SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 máj. 16. - 16:23

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 94 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 7:48 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
mamut írta:
A kék szabályzó biztos jó lesz hozzá. Szerintem inkább az áttélelek kialakítása lesz a nagy kihívás. Ez a motor le fog darálni mindent. Illetve ha az áttétel surlódik, akkor az áttétel és főleg a motor rengeteg hőjével gyűlik majd meg a bajod. 30A*7V=210W ! Ez egy kis vízforraló lesz!


Kezdek izgulni a motor miatt :)
Dupla motorosnál ekkora hajóhoz kb milyen árkategóriájú motorok kellenének? Van egy kis Speed300-asom is de ahhoz se nagyon láttam már párt.
Dupla motornál gondolom két szabályzó kellene, az akkor vevő oldalon két csatorna?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Két motoros hajóhoz is elég az egy szabályzó, ha bírja a motorok által
felvett áramot. Tehát két 8 ampert fogyasztó motort egy 20-30 amperrel
terhelhető szabályzó simán elvisz. Kefés motornál simán lehet a motorokat
egy szabályzóról is működtetni.

A motorokat illetően (ha két motoros a hajó) és azt szoktam jevesolni,
hogy venni kell két új, lehetőleg kommersz motort. Olyat, ami minden
bokorban van. 400-ast, 450-est 540-est, tehát ami általánosan elterjedt
és mindíg rendelkezésre áll a piacon. Mert nagyon szép darab a Robbe
520-as golyóscsapágyas motorja, talán a legjobb hajómodell motor a
világon, csak még a Google-ba beütve sem találsz még egy képet se
róla, nemhogy eladó motort.

egyébként erről van szó:
Kép
Ezt árulja a Robbe 540-e és 600-as motorral is de az igazi csúcs az 520-
as cseréklhető szénkefés, golyóscsapágyas...... csak olyan ritka mint a
szájharmonikázó fehér holló.

Szóval a hajó méretének megfelelő motort kell választani, mondjuk
2 db. 400-ast, és az simán elmegy a "kék" szabályzóval. A kábelekre sem
árt vigyázni, mert vékony 0.5 - 0,7 -es kábeleken akkora veszteségi
áramod lesz, hogy hiába a jó szabi, meg a jó motor mégis le fog tiltani a
szabályzó a kábeleken keletkező nagy áram miatt. 1,5 - 2,0 -as sodrott
réz, ha lehet szilikonos szigetelésű kábel az igazi, rendesen felforrasztva.
A forrasztást külön hangsúlyoznám, mert nem egyszer találjkozok
pillanatpákával odapöttyintett rossz forrasztásokkal. Aztán meg ott a
csodálkozás, hogy fogy az akku és nem megy a hajó. 60-80 Watt-os
pákával rendesen megfolyatva az ónt kell feltenni a kábeleket. Ez
esetben az igényes, alapos (és ettől unalmas, és nehéz) munka
1000 szeresen meghálája magát :!: :!: :!: :!: :!:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:32 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
..... mégvalami


Nézegettem a rajzodat. Azért ennak a hajónak illene repesztenie mint a
rakéta. Én biztosan nem építenék bele áttételes hajtást. Nagy
csavarfordulat kellene ahhoz, hogy egy kisebb (25....30-as) hydro
csavart meghajtva elérje a hajó a kívánt sebességet. Magyarán felmenjen
siklásba. Így semmi szökség a fordulatszám csökkentésre.

2 db. 400-as motor fix kuplungos MP-JET hajtóművel 25...32 mm-es
Graupner Hydro csigákkal. Ha nem bírja a 32-es csigát a szabályzó, akkor
lehet csökkenteni a csiga átmérőjét, fele akkora csiga 32-ed annyi
terhelést ró a motorra, így minimális hajócsavar átmérő csökkenés is jelentős
terheléscsökkenést okoz (na és persze fordítva is igaz, ezért nem
érdemes rátenni egy nagyobb csigát a hajóra, hogy azzal had menjen. Nem
fog jobban menni, viszont leég a motor)

Ha tudsz szerezni jobbos-ballos csigákat, akkor azt kéne feltenni és akkor
a kerékhatásos elvándorlás is megszúnik, a fordulókban nagyon kezes
és stabil lesz a hajó, ami egy ilyen gyors darabnál nem hátrány.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:43 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
sry írta:
..... mégvalami


Nézegettem a rajzodat. Azért ennak a hajónak illene repesztenie mint a
rakéta. Én biztosan nem építenék bele áttételes hajtást. Nagy
csavarfordulat kellene ahhoz, hogy egy kisebb (25....30-as) hydro
csavart meghajtva elérje a hajó a kívánt sebességet. Magyarán felmenjen
siklásba. Így semmi szökség a fordulatszám csökkentésre.

2 db. 400-as motor fix kuplungos MP-JET hajtóművel 25...32 mm-es
Graupner Hydro csigákkal. Ha nem bírja a 32-es csigát a szabályzó, akkor
lehet csökkenteni a csiga átmérőjét, fele akkora csiga 32-ed annyi
terhelést ró a motorra, így minimális hajócsavar átmérő csökkenés is jelentős
terheléscsökkenést okoz (na és persze fordítva is igaz, ezért nem
érdemes rátenni egy nagyobb csigát a hajóra, hogy azzal had menjen. Nem
fog jobban menni, viszont leég a motor)

Ha tudsz szerezni jobbos-ballos csigákat, akkor azt kéne feltenni és akkor
a kerékhatásos elvándorlás is megszúnik, a fordulókban nagyon kezes
és stabil lesz a hajó, ami egy ilyen gyors darabnál nem hátrány.

Üdv.: SRY


Köszi a tippeket. A Zenn üzlete itt van a közelben, akkor bekukkantok hozzájuk. Webshop-jukban látok 400-as motorokat 1500Ft körül, akkor egyszerűbb lesz két motor kardánnal bekötve, legalább a fogaskerekek megszorulásától nem kell tartanom.
Mindenképp jobbos-balos csavarokat akarok rátenni, a méret tippeket is megfogadom, eddig a rajzon szereplő lapát méret szerint nézelődtem, boltban 3 lapátos kivitelt ajánlottak, de a méret ügyben nem tudtak semmi konkrétat mondani.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:47 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Az MP-JET hajtásnál nincsenek fogaskerekek és kardámtengely sincs.
Ez egy érdekes megoldású merev hajtás.

Kép

Két felfekvési pont van. Az egyik maga a motor saját csapágya, a másik a
tömkcső végi tefloncsapágy. Így két ponton támaszkodik a tengely nem
tud megszorulni. A hajtás fix, nincs ami elromoljon benne.

Nagyon strapabíró és gazdaságos hajtómű. Semmi átviteli vesztesége nincs.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Na itt egy ilyen hajtás 480-as motorral (tönkcső lerövídítve) tolóhajóba
szánva:

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/10584211

ebben nem sokminden tud elromlani :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 10:57 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
sry írta:
Na itt egy ilyen hajtás 480-as motorral (tönkcső lerövídítve) tolóhajóba
szánva:

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/10584211

ebben nem sokminden tud elromlani :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Értem, jópofa. Akkor ebből kell kettő meg két 400-as motor. Motorból konkrétan amit kapni is lehet, abból mit vegyek szerinted? :)
Bocs a sok kérdésért, de inkább kérdezek mint hülyeségeket összevásároljak :)

(Pl a képen látható Emotor 480-ból kettő? Zenn-ben látok is 1500-ért /db.)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 11:14 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mindig megfogadom, hogy motorválasztási kérdésekbe a büdös életbe többé nem szólok bele , de aztán nem tudom megállni :twisted: :twisted:

Elsőként a pozitivum: amit Sry mester leirt szerintem gondolkodás nélkül hasznosítandó! Ha gondolkodni is szeretnél, akkor olvass tovább...

mamut írta:
A kék szabályzó biztos jó lesz hozzá. Szerintem inkább az áttélelek kialakítása lesz a nagy kihívás. Ez a motor le fog darálni mindent. Illetve ha az áttétel surlódik, akkor az áttétel és főleg a motor rengeteg hőjével gyűlik majd meg a bajod. 30A*7V=210W ! Ez egy kis vízforraló lesz!


Elnézést az idézet gazdájától, nem személyes a dolog, csak éppen ez volt kéznél beemelni.

Ha kiindulunk a megadott adatokból, mármint abból, hogy a rövidzárlati árama (7,2V-nál) 96A a motornak, akkor a belső ellenállása 0,075 ohm. Vagyis ha üzemszerüen 30A folyik át rajta akkor IxIxR értelmében 67W disszipálódik rajta, kevesebb mint harmada a megadott 210W-nak. Természetesen 60W-ot. már hűteni kell vízzel!

De miért venne fel 30A a motor? Ha azt nézzük, hogy optimális hatásfoknál 14A, akkor már csak 14,7W a disszipált. Üresjáratban pedig csak 0,2W....

Ez egy nagy ló, "raceboat", nem valódi, csak olyan kereskedelmi "raceboat" hajó motorja. Ennek 40-42 hydrocsigával kell tolnia egy "Robbe race" hajót. A képen látható hajóhoz hasonlót OSA-I, már építettem, 2db 400-as motorral, direkt hajtással. Ha most építeném, részben az élethűség kedvéért, 3 darab 400-as motorral építeném.

Ha nem lenne, csak ez a Robbe motorom akkor megsaccolnám a hajtásláncot. Sry mesterrel ellentétben nem feltétlenül használnék hydro csavarokat, jó lenne a három tollú normál is. Tekintettel az áttétel nyomatéknövelő hatására 80%-ra lőném be a fordulatszámesést. Vagyis 18000 x 0,8 = 14 400 lenne a motor tervezett terhelt fordulata. Mivel a propellereket még gyors hajónál sem vinném 5000 fordulat fölé ( ne felejtsük el teljesen vízalati prop-ról van szó!, nem superkavitációsról...), a kivánt áttétel 1:3 lenne.

Ez persze még mindig "hályogkovács" vagy "tapasztalati" méretezés. Ha az életem múlna az eredményen, akkor szükségem lenne a motor gyári fordulatszám-nyomaték-áramfelvétel görbéjére. Az alapján lehetne ténylegesen tervezni.

Miért mondom mégis azt, hogy a 400-as motor olyan szuper :lol: megoldás! Mert a motor mérete, belső ellenállása és kilakítása alapján igen széles skálán, értsd ezalatt azt hogy optimális fordulaton, vagy annak durván harmadára túlterhelve sem vesz fel extrém áramokat. És ezért hiszi mindenki, hogy az ő már kipróbált megoldása annyira üdvözítő. Nem üdvözírő csak működő, de itt és most nem kell ennél több nekünk.

És ez igaz a kommersz (hajszárítókban, kompresszorokban) használt 500, 550 motorokra is, mert gyártási elvük - vagy elvtelenségük - nagyon hasonló.

Üdv, Géza

villamos üzemmérnök
okl. teljesítményelektronikai vezérlések szakmérnök


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 11:21 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Köszönöm Géza kollégának is a tippeket.

Hétvégén kiszámolom mekkora a meglévő fogaskerék készletem áttétele aztán meglátjuk.

Tudod, a mérnökember lusta és nem szeret gondolkodni sem :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 11:42 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Még egy tech-kérdés, bár nem elektronikai.
A hajótest belsejének lakkozását hogyan szoktátok megoldani? Mielőtt a fedélzet fel van ragasztva azelőtt ecsettel ki lehet kenni, de a felragasztás után a fedélzet belső felületét is jó lenne valahogy védeni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 11:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
rgform írta:
... Mert a motor mérete, belső ellenállása és kilakítása alapján igen széles skálán, értsd ezalatt azt hogy optimális fordulaton, vagy annak durván harmadára túlterhelve sem vesz fel extrém áramokat. És ezért hiszi mindenki, hogy az ő már kipróbált megoldása annyira üdvözítő. Nem üdvözírő csak működő, de itt és most nem kell ennél több nekünk.

És ez igaz a kommersz (hajszárítókban, kompresszorokban) használt 500, 550 motorokra is, mert gyártási elvük - vagy elvtelenségük - nagyon hasonló.


Most legalább tudom, miért vagyok kompreszzor és hajszárító párti :-)

Azért nem szeretem, nem ajánlom a drága motorokat, mert azokkal lassan manőverezni nagyon nehéz. Hirtelen, brutálisan indulnak meg.

Hajócsavar ügyben a hidro csavarok sokkal nagyobb tolóerőt adnak. Lásd Pegazus modellemnél.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 12:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

Mielőtt felragasztod a fedélzetet,le kell festeni,a befelé eső felületet.Hamár felragasztottad nagy szivás!Vagy vissza szeded,vagy sprayjal kifújód egy vékony csővel beljebb tudod vinni a festéket,majd fejre állitod,és körbe mozgatod.Na ezt a megoldást hagyd ki,csak sz** lehet. :evil: :evil: :evil:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 13:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Medve írta:
sry írta:
Na itt egy ilyen hajtás 480-as motorral (tönkcső lerövídítve) tolóhajóba
szánva:

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/10584211

ebben nem sokminden tud elromlani :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Értem, jópofa. Akkor ebből kell kettő meg két 400-as motor. Motorból konkrétan amit kapni is lehet, abból mit vegyek szerinted? :)
Bocs a sok kérdésért, de inkább kérdezek mint hülyeségeket összevásároljak :)

(Pl a képen látható Emotor 480-ból kettő? Zenn-ben látok is 1500-ért /db.)


A konkrét motort illetően azt tudom javasolni, hogy Graupner, vagy
Multiplex típusok, illetve ez a fekete Emotor. A no-name motorok
eléggé leszerepeltek nálam, elégett pár az évek alatt. Óriási eltérések
vannak a csapágyazásban, a tekercselés minőségében, a bronzkefék
kialakításában. Olcsó kínai 400-as motorok (egyszer vettem egy
tálcányit, meg is bántam nagyon) megcsinálják azt, hogy irányváltáskor
bedarálják a bronzkefét :shock: :shock: aztán annyi is neki. Ráadásul
a kis ferdeszeműek ráraktak a csapágyra egy rézkarikát mintha réz
siklócsapágy lenne, de igazából egy műanyag sz@r van beépítve
csapágy gyanánt. szét is veri elég hamar.

Jók a ROBBE motorok is, csak nagyon drágák már. A fekete Emotor
480-as egy korrekt kialakítású ónbronz csapágyas, lengőcsapos
szénkefés motor (nem bronzkefés mint a többi). Nagyon stabil, jó
gép, érdemes beruházni rá.

Én még nem nagyon kísérleteztem más készülékekből kiépített
motorokkal. Annyira olcsó a kefés modellmotor, még jó márkákból is,
hogy eszembe nem jutott az ilyesmi, bár ettől még lehet teljesen jó
megoldás.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 15:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönjük Géza, tanulságos volt. :)

SRY-nak szintén. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 17:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

mamut írta:

Most legalább tudom, miért vagyok kompreszzor és hajszárító párti :-)

Azért nem szeretem, nem ajánlom a drága motorokat, mert azokkal lassan manőverezni nagyon nehéz. Hirtelen, brutálisan indulnak meg.

Hajócsavar ügyben a hidro csavarok sokkal nagyobb tolóerőt adnak. Lásd Pegazus modellemnél.


Ha már ilyen szépen elkezdtük a "válasszunk motort" köröket futni, hadd írjak még néhány dolgot. Remélem nem offoljuk szét a topicot, de szerintem elég fontos kérdéskör, hogy "megrágcsáljuk"...

Tehát akkor fordított sorrendben reakciók az idézetre :oops: :oops:

A hydro csavarok szerintem is nagyobb tolóerőt adnak, de ez egy scale modell, amihez scale csavar is kell, nem pedig hydro. Ha ez egy "hydrofoil " vagyis "szárnyas" rakétanaszád lenne, helyeselném is. De a standard, "deep-V" vagyis mélyen vizbe merülő és úgy úszó nem pedig (féltestig) felsikló (yacht) esetében a normál háromtollú elég és jobban teljesíti az élethű sebesség funkciót.

Itt volt professzoromat (copyrigth Dr. Bubo) kell idéznem:

A legtöbb emberrel nem az a gond, hogy valamit nem tud, hanem amit tud az nem úgy van :P :P Bocs, de nem kihagyható...

A drága motorok nem azért indulnak meg durván mert drága motorok. Egy aranyárban lévő Bühler 8 pólusú max üresjárati!! fordulata 7600 12V-on, és úgy indul meg mint a vaj... A drága motorok általában RACE kivitelű motorok, azaz üzemi max fordulatszámuk 18000-25000 köré van tervezve. Ezen motorok tervezett "finom" szabályzási tartománya - vagyis a test felsiklásától, a max. sebességig tartó szakasz - kb. a fordulatszám tartomány második fele, harmadik harmada. Nem akarok szakkifejezésekkel dobálózni - mint telités, mágnesezési görbe, hiszterézishurok - de azért indulnak meg durván, hogy versenyző minél előbb túl legyen az alsó "nem használható" tartományon. Ráadásul a verseny szabályzók még rá is játszanak erre!

Végezetül kompresszorból motorok. Erre csak azt tudom mondani, hogy a Graupner anyagbeszerzője hetente egyszer elmegy a kompresszor motor gyárba. Belenyúl a dobozba és kivesz belőle N darab motort. Elővesz egy célműszert, ami 12 paraméter alapján dinamikusan minősíti a motorokat, hogy azok minél egyformábbak és az etalonhoz legjobban hasonlítóak legyenek. Majd ezekre pecsétet ütnek, és a "nevükre" veszik. Miután elment a Graupneres jön egy fószer a Multiplextől, és válogat a maradékból... stb. Vagy ha nem is pont így történik, de van a történetnek valóságalapja. :lol: :lol:

Bocs, ha terjengős voltam, és remélem nem lett túl sértő a hangvétel..

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 94 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség