Üdv.!
Ha kefenélküli technikát használsz, akkor mindenképpen két motor-két szabályzó kell. Viszont az akkumulátor lehet egy. Sőt az a legjobb ha egy akksi van, és az elég nagy kapacitású, illetve kellően terhelhető.
A dolog rákfenéje az "Y" kábelben van! Ha csak kicsit is eltér a két szabályzó, vagy motor karakterisztikája, vagy akár a hajócsavarokban van eltérés, az "Y" kábel miatt nem fog egyenesen futni a hajó (egyébként ez igaz a két vagy többmotoros repülőgépkre is)
Ezért nem egy "gáz" csatorna és az megosztva "Y" kábellel a jó magoldás, hanem egy "Gáz" csatorna és hozzámixelve egy másik szabad csatorna, mondjuk a 6. csatornán A mixeléssel kitrimmelhető a hajó futása. Sajnos ehhez megfelelő adúkészüék is kell, olyan, amin van legalább 5 csatorna (de inkább több), és lehet szabad mixekes beállítani.
Ha nem áll rendelkezésre megfelelő adó, akkor még mindíg van egy mechanikus kiegyenlítési lehetőség. A két motort össze kell kötni 3 darab fogaskerékkel, és így kiegyenlítik egymást. Ennek a megoldásnak az a baja, hogy egyrészt teljesítmény veszik el a fogaskeréksúrlódás miatt, bár ez igen kis veszteség, ha jól van megcsinálva, másrészt az elkészítése komoly szaktudást kíván.
Egyébként ilyen kiegyenlítő, mechanikus kapcsolatot építenek be a V22 Osprey billenőrotoros repülőgépbe és minden tandemrotoros helikopterbe, de készült ilyen kiegyenlítőval kétmotoros repülőgép is.
Ha se adó, se kiegyenlítő hajtás nincs, amivel meg lehet oldani a feladatot, akkor marad a reménykedés, hogy haladás közben kis kormánytrimmel orvosolható a probléma. Viszont mint az elején írtam, mindeképpen egy akku kell! Nem szabad a kétoldali hajtás asszimmmetriáját, még a két külön akku alkalmazásával is növelni. Ráadásul a szabályzó+motor eltérés egy állandó asszimmetriát ad, ami még kezelhető, de a két akku eltérő merülése egy folyamamtosan változó mértékű asszimmetriát eredményez, ami igencsak megnehezíti a hajóvezető életét.
Üdvb.: SRY
|