SRY MODELLEZŐ FÓRUMA http://users.atw.hu/sryforum/ |
|
Bárka építés 1:50 http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?f=20&t=1847 |
Oldal: 1 / 3 |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 05. - 11:49 ] |
Hozzászólás témája: | Bárka építés 1:50 |
Rengeteget írunk a tolóhajókról, de alig van szakirodalma a bárkaépítésnek. Már sok fajta technológiával építettem bárkákat ezért nyitottam ezt. Rajzokat, méreteket a http://eki.sze.hu/ejegyzet/ejegyzet/aru2/vizi/aru22.htm oldalról szereztem. Ilyesmik: Ennek mérete 1000 t-ás szárazárus hossz 72,30m, szélesség 9,80, magasság 2,60m. Ha a Springerekhez épülne 1:25-ben, akkor 3m hosszú és 40cm széles lenne... |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 05. - 11:57 ] |
Hozzászólás témája: | |
A legegyszerűbb technológia amikor "hungarocell" táblából, forró dróttal vágjuk ki a bárkát. A drótot keretes fűrész szerű szerkezettel fogom meg, és pc trafó adja az izzítást. A hungarocellre műszaki rajzlapból vágott bordákat tűzök fel gombostűvel, ezelet vágom körbe a dróttal. Könnyű, gyors építési mód. Hátránya csúnya felület, de ezt epoxis vászon (lepedő) borítással lehet orvosolni. A hungarocell trináttal (szintetikus olajfestékkel) festhető. A hajó orr, közép, és tat darbból áll. A középrész belét kivágom, és fordítva epoxival visszaragasztom. Eza rakomány teteje. Az így létrehozott üreges testet úszás előtt vízzel töltöm fel, hogy kellő tömege és merülése legyen a bárkának. A vizet úszás után kiöntöm, így nem kell cipelni súlyt A test felépítése: A kész bárkák: |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 05. - 12:09 ] |
Hozzászólás témája: | |
Most készítek élethű méretű bárkát a Csongrádhoz http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=1188. Az 1:50-es 1000t bárka 144cm hosszú és 20cm széles lesz, 1mm-es fekete sztirol lemezből. A szállíthatóság miatt 2db-ból áll majd. Két darabot építek egyszerre, amihez egy tábla (2m*1m) éppenhogy elég. A 2*1m tábla feldarabolva egész kicsi: A bárkát a fenéklemezre ragasztott raktér bordákkal kezdtem meg. A bordákhoz távtartó szerszámot csináltam, hogy kettesével tudjam a bordákat ragasztani (ciánnal): A raktér bordákra ragasztottam a raktér belső falakat: A raktér falak külső oldalára az oldalkamrák bordáit, majd azokra az oldafalakat ragasztottam: Végül az oldalfalak ésa fenéklemez közé ragasztottam a "lekerekítéseket". Élmény volt a sztirollal és ciánnal dolgozni, mintha vaslemezzel és heggesztővel dolgoznék: |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 05. - 12:15 ] |
Hozzászólás témája: | |
Az oldalkamrákat epoxi habbal akartam feltölteni, de nem volt elég habom, azért csak az aljukba juotott egy kevés. A hab fontos tömítő, jelentősen növeli a test szilárdságát, és remélhetően megakadályozza az elmerülést (ez is vízballasztos hajó lesz): A fél-hajótestek összeillesztésére sokféle szép elgonolásom volt, amik sorra kudarcot vallottak, ezért végül(?) belülről felcsavorozott sztirol lemezek fogják össze majd a két testrészt. A szép, láthatatlan, telesztkóp-szerűen egymásbaillő elgondolást nem bírta sem a polikabonát csaprész, sem a sztirol külső. Képek majd még jönnek. |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 06. - 8:48 ] |
Hozzászólás témája: | |
Végül a félhajók összeillesztésére a legegyszerűbb, csúnya megoldás: A hajó eleje és vége, már a feketére festett "bástya rajzszeg" bikákkal: Végül néhány kép Csongráddal együtt: |
Szerző: | sry [ 2011 júl. 07. - 9:33 ] |
Hozzászólás témája: | |
Üdv. Inpozáns hajószerelvény lett. Pár vizi fotót nem lőssz róla? Üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 07. - 12:52 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ha úszni fog, akkor feltételen lelövöm. Most azon gondolkodom, mi legyen a rakomány. Két verzió van tervben, egyik a homokbucka imitáció (hungarocelből) , a másik a konténer. Mindkettő a raktérbe töltött ballasztvíz tetejére kerülne. |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 08. - 8:56 ] |
Hozzászólás témája: | |
PVC bárka építés Próbálkoztam PVC lemezből is bárkát építeni. 1mm -es lemezből gerincet vágtam, arra bordákat. Ez nyeklett-nyaklott, de egy 0,5mm-es lemezre ragasztottam, majd a 0,5-ös lemezt ráhajlíottam a bordák oldalára is, így szép lekereített élű testet kaptam: A PVC előnye hogy rendkívül erős, ellenálló, és a 0,5-ös lemez a ragsztótól a bordáknál meggyűrődött, mint ahogy valódi uszályok szoktak. A ragsztáés azonban nehézkes és nagyon büdös. |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 08. - 9:02 ] |
Hozzászólás témája: | |
Depron bárka Készítettem bárktát depronból is. Az oldalfalak 6mm-es depron, az élek 5*10 négyzetes, és alul 10*10 lekerekített lécek. A raktérbe 3 konténer került, amelyek vízzel tölthetőek. A bárka önsúlya csak 400g! A vízzel töltött konténerekkel 4kg. |
Szerző: | jj [ 2011 júl. 08. - 23:17 ] |
Hozzászólás témája: | |
PVC bárka: Próbáld habosított PVC lemezzel. Nálam általában hajó esetén a bordák 4mm-esből készülnek, ha a test nagyobb. Oldallemeznek, fedélzetnek 2 mm-est használok. A habosított PVC lemez egészen másként viselkedik, mint a sima. A sima nagyon rideg, hullámosodik és a ragasztása is macerás. Ragasztónak elviselhetően büdös (erősebb technokol szag..) a pink tubusos PVC Tangit-U. 1mm-es, nem habos lemez volt a legvékonyabb, amit használtam eddig hajóépítéshez, de csak ha a modell nagyon kicsi (pl. 1:100, narancssárga nyílóbárka) A különösen nagy hajlítást, feszültségeket kapó helyeken 10 perces epoxit használtam, az nyúlásmentesen, atombiztosan köt a PVC-vel. (bólyakítűző orra pl.) jj |
Szerző: | mamut [ 2011 júl. 19. - 7:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
Néhány kép a nyitóhozzászólásban lévő rajzon is látható dunai 1000t-sról. Az orr része: A hullámtörő: A hullámtörő másik oldalról és egy csörlő: Az orr árboc: A hátsó rész: A hátsó csörlők, és a htásó tolóbak: A vége: |
Szerző: | mamut [ 2011 szept. 19. - 11:39 ] |
Hozzászólás témája: | |
A sztirol bárkák beváltak. Most csak egy terheletlen úszás képem van. Később teljes terheléssel (10kg!) is szépen úsztak. http://verseny110917.mbkk.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/16534194 |
Szerző: | mamut [ 2012 júl. 21. - 9:51 ] |
Hozzászólás témája: | Re: Bárka építés |
mamut írta: Sajnos a forrás megszűnt. Nem értem, az egyetem(!) miért semmisít meg tudásanyagot. Próbáltam tovább kutatni, hátha valahol még meg vannak a bárkarajzok a neten. Wikipédia, "bárka" szóra kereseés, első helyen: "A Bárka egy kitalált űrhajó a Transformers képregényekben és rajzfilmekben. Története: Miután a Kibertron bolygó meteorveszélybe került,.." Úgylátszik, a (vissza)fejlődés elkerülhetetlen. |
Szerző: | sry [ 2012 júl. 21. - 9:58 ] |
Hozzászólás témája: | |
Ezt a WIKIPÉDIA nevezetű rémdrámát ne is emlegesd nekem. Most volt nemrég egy vitám egy "hajóssal", aki a Wikipédiáról szerezte a "biztos" információit a sub-merged hajótesteket illetően. Azt hittem viccel, amikor elővezetett akkora marhaságokat, hogy az már fájt .... de nem viccelt tényleg ezeket írkálta e "nagyszerű" információbázis. Az internet az információ szabad áramlásának helye, de úgy látszik a hülyeség hígabb, mint a valós tudás, mert gyorsabban áramlik és több is van belőle. Üdv.: SRY |
Szerző: | mamut [ 2012 aug. 09. - 17:03 ] |
Hozzászólás témája: | |
A nagytömegű bárkákkal történő hajózás éléménye hatására további két bárkával bővítettem hajóparkomat. Eredetileg Z100-ast akartam, végül azonban egyszerű tiszai stílusú régi bárka lett belőle (hogy legyen mit vontatni az Ercsi lapátkerekesnek és a Balaton csavargőzösnek). A bárkák 1mm-es sztirol lemezből készültek, a bevállt technikával, az alaplemezre ragasztott bordákkal (a kész hajó és mellette a készülő): |
Oldal: 1 / 3 | Időzóna: UTC + 1 óra |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |