SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 28. - 6:55

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 94 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 21:44 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Nyugodtan írjatok, minden infó hasznos a témában.

Megnéztem a tolóhajós galériát, látom volt pár verzió a hajtásra :) Találtam is pár ötletet a kormánylapáthoz :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 10. - 22:57 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Még egy dilemma. A Robbe 400 motornál is 17.000 fordulatot írnak, ezt viszont direkt hajtásra javasoltátok. A polcon lévő motorom 500-as, 21.000 max fordulatot tud, ennél viszont áttétellel kellene 5000-re csökkenteni.

A kis 400-as motor alacsonyabb fordulaton is üzemelhet, vagy mi a különbség? Minimum fordulatot nem írnak rá természetesen... Holnap fogaskereket fogok méregetni asszem :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 6:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Medve írta:
Még egy dilemma. A Robbe 400 motornál is 17.000 fordulatot írnak, ezt viszont direkt hajtásra javasoltátok. A polcon lévő motorom 500-as, 21.000 max fordulatot tud, ennél viszont áttétellel kellene 5000-re csökkenteni.

A kis 400-as motor alacsonyabb fordulaton is üzemelhet, vagy mi a különbség? Minimum fordulatot nem írnak rá természetesen... Holnap
fogaskereket fogok méregetni asszem :)


Vegyük ketté a problémát. A 400-as motor 17000 fordulatáról beszéljünk elsőnek. Sajnos hajós mérést nem tudtam előásni, de a repülősök "besegítetek":

Graupner Speed 400 7.2V on 7 Sanyo 500AR cells.

BEST 3.2 Amps 8.2 MTV 15774 RPM 18.3 Wo 71.1% 570 secs
MAX 9.0 Amps 7.7 MTV 9325 RPM 34.9 Wo 49.8% 199 secs

PROP Mtv Amps RPM
MA 5.5x4.5 7.9 6.8 11730
GR 5.0x5.0 8.0 5.8 12877
GR 6.0x5.5 7.8 8.2 10276
GR 6.0x6.0 7.8 8.6 9806
GR 7.0x3.0 7.8 8.4 10046
APC 7.0x4.0 7.7 9.0 9336

Jól látható, hogy még 7x1,2 azaz 8,4V-al meghajtva a leterhelt fordulat mindössze 9000 - 13000 közés esik.

A másik, az hogy miért nem lehet az üresjárati (vagy akár a névleges) fordulatokat egy 500-as és egy 400-as motornál összehasonlítani. Azért mert más üzemi nyomatékra tervezték őket. Megfordítva ez azt jelenti, hogy egy 500 as motor xxx Ncm nyomatéknál 12%-ot ejt a fordulatából, addig egy 400-as motor már 31%-ot. Mivel ez kb. 40 paramétertől függ a számok nem valósak, csak az arányokat ézékelteteik.

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 7:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok!

Gyakorlati szempontból a következő példa:
Riva Aquarama, siklóhajó, kb 60cm hosszú, fából épült, "nehéz" hajó.
2X540-es motor hajtja direktben, 32mm-es hydro, kavitációs csavarral. a tápellátás 2cella, 2300mAh lipo akksi. (tehát a rendszer átlagosan úgy 18-20A-t eszik) a videón látható tempóval halad, de a futamidő úgy 10-15 perc. A felhasznált szabályozó: Ai Runner 40A-os. sajnos, amit az olcsóbb szabályozókra írnak terhelhetőségben annak általában a fele igaz. (egy 40 és egy 60 A-os "olcsó" szabályozó simán elfüstölt a fenti hajtáslánctól!)

http://www.youtube.com/watch?v=S3-abKyJib4

A motorizálás a másik példában ugyanaz (2X540-es) , csak a hajótest 1m hosszú és a csigák síma 3 tollú, 32mm átmérőjűek. a játékidő így kb. 1/2 óra! (Az akksi 2 cella 4000mAh lipo)

http://www.youtube.com/user/juhaszjeno? ... LXEtlovVVQ

Gyakorlat tanácsom a 2db 400-as motor, direkt hajtásban kisebb, 30mm körüli 3 ágú hajócsavarral

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 8:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Én már kifejtettem ezirányú véleményem, ami azonos JJ Kollégáéval. Annó
a műszaki mechanika tanárom mindíg azt mondta, hogy ha valamit
tervezünk azon gondolkodjunk el, hogyan lehet minél egyszerűbben
megoldani a dolgot. A lehető legkevesebb mozgó alkatrész, a lehető
legkevesebb mechanikus, elektronikus kapcsolat és így tovább.....

Ennek a hajónak az esetében (szerintem) fontos látványelem és
funkcionális sajátosság a sebesség. Én még csalnék is kicsit a sárpia
vonallal, hogy a hajóorr a vizet oldalt, és kissé lefelé terítse, így
nagy sebességnél igen látványos lenne a futása. Az akku beépítése is
célszerű lenne egy hosszenti vályúba, hogy a súlypont széles határok
között állítható legyen. Így pontosan be lehetne lőni a laposan tartott
orró siklást.


Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 8:45 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy kis szemléltetővideó a gyorsnaszádok gyakorlatáról:

http://www.youtube.com/watch?v=LXqCzD38 ... re=related

Jók ezek a Packard V12 motorok alapjáraton olyanok mintha éppen
szét akarnának esni :D :D de ha ismerős lenne a hangjuk akkor
ne csodálkozzatok, ezeknek az erőműveknek az Orosz "átirata" van a
Fecske , Sólyom szárnyashajókban is 900-1100 Le/ db.

A videó hosszú de érdemes végignézni, mert pl. 07.45.-től gyönyörű
zárt kötelékhajózást mutatnak be a gyorsnaszádok, 09.35.-től meg
kisebb flottaparádé van.Úgy otthagyják a rombolókat, meg a fregattot
mintha azok állnának.

Szóval nagyjából ilyen hullámképet és menetdinamikát kell hoznia egy
ilyen hajónak.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 19:41 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
sry írta:
Egy kis szemléltetővideó a gyorsnaszádok gyakorlatáról:

http://www.youtube.com/watch?v=LXqCzD38 ... re=related

Jók ezek a Packard V12 motorok alapjáraton olyanok mintha éppen
szét akarnának esni :D :D de ha ismerős lenne a hangjuk akkor
ne csodálkozzatok, ezeknek az erőműveknek az Orosz "átirata" van a
Fecske , Sólyom szárnyashajókban is 900-1100 Le/ db.

A videó hosszú de érdemes végignézni, mert pl. 07.45.-től gyönyörű
zárt kötelékhajózást mutatnak be a gyorsnaszádok, 09.35.-től meg
kisebb flottaparádé van.Úgy otthagyják a rombolókat, meg a fregattot
mintha azok állnának.

Szóval nagyjából ilyen hullámképet és menetdinamikát kell hoznia egy
ilyen hajónak.

Üdv.: SRY


Köszi a videót.

Nagyon jó, sok részletet is bemutat a hajókról.

Ma voltam a sylka-ban, majdnem megvettem a tönkcsöveket a 400-as emotorhoz, de ott az eladó inkább 500-as motort javasolt. Mutatott egy matrica nélkülit, méretre, kilóra olyasmi volt mint az én 500-asom. Azt mondta, hogy szerinte a 400-as motor kicsi lenne. Úgy döntöttem, maradok a saját tönkcsöveimnél, max rugós kupplunggal kapcsolom rá a két kis motort vagy a fogaskerekes áttételt. A kompakt tönkcső csak 195 és 250mm-esben létezett, nekem meg 230mm kell és meg is van már a hajtótengely és az esztergált perselyek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 20:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 11
Üdv, Medve!

Amikor rátaláltam erre a videóra...

http://youtu.be/hj1WMKz9wfw

elindult a fantáziám.

Én egy angol Vosper torpedónaszádot készítettem.
Amit az amerikaiak átadtak az oroszoknak, ezért a "furcsa" festés.
M 1:35, 63cm, kb.: 1kg.

Kép A képet az RcPilot.hu tárolja.

Sok meghajtást kipróbáltam.
A hajócsavar minden esetben Graupner átm30mm, 3 ágú, 16-os emelkedésű.
A legdurvább hajtásom 3db 400-as motor direkt hajtással.
Volt amikor 1 motor és áttételekkel 3 hajócsavar.

Kép A képet az RcPilot.hu tárolja.

Én is vettem a "zennes" motorból.
Eddig nem csalódtam benne, most a tolóhajómban duruzsol.

Végül a tömeg, fogyasztás, sebesség értékeket mérlegelve a számomra legjobb megoldás:
-2db speed 400-as motor
-1:2 fogaskerék áttétel motoronként
-2db hajócsavar

A mai napon így ment ( egy kézzel irányítva).
A jó manőverezhetőség miatt a kormány végkitérése nagyobbra lett állítva, így egy kicsit érzékeny, ezért nagy sebességnél "bebukik" az orra.
De azért lehet vele szépen is menni.

http://www.youtube.com/watch?v=_EQ_mdlW8Zo

A fogyasztás kb.:5-6A, 2cella 2600mAh LiPo akksival bőven van játékidő.

Attila


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 11. - 23:29 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Használtok valamit a li-po -hoz riasztásnak? Vagy miből tudni, hogy már a végét járja? Nem szerencsés ha lekapcsol a tó közepén.

Töltőből mi az ami már megfelelő, de olcsó? 5e körül láttam li-po töltőket, 3000mAh körüli akkuval van kb egy árban.

Na amúgy itt tart a projekt:
http://mecsystem.uw.hu/t141/kep405.jpg


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 12. - 7:54 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Egyszerűen lassul a hajó. A szabályozó lassítja a motort. Ha le is áll, fél perc pihenő után magához tér annyira, hogy ki tud jönni. Az adott konfigurációnál egy idő után úgy is pontosan tudod, mennyi ideig fut maximum.
Átmeneti lassítás, vagy letiltás a szabályozó belső hővédelmétől is lehet.

(No meg ezért kell plusz egy TOLÓHAJÓ !!!)

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 14. - 8:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Medve írta:
Használtok valamit a li-po -hoz riasztásnak? Vagy miből tudni, hogy már a végét járja? Nem szerencsés ha lekapcsol a tó közepén.

Töltőből mi az ami már megfelelő, de olcsó? 5e körül láttam li-po töltőket, 3000mAh körüli akkuval van kb egy árban.







A legolcsóbb 3kHUF-os töltőt használom éevek óta. Teljesen jó.
Valami ilyesmi:
Kép
Lehet kapni 1500HUF környékén lipo riasztót, ami hangosan pittyeg és pirosan villlog ha lemerült az akku.

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 14. - 15:35 
Offline
hajósinas
Avatar

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 47
Ez az ESC milyen lehet?
http://r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcps61604

Vagy inkább a "kék"? :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 14. - 16:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Igen, illesmi füstölt el nálam a Rivában! A vízállóság csak annyit tesz, hogy a nyomtatott áramköri lap mindkét oldala le van lakkozva. A halál oka talán a víz, talán a hőmegfutás volt, mindenesetre tényleg szépen égett.
A javaslatom abszolút szubjektív, viszont az alábbi szabályozó tényleg vízálló, a hő és áramkorlátozása is korrektül műkszik:

http://shop.modell.hu/product_info.php? ... s_id=57672

persze lehet, hogy nálad örökélet+2nap...

Az AI szabályozóból nálam már 4 üzemel hosszú ideje és elpusztíthatatlanok.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 15. - 11:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Medve írta:
Ez az ESC milyen lehet?
http://r2hobbies.com/eng/proddetail.php?prod=rcps61604

Vagy inkább a "kék"? :)


A "kék" teljesen vízálló. Ez nagyon erős érv.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 jún. 15. - 13:53 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Tartózkodási hely: Párkány, Szlovákia
Épp ma jött meg a kék. Megyek kábelcsatlakozókat venni és végre kipróbálhatom a "távirányt".
Riadó a legénységnek, a műszakiak nemsokára készen lesznek és még ma kifutunk. Próba harci körülmények közt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 94 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség