SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 18. - 7:34

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 176 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: HALNY-1 tolóhajó
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 20. - 19:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Gábor barátunk szeretné megépíteni ezt a hajót, ami persze nekem is nagyon tetszik.
Az eredeti rajz, 1:20 méretarányú, ami jól illeszkedik a Springerekhez, vagy a Gödény-hez. Ráadásul, a már meglévő, és még tervben lévő többi uszályhoz is.
Közös játéknál ez nem utolsó szempont.
Mamut Csongrádja ugyan nem tudom milyen arányú, de az uszálya ... :D
... egyszóval, nyálcsorgató. :D

Gábor, helyhiány és szállíthatóság miatt 1:40 ben szeretné megoldani, ami szerintem kár, de az ő döntése, az Ő döntése.

Kép
Kép
Kép
Kép

A rajzokat jobban szemügyre véve, kiderül, hogy egy érdekes meghajtást választottak.
Lényegében a vízsugár hajtómű elve, két oldalról beáramló vízzel.
Emiatt a térgörbület miatt, elég macerás a hajó tatrészének kialakítása modellként, de szerintem érdemes megpróbálkozni vele.
Én Gábornak a tömbös építést javasoltam, de ha valakinek van jobb ötlete, szívesen vesszük.
Ahogy örülni fogunk minden hozzászólásnak. :D

Jó építést mindenkinek, aki csak kedvet kap hozzá.

Üdvözlettel Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 20. - 19:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
(gyorsabb voltál ) :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 21. - 17:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Gábor barátunknak megígértem, hogy értelmezem a hajó rajzát, főleg a hátsó részt.
A legegyszerűbb az volt, hogy kivágtam a bordák rajzát, és sorba ragasztottam egy kartonlapon, mert így vizuálisan is értelmet nyer.

Kép

Ez csak a fél bordarajz, ezért egy tükröt használva értelmezhetőbb.

Kép

Ez látszana, a hajóorr felől nézve.

Kép

Ez már a kiáramló vízsugár helye a tat felől.

Nem csináltam meg végig a teljes bordázatot, csak a 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 bordákat, mert már ebből is látszik, hogy milyen görbületről van szó.
Megjegyzem, hibátlan.
A 3, 2, 1, 0, -1 bordákat, illetve a 11, 12, 13 bordákat, azért nem raktam fel, mert ennyi is épp elég kezdetnek.
A 4 től a -1 ig, az összes borda egy síkon van, és erre épül fel a két uszony, illetve a kormánymű.
Ezek is kiszerkeszthetőek a vízvonal rajzokból.
A 10 től 13 bordák, meg az oldalsó beáramló nyílás alakját adják meg.

A víz áram csatornába 1:20 méretaránynál, 30-as hajócsavar illeszkedik be. Ezért nem célszerű kisebben megépíteni.

1:20 nál a hossz még mindig csak 1020 mm, szélesség 208 mm.
Ideális méret a már meglévő tolóhajókhoz.

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 21. - 17:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Köszönöm a képeket, én is valami ilyenre gondoltam :shock: :D
A lényeg: egyre több dolog szól az 1:20 mellett - sokal több, mint ellene. ;)

A heti program az lesz, hogy a rajzokat beteszem CAD alá, és elkezdem digitalizálni. Közben vadul gondolkozni fogok, hogy az egyes elemeket miként vonjam össze, miből legyenek. - meg Anyát meggyőzöm ;)

Kérdés a rajzhoz, egészhez:
1. ezen bordák 'fölött' van még rajz. (a fényképeken arra ragasztottad a bordákat.) Azok milyen részletek?
2. egy ekkora hajónál milyen anyagból készül a test - az _biztos_, hogy fa lesz, mert azzal vagyok a legjobb barátságban. 5-ös rétegeltlemez, vagy elég a 3-as is?
3. a hátsó részeknél kell minden borda, mert úgy lehet az íveket rendesen kiakakítani. Az első részen milyen sűrűn kell(ene) lenniük, hogy a kellő stabilitás meglegyen?
4. Az első részen a bordák lehetnek-e U alakúak? (biztos, mert különben hova kerülne az elektronika ...)
Most hirtelen ennyi :lol:


Trükkös ez a tükrös megoldás :)

Üdv!
g.

(egy gépet leheltem életre, este leszek otthon... )
(ha már megy a gép, akkor használjuk ki ...)

továbbá:
az előző leírással együtt már kezdem látni a hajó formáját (nem nevetni - hangosan - a térlátást tanulni kell :oops: - vonalakból is) A meghajtás tehát egy Y alakú dolog. A beszívott víz a 13-6 bordák között jön be, és a középen kialakított csatornán megy ki. A kormányt nem látom, hogy hol lenne, de majd megmondjátok :)
Az, hogy így hogyan lesz hátramenet, azt nagyon nem értem, de majd VALAKI megmondja.

g.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_199 2008 júl. 22. - 22:03-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 21. - 18:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kezdjük az alapoknál. :)

A bordarajz vízszintes vonalzása alulról felfelé haladva W0, W1, ... stb
A W4 itt KLW = tervezett vízvonal.
Az úszó test a W4 és W5 között határolódik el a felépítménytől, ezért nem találkozik sok helyen a felépítmény bordarajza az úszótestével.
Ha jobban megnézed, olyan, mint ha két félből lenne összerakva a hajó. :D
Ez egyébként szerencsés megoldás, csak nekem most nem volt szükségem a hajó teljes oldalmagasságára, így az egyik (W5) vonalnál vágtam el a rajzot.

Anyag választás:
Mivel a hajó teljes hosszán egyenletesen 24 mm minden borda távolsága, szerencsés a 4mm-es rétegelt lemezt használni. Így a bordaközök 20 mm-esek.
Azért jó ez, mert a hátsó részt tömbösíteni így célszerű.
Példa: a 13-as borda a legszélesebb, ezért ennek a 12felé eső oldalára felragasztasz 20 mm balsát.
Utána jön a 12, és így a végéig.
Amikor kész van az összes, összefogod, ragasztod, és el kezded csiszolni.
A rétegelt lemezt sokkal nehezebb, mint a balsát, így a formád szinte tökéletes lesz.
Az elejével is ezt érdemes megcsinálni.
A középső egyenes szakasz, gyakorlatilag egy U szelvény, ide tehát elég néhány borda is.
Ebből adódóan, anyagvastagság 4 mm rétegelt lemez.

Hátramenet.
Véleményem szerint, mivel mindkét oldalra tolja a vizet, egyenes irányban jó lehet.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Manópapa 2008 júl. 21. - 19:10-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 21. - 18:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm, jegyezetem!

Témakörök:
1. bordarajz értelmezése
2. hajótest anyagának méretezése
3. bonyolult formák megoldása tömbösítéssel.

(ma sem keltem fel hiába ;))

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: rajzok v2
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 21. - 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Összeraktam a rajzokat. Megpróbáltam feltölteni, de egyenként is nagyobbak mint 3 MB. Átméretezni nem akarom, mert akkor romlik a felbontás...

Ami kicsit kár, hogy az eredeti 5 lapból állt, ez pedig csak az első kettő. (Manópapával egyeztetve a dolgok teljesen szabványosak rajta, nem nagyon kell több rajz...) Az eredeti újságot a lengyel 'Vaterán' hirdetik, de nem tudok lengyelül regisztrálni :?

g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 22. - 22:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Manópapa!

Alább egy link, ill. egy kép.
Megrajzoltam a bordákat - 1:20-ban, de ez nem fontos ;)
Lécci, nézz rá, hogy valóban ilyennek kellene lenniük? Szerintem igen, de erősíts meg ebben. (sajnos, jobb képet nem tudok kinyerni ...)

Üdv!
g.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 5:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Átnéztem a rajzaidat, és lényegében ilyen.
Ahol eltértél, az a 3, 2, 1, bordák.
Azok ugyan olyanok, mint a 0, és a -1.
Gyakorlatilag sima az aljuk, csak erre van ráépítve a két uszony, és a két kormánylapát.
Ha jobban végignézed a bordarajzot, látszik, hogy a 4-es borda az utolsó, amelyik még ívelt.
A többi mindegyik jó.
Én a hagyományos eljárással rajzoltam ki, majd beszkennelem, és össze tudod hasonlítani.
Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 8:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ok, értem.
Tkp. én is rájöttem erre a hibára, csak már akkor, amikor feltettem a képet. Este javítom, és kicserélem.
Tehát, a 4. borda az utolsó, ami borda.
Kérdés az uszonyról:
a. ezt nem érdemes a bordával együtt kezelni? Úgy gondolom, hogy a borda részeként értelmezni, és erre - a két határoló közé - betenni az uszonyt?
b. hol látod ezt a rajzon? :oops: Meg a kormánylapátot?

(Méretezés: kinyomtattam a rajzot 200dpi felbontással - a kép annyival volt szkennelve. Így a bordák szélessége 204mm. Ha a képet beillesztem CAD-be, akkor a mérőléc alapján ez 200mm. Ez a rajz torzítása, vagy??? A Te 20mm-es bordatávodnál mennyi a bordaszélesség? Vagy ennyire nem kell pontosan venni a dolgot?)

Köszönöm!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 8:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Az az érdekes Gábor, hogy az első nyomtatást a rajzról itthon csináltam, és a borda szélesség 204 mm lett.
Amit bent a munkahelyemen nyomtattam, ott már csak 198 mm. :D

Lényeges eltérést akkor jelentene, ha a két rajzot keverném, de eleve a benti rajzokat használom, így a hajótest egységes marad.
Az építésnél úgyis össze kell csiszolni a bordákat még a közéjük ragasztott balsa nélkül.
A borda távolságok 24 mm-esek.
Ez úgy jön össze, hogy a bordarajz tulajdonképpen kiterjedés nélküli vonal.
Mivel 4 mm a rétegelt lemez vastagsága, és 2db 10 mm vastag balsa a köz, így tengelyméretként 2+10+10+2=24 adódik.
Ezért írtam az anyagválasztásnál a 4-es rétegelt lemezt.
Erős is, könnyű is, no meg a palánkoláshoz is jó, mert itt nincsenek ívek.
Az uszonyt és a kormánylapátot még majd később kitárgyaljuk, de az uszonyt ne kezeld a borda részeként.
Inkább utólag legyen felragasztva a helyére.

Üdv Szilveszter

u.i: Utánaszámoltam, és a te bordatávolságod a jó.
Tehát, 20mm. 2+8+8+2=20 :D
A Hajó! hossza csak cirka 90cm, a többi a hátsó cső szerkezetből, és az első tolóbakból jön össze.
Másik észrevétel, érdemes 3 darabban elkészíteni a hajót. 1; -1 től 18-ig.
2; Középrész.
3; Orr rész.

Így nem foglalsz sok helyet, ergo, megmarad a családi béke. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 14:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Na ezért írok/kérdezek mindig. Általában én nézek el valamit, illetve amíg leírom, addig is átgondolom a dolgot...
A tagolásra én is gondoltam. Én az orrészt -> 41-34, a közepét -> 33-14, és a végét -> 13 - -1 tagolást gondoltam. Lehet, h. a Tied jobb a -1 - 18 közötti, mert nagyobb az átmenet a sima és a tagolt rész között.

Méretezés: én a 'saját' rajzomat fogom használni, akkor nagy baj nem történhet. Önmagában zárt rendszer.

(családi béke ;) át kell alakítanom az előszobában a polcokat, akkor nyerek annyi helyet, hogy elférjen a Luca, meg az építés. az engedélyt már megkaptam, sőőt támogatják is. bár a hátsó gondolataimat még nem tudják :lol: )

g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 14:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Én másként osztanám, de a te elképzelésed sem rossz.
A -1 től 19 ig azért lenne jobb, mert ott még egyforma magas a fedélzet.
Igaz, ez majdnem a fél hajó. :D
A 15, 16 lenne az ideális, mert így egységesebben ki tudod csiszolni a negatív íveket.
Az elejét is hosszabban építeném, legalább a 30-as bordáig.
Így kellő hosszú egyenes része lenne mindkét végének ahhoz, hogy a közepét szépen össze tudd dolgozni.
A tat részen, ha 4-es rétegelt lemezből kivágod a vízszintes farok részt, nincs szükség az 1, 2, 3 bordákra.
Csak a -1, és a 0 az amire szükség van.
Most csinálom meg papírból, és jól látszik.
Majd ha végeztem, rakok fel róla képet.
Üdv Szilveszter


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 15:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
(A végén a javított bordarajz.)

Gondolkoztam a dolgon. Végül is mindegy, hogy a bordák hogyan állanak össze (milyen csoportokban), mert előbb-utóbb egybe lesznek fűzve... 8)
A következő dolog: én a _mostani_ eszemmel tömbösíteném a 4-14 és a 33-41 részt. Ezt csiszolnám formára, egyebek. A kettő közti bordák _alsó_ része azonos, eltérés a magasságukban van. Ez 18 db borda. Itt nem tenném be az összeset, hanem csak minden 2. 3. darabot. Kérdés: jelentene-e ez valami hátrányt a szilárdságban?
Továbbá: a fedélzetet 'telibe' tenném a szintekkel együtt, és utána vágnám ki a felépítmény helyét - mint a Walrus-nál. Itt a bordák nem lennének 'tele', hanem a külső ~1.5-2cm-es részüket hagynám meg - ez gyakorlatilag a fedélzet alatti részt jelenti valami ilyen alakban lenne: [___] <- ASCII grafika :wink: (*). Miért lenne ez így jó _szerintem_? Lenne egy nagy elérhető belső terem, amiben utána azt csinálok, amit akarok - hogy mit akarok, azt még nem tudom ...
Valamint: a terv szerint a fedélzetnek van egy íve. Ez meg szokott jelenni modelleken :?:
És még - bár ez az első kérdésem lehetett volna: Ezt a hajót lehet-e gerinc nélkül építeni, mint a Walrus-t, vagy kell bele?

Köszönöm a türelmet! Le tudok ülni egyedül is :oops:
g.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

(*)Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 23. - 16:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Kezdjük érteni egymást. :D

A -1, és 41 bordák kivételével, az összes bordát megcsinálhatod ilyenre.
Még az íveseket is, csak a 4-esnél kell figyelni arra, hogy a vízszintes farok rész, csatlakozni tudjon.
Ha kivágtad a bordákat, 1 cm távolságra körberajzolod, és az a belső oldala.
A tömbösítendő daraboknál is csak oda kell a betétfa, jelen esetben balsa.
Belülről, az egész hajó végig üreges.
Gerincre nincs szükség, és a bordákból is a középső részen elég akár minden ötödik.
Négy milliméteres borításnál, kalapáccsal sem tudnád szétverni. :D
A fedélzet ívessége nem igazán látszik, csak az elején, és a hátulján.
A jelentős része be van építve.
Ha elég vastag anyagot használsz hozzá, mondjuk a 8-as balsát, szépen be lehet csiszolni ívesre, és mivel a teljes hajón egyformák az ívek, elég egy lemezsablon hozzá.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 176 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség