használni.

Szerző:  jj [ 2010 márc. 22. - 11:00 ]
Hozzászólás témája: 

Az acélsodrony igazándiból acélból sodrott darab!

Modell Hungáriában vettem, nagyobb vitorlázó modelleknél oldalkormányhoz is használatos vékony acélsodrony.

jj

Szerző:  Tamásbá [ 2010 márc. 22. - 11:19 ]
Hozzászólás témája: 

Ha nem láttam volna a képeket nem hinném el EZ CSODÁLATOS!
CSAK GRATULÁLNI TUDOK.
Néhány képet felteszek a klubhirekbe igy látják a repülősők is.
Kép

Szerző:  user_199 [ 2010 márc. 22. - 17:40 ]
Hozzászólás témája: 

Sziasztok!

Tényleg nagyon szép:!: Gratula!
Mindig tetszett, az az, ahogy valaki hozzá tud nyúlni egy anyaghoz. Megfogja, és az anyag alakul. JJ a habosított pvc-vel, Manópapa a fával, SRY bármivel, Mamut a vékony műanyag lapokkal ... Ha valakit kihagytam, bocs. De a lényeg, h. olyan megoldások, olyan ötletek, és a végén olyan kivitelek, hogy na. Ezért is jók az ilyen topikok!

Üdv!
g.

Oldal: 1 / 4 Időzóna: UTC + 1 óra
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/